Gå til innhold
Hundesonen.no

cesarsway.com, blokkerer vi for læring ved "hat"?


Bacon

Recommended Posts

Skrevet

Altså - slik jeg leser sitatene fra Løberg/Tillung så kan eieren "styre" 5 - 8 % av hundens atferd, resten av atferden bestemmes av forhold som er utenfor eierens direkte kontroll. Dersom eieren "gjør alt riktig" og hunden likevel endrer atferd, kan vel eieren neppe være den direkte årsak til atferdsendringen?

Det er ikke helt sånn jeg leser sitatet, men for all del - om man ikke kan kontrollere mer av hundens atferd enn som så, så er det vel poengløst å trene den til noe som helst? Du vil uansett ikke ha kontroll på 90 % av det den gjør?

Jeg hadde i sin tid to rødpelsede maken til din svarte. Kjøpt av en oppdretter med godt ry iflg den svenske raseklubben. Som hadde testet foreldyrene i det de kunne testes for med godt resultat, og slik var det vistnok bakover i slekta. Den første hunden jeg kjøpte var som belgere flest og skudd og raketter brydde den seg ingenting om. At naboene sendte raketter og avfyrte "kanonskudd" på nyttårsaften var helt uproblematisk. Hund nr 2 hadde samme foreldrekombinasjon men fra kullet etter. Den fikk samme trening, gikk i samme miljø som sin eldre bror men uten noen påviselig grunn utviklet nummer to en betydelig redsel for skudd og raketter, noe hverken foreldrene, kullsøskenene og "broren" fra det forrige kullet gjorde. Så mens broren kunne stå ute og se rakettene flakset over hodet gjemte hund nr to seg under senga og var helt fra seg. Eiers feil eller oppdretters feil? Eller andre årsaker?

Nei, gener er en artig ting, så to pluss to er ikke alltid fire. Men det er mye enklere å regne ut hvordan man får fire, når regnestykket ikke er X + Y = 4. Jeg syns ihvertfall det, jeg har aldri vært glad i regning med ukjente ligninger..

Slik jeg leser Løberg/Tillung er det mange faktorer som medvirker til at hunder endrer, atferd og at eieren ikke alltid er "den skyldige". Og om eieren har "gjort alt rett" så må det vel være noe annet som er årsaken til at det går feil? Og vi vet vel lite om hvor mange tilfeller av alvorlig atferdsendring som eierne er årsak til? For alt jeg vet kan eierfeil utgjøre 99% av alle tilfellene, eller 1%, eller et sted imellom de to?

Slik jeg leser Løberg/Tillung, så er det så å si aldri eieren er den skyldige..

Det er da godt at vi kan enes om noe :)

:wub:

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

OT:

Man kan si hva man vil om mannen, men dagens episode var/ er ialelfall knallbra for de som har lyst til å lære litt om hans gode sider. Fantastisk om komunikasjon :blink:

Skrevet

OT:

Man kan si hva man vil om mannen, men dagens episode var/ er ialelfall knallbra for de som har lyst til å lære litt om hans gode sider. Fantastisk om komunikasjon :blink:

Hvilken episode var det?

Skrevet

Hvilken episode var det?

Aner ikke jeg, den som gikk i går? :blink:

var om en usikker rotweiler som bodd epå ett sånt omplasseringshjem. Man så hvordan kommunikasjonen til milan var helt rett for å få hunden til å respondere. riktig "energiflyt" liksom :jump:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dyrebutikker har som regel dette.  Ville begynt med ørepudderet.  Hvis du har en smal pinsett, kan du bruke det istedenfor veneklemme.
    • Er det det samme hvor jeg kjøper sånn tang? Ja hvis det hjelper så er det verdt det men var redd å kjøpe enda en ting som ikke blir brukt. Hehe😉
    • Ja mente røytefri hund.
    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...