Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger figuranter i Trondheim!

Pim

Recommended Posts

Skrevet

Poster det her og ikke i hundetrefforumet, siden det ikke er snakk om passering av, og hilsing på, bissevofser, men mennesker - i første omgang i alle fall, til han i det minste lærer noen grunnprinsipper. Jeg har gjort mitt beste for å "kontrollere" de som vil hilse på N, sånn at de gjør "rett", men det blir ofte vanskelig for tilfeldig passerende som ikke vet på forhånd hvordan de bør oppføre seg, men som veldig gjerne vil kose og dulle på den lille, søte ulldotten - og så plutselig blir han til en hysterisk glad kengurupiraya :icon_redface: Problemet er altså ikke at han er redd eller skeptisk fremmede, men at han ikke har generalisert hilsereglene som gjelder meg og de han kjenner, til ukjente folk, og derfor blir vel voldsom.

Sånn vil jeg at det skal foregå:

Alt. 1: Vi passerer

Rimelig halvenkelt: vi går forbi, og N skal (mer eller mindre?) fullstendig ignorere den/de vi passerer. Dette er jo lett å øve på med tilfeldige folk i gata, da :innocent: Prøver bare å kjøre kontakt mens vi passerer, så godt det lar seg gjøre.

Alt 2: Vi stopper - N får ikke hilse

Litt vanskeligere: vi stopper v/figurant, begge overser N så lenge vi står der, og han skal da også ignorere figuranten(e), men ellers kan han gjøre hva han vil så lenge han er rolig og ikke drar i båndet. Utfordringen er å få N til å ikke hilse i det hele tatt.

Alt 3: Vi stopper - N får hilse

Vanskeligst! Vi stopper v/figurant, begge overser N en stund, inntil han tar kontakt med meg og får klarsignal til å hilse. Han skal da sitte (det er lært inn med meg og de han kjenner best, men det er vanskelig å generalisere på ukjente, gitt!) før figurant tar initiativ til kontakt. N takler både å bli klappet på av folk som står, og å få hilse ordentlig (dvs figurant setter seg ned, lar ham slikke - eller i alle fall prøve å slikke - i ansiktet/på halsen) - men han blir som sagt fort ivrig spesielt ovenfor fremmede. Hvis han begynner å hoppe/bite så fjerner figurant seg.

Hvis noen har lyst til å være figurant og klappe på lodotten/bli utsatt for valpedimlingangrep, hadde det vært ypperlig om du sendte en pm så man kan avtale nærmere! Ellers, hvis noen har noen generelt gode råd og tips, eller foreksempel detaljkunnskap om akkurat hvordan jeg får ham til å vente på klarsignal, så tas det imot med stooor takk. Jeg digger sonenorakler! :whistle: Dessuten, hvis noen andre i Trheim trenger figuranthjelp, er det bare å spørre meg.

Skrevet

om du kommer på treningene som pleier å være før treff på brundalen vgs. er det helt sikkert noen der som kan hjelpe deg med denne treninga. vi har ofte en og en hund ute, eller 2 med god avstand, om det er slik trening vi trener på.

bare og møt opp og spørr de som er der, om de er int å hjelpe til litt =)

(info om treffene ligger på canis forumet under hundevenner i trondheim i sommer posten.)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnærmet border collie. Men hvis det er aktuelt, så ja. Og så har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og røytingen) hadde vært uaktuell for meg.
    • Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...