Gå til innhold
Hundesonen.no

Monorkisme


Bananen

Recommended Posts

Jeg måtte søke på momorkisme nemlig, og det som kom opp var stort sett om kvinnelige kjønnorganer/penis og i en "bisetning" testikler, og der var både monorkisme og kryptorkisme nevnt.

oppslagsverk for monorkisme

Når jeg søkte på kryptorkisme kom dette opp:

kryptorkisme (store norske leksikon)

Forfatter: Kjell Tveter / Rolf Wahlqvist

Uttale: kryptorkˈisme

Etymologi: av krypto- og gr. orkhis, 'testikkel'kryptorkisme, testisretensjon, tilstand hvor testiklene ikke har normal beliggenhet, dvs. at de ikke ligger i pungen. Kryptorkisme kan være ensidig eller dobbeltsidig. Normalt anlegges testiklene i fosterlivet i nærheten av nyrene. Senere vandrer testiklene til pungen. Denne nedvandring (descensus) finner normalt sted enten rett før eller rett etter fødselen. Ved kryptorkisme kan én, eventuelt begge, testiklene ligge i bukhulen eller lyskekanalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en engelsk ordbok:

monorchid

[monôr′kid]

a male who has monorchism.

mon·or·chism (mn-ôrkzm) or mon·or·chid·ism (mn-ôrk-dzm)

n.

A condition in which only one testis is apparent, the other being absent or undescended.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en engelsk ordbok:

monorchid

[monôr′kid]

a male who has monorchism.

mon·or·chism (mn-ôrkzm) or mon·or·chid·ism (mn-ôrk-dzm)

n.

A condition in which only one testis is apparent, the other being absent or undescended.

Nettopp. Jeg har bare hørt krypt brukt om testikkelmangel, aldri monorkisme. Derfor måtte jeg google litt, og fikk inntrykk av at monorkisme har mest med hunnkjønn å gjøre. Penisforandringer pga kvinnelige hormoner inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaizer er monorkid. Begge testiklene var nede da han var valp, men en eller annen gang før han fylte 1 år bestemte den ene seg for å rømme inn i varmen igjen. :) Han er 3 år nå.

Det har ikke påvirket ham veldig mye, han fungerer helt fint i hverdagen. Det eneste er at han kan knurre på andre hunder av og til helt uprovosert, spesielt hanner. Han blir litt lett stresset/hyper i noen situasjoner, men dette trenger jo ikke nødvendigvis være (bare) på grunn av testikkelen. Å ta hurtigbåten til Stavanger for eksempel takler han dårlig, selv om vi har tatt den båten flere ganger helt siden han var 11 uker... Jeg synes det er utrolig vanskelig å bestemme meg for om han skal kastreres eller ikke, men jeg kommer nok til å gjøre det når jeg får råd til det... Eventuelt bare fjerne den testikkelen som ligger i buken, hvis det går an.

edit: Angående "monorkisme", så hadde dere muligens visst hva ordet betydde hvis dere hadde hatt erfaring med det, og det er jo det anebanana er ute etter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chuck har bare en testikkel, og har alltid hatt det. Eller, han har to da, men den ene er oppe i bukhulsen ett sted, og kommer neppe til å komme ned, i følge veterinær. Siden han er min første hund så har jeg ingen erfaring med hvordan såkalt normale hannhunder skal oppføre seg med to testikler på plass, eller noe slikt. I tillegg så er han jo bare ett år enda, så er kanskje litt tidlig å si noe om oppførsel mtp hormoner og testikler så langt. Eneste vi har merket oss er at han enda er veldig valp i oppførsel og lek med andre hunder. For alt vi vet så kan det hende at han alt er i/har vært igjennom pubertet, men som sagt, jeg mangler erfaringsgrunnlag på det, så kan egentlig ikke si noe. Veterinæren anbefalte at vi kastrerer han når han er fullt utvokst og voksen for å forhindre komplikasjoner. Hun sa at etter puberteten kan det bli smertefullt for han å ha testikkelen i bukhulen, pluss at faren for svulstdannelser visstnok er høyere. Alt i alt ba hun oss bare ta det med ro inntil videre, og heller observere hans atferd etterhvert som han blir voksen, og så ta det fra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt hund selv som var det, men hunden til huseier der jeg bodde på norstrand fikk aldri ned ene testikkelen. Der endte de med å opperere ut den som lå i buken, men la den andre være der den skulle.

Han var en helt normal, rasetypisk, hanhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg kjenner en hund som hadde en testikkel i buken (som oftest i alle fall) og en nede, men jeg kan ikke fagnavnet på dette likevel.. :)

Han ble veldig aggressiv, og kunne fly på uten forvarsel eller grunn. Endte med at han ble kastrert (fjernet begge ballene), og han er nå en trivelig hund igjen. Han hadde tydelig verre atferd når ballen lå i buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg kjenner en hund som hadde en testikkel i buken (som oftest i alle fall) og en nede, men jeg kan ikke fagnavnet på dette likevel.. :)

Jeg tenkte mer på de som har eid en hund med dette, og googler det for å få vite mest mulig. Men jeg skrev muligens, jeg bestemmer ikke hva andre vet og ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tufani har også ene testikkelen oppi buken. Han er ca ett og et halvt år gammel nå, og det ser ikke ut til at det påvirker han på noen spesiell måte. Han er helt uinteressert i tisper, virker det som da. Men er jo ikke sikkert det har noe med det å gjøre. Har snakket med oppdretter og noen forskjellige veterinærer, og alle anbefaler å kastrere etterhvert, pga kreftfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...