Gå til innhold
Hundesonen.no

cesarsway.com, blokkerer vi for læring ved "hat"?

Bacon

Recommended Posts

Skrevet

Altså - slik jeg leser sitatene fra Løberg/Tillung så kan eieren "styre" 5 - 8 % av hundens atferd, resten av atferden bestemmes av forhold som er utenfor eierens direkte kontroll. Dersom eieren "gjør alt riktig" og hunden likevel endrer atferd, kan vel eieren neppe være den direkte årsak til atferdsendringen?

Det er ikke helt sånn jeg leser sitatet, men for all del - om man ikke kan kontrollere mer av hundens atferd enn som så, så er det vel poengløst å trene den til noe som helst? Du vil uansett ikke ha kontroll på 90 % av det den gjør?

Jeg hadde i sin tid to rødpelsede maken til din svarte. Kjøpt av en oppdretter med godt ry iflg den svenske raseklubben. Som hadde testet foreldyrene i det de kunne testes for med godt resultat, og slik var det vistnok bakover i slekta. Den første hunden jeg kjøpte var som belgere flest og skudd og raketter brydde den seg ingenting om. At naboene sendte raketter og avfyrte "kanonskudd" på nyttårsaften var helt uproblematisk. Hund nr 2 hadde samme foreldrekombinasjon men fra kullet etter. Den fikk samme trening, gikk i samme miljø som sin eldre bror men uten noen påviselig grunn utviklet nummer to en betydelig redsel for skudd og raketter, noe hverken foreldrene, kullsøskenene og "broren" fra det forrige kullet gjorde. Så mens broren kunne stå ute og se rakettene flakset over hodet gjemte hund nr to seg under senga og var helt fra seg. Eiers feil eller oppdretters feil? Eller andre årsaker?

Nei, gener er en artig ting, så to pluss to er ikke alltid fire. Men det er mye enklere å regne ut hvordan man får fire, når regnestykket ikke er X + Y = 4. Jeg syns ihvertfall det, jeg har aldri vært glad i regning med ukjente ligninger..

Slik jeg leser Løberg/Tillung er det mange faktorer som medvirker til at hunder endrer, atferd og at eieren ikke alltid er "den skyldige". Og om eieren har "gjort alt rett" så må det vel være noe annet som er årsaken til at det går feil? Og vi vet vel lite om hvor mange tilfeller av alvorlig atferdsendring som eierne er årsak til? For alt jeg vet kan eierfeil utgjøre 99% av alle tilfellene, eller 1%, eller et sted imellom de to?

Slik jeg leser Løberg/Tillung, så er det så å si aldri eieren er den skyldige..

Det er da godt at vi kan enes om noe :)

:wub:

• Svar 153
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

OT:

Man kan si hva man vil om mannen, men dagens episode var/ er ialelfall knallbra for de som har lyst til å lære litt om hans gode sider. Fantastisk om komunikasjon :blink:

Skrevet

OT:

Man kan si hva man vil om mannen, men dagens episode var/ er ialelfall knallbra for de som har lyst til å lære litt om hans gode sider. Fantastisk om komunikasjon :blink:

Hvilken episode var det?

Skrevet

Hvilken episode var det?

Aner ikke jeg, den som gikk i går? :blink:

var om en usikker rotweiler som bodd epå ett sånt omplasseringshjem. Man så hvordan kommunikasjonen til milan var helt rett for å få hunden til å respondere. riktig "energiflyt" liksom :jump:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...