Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags rase kan passe oss?

Champagneria

Recommended Posts

Vår lille bernerjente er jo liten enda, men vi ønsker å ha "to tette" :whistle: Kunne i utgangspunktet tenkt oss 2 bernere, men da vi har barn i tillegg, ser vi på mulighetene hos en litt mindre rase.

Vi er jo en aktiv familie, men samtidig krever barn og hverdagen sitt, så vi trenger en hund som har samme aktivitetsnivå som vår berner.

- Tur 1-2 timer hver dag

- Mye ute i skog og mark i helgene, men har også dager hvor vi sløver`n på verandaen ute og inne

- Gjerne en som liker agility eller apport, altså en med litt andre øvelser enn vår berner

- Og selvsagt: Barne og bernervennlig!

Bernerjenta vår er for liten enda, men vi vi bruke henne til trekk av vogn/ kløv og spor. Dette er jo også noe som vår neste hund vil ta del i, selv om det ikke er så viktig med trekk.

Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at mange som liker Berner også liker Eurasier, og omvendt. Vet om flere Eurasiereiere som også har eller har hatt Berner, og mange som kjøper Eurasier har gjerne hatt Berner på listen over aktuelle hunder. Vi vurderte sterkt Berner, men den falt av pga sykdommer/kort levealder, samt at Eurasier har en litt mer praktisk str. Så du kan jo titte litt på Eurasier?

Aktivitetsnivået deres høres helt supert ut for en Eurasier, de fleste takler roligdager veldig bra (vår er helt super sånn sett, med fin av-knapp og null problem med sløve-dager) og trekk, kløv og spor er noe Eurasiere passer fint til (selv om de selvsagt ikke kan trekke/kløve like mye vekt som en Berner da). De er ikke nødvendigvis noen naturlige apportører eller agilitytalenter, men for vår del gikk innlæring av apport superraskt, og de lille vi har trent av agility synes han er kjempekjekt. Skal på agilitykurs til høsten :whistle:

Ellers har de som sagt en praktisk str, fra min 18 kg på tisper til max 32 kg på hannhunder, lite pelsstell (børste en gang i uken/annenhver uke, bade så lite som mulig og ingen klipping), det er en generelt frisk rase, der finnes patella lux og hofteproblem i rasen, men Eurasiere som brukes i avl skal være sjekket fri for HD og patella lux, samt øyelyst fri.

Ellers kan dere jo sikkert velge og vrake ganske bra i raser ift det du skriver :blink: F.eks Golden eller Lab er sikkert et fint valg for dere? Kommer jo an på hvor liten du vil ha den, og hvilken type hund du foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at mange som liker Berner også liker Eurasier, og omvendt. Vet om flere Eurasiereiere som også har eller har hatt Berner, og mange som kjøper Eurasier har gjerne hatt Berner på listen over aktuelle hunder. Vi vurderte sterkt Berner, men den falt av pga sykdommer/kort levealder, samt at Eurasier har en litt mer praktisk str. Så du kan jo titte litt på Eurasier?

Aktivitetsnivået deres høres helt supert ut for en Eurasier, de fleste takler roligdager veldig bra (vår er helt super sånn sett, med fin av-knapp og null problem med sløve-dager) og trekk, kløv og spor er noe Eurasiere passer fint til (selv om de selvsagt ikke kan trekke/kløve like mye vekt som en Berner da). De er ikke nødvendigvis noen naturlige apportører eller agilitytalenter, men for vår del gikk innlæring av apport superraskt, og de lille vi har trent av agility synes han er kjempekjekt. Skal på agilitykurs til høsten :whistle:

Ellers har de som sagt en praktisk str, fra min 18 kg på tisper til max 32 kg på hannhunder, lite pelsstell (børste en gang i uken/annenhver uke, bade så lite som mulig og ingen klipping), det er en generelt frisk rase, der finnes patella lux og hofteproblem i rasen, men Eurasiere som brukes i avl skal være sjekket fri for HD og patella lux, samt øyelyst fri.

Ellers kan dere jo sikkert velge og vrake ganske bra i raser ift det du skriver :aww: F.eks Golden eller Lab er sikkert et fint valg for dere? Kommer jo an på hvor liten du vil ha den, og hvilken type hund du foretrekker.

Takk for tilbakemelding. Eurasier var ikke dum, nei... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere andre kritereier som pelsstell/ type? Er jakt/ gjeterhunder aktuelle?

Hva er ideel størrelse`?

Nei, ingen kriterier til pelsstell. Men vi er ingen jaktpersoner, så ville ikke hatt mulighet til å gi en jakthund den store gleden av det den bør brukes til.

Størrelse: Mellomstor; mindre enn berner, men stor nok til å ikke bli tråkket i hjel :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg er oppvokst med Bernere og har nå (Welsh) Springer Spaniel. Har også hatt Bearded Collie.

Veldig fornøyd med begge rasene :whistle:

Tror det er endel som kan passe egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk buhund! En veldig kvikk og glad liten hund med godt gemytt. De elsker å gjøre ting sammen med eierene sine og barn kan fint gå tur med dem. Vet ikke om apport er så vanlig øvelse på buhunden, men med riktig trening skal nok det gå. Buhunden er utrolig lærevillig og tar ting fort. Buhunden passer perfelt til agility. Buhunden vil også gå godt sammen med andre hunder hvis den blir sosialisert som valp, og siden dere har en hund fra før i huset tror jeg det blir null problem. Men den må jo sosialiseres med andre hunder som liten, akkurat som andre valper.

Buhunden påsser altså perfekt til en familie med barn i alle aldre, som vil bruke hunden litt, og ta den med på det meste. En buhund liker ikke å bli forlatt hele tiden. Det er en glad, tillitsfull og snill hund som ofte har en stor personlighet. Mange klager på gneldringen, men hvis hunden får brukt hodet litt vil ikke det være et stort problem. Mange ser for seg buhunden som den gneldrete gårdsbikkja, ikke den snille, medgjørlige og glade hunden den egentlig er.

Lykke til, og du kan jo ha buhunden i tankene! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på korthåret collie, shetland sheepdog (dersom det går greit at den ikke kan trekke- holde følge gjør den uten problemer!), mellompuddel, bearded collie, labrador, golden - mulighetene er store ut i fra de kriteriene du har nevnt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund? Entlebucher sennenhund? Eller rett og slett en golden retriever?

Entlebucher sennenhund har vanligvis et betydelig høyere aktivitetsnivå enn berneren. Sier i hvert fall de som har/har hatt begge rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du med "to tette" mener minst to års alderforskjell? ;)

Har hatt berner før og kjenner igjen mye av mentaliteten i euraisern.(faktisk tror vi han er en reinkarnert utgave av gammelhunden) Men eurasiern er mer lettlært og kjapp i kroppen, sikler ikke, røyter ikke og veiver ikke ned alt fra stuebordet med halen. Så inforstått godt oppdrett kan jeg anbefale eurasier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du med "to tette" mener minst to års alderforskjell? :wub:

Hvorfor mä det väre to ärs aldersforskjell, mener du?

Jeg har selv en Papillon pä 2 är, og en Portugisisk Vannhund pä 1 är (begge hanner) tror aldri jeg har sett to hunder som leker og gär sä godt overens sammen (og jo, begge har alle grunnkommandoer osv innabords..)

Skjönner ikke helt greia med at alle mener det absolutt mä väre to ärs mellomrom mellom hundene.. ;)

Og lurte ogsä pä det ang. Eurasier som IKKE röyter..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er veldig greit at særlig hunder på størrelse med berner er litt voksne i hodet før man får en liten valp i hus. Uansett rase er man litt snillere mot seg selv om man venter til førstemann kan være en hjelp i oppdragelsen av valpen, istedet for utelukkende lekekompis og forstyrrende element. Så selv om mange kan fortelle at "men det gikk da sååå bra", så er det veldig godt ment å råde en bernervalp-eier med små barn til å vente en smule med nytt valpekjøp. :wub:

Eurasiern røyter minimalt sammenliknet med en berner. Har dobbel pels som felles en til to ganger i året omtrent. Tispene røyter litt i forbindelse med løpetid, men generelt enormt lite pels som slipper uten stormrøytinga. Stort sett det lille som sitter igjen på børsten når man har børsta gjennom pelsen liksom, herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med 1-2 timer mosjon pr dag, så er det bra, bare fordel det rundt ;) Minimum 3 turer pr dag er bra ;)

Du har jo hunder som: Collie, Border Collie, Cocker Spaniel, Engelsk staffordshire bull terrier, eurasier osv.

Jeg vet ikke med Golden Retriever. Den er snill og det der, men det er også den hunden som er "kåret" til å ha bitt flest barn o.l. Men, med rett oppdragelse så skal vel det meste fungere :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med Golden Retriever. Den er snill og det der, men det er også den hunden som er "kåret" til å ha bitt flest barn o.l.

En av grunnene til at den ble det for noen år siden i USA, er nok pga det blir sett på som den ultimate familie hunden, barn som stikker fingrene sine plasser de ikke burde på hunden, leker og herjer uten grenser. Dessuten er det er meget populær rase og finnes i flere hjem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at den ble det for noen år siden i USA, er nok pga det blir sett på som den ultimate familie hunden, barn som stikker fingrene sine plasser de ikke burde på hunden, leker og herjer uten grenser. Dessuten er det er meget populær rase og finnes i flere hjem .

:whistle: Golden har dessverre blitt framstilt som en blanding av kosebamse og barnevakt, noe som er fryktelig dumt uansett rase! Dessuten har alle raser som har vært så populære som golden retrievere blitt utsatt for uvettig avl i noe grad, noe som før eller senere vil resultere i individer med dårlig gemytt, helseproblemer m.m - som gir ufortjent dårlig rykte til en super rase. Hvis man er nøye på opprettervalg (det burde man vel være uansett) får man en flott hund med et fantastisk gemytt, og behandler man i tillegg golden retrieveren som en HUND, vil jeg fortsatt påstå at det er en ultimat familiehund - om enn blant flere. Dessuten vil jeg tro at den hadde vært midt i blinken for de kriteriene TS nevner!

Jeg drømmer selv om en riktig mørkgylden golden når jeg blir stor jente og får bil og N er voksen nok til å bli storebror :icon_redface: Passe stor, veldig lettlært, vennlig, sporty på tur men har lett for å finne avknappen sin når det trengs/er mulig, veldig godt egna til både trekk og kløv, apporterer som noen gyldne helter :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface: Golden har dessverre blitt framstilt som en blanding av kosebamse og barnevakt, noe som er fryktelig dumt uansett rase! Dessuten har alle raser som har vært så populære som golden retrievere blitt utsatt for uvettig avl i noe grad, noe som før eller senere vil resultere i individer med dårlig gemytt, helseproblemer m.m - som gir ufortjent dårlig rykte til en super rase. Hvis man er nøye på opprettervalg (det burde man vel være uansett) får man en flott hund med et fantastisk gemytt, og behandler man i tillegg golden retrieveren som en HUND, vil jeg fortsatt påstå at det er en ultimat familiehund - om enn blant flere. Dessuten vil jeg tro at den hadde vært midt i blinken for de kriteriene TS nevner!

Akkurat dette jeg også mente, men du formulerte det mye bedre enn meg :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har konsultert Twitter/X sin AI Grok3(*) om håndtering av Edes stressproblemer. Deler fordi jeg selv aldri har blitt informert om at kronisk forhøyet kortisol kan bli et problem med vintervalp i nordlige områder. Om dette har gått meg hus forbi, så er det sikkert flere som ikke vet dette fra før.  https://x.com/i/grok/share/kn2sCPvPbS7vXho8lO9zSJbtH     *)Som Simira ved en tidligere anledning påpekte, så skal en ikke sluke alt fra en AI rått, men jeg synes Grok3 er god på kildekritikk, ekstraksjon og presentasjon av informasjonen den har vurdert som essensen fra gode kilder. Internettet er stort og inneholder mye tull. Grok3 navigerer det godt og svarer vettugt og on case. 
    • Vi har kranglet i dag. Kjøkkenbenken. "No go zone!" mener Muttern. "Su casa, mi casa!" mener Ede. Det er steile fronter og lite håp om en fredlig løsning. Hver gang Ede "gir opp" blir det hard rock emo konsert i forsøk på å påkalle PETAs oppmerksomhet. Han har ingen frykt for kniver og varme plater. Lukter det mat trenger muttern forstå at han holder på å sulte ihjel, stakkars, og det er grove brudd på dyrevelferdslover og krigsforbrytelser og hele pakka å ikke tillate ham å forsyne seg selvstendig.  At han not even once har fått annet enn løk og sitron fra den benken har ikke drept håpet hans om å en dag få melk, yoghurt, fisk, kjøtt og kylling derfra. Lot som jeg ikke så det da han knabba en hel vårløk og struttet ekstatisk til plassen sin for å fortære byttet. Ble litt lang i maska først, for han gnagde og tygde og viste ingen tegn til discomfort først. Det tok mange lange sekunder før han oppdaget at det der ikke var doggie treatos. Tenkte jeg skulle være snill og bytte den til meg med vann og tørrfor, men ikke **** om han ville gi den fra seg. Samme hvor hoggorm den der smakte, så var den en massiv triumf, et krigsutbytte, og han voktet den som den hadde større verdi enn noe annet han har vært i besittelse av tidligere. Selv oppvasksvamper — også fra kjøkkenbenken, en location hvis dramatisk hever verdien av whatever, crap consistens og såpesmak betyr ingenting, beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet — selv faktisk god mat lå lavere i kurs enn den vårløken der.  Jeg lot ham beholde den. Han tygde trassig på den mens han så på meg med DET blikket og forsøkte overbevise oss begge om at han hadde vunnet, mens han gren på nesen av den vemmelige smaken. Blikket var en blanding av påtatt triumf og disgust han ikke klarte skjule. Et dårlig skuespill.  Han kom til sansene sine, realiteten overvant stoltheten og ønsket om triumfere. Smaken av vårløken ble for mye. Ede sluttet projisere Hitler på meg og ble igjen en liten gutt som oppsøkte mamsen sin for hjelp. Han fikk nytt tilbud om vann og tørrfor og tok takknemlig i mot noe å døyve "Fysjom, pføy!" fra vårløken med.  Lærte han? Neeei.  Nye runder. Duften av stekt kylling overgikk ethvert ønske om fred. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg vekslet mellom Dr. Jekyll som roste ham med blid stemme og ga ham tørrforkuler med ujevne mellomrom og Mr. Hyde som med sinnastemme og sinnaansikt bryskt dyttet ham ned for så å umiddelbart bli Dr. Jekyll igjen. Ingen effekt. Han tror somehow at han skal få fri tilgang til den benken der om han bare prøver mange nok ganger.  Konsertene han holder mellom approachene er på et volum ment å presse meg til overgivelse vha naboklager fra nabokommunen. ..men han ga (midlertidig) opp til slutt(en av denne runden). Litt over midtveis i måltidet mitt, etter å ha holdt på i mer enn 30 min fra jeg begynte lage mat, så seg han sammen på gulvet med et tungt sukk og tidde stille. Han forventet ikke den kyllingbiten han fikk et par minutter senere, derfor fikk han en.  Senere på kvelden har han hentet vårløken igjen flere ganger og gitt den juling på sengen sin. Det handler bare om å vinne NOE fra den benken der, og han er sint på den ***** vårløken fordi det er alt han har fått tak i og den har nerver til å smake vondt: "GRRRR!"  Han er bare en liten gutt. Begge ballene er på plass, men de har ikke begynt å virke ennå. Det skal bli en bra festlig tid når jingle bellsa begynner blande seg i personligheten hans. Jeg fikk spørsmål, relatert til valget av kjønn og rase: "Du kommer ikke til å angre da?" Jeg svarte som sant er: "Selvsagt kommer jeg til å angre innimellom." Innimellom hadde det vært mer behagelig med en chihuahua tispe, no doubt.  ..men så hadde vi en nyyydelig treningsøkt hvor Ede var SÅ motivert og glad og jobbet IVRIG og med innlevelse for eneste tørrforkule. Som om lønna bare var en bonus, og ikke main reason for å gjøre det.  "Do what you love, you never have to work a day in your life!" Søteste, snilleste, nuskesnuske kosemose dansepartneren synes heelwork i alle andre posisjoner enn i LP  er KJEMPEGØY. Han viser også kreativitet ved å kombinere ting vi nylig har gjort. La uoppfordret på en "haka på target" på alle "targets" han syntes bød seg for anledningen i nesten alt jeg ba ham om hvor det lot seg gjøre, og oste en aura av: "Se på meg nå! Se så flink jeg er!"  Ble nødt til å belønne ham ekstra pga måten han la sjelen sin i det. Den haka på alt var så naivt forventningsfull og så helhjertet, jeg hadde knust hjertet hans om jeg ikke hadde gitt den positive feedbacken han håpet på for det der.  Han er så søt 🥰 .. selv når han er pøbel og rakker. 
    • Det er... råfôr uten kylling?
    • Er det noen som har prøvd den nye varianten av vom og hundemat; vom zero chicken? Ute etter erfaringer  
    • Vi har større problemer enn FVF. Skjønneste, rolige, snille og greie Ede i alle andre situasjoner går så høyt i stress når vi ankommer treningssenteret, han setter i en slags smerteskrik av rent stress.  Ikke hørt verre siden første hunden fikk panikkanfall pga aggressivt "angrep" fra annen hund. Han hadde mer legit reason til å få den typen angststress. Ede har lagd samme lyd to ganger nå, men utløsende faktor er noe så simpelt som utålmodighet ifbm en forventning om lek.  Muttern har shoppa. Magnesium og DHA/EPA legges til daglig kost, og godbiter med cannabidiol - jepp, dop - inntas i god tid før vi nærmer oss treningssenteret igjen.  Vi ble anbefalt Trikem MaxRelax, men jeg avventer pga melatonin i produktet. En kan bli irritabel av melatonin om en ikke sovner av det, derfor tror jeg det er dumt å gi det unntatt på kvelden, før lang transport eller lengre opphold i bur av andre årsaker. Resten av produktet ser bra ut til vår bruk, så får ta frem labfrakken og labbrillene og lage en egen mixtur uten melatonin til dagtid, dersom ikke det hasjplante-dopet CBD gjør susen.  Ede kan ihvertfall drite i å få lek som belønning der inne på en stund. Trenger ikke høyeste verdi godbiter heller. På cannabidiol er han antakelig fornøyd med tørre tørrforkuler til munchies, ble jeg fortalt av en venn.  Han roer seg alltid etter en stund der inne, men å gå så i taket av forventninger som han gjør på bølgetoppene er virkelig ikke bra. Trodde jeg hadde ham godt nede mot slutten av dagens "koselige" (skulle være) såkalte miljøtrening. Hadde gått så rolig og fint gjennom løypa flere ganger. Utfordret alle sine usikkerheter og på eget initiativ bare valset rett over et hinder jeg selv trodde det ville være dumt å prøve lokke utpå, pga stresset. Dette nektet han plent forrige gang. Nonchalant utpå på eget initiativ i dag.  Den lealøse plattformen var også helt kul med bare forbeina. Klar forbedring. No stress. Etter å ha blitt oppgira igjen av tunnelen, som er en klar favoritt  så tok vi det litt rolig med en nær flat balansepute som kasse å pivote rundt. Bort fra puta, og plasserte ham i en sitt. Ren rutine. Gikk noen meter. Han begynte dirre - synlig fra to meters avstand - av overivrig forventning da jeg nærmet meg tilbake, og klarte ikke holde begeistringen, men spratt opp i glede da han så hånden med godbit på tur ned, og begynte jukke av stress da han ikke fikk den fordi han hoppet opp på meg.  Det er ille. Det er virkelig ille. Derav turen innom det lyse nettets SilkRoad for å kjøpe (lovlig) dop til ham. Så voldsomt stress som det der trenger han ikke ha i kroppen mens vi trener på å senke forventningene til stedet.  Å gå ham endorfin-rolig før desensitivering på senteret kunne fungert om jeg hadde hatt kontroll på hvor hans after exercise sweet spot er. Slik vi har det nå går han i raptus om turen blir for kort før han oppfatter at den snart er over, eller han blir plutselig kaputt og trenger bæres om den blir for lang. Ingen av delene er bra før rotrening, så dop er altså løsningen muttern velger her. (Kan hende en eske cannabis-cookies til seg selv også var en stein på vektskålen i den decision making prosessen)  Ellers er Ede bare fin og rolig og snill og god, altså, selv på fulle busser og i travle gater, med og uten musikk og rare mennesker, og alskens matlukt. Han er nonchalant og tar godis overalt ellers, men stresset inne på det senteret er så ekstremt at han ved flere anledninger avviste godbiter der i dag.  Dette er målet. Stillbilde sier ikke mye, men han var avslappet, ikke sliten. Nøt livet mens vi ventet på bussen hjem etter 40 min koslig søndagskos i varmende vårsol på torg og i park. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...