Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er angst, hva er usikkerhet, og hva er instinkt?


Illiya

Recommended Posts

Min Otto er 15 mnd nå, og vi har hatt litt problemer med han. Jeg har trodd han var usikker, og reagerte i forhold til det, men nå lurer jeg på om det egentlig er det sterke vaktinstinktet hans og umodent hode som er saken.

Så hvordan oppfører egentlig en usikker hund seg? Den er vel usikker i mer enn en bestemt situasjon?

Otto reagerer, og av og til utagerer, i passeringssituasjoner med folk og hunder. I andre situasjoner oppfører han seg ikke usikker, etter det jeg kan se. Jeg har jo Maja i hus også (samme rase, samme alder), og har sammenlignet med henne, men det blir urettferdig, i og med at hun er tøffere og mer selvsikker enn de fleste andre hunder.

Otto oppfører seg ikke usikker i hjemmet eller ute, eller på noen måte som jeg kan se, annet enn å utagere i møtesituasjoner. Nå er rasen kjent for sitt vaktinstinkt, og jeg tror det er det som virker inn her. Hanner er også mer vaktsomme enn tisper.

Så spørsmålet er; hvordan oppfører typisk usikre hunder seg som helhet? Hva er deres erfaringer med usikre hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto reagerer, og av og til utagerer, i passeringssituasjoner med folk og hunder. I andre situasjoner oppfører han seg ikke usikker, etter det jeg kan se. Jeg har jo Maja i hus også (samme rase, samme alder), og har sammenlignet med henne, men det blir urettferdig, i og med at hun er tøffere og mer selvsikker enn de fleste andre hunder.

Du sier det litt selv her. Maja er mer selvsikker og tøff, så hun trenger ikke å være bøs og voktete. Otto ser ut (man kan aldri være sikker i og med at det er gjenfortelling og vi ikke har sett hunden) til å være mindre trygg. I og med at det enkelte han reagerer på, ikke alle. Har du prøvd å notere deg hva som skjer, hva slags type mennesker/hunder han sier bø til? Se litt på hundene som kommer i mot, provoserer de usikkerheten hans på noen måte? Ser du om han er verre uten "søster" til å henge seg på? For jeg tror bestemt at dette bunner i usikkerhet, om jeg leser deg riktig. Han er også i sin deiligste alder. Han er en skikkelig tenåring og vi vet alle hvordan gutter i den alderen blir :icon_confused: Du kan se for deg en tenåring med kviser på byen, han har drukket seg til mot, kommet seg inn på ett utested med falsk legg, og sjekker damer. Så kommer en tilsvarende type og tar dama... det blir bråk av slikt. Det var den litt fleipete delen av det hele, men det er en sannhet i det.

Angst tror jeg ikke det er, i og med at det arter seg litt på en annen måte, da ville han reagert på de aller fleste episoder og hunder, inkludert tisper og valper.

Instinktet hans ville slått ut om han mente det var nødvendig slik han gjør hjemme i trygge omgivelser. Så nei, tror ikke det er det heller jeg.

Mistenker du har en myk tenåring som synes deler av verden er litt skummel jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...