Gå til innhold
Hundesonen.no

cesarsway.com, blokkerer vi for læring ved "hat"?


Bacon

Recommended Posts

Guest vivere

Så at det du ser på TV er imot Norsk lov synes jeg høres veldig rart ut.

Det har vel aldri vært tvil om at bruk av strøm og enkelte andre såkalte "dressurmidler" enten er forbudt i h t norsk lov eller tillatt brukt bare i helt spesielle og lovregulerte tilfeller? Etter min mening er det også liten tvil om hvorfor NKK i disse dager gir ut etiske retningslinjer for hundehold samtidig som det i Hundesport 4/10 er en artikkel om treningsmetoder og hundevelferd.

Jeg absolutt hatet VS når hun kom på TV.

Jeg synes at - unnskyld formuleringen - uttrykket *hatet* om en TV-figur blir veldig pre-pubertalt :whistle: Voksne folk flest går vel ikke rundt å hater en figur de ser på TV? Det være seg den ene eller den andre framtoningen. Eller gjør de det? At man kan være enig, tvilende, kritisk eller ha motforestillinger til metodene, midlene, utsagnene etc mener jeg er helt på sin plass, men å hate en person man ser i et show på TV blir for meg svært så dramatisk :)

Og hvorfor skulle ikke de som er kritiske til en metode, i dette tilfellet hundtrening, være interessert i å vite mer om metoden de kritiserer? Tror du politikere kan argumentere for sin politikk uten å kjenne motpartens program? Eller at en bedrift kan argumentere for fordelene ved sitt produkt uten å kjenne fordeler og ulemper ved konkurentenes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 153
  • Created
  • Siste svar

hmmm, så var det det med dyremishandling da og CM da:

Så har man dette med etiske grenser for en selv. For noen av oss stanser de etiske grensene oss før vi kommer så langt at man bryter norsk lov. Andre igjen går langt forbi hva som er norsk lov tilsier er tillatt behandling av dyr. Enkelte har ikke etiske grenser overhode virker det som, og mishandler dyr til døde.

Siden du egentlig ikke ønsket en ny CM diskusjon, er det egentlig litt merkelig at du drar fram han hele tiden og reklamerer for hjemmesiden hans i emnetittelen...

Nå er ikke alltid et forums deltagere representativt for hvem som driver forumet heller. Canis er jo et godt eksempel der. De fronter klikkertrening, men alle deltagerne der klikkertrener ikke... Noen synes faktisk klikkertrening er ganske latterlig.

Men kunne du ikke linke til de diskusjonene du har fått svar på både her, Canis og CM sitt forum, så vi andre kunne ha lest og?

**

Og vivere: Å hate TV karakterer er nok ikke bare et per-pubertalt fenomen. Enkelte har faktisk litt problemer med å skille mellom TV og virkelighet virker det som, og klarer ikke å skille mellom fiktive rollefigurer og skuespillerne, og slenger dritt etter skuespillerne på gata som omhandler karakteren de spiller, og ikke den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

**

Og vivere: Å hate TV karakterer er nok ikke bare et per-pubertalt fenomen. Enkelte har faktisk litt problemer med å skille mellom TV og virkelighet virker det som, og klarer ikke å skille mellom fiktive rollefigurer og skuespillerne, og slenger dritt etter skuespillerne på gata som omhandler karakteren de spiller, og ikke den selv.

Heh :whistle: Joda, vi leser jo tidvis om skuespillere som blir angrepet med paraplyer og stokker fordi folk iikke klarer å skille karakter fra person. , men jeg er av oppfatning at det helst er en viss aldersgruppe som "bare må" ha alle DVD'ene med episodene som aktøren har deltatt i, eller alle bøkene som er skrevet av eller om, og som bare må ha med seg alt som vises på TV eller YouTube osv... Jeg har likevel den oppfatningen av at når ledende atferdsterapeuter samlet og enkeltvis fordømmer at visse typer behandling av dyr blir vist på televisjonen i beste sendetid, så er det på grunn av innholdet og ikke aktøren? Det er sikkert ikke bare meg som reagerer på den repeterende floskelen om "å hate" når de som ikke er like glad i deler av metodikken presisserer at det er metodene som som er under debatt, og ikke aktøren.

Ellers er jeg saktens enig med deg i at det synes som om flertallet av de som deltar på canis ikke er spesielt opptatte av klikkerfilosofien, men kanskje fordi de mener at canis er et OK forum å diskutere på, slik mange mener at Hundesonen er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry men jeg er ut av diskusjonen. Dette blir for barnslig og for mye drittslenging for min del:)

Kos dere videre jenter:)

Disse diskusjonene du nevner. De eksisterer ikke kanskje? Siden du ikke kan legge ved linker slik at vi andre kan få sammenlikne svarene du har fått her, på Canis og på CM sitt forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry men jeg er ut av diskusjonen. Dette blir for barnslig og for mye drittslenging for min del:) Kos dere videre jenter:)

Det er litt snodig. Først spør du om blokkering på læring. Du får et klart og enkelt eksempel på brudd av norsk lov på canis - SÅ poster du argumenter/liste her over ting du ikke har sett CM har gjort. Du har også blitt gjort oppmerksom på ting du ikke har fått med deg når du har sett alle hans episoder ++.

Så hatet du VS for at du ikke likte noe hun gjorde - hatet!

Greit nok at personer har ting man kan være uenig i, men å gå på hat istedet for å misslike er vel å vise at du er en person som blokkerer ganske så raskt - er det flere enn deg som er sånn burde vel spørsmålet være.

VS hatet du for at hun var litt hard mot eierne - uffda, de fortjente det, men hun burde ikke sagt hvor skapet stod altså.

CM forguder du vist og har ikke sett mer en en strømming og ting gjort på grensen til dyremisshandling b.l.a og du har sett ALT av han pluss har dvd samling m.m.

På tide for deg å åpne øynene og hverken forgude eller hate når du ser på program på TV (samt ellers) så kanskje du da har øyne åpne for BÅDE å lære noe og misslike noe. Sett deg ned og se CM med åpne øyne og ikke et allerede fastlåst syn, så ser du ting han gjør bra, men også mange ting å reagere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope det funka ikke men dere kan lese om det på cesarsway.com. Trykk på sessions opp i venstre hjørne og så er det en tråd der som heter trainer`s disapproval of cesars methodes. Og ellers også mange svar på spm. som ofte er stilt.

ups sorry dere må trykke på community så skal dere komme inn for å lese hvis dere vil:)

det har jeg allerede gjort siden du vet akkurat hvordan jeg trener KarpeSkrotum:) Og jeg forandrer herretter hater til misliker så vi ikke henger oss opp i ord her:)

Min link

ok prøver på nytt igjen:)

ok der fikk jeg det til:) Det på canis er det så mye av så orker ikke linke til det, sorry men her er iallefall linken til den diskusjonen på milan sitt forum:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du trener er ikke spørsmålet - det at du forsvarer fyren når du ikke har fått med deg mer enn 1 strømming og andre ting på grensen/over til dyremisshandling når du har sett alle episodene + har dvd samling mm er jo litt rart da. Når du gjentar samme liste med argumenter her etter at du fikk bevist på canis at joda,- han går over grensen i forhold til norsk lov. Lov er en ting, men å nesten kvele en hund kan diskuteres lovmessig, men det sier litt om personer som forsvarer slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja jeg vet ikke hva jeg skal linke til egentlig, ble litt forrvirret selv gitt. Jeg prøvde vel egentlig å diskutere om vi blokkerer for læring når vi misliker noe eller noen. Altså det å være åpen for andre muligheter innenfor hundetrening siden det er så mange muligheter der:)

Jeg trener kun positivt og prøver å snappe opp ting her og der som kanskje kan fungere for min hund selv om jeg kanskje ikke liker det jeg ser:) Og CM ble da kanskje et eksempel pga. at han både blir mislikt og likt. Selv om jeg hadde mislikt han så hadde jeg undersøkt hva det var med han, akkurat som jeg gjorde med VS. Jeg angra absolutt ikke på at jeg så videre på VS:) Og kanskje det blir litt poenget mitt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du trener er ikke spørsmålet - det at du forsvarer fyren når du ikke har fått med deg mer enn 1 strømming og andre ting på grensen/over til dyremisshandling når du har sett alle episodene + har dvd samling mm er jo litt rart da. Når du gjentar samme liste med argumenter her etter at du fikk bevist på canis at joda,- han går over grensen i forhold til norsk lov. Lov er en ting, men å nesten kvele en hund kan diskuteres lovmessig, men det sier litt om personer som forsvarer slikt.

Der ble du kanskje litt personlig eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Jeg trener kun positivt og prøver å snappe opp ting her og der som kanskje kan fungere for min hund selv om jeg kanskje ikke liker det jeg ser:) Og CM ble da kanskje et eksempel pga. at han både blir mislikt og likt. Selv om jeg hadde mislikt han så hadde jeg undersøkt hva det var med han, akkurat som jeg gjorde med VS. Jeg angra absolutt ikke på at jeg så videre på VS:) Og kanskje det blir litt poenget mitt:)

Å trene positivt er kanskje et spørsmål om hvordan man definerer positiv trening?

Det har ikke slått deg at "blokkering" kan slå to veier? Minst? Ved kritikkløs akseptans eller på grunn av manglende kunnskap? Ved å "ikke se", minimalisere eller bortforklare handlinger som mange anser som uakseptable og unødvendige i forhold til situasjonen? Fordi det er symptomene som fjernes og ikke årsaken(e) til dem? Samt at enkelte av handlingene er definert som brudd eller på kanten av hva som aksepteres av norsk lov om dyrevelferd. NKK har en linksamling blant annet til aktuelle lover her. At ikke du har lest dem betyr ikke at de ikke finns,

Så hvem er det som blokkerer for læring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angra absolutt ikke på at jeg så videre på VS:) Og kanskje det blir litt poenget mitt:)

Det er kanskje litt av poenget. At man lett er svart/hvit og en tanke rask til å dømme folk og dermed stenge for læring basert på for raske slutninger. Her har du vel svart på ditt eget spørsmål med tråden.

Henne, CM og andre kan alle ha sine + og -, og selv om man f.eks er enig med mye CM gjør, så kan man ta avstand fra enkelte ting - man er ikke nødt til å forsvare/angripe/være enig/uenig i alt de gjør.

Der ble du kanskje litt personlig eller...

Nei, hva du, jeg og andre skriver sier litt om oss - det er noe alle vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trene positivt er kanskje et spørsmål om hvordan man definerer positiv trening?

Det har ikke slått deg at "blokkering" kan slå to veier? Minst? Ved kritikkløs akseptans eller på grunn av manglende kunnskap? Ved å "ikke se", minimalisere eller bortforklare handlinger som mange anser som uakseptable og unødvendige i forhold til situasjonen? Fordi det er symptomene som fjernes og ikke årsaken(e) til dem? Samt at enkelte av handlingene er definert som brudd eller på kanten av hva som aksepteres av norsk lov om dyrevelferd.

Så hvem er det som blokkerer for læring ?

nja si det du...kanskje du gjør det litt. Tror nok at vi alle gjør det litt og det er ikke fullt akseptert alt i min bok heller, men jeg velger å lære om det og være åpen om det før jeg dømmer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
nja si det du...kanskje du gjør det litt. Tror nok at vi alle gjør det litt og det er ikke fullt akseptert alt i min bok heller, men jeg velger å lære om det og være åpen om det før jeg dømmer:)

Nå er vel du den eneste som bruker uttrykk som hater og dømmer og som er åpen for alt, i motsetning til "de andre" som da tydeligvis ikke har sett lyset og ikke har forstått budskapet :)

Tør jeg antyde noe om bjelken i sitt eget splintrede øye eller noe slik :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at vi alle gjør det litt og det er ikke fullt akseptert alt i min bok heller, men jeg velger å lære om det og være åpen om det før jeg dømmer:)

Mange år har du sett CM uten å reagere på noe tydeligvis - VS virker det som det var motsatt på. Reagerte/dømte med en gang og endret i ettertid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja si det du...kanskje du gjør det litt. Tror nok at vi alle gjør det litt og det er ikke fullt akseptert alt i min bok heller, men jeg velger å lære om det og være åpen om det før jeg dømmer:)

Noen av oss som klikkertrener i dag, har trent aldri så tradisjonelt for noen år tilbake. Er det OK å "dømme" når man faktisk har sett, prøvd, brukt og ikke likt metodene? Eller blokkerer vi enda for læring, fordi vi ikke vil gå tilbake til slike metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss som klikkertrener i dag, har trent aldri så tradisjonelt for noen år tilbake. Er det OK å "dømme" når man faktisk har sett, prøvd, brukt og ikke likt metodene? Eller blokkerer vi enda for læring, fordi vi ikke vil gå tilbake til slike metoder?

Ja men så klart det:) Jeg ville jo absolutt ikke gått tilbake til metoder som ikke er komfortable for meg:) Jeg prøver så godt jeg kan å være åpen for det meste og jeg har forståelse for at dere ikke liker forskjellige ting og dermed vil også sterkt angripe dette:) Det er helt greit, så ja jeg prøver å få ut evt. "splintrer jeg skulle ha i øynene mine" Jeg beklager at jeg forsvarer CM, beklager det på det dypeste. Uff ble rett og slett litt lei meg nå for synes dere Vivire og KarpeSkrotum kan være litt ekle rett og slett......sånn er det;)

Nirm: jeg liker deg:)

Og der var jeg personlig der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Uff ble rett og slett litt lei meg nå for synes dere Vivire og KarpeSkrotum kan være litt ekle rett og slett...sånn er det;) :whistle:
Jeg beklager da det. At du synes vi er litt ekle, mener jeg. Det jeg synes er litt rart er at når du tidligere på Canis har fått lnker til episoder du hevder å ikke ha sett, så har du fortsatt ikke sett dem når du i ettertid poster her. Når hundeloven og lov om dyrevelferd ligger på nettet har du ikke lest dem før ut uttaler deg. Men vi som mener å ha sett det samme som deg, som har lest de aktuelle lovene og forskriftene, som har lest hva NKK og ledende atferdsterapeuter mener om dette, vi er blokkerte og har ingen ting forstått - og er "litt ekle" fordi vi ikke er enige med deg? Forstår jeg deg riktig nå?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja tenk om NKK og ledende atferdsterapeuter tar feil da, mulig det og dermed blir det en annen sak. Jeg har sett de episodene det er linket til jeg. Og også som jeg har sagt tidligere er at jeg ikke liker sesong 1 og 2 av CM fordi jeg synes han var for hard mot hundene. Har sett mere og endret oppfattning rett og slett sånn er det bare:)

Men jeg har kun hatt hund i 4 mnd. så jeg trenger all den hjelpen jeg kan få og jeg kan ikke noe for det men folk som dømmer meg de blokkerer jeg ut og dermed så blokkerer jeg selv for læring der og da. Det er synd.

Kan ta et eksempel. Gikk på valpekurs til en fantastisk dame. Hun virkelig hatet CM og når vi sa at vi så på det så sa hun at: "vet dere hva, jeg ser at dere er fantastiske med valpen deres, og hvis det hjelper dere å se på CM så fortsett å gjør det. Hun ga oss også råd om forskjellige bøker og matriale vi kunne få god informasjon ifra":whistle: Jeg har full respekt for henne og synes hun er helt fantastisk:) Det første jeg sa til sambo. var: "vet du hva, denne damen er fantastisk fordi hun IKKE dømmer" Og jeg snakker med folk rundt omkring som sier de har vært på forskjellige kurs med hunden sin der instruktøren har dømt dem sønder og sammen. Hvorfor er det sånn i dette miljøet, jeg synes det er helt forferdelig, hvor har forståelsen og omtanken for andre mennesker forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm: :) Utrolig bra innlegg, er helt enig med deg når det kommer til alt du har skrevet her.

nja si det du...kanskje du gjør det litt. Tror nok at vi alle gjør det litt og det er ikke fullt akseptert alt i min bok heller, men jeg velger å lære om det og være åpen om det før jeg dømmer:)

Er du like åpen for klikker-metodene, eller hvordan har du dømt de?

Ja men så klart det:) Jeg ville jo absolutt ikke gått tilbake til metoder som ikke er komfortable for meg:) Jeg prøver så godt jeg kan å være åpen for det meste og jeg har forståelse for at dere ikke liker forskjellige ting og dermed vil også sterkt angripe dette:) Det er helt greit, så ja jeg prøver å få ut evt. "splintrer jeg skulle ha i øynene mine" Jeg beklager at jeg forsvarer CM, beklager det på det dypeste. Uff ble rett og slett litt lei meg nå for synes dere Vivire og KarpeSkrotum kan være litt ekle rett og slett...sånn er det;)

Nirm: jeg liker deg:)

Og der var jeg personlig der:)

Hva i alle dager har dette med diskusjonen å gjøre? Om man liker noen eller ikke, har da nada med saken å gjøre; man bør kunne diskutere uansett om man "liker" eller "hater" eller "misliker" noen vel? :whistle:

---

Jeg skal være dønn ærlig og innrømme at ja, jeg "blokkerer læring" når det kommer til metoder som skrider langt over mine etiske og moralske grenser. Og det er jeg stolt av.

Det har overhodet ikke noe vesenet Cesar Milan å gjøre, men måten han behandler hunder på. At han får frem det viktige budskapet om at hunder må mosjoneres og brukes og ha klare grenser, gjør ikke at jeg åpner meg opp for å benytte meg av metodene hans forøvrig.

"The greatness of at nation and its moral progress, can be judged by the way its animals are treated." -Mahatma Ghandi.

Noen folk er mer "u-land" i hodene sine enn andre.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...