Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bruker - trenger hjelp


timonpus

Recommended Posts

Hei, har en hund som heter Rocky. Blanding av border terrier og portugisisk vannhund, kjempe hund som er snill som ett lam. Litt ugrei til tider, for han er så energisk. :hmm:

Men nå ha jeg tatt til meg en kattunge som er mellom 6 eller 7 uker, den hadde det ikke bra der den var. Skittent og urent hele greia. Den sliter med midd i ørene, men den får behandling. Men lurer på om noen kan hjelpe meg litt, for den spiser ikke alt for mye. Den får morsmelkerstatning, tørrfor og vann hvis den vil ha, men han går rundt og skriker en del og sutter på kjeder og øreflipper. Vet den skulle vært hos moren til den var minst 12 uker, men de forholdene den var i er ikke gunstig i og med den har midd og andre diverse symptomer på andre ting den får behandling.

Jeg er bare 18 år, har hatt katter hele livet. Den eldste katten jeg har er også 18 år, og hatt den hele livet. Men denne katten som er 6 -7 uker er ett rart tilfelle.

Hvis noen har noen linker eller nettsider som kan hjelpe meg så hadde det vært kjempe fint :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den skriker en del er i hvertfall normalt, den skriker nok etter moren sin.

Nå har ikke jeg sånn utrolig god peiling på så unge katter, men vi hadde kull på en katt i stallen hvor de vokste opp i en boks. Og for å si det sånn, vi hørte dem hele tiden!

Om du har vært i kontakt, eller skal, med dyrege så kan h*n også sikkert hjelpe deg på vei!

Hvertfall, velkommen til sonen :hmm: Og vi vil se bider av både katt og hund :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet :hmm:

Når ting ikke er så hektisk lengre kan du jo presentere hunden din med litt bilder og sånt? Pusen også selvfølgelig.

Håper alt ordner seg for den lille pusen. Hvis jeg var deg ville jeg hatt tett oppfølging av veterinær i tiden fremover. Heller en telefon eller et besøk hos vetten for mye, enn for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! :hmm:

Jeg har både flasket opp en katt og hatt katter som har vært for unge da de ble tatt fra mora andre ganger også. Om katten har vært hos mor til nå så har den nok fått i seg det den skulle der forhåpentligvis. Jeg har en katt nå som jeg fikk da han var 2 uker (funnet forlatt i garasje), den skreik pga sult til den fikk ordentlig morsmelkserstatning (fikk den på lørdagskveld og måtte gi den annet til jeg fikk kjøpt fra dyrebutikk), men etter det skreik den bare når den var sulten igjen. En katt på 6-7 uker har ikke behov for morsmelkserstating så om den virkelig er så gammel (du kan jo legge ut bilde så kan vi jo hjelpe deg med aldersbestemmelse om du er usikker) så da holder det med vann og et godt tørrfor for babykatter. Sannsynligvis så skriker ikke katten din av sult. Om den ikke har vondt noe sted (morsmelkserstatning gir ofte mageproblemer og små små katter greier ikke å gjøre fra seg selv heller, men 6-7 uker gamle gjør de jo det) så vil jeg tro den kan skrike etter mor og for selskap. Noen katter snakker mye mer enn andre også.

Ellers vil katter som har blitt tatt fra mor for tidlig ofte fortsette å "lete etter pupp" hele livet. Sutte på øreflipper, puter, gensere etc. Tror alle katter jeg har hatt som har blitt tatt fra for tidlig har gjort det faktisk...

Om jeg var deg så ville jeg tatt med katten for å få en skikkelig sjekk (men det har du kanskje allerede gjort siden den får behandlig mot øremidd?) og om alt så bra ut så ville jeg bare latt den få vann og et bra fôr for kattunge og latt den roe seg. Og så ville jeg lagt ut bilder her sånn at vi fikk se både kattene og hunden! Nemlig! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk :) Den har fått behandling hos dyrlegen, den skal følges opp jevnlig framover for midden sin skyld og for veksten så det ikke er noe galt med den. Morsmelkerstatning fikk jeg beskjed om og bruke pga at den var så liten og tynn, men skulle ikke brukes lenge.

Jeg skal legge ut bilder av hunden og katten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk :) Den har fått behandling hos dyrlegen, den skal følges opp jevnlig framover for midden sin skyld og for veksten så det ikke er noe galt med den. Morsmelkerstatning fikk jeg beskjed om og bruke pga at den var så liten og tynn, men skulle ikke brukes lenge.

Jeg skal legge ut bilder av hunden og katten :P

Da er den nok i de tryggeste hender hos deg! :)

Om du ikke har så kan det være en ide å skaffe zoolac i tilfelle den skulle få diare av morsmelkerstatningen (eller noe annet). Nå er vel dette et problem som er størst (og verst) om katten var yngre, men kjekt å ha uansett! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...