Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt for stor radius


Lola Pagola

Recommended Posts

Synes C har fått litt for stor radius når han er løs på tur for tiden, eller sånn de siste månedene egentlig. Ikke setter-radius akkurat, men stor nok til at jeg blir småstressa, for jeg føler jeg mister litt kontroll over hva vi kan støte på (mennesker og hunder), og at han runder hjørner før meg osv. Jeg vil gjerne ha ham ca maks 15 meter fra meg, men nå er det oppi 30+ ofte.

Og jeg aner ikke hvordan jeg skal få den mindre, eller om det går. Hvis han går for langt pleier jeg å skifte retning og da kommer han etter meg, eller jeg kaller ham inn til meg og da holder han seg i nærheten noen sekunder. Har god innkalling på ham når det kommer til mennesker og sånn, men når vi møter hunder blokker han meg ute, så derfor innser jeg at jeg må begynne med langline for å skjerpe opp litt. Vet jeg så en link en gang til en side med langlinetips, men finner den ikke igjen?

Uansett, jeg lurer på hvordan jeg skal bruke langlinen når det kommer til dette med radius. Hvordan skal jeg få ham til å skjønne at jeg ikke vil at han skal løpe lenger enn 15 meter foran meg? Aldri brukt langline før, så jeg vet ikke helt hvordan jeg bruker den :)

hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ikke langline, for jeg får det ikke til å fungere :) Hundene mine skjønner uansett når de har langline på og når de ikke har det, uansett hvor konsekvent jeg har vært (ikke at jeg har lagt veldig mye energi i det heller, bare med gamle nuffen min og Cita som unghund).

De gangene hundene mine går for langt vekk fra meg, så gjemmer jeg meg. Da bruker de som oftest en liten stund på å finne meg igjen og slipper meg ikke av synet med det første :) Har vært konsekvent med det (de få gangene de går for langt - men Cita drev en del med det som yngre) og å rett og slett bare si "Nei" og rope de inn igjen uten noen form for belønning. Kommer de ikke så henter jeg de eller går min vei, men jeg gjør de hvertfall klar over akkurat når de trår over min "radius-grense". Jeg tror hvertfall at på mine har det hjulpet dem å forstå bedre hvor grensen går, enn dersom jeg bare snur om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du han ikke i bånd der hvor du kan møte hunder og mennesker? Har aldri bikkja løs hvis jeg vet at vi kan møte hunder og mennesker og det kan oppstå situasjoner hvor jeg ikke har kontroll.

Langline funker ikke for oss heller, men noe som har funket for stor radius hos oss er hyppige innkallinger med godbiter/stor ståhei. Fungerer dessverre kun for "hver tur" (altså om jeg starter turen med masse innkallinger og godbiter), ikke noe bikkja husker til neste tur. Må repetere om jeg vil ha VELDIG nær radius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ikke langline, for jeg får det ikke til å fungere :P Hundene mine skjønner uansett når de har langline på og når de ikke har det, uansett hvor konsekvent jeg har vært (ikke at jeg har lagt veldig mye energi i det heller, bare med gamle nuffen min og Cita som unghund).

De gangene hundene mine går for langt vekk fra meg, så gjemmer jeg meg. Da bruker de som oftest en liten stund på å finne meg igjen og slipper meg ikke av synet med det første :) Har vært konsekvent med det (de få gangene de går for langt - men Cita drev en del med det som yngre) og å rett og slett bare si "Nei" og rope de inn igjen uten noen form for belønning. Kommer de ikke så henter jeg de eller går min vei, men jeg gjør de hvertfall klar over akkurat når de trår over min "radius-grense". Jeg tror hvertfall at på mine har det hjulpet dem å forstå bedre hvor grensen går, enn dersom jeg bare snur om.

Jeg tror også at Casper kommer til å forstå forskjellen mellom langline og fri, så derfor har jeg egentlig aldri helt skjønt poenget med langline, men jeg har heller aldri prøvd da, men tenkte at det kanskje var eneste måte nå, så jeg får fysisk stoppet ham når han går for langt, og at det etter en stund vil feste seg hos ham, og at den fysiske grensen vil bli en psykisk. Jeg pleier også å gjemme meg, men han er pokker så flink altså, blir jo godbiter og masse ros når han finner meg, men tar ikke lang tid før han stikker av gårde igjen.

Altså, han er ikke noen stikke-av hund, og hvis jeg stopper opp så snur han alltid, og han vil vite hvor jeg er, og han vil være der jeg er. Og jeg skjønner jo at for han er 15 meter ekstra ingen ting, men jeg synes ikke det er like greit...

Har ikke prøvd å rope nei, for jeg har tenkt at han vet jo ikke hva han gjør galt, kanskje tror han det er galt at han snuser på en stein, løfter på bakbeinet, ja i det hele tatt, så jeg har ikke villet gjøre ham usikker heller. :/

Har du han ikke i bånd der hvor du kan møte hunder og mennesker? Har aldri bikkja løs hvis jeg vet at vi kan møte hunder og mennesker og det kan oppstå situasjoner hvor jeg ikke har kontroll.

Langline funker ikke for oss heller, men noe som har funket for stor radius hos oss er hyppige innkallinger med godbiter/stor ståhei. Fungerer dessverre kun for "hver tur" (altså om jeg starter turen med masse innkallinger og godbiter), ikke noe bikkja husker til neste tur. Må repetere om jeg vil ha VELDIG nær radius.

Nei, det har jeg ikke. Her jeg bor er det ingen steder der det er 100% sjanse for at vi ikke møter noen, men det er likevel såpass få at jeg slipper han. Stort sett er jeg i forkant og ser ting først, men hender jo det glipper. :) men såklart, har ham ikke løs på solfylte søndager etc der alle er ute og går, jeg ser ting ann. Men uansett, ikke det det dreier seg om da, og jeg jobber med å få den siste resten av kontroll blant andre hunder :D

Merker og at radiusen blir litt mindre når jeg har med godbiter, særlig pølse etc, og jeg belønner for frivillig kontakt hver gang, men ikke alltid med godbiter da, for da blir det bare tigging. Mens de gangene jeg ikke har med godt blir radiusen litt større igjen, naturlig nok kanskje.

Isj jeg skal vel egentlig ikke klage for mye på radiusen, har aldri hatt en så førerorientert og (passe)håndterlig hund før, men ja, jeg har iallefall lyst til å se om jeg kan få radiusen litt mindre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg ville gjort. Når hunden løper fra deg og er akkurat på det stedet du synes er langt nok ute roper du bra (eller et annet ord som du bruker i trening for å markere at han har gjort noe riktig). Hunden vil da snu og komme inn igjen til deg for å få belønning. Hvis hunden tigger kan du bare ignorere ham, og belønne for kontakt innimellom. Hvis du belønner en del på ca 15 meters avstand vil hunden begynne å forvente det og kanskje stoppe og snu seg litt mot deg. Da roper du bra og belønner. Senere vil hunden kanskje løpe ut 15 meter for så å løpe tilbake. Dersom du ønsker dette roper du bra etter at hunden har snudd og er på vei tilbake. Jeg synes det er greit med en hund som kommer tilbake til meg ofte, da har jeg bedre kontroll på henne.

Du kan også rope bra når hunden nærmer seg en sving, før dere går ned fra en bakketopp hvor du ikke har utsyn og andre naturlige hindringer. Da vil kanskje hunden stoppe og vente på deg/ evnt snu når den møter på slike steder.

Denne metoden vil jo føre til en hund som henvender seg mye til deg i løpet av turen. Vet ikke om du vil kalle det for tigging? Jeg synes hvertfall det er veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, han er ikke noen stikke-av hund, og hvis jeg stopper opp så snur han alltid, og han vil vite hvor jeg er, og han vil være der jeg er. Og jeg skjønner jo at for han er 15 meter ekstra ingen ting, men jeg synes ikke det er like greit...

Har ikke prøvd å rope nei, for jeg har tenkt at han vet jo ikke hva han gjør galt, kanskje tror han det er galt at han snuser på en stein, løfter på bakbeinet, ja i det hele tatt, så jeg har ikke villet gjøre ham usikker heller. :/

Det er jo ikke snakk om å rope "Nei" som betyr "kom hit ellers tar jeg deg/kjefter jeg på deg" etc. Jeg roper nei til mine om de går for langt, og hører de ikke på meg, så henter jeg de eller går en annen vei. Det er kun en måte å signalisere akkurat når hunden trår utenfor grensen din, slik at den får en viss feeling på det, og bruke negativ straff. Jeg tviler sterkt på at hund blir usikker av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å rope "vær her" når hundene begynner å nærme seg "radiusgrensen" min. Går de videre allikevel sier jeg NEI, vær HER. Det fungerer utmerket, selv om det innimellom blir turer med mye markering av radiusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes C har fått litt for stor radius når han er løs på tur for tiden, eller sånn de siste månedene egentlig. Ikke setter-radius akkurat, men stor nok til at jeg blir småstressa, for jeg føler jeg mister litt kontroll over hva vi kan støte på (mennesker og hunder), og at han runder hjørner før meg osv. Jeg vil gjerne ha ham ca maks 15 meter fra meg, men nå er det oppi 30+ ofte.

Steike du er heldig! Bare 30 m? der jeg vil ha hunden min når den er løs det :hmm: he he (setter ja...)

Siden du så fint tar frem rasen min kan jeg jo med glimrende setterfaring fortelle hva vi har gjort og gjør for å prøve å holde kontroll på en løpeglad jakthund i skogen. Jeg er antakelig det kjipeste å gå på tur med, for her i gården har man verbal kontroll over hunden hele tiden :hmm: Når han kommer på det som for oss er grensen, altså 50-60 m, gir jeg han stort sett alltid en eller annen kommando. De vanligste er "vent" (stå ca på samme plass og vent til jeg kommer til deg), "her" (snu og kom i min retning" eller "hit" (kom helt inn, brukes kun når jeg ser at han vil komme for denne kommandoen er han dårlig på). Vi kan også bruke "snu", "sitt" eller dirigering, men det er sjeldnere.

For oss har dette blitt det som har fungert best. I vinter har jeg vært litt dårlig på å følge det opp, men i fjor vinter fikk dette han til å etterhvert automatisk stoppe eller komme tilbake igjen når han nådde den innlærte grensen. Men viljen til å løpe stort er stor så her er det kontinuerlig trening som gjelder. Men for oss er dette absolutt best. Brukte langline en del før, men har etterhvert oppdaget at hunden vet forskjell på livet med og uten bånd så da har vi gått over til verbal kontroll, rett og slett for at han skal høre på meg og ikke alle de rare remediene jeg kan benytte meg av:P

I forhold til "nei" som labbis bruker på sine hunder kommer vel det litt ann på hva "nei" betyr for hundene. Er "nei" en stoppkommando (type slutt med det du gjør) vil jo det ha samme effekt som de kommandoene jeg bruker (eller lignende kommandoer). Men om "nei" er en korreksjonskommando (fy, det der har du ikke lov til!) blri det feil å bruke det i en slik sammenheng som dette. Hmm, klarte man å skjønne forskjellen?

(forresten synes jeg forumet skal få en smiley med snakkeboble der man kan legge inn kommandoer, så slipper man disse "" og kan heller le litt... :hmm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg ville gjort. Når hunden løper fra deg og er akkurat på det stedet du synes er langt nok ute roper du bra (eller et annet ord som du bruker i trening for å markere at han har gjort noe riktig). Hunden vil da snu og komme inn igjen til deg for å få belønning. Hvis hunden tigger kan du bare ignorere ham, og belønne for kontakt innimellom. Hvis du belønner en del på ca 15 meters avstand vil hunden begynne å forvente det og kanskje stoppe og snu seg litt mot deg. Da roper du bra og belønner. Senere vil hunden kanskje løpe ut 15 meter for så å løpe tilbake. Dersom du ønsker dette roper du bra etter at hunden har snudd og er på vei tilbake. Jeg synes det er greit med en hund som kommer tilbake til meg ofte, da har jeg bedre kontroll på henne.

*klippe litt*

Og dette gjorde jeg da jeg ville ØKE radiusen til hunden min, noe som fungerte supert. :whistle: Mulig det kommer av at hun er klikkertrent selv om jeg tviler på at det vil fungere annerledes med en "vanlig" trent hund, men hun søker i alle fall mot den magiske grensen som fører til innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :whistle:

Ser ut til at det kanskje ikke er så mye annet å gjøre enn å gjøre det jeg gjør, kalle inn når han drar for langt, og nå etter jeg lagde denne tråden har jeg også begynt å si nei (men nå skal jeg banke livskiten ut av deg nei *tuller*)

Jeg hadde vel egentlig håpet på en magisk løsning, en fjernkontroll fks eller noe, men det er vel som det er, og jeg er jo veldig fornøyd med at han vil være sammen med meg da, at han snur på femøren hvis jeg skifter retning og at han blir fortvilt når han ikke finner meg en sjelden gang. Langline har jeg ikke fått somlet meg til enda... Men har kjøpt en xs kong wubba (råååsa kamo faktisk) som jeg har i lomme og piper med når jeg vil at han skal komme, han elsker pipeleker, og den er så robust at han kan leke skikkelig med den og. Genial leke det der altså.

Takker for gode råd, jeg tar dem til meg, og nå skal det intensiveres litt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hjelper:

Når jeg bodde på Lillehammer var jeg veldig flink på jobbe med "vent" og tilbakekalling, og dette resulterte etterhvert i en hund som stoppet av seg selv og holdt seg innenfor radiusen helt uten kommando på sikt. Det nærmeste man kommer en fjernkontroll?

Problemet her er at jeg besitter en stående gullfisk som ikke trenger særlig mer enn ett par ukers båndtvang før god dressur er glemt for gleden over frihet.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips med tanke på langline:

La linen bare henge løst etter hunden, på bakken. I det hunden går såpass langt at enden av linen nesten når deg, tråkker du på lina og sier "hold deg her" eller en annen kommando selvfølgelig :wub: Hunden vil da få en fysisk brems der skillet går. Gjør det samme hver gang hunden går så langt at lina når deg. Jeg har pleid å bare gå videre med en gang hunden stopper. Etterhvert så er det greit å forandre litt på avstanden også, sånn at hunden lærer at uansett hvor langt/kort han har gått, så skal han ikke utvide radiusen lenger etter at du sier "hold deg her". Jeg syns ihvertfall at det er en helt super kommando og min hund har ihvertfall ikke tatt noen skade av det ;) Tviler sterkt på at noen hund kan ta skade av det igrunn :wub:

Det er jo også veldig greit å ha en tydelig "fri" kommando ved siden av. Da kan man holde hunden innenfor den radiusen man vil med "hold deg her" og la hunden styre selv med "fri" kommandoen!

Håper dette var forståelig? Er ihvertfall gull verdt i mine øyne, og ikke så vanskelig å lære inn ;)

EDIT: Etterhvert som kommandoen sitter, så kan du selvfølgelig fjerne langlina :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette gjorde jeg da jeg ville ØKE radiusen til hunden min, noe som fungerte supert. ;) Mulig det kommer av at hun er klikkertrent selv om jeg tviler på at det vil fungere annerledes med en "vanlig" trent hund, men hun søker i alle fall mot den magiske grensen som fører til innkalling.

Hmm, så rart ;) Når jeg tenker meg om kan det være lurt og også si bra og belønne også når hunden går ved siden av eller litt bak. Altså belønne ulike steder innen denne radiusen du ønsker. Ser for meg at hunden vil øke radiusen slik du bekriver dersom man bare belønner på "grensen" og hunden strekker denne lengre og lengre. Men jeg vil tro at hvis hunden ikke får belønning for å gå utovenfor radiusen så vil den holde seg innenfor for å få godbit? Var det som var min tanke. Det vil nok også lønne seg å belønne når hunden kommer tilbake til deg også uten at den først har løpt helt ut til grensen.

Det blir kanskje litt det samme som å lære hunden å sladre. Man belønner for å se på andre mennesker og dyr og deretter venter man til hunden tar kontakt når den ser andre før den får belønning. Til slutt vil hunden komme tilbake til deg når den ser andre på tur. Målet er jo ikke å lære den til å løpe bort til andre mennesker og dyr, men å komme tilbake når den ser andre.

For min del gjør det hvertfall ingenting om hunden tror den må løpe litt rundt omkring (nærmt) før den kommer tilbake for å få godbit. Bedre det enn at den bare går ved siden av meg for å få godbit, eller at den løper langt bort hvor jeg ikke kan se den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til bruk av langline:

Når du kobler hunden i bånd, skal du koble på langlinen samtidig. Bare la den henge etter hunden når du går med hunden koblet i et vanlig leiebånd. Når du så skal slippe hunden fri, kobler du av leiebåndet og sier "fri", mens langlinen fortsatt henger i halsbåndet. Dermed tror hunden at den ER fri (i hvertfall for en liten stund).

Når du skal hjem igjen er det samme proserdyre (uavhengig av om du har hatt bruk for langlinen på turen eller ikke); koble hunden i leiebåndet og la langlinen henge etter som om du ikke visste at den var der :wub:

Når gjelder radiusen:

Jeg ville "mast" litt på hunden. Altså; hver gang du synes hunden er helt på grensen (15 meter unna), sier du "her", slik at hunden kommer litt tilbake igjen.

Til å begynne med tror han nok det er en vanlig innkalling, og han vil da komme helt bort til deg. Du kan godt si "bra" når han snur og kommer mot deg, men trenger ikke få masse ros og belønning helt inne hos deg, siden målet kun er at han skal være i nærheten av deg (målet er ikke at han skal gå ved siden av deg full av forventlig, men løpe litt fritt og kose seg ;))

Med en gang han nærmer seg å være 15 meter unna igjen, roper du "her". Forsett slik hele turen, så blir han litt "hjernevasket" på å holde seg i nærheten uten at han stresser.

Hvis han ikke hører når du ber han komme nærmere, tråkker du på langlinen samtidig som du sier "feil", "nei" el.l., og roper "her" på nytt (med like glad og positiv stemme). Poenget mitt her, er at det er ikke ordet "her" som betyr "nå skjerper du deg" - "her" betyr bare at han skal komme nærmere! Du kan godt la være å si "feil" hvis du får vondt i hjerterota av å gjøre det, men personlig synes jeg det er greit å være ærlig ovenfor hunden og gi et forvarsel, slik at hunden forstår hvorfor den faktisk blir stoppet med båndet (og jeg ønsker IKKE at "her" skal bli sett på som et forvarsel!).

Det går også an å gjemme seg for han, men personlig synes jeg dette bare bør komme i tillegg. Jeg vil i hvertfall ha en hund som faktisk VET hvor langt unna meg den får lov til å gå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...