Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått!


Vimsan

Recommended Posts

Då har sommarens plåga, fästingen (flått) kommit fram igen :) och jag undrar om någon har ett bra tips på medel mot flått? Jag har ju en hund med massa päls så det gör det svårare att faktiskt få syn på de äckliga blodsugarna :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg syns fungerer er Scalibor halsbånd eller Expot.

Har prøvd bla Fronline også, men da plukker jeg flått som suger seg fast.

Selv bruker jeg expot da jeg ikke liker å ha noe rundt halsen på hundene hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg syns fungerer er Scalibor halsbånd eller Expot.

Har prøvd bla Fronline også, men da plukker jeg flått som suger seg fast.

Selv bruker jeg expot da jeg ikke liker å ha noe rundt halsen på hundene hele tiden.

Okej, tack för tipset. Jag ska checka ut expot :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har best erfaring med Scalibor-halsbånd. Dessverre kan ikke Norma bruke disse, og av dråpene vi har prøvd er Expot (Exspot? Ble brått usikker gitt) best for vår del.

Okej. Jag läste på en sida där det stod att för att Scalibor-halsband ska fungera så måste den sitta tätt intill huden, vilket blir väldigt svårt för de som har hundar med mycket päls. Så för en del utgår väl den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en setter og bruker halsbåndet. Det skal jo henge litt løst så det er vel egentlig ikke i direkte kontakt med hunden, men vil tro det kommer lettere til enn på en hund med tjukk pels og underull. Selv er jeg egentlig litt skeptisk til halsbåndet da flått som biter dør av det, det vil jo si at hunden blir full av gift men etter tidenes flåttattack tar jeg ingen sjangser og velger heller å flytte fra sørlandet til sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man ikke bor i områder der det er flått overalt, ville jeg prøvd å lage eget flåttmiddel og spraye på hunden ved behov. Til 1/2 liter vann presser du 5-6 store fedd hvitløk, presser inn safta fra en sitron og har 10-15 dråper essensiell lavendelolje. Ristes godt sammen i en sprayflaske, "dusj" hunden i dette. Ha gjerne med deg en liten påfyllingsflaske om du skal være ute i mange timer.

Flere har brukt denne oppskrifta med hell. Jeg gir rå hvitløk til mine i maten, og har aldri hatt flått på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man ikke bor i områder der det er flått overalt, ville jeg prøvd å lage eget flåttmiddel og spraye på hunden ved behov. Til 1/2 liter vann presser du 5-6 store fedd hvitløk, presser inn safta fra en sitron og har 10-15 dråper essensiell lavendelolje. Ristes godt sammen i en sprayflaske, "dusj" hunden i dette. Ha gjerne med deg en liten påfyllingsflaske om du skal være ute i mange timer.

Flere har brukt denne oppskrifta med hell. Jeg gir rå hvitløk til mine i maten, og har aldri hatt flått på dem.

Interessant... Så dette funker?? Liker i grunn ikke forgifte hundene med allslags... Men bruker halsbånd på Ace fordi det er så lettvint. Og han får masse flått. Dessuten er det lettere å se på Lumi om hun har flått, siden hun er hvit.

Hvordan er det med å gi hvitløk i maten? Blir de ikke dårlige i magen? Hvor mye hvitløk gir du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet i fjor ut naturlig steinhalsbånd og det funket på min hund.( andre fikk flått men ikke hun ). Det er helt naturlig - som Shilamon sier - Scalibor er giftig for flåtten og hvor bra er det å ha på hunden ;)

Natulig steinhalsbånd

Det er billig ( jeg betalte 230kr ) og det holder evig. Ikke farlig for hunden eller omgivelsene. Steinene gnisser og skaper elektromagnetisk spenning som gjør at flåtten ikke setter seg. Synes båndet har vært ganske holdbart også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant... Så dette funker?? Liker i grunn ikke forgifte hundene med allslags... Men bruker halsbånd på Ace fordi det er så lettvint. Og han får masse flått. Dessuten er det lettere å se på Lumi om hun har flått, siden hun er hvit.

Hvordan er det med å gi hvitløk i maten? Blir de ikke dårlige i magen? Hvor mye hvitløk gir du?

Jeg har bare hørt positivt om dette middelet på hund! Noen synes det lukter vel mye hvitløk, men hei, det synes flåtten også ;)

Jeg gir et halvt fedd til Gubben og et helt til Valpis hver dag i sommerhalvåret, dvs et halvt fedd pr 30 kg ca. De har aldri reagert på det, og begge spiser det med vellyst. Gubben spiser gjerne det tørre skallet også om han får tak i det... Men om jeg prøver å gi dem vanlig rå løk ser de på meg med *du er en dust* blikket! Mange sier at hvitløk er sååå farlig for hund, og ja 5g pr kg gir anemi etter tre dager og er ofte dødelig etter 5, men mine hunder får altså ikke 150 el 300 g DAGLIG. Ett fedd veier 2-5 g? Jeg har iallefall gitt Gubben det i 5 år uten prob, og Valpis en og en halv sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej. Jag läste på en sida där det stod att för att Scalibor-halsband ska fungera så måste den sitta tätt intill huden, vilket blir väldigt svårt för de som har hundar med mycket päls. Så för en del utgår väl den.

Jeg bruker halsbåndet på min langhårede, fullpelsede berner, og det har fungert fint for det - men jeg legger det litt til rette, flytter på pelsen så det skal komme bedre til. Jeg vet om mange bernere som bruker det, og eierne er tilsynelatende fornøyde.

I fjor tror jeg ikke at jeg plukket av henne mer enn en fem-seks flått, og tre av disse kom mens vi var på utstilling annet sted i landet. Så jeg har begynt å lure på om halsbåndet er veldig effektivt eller om det er lite flått der vi bor...

I år regner jeg med at hun er nedrøytet store deler av sommeren, så jeg har lurt på å bestille det steinsmykket for den perioden. Det fungerer ikke på pelset hund, men når hun er pelset som en litt langhåret rottweiler i røytetiden bør det jo fungere... Verdt et forsøk, i hvert fall, for en LIKER ikke å pøse på dem gift.

Jeg har alltid blitt fortalt at expot mister sin virkning om hunden shampooneres, derfor bruker jeg ikke det da hun stilles mye når hun er i pels, og jeg ikke ønsker å dryppe ny gift på henne etter hver tur i dusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg har alltid blitt fortalt at expot mister sin virkning om hunden shampooneres, derfor bruker jeg ikke det da hun stilles mye når hun er i pels, og jeg ikke ønsker å dryppe ny gift på henne etter hver tur i dusjen.

Sånn jeg har forstått "dryppegift" type Expot og Frontline så trekkes giften inn i underhudsfettet og da kan hunden bades så mye den vil også med såpe uten at det svekker/vasker vekk giften i løpet av de 4 ukene giften skal vare. Eneste som er viktig å huske på er at hunden ikke skal være nybadet når den får på seg "dryppegift", den skal ha et visst fettlag i huden. Siden Sølve bades alt fra 1 gang i uken til hver 10 dag ble jeg anbefalt å dryppe midt i perioden mellom to bad slik at giften skulle få tid til å trekke inn i underhudsfettet. Dette har fungert godt for oss de siste to sommerene, han bades som sagt ofte. :wub:

Nå bruker jeg Frontline, fordi den er mildest og derfor ikke inneholder permethrin, men jeg synes likevel det er skikkelig ugreit og trasig å helle giftstoffer i nakken hans.. Sølve har også steinhalsbånd, men det synes jeg bare fungerer når det er helt tørt ute, forøvrig floker steinhalsbåndet pelsen noe inni granskauen... ;) Hvitløk i maten er også lurt, tidligere har jeg brukt kaldpresset hvitløksolje og det er veldig lett å dosere til bittesmå hunder og går lett ned. Det er også lurt å klippe ned hunden om du kan sånn at du lettere ser flåtten, Sølve har allerede fått sommerklippen. :wub: Her jeg bor er det flått over alt så jeg har et helt arsenal av flåttmidler som er forsøkt og forkastet. F.eks Brunt lavendelhalsbånd og grønt tea tree halsbånd (kan være farlige for hund - anbefales ikke!) fra Sverige som flåtten elsket og omtrent kastet seg over.. ;) Så det er mye rart som ikke fungerer også..

Jeg vurderer å kjøpe Fixodida ZX? Noen med erfaringer med dette produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått "dryppegift" type Expot og Frontline så trekkes giften inn i underhudsfettet og da kan hunden bades så mye den vil også med såpe uten at det svekker/vasker vekk giften i løpet av de 4 ukene giften skal vare. Eneste som er viktig å huske på er at hunden ikke skal være nybadet når den får på seg "dryppegift", den skal ha et visst fettlag i huden. Siden Sølve bades alt fra 1 gang i uken til hver 10 dag ble jeg anbefalt å dryppe midt i perioden mellom to bad slik at giften skulle få tid til å trekke inn i underhudsfettet. Dette har fungert godt for oss de siste to sommerene, han bades som sagt ofte. ;)

Takk for info, dette er jo motsatt av hva jeg har trodd! Men det må jo bli dyrt i lengden, om en må ha ny forsyning hver fjerde uke? Det er jo snakk om i verste fall fire-fem måneder en trenger flåttmiddel, om sommeren er lang. Midten av april til midten av september?

Nå har jeg kjøpt flåtthalsbånd allerede, men vurderer som sagt å gi det pause i juli og august, når hun vil være helt nede, og prøve steinene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, dette er jo motsatt av hva jeg har trodd! Men det må jo bli dyrt i lengden, om en må ha ny forsyning hver fjerde uke? Det er jo snakk om i verste fall fire-fem måneder en trenger flåttmiddel, om sommeren er lang. Midten av april til midten av september?

Nå har jeg kjøpt flåtthalsbånd allerede, men vurderer som sagt å gi det pause i juli og august, når hun vil være helt nede, og prøve steinene da.

Jeg betalte 318 kr for en pakke Frontline beregnet på stor katt, dvs hund/katt under 10 kg. Planen var forøvrig å kjøpe flåttmiddelet i Sverige hvor en slik pakke er mye billigere, men så langt har jeg ikke kommet. En pakke inneholder 3 doser. I fjor drypte jeg ikke oftere enn hver 6 uke pga steinhalsbånd og hvitløk. Så jeg vil si at en pakke holder lenge for meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 318 kr for en pakke Frontline beregnet på stor katt, dvs hund/katt under 10 kg. Planen var forøvrig å kjøpe flåttmiddelet i Sverige hvor en slik pakke er mye billigere, men så langt har jeg ikke kommet. En pakke inneholder 3 doser. I fjor drypte jeg ikke oftere enn hver 6 uke pga steinhalsbånd og hvitløk. Så jeg vil si at en pakke holder lenge for meg hvertfall.

Men 50 kilo hund trenger mer enn en slik ampull, mener jeg å huske fra sist jeg brukte det. Jaja, gift er gift, jeg ser ikke helt forskjellen på dråper og halsbånd, så lenge hunden tåler halsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scalibor skal ikke sitte stramt på hunden. Det skal sitte som ett normalt halsbånd dvs med to fingre imellom. Dvs det skal kunne bevege seg.

Husk også at alt "tøffstoff" som ligger igjen på det når pakken åpnes faktisk skal tørkes av før det settes på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...