Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispenavn på F


Carina

Recommended Posts

Fryd?

Eller om du kan "arve" Freidignavnet fra Minstemann?

Farti (som i at den er det fart i...)

Frøkna

Eller fjertig for de som er utenlandske. :wub:

Takk for forslag! Jeg er ikke så glad i den typen navn.

bea:

Liker godt Fenja av de, men hun som skal være sameier har allerede ei tispe som heter Fenja. Men liker godt den typen navn. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fus! Selvsagt! Regner med at det er en belger? Og da vil vel frøkna være ganske interessert i å følge med på hva som skjer og hva hun evt kan få gjøre sjøl? Jeg syns jeg ser en liten tass trippe foran beina dine og se forventningsfullt opp på deg mens den tenker nesten hørbart "jeg vil være Fus, jeg vil være Fus" tsihihihi :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fjertig for de som er utenlandske. :)

Det tenkte jeg ikke på, men da er jo Randi også et morsomt navn!

Takk for forslag! Jeg er ikke så glad i den typen navn.

Det er helt fair :blink:

bea:

Liker godt Fenja av de, men hun som skal være sameier har allerede ei tispe som heter Fenja. Men liker godt den typen navn. :)

Nå tenker jeg norrønt når jeg hører Fenja, så betyr det at du liker norrøn stil? Eller hva liker du?

Flere forslag med tanke på norrønt:

Frøya - kjærlighets- og fruktbarhetsgudinne i norrøn mytologi.

Frigg - kjærlighets- og skjebnegudinne, den mektigste gudinnen

Forsete er også en gudinne, men jeg klarer ikke å høre det navnet uten å tenke bil :)

Men du vil kanskje ha navn som fungerer på engelsk også?

Edit: Filifjonkan! Åh, det er et morsomt navn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg norrønt når jeg hører Fenja, så betyr det at du liker norrøn stil? Eller hva liker du?

Flere forslag med tanke på norrønt:

Frøya - kjærlighets- og fruktbarhetsgudinne i norrøn mytologi.

Frigg - kjærlighets- og skjebnegudinne, den mektigste gudinnen

Forsete er også en gudinne, men jeg klarer ikke å høre det navnet uten å tenke bil :D

Men du vil kanskje ha navn som fungerer på engelsk også?

Edit: Filifjonkan! Åh, det er et morsomt navn :wub:

Ja, liker norrøne navn. Liker også at navnet kan sies på engelsk også, så må helst være noe uten æ, ø å. Også må ikke i være veldig fremtredende, for jeg har allerede en Keiiiiiin. :)

Men liker Frøya da, og det kan man jo skrive om til Freja/Freya, eneste er det kanskje er litt vanlig? Jeg liker Frigg knallgodt, men jeg ser hvor forvirret Keiiin er når jeg kaller Foffis for Ting, så vil være litt grei å ha en annen vokal som høres godt på valpis. Sånn for å gjøre det enkelt. :)

Fillifjonka ja hahaha hun er kul :)

Fladrif (elvish name for the ent Skinbark): skin-bark (Sindarin) *Fnis*...

edit; ja Fnis kan hun hete!

:)

Tusen takk for forslag alle sammen, keep them coming, plutselig dukker det sikkert opp noe som er wow. :)

Jeg liker forøvrig Farah ekstremt godt, men vet om en terv som heter det, og da blir det nok litt teit. Tror jeg. :blink:

Furie er også skjittkult, men hva om hun blir en Furie liksom? Mine dyr har en tendens til å leve opp til navnene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, hallo. Er ikke hun fransk? Da må hun jo selvsagt hete Fifi! :blink:

Freke – i mytologien var det navnet på ene ulven til Odin

Faylinn

Fenix

Feyr

Fadia – «saviour»

Faiga

Faina – kan bety skinnende

Fajra – betyr «fiery» (kommer ikke på et godt norsk ord for det :) ) på esperanto

Fancy :wub:

Syns F var en vanskelig bokstav egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, liker norrøne navn. Liker også at navnet kan sies på engelsk også, så må helst være noe uten æ, ø å. Også må ikke i være veldig fremtredende, for jeg har allerede en Keiiiiiin. :wub:

Men liker Frøya da, og det kan man jo skrive om til Freja/Freya, eneste er det kanskje er litt vanlig? Jeg liker Frigg knallgodt, men jeg ser hvor forvirret Keiiin er når jeg kaller Foffis for Ting, så vil være litt grei å ha en annen vokal som høres godt på valpis. Sånn for å gjøre det enkelt. :blink:

Hehe, det er mange hensyn en skal ta! Jeg har googlet litt LOtR-dictionaries for å se hva en kan finne, og det er jo mye kult - men jeg vet jo ikke hva slags betydning du vil ha, hva du vil at hunden eventuelt skal leve opp til.

Eksempler jeg fant, med kjapp betydning, det finnes mer info om ordene:

Fëanor - fair-minded

Folca - physically strong

Fornost - northern fortress

Fuinur - darkness

Hunder må jo ikke forveksle navn heller - Even og X'en har ikke tatt feil som vane, og det er jo relativt like navn. Mens Bitten alltid tok feil, da er det mer vilje det går på, tenker jeg, at hun ville komme eller ha oppmerksomhet... Bitten og Kelsie er ikke så likt... Bitten reagerte på alle navn vi hadde paralelt med henne, det være seg Minnie, Admiralen, Tabitha eller Kelsie. Kanskje Cane VIL høre feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frid/Fryd/Fryda, norrøne navn som betyr fager/fred, eller fryd og glede.

Fjolla, albansk navn som betyr fiolett - passer til de fleste belgertisper jeg kjenner :blink:

Foos, arabisk og betyr seier..

Faria, arabisk, betyr glad, men også oversatt høy, vakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, hallo. Er ikke hun fransk? Da må hun jo selvsagt hete Fifi! :)

Fajra – betyr «fiery» (kommer ikke på et godt norsk ord for det :) ) på esperanto

Fancy :D

Syns F var en vanskelig bokstav egentlig.

Fifi blir det iallefall ikke! :)

Fajra har jeg tenkt på, det samme gjelder Fancy. Eneste er at det finnes en terv allerede som heter det siste og det første klinger liksom ikke heeelt. :blink:

Og ja, F er en kjempevanskelig bokstav.

Hehe, det er mange hensyn en skal ta! Jeg har googlet litt LOtR-dictionaries for å se hva en kan finne, og det er jo mye kult - men jeg vet jo ikke hva slags betydning du vil ha, hva du vil at hunden eventuelt skal leve opp til.

Eksempler jeg fant, med kjapp betydning, det finnes mer info om ordene:

Fëanor - fair-minded

Folca - physically strong

Fornost - northern fortress

Fuinur - darkness

Hunder må jo ikke forveksle navn heller - Even og X'en har ikke tatt feil som vane, og det er jo relativt like navn. Mens Bitten alltid tok feil, da er det mer vilje det går på, tenker jeg, at hun ville komme eller ha oppmerksomhet... Bitten og Kelsie er ikke så likt... Bitten reagerte på alle navn vi hadde paralelt med henne, det være seg Minnie, Admiralen, Tabitha eller Kelsie. Kanskje Cane VIL høre feil? :)

Det behøver ikke være en spesiell betydning bare det ikke betyr "blond", "lyshåret" eller slem/sint/osv. :D

Har lett i lotr, men det er for det meste guttenavn på F der, det er vel de fleste av de du listet opp også. Eneste jeg fant var Fìriel, men syntes ikke så mye om det.

Det kan godt hende Cane VIL høre feil, men jeg klarer ikke å være "streng" med han når jeg ikke vet helt sikkert om han tar feil uten hensikt. :D

Et navn jeg liker er Faiza/Fayza som betyr "victorious". For det får vi jo håpe hun er i konkurransesammenheng. :)

Men klarer ikke å bestemme meg. Så kom gjerne med flere hvis dere har. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleur er jo et nydelig fransk navn (og kan sies med vanlig r og)- det betyr blomst. Litt tampong over det kanskje, men en av mine første yndlingshester het Fleur, og hun var en klok, vakker og dyktig hoppe med tonnevis av egne meninger og mot til å stå for de. Ikke den verste å oppkalle etter.

Eller Flora? Filou (svindler), Fillette (liten jente, såvidt jeg husker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frid/Fryd/Fryda, norrøne navn som betyr fager/fred, eller fryd og glede.

Fjolla, albansk navn som betyr fiolett - passer til de fleste belgertisper jeg kjenner :wub:

Foos, arabisk og betyr seier..

Faria, arabisk, betyr glad, men også oversatt høy, vakker.

Fjolla blir det neppe, selv om det sikkert passer. *ler* Faria var jo ganske fint da, det må jeg ha med på vurderingslisten min. :) Frid og lignende liker jeg ikke så godt og Foos.. vel, vi sier fos om "tom" mat som ikke metter, eller hvor man blir sulten igjen etter kort tid. :)

Fleur er jo et nydelig fransk navn (og kan sies med vanlig r og)- det betyr blomst. Litt tampong over det kanskje, men en av mine første yndlingshester het Fleur, og hun var en klok, vakker og dyktig hoppe med tonnevis av egne meninger og mot til å stå for de. Ikke den verste å oppkalle etter.

Eller Flora? Filou (svindler), Fillette (liten jente, såvidt jeg husker).

Jeg synes kanskje de er litt for "søte" hvis du skjønner? Men takk for forslag! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fifi blir det iallefall ikke! :)

Fajra har jeg tenkt på, det samme gjelder Fancy. Eneste er at det finnes en terv allerede som heter det siste og det første klinger liksom ikke heeelt. :blink:

Hæh? Ikke? Nå ble jeg overrasket du. :wub:

Men, gjør det noe når det er en terv? Moren til Decoy het Fancy forresten. :)

Har du prøvd å gå igjennom lista over f-navn på behindthename.com?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett i lotr, men det er for det meste guttenavn på F der, det er vel de fleste av de du listet opp også. Eneste jeg fant var Fìriel, men syntes ikke så mye om det.

Det kan godt hende Cane VIL høre feil, men jeg klarer ikke å være "streng" med han når jeg ikke vet helt sikkert om han tar feil uten hensikt. :blink:

Det er mulig - jeg er ikke så opptatt av hvilket kjønn et navn er ment å ha, om jeg liker det selv. Valpen jeg skulle beholdt fra X'en skulle fått et navn som jeg vet hannhunder har fått - men jeg ville brukt det selv om jeg beholdt ei tispe, for jeg liker navnet og synes det er androgynt nok. Men noen vil nok reagere og tro det er en hannhund jeg snakker om. Deres problem - jeg er vant til det med X'en allerede.

Men jo, det ER enklere å ha et feminint navn på ei tispe og motsatt, og ikke alltid måtte forklare.

Siden jeg ventet et F-kull selv har jeg en del navn på blokka, men neimen om jeg deler med meg :wub: Nå tror jeg vi har veldig forskjellig stil, men når jeg tenker F-navn er jeg veldig tunet inn på mine ønsker, merker jeg - så har her gitt navn jeg ikke tror jeg ville brukt selv, så jeg ikke gir bort egne navn :):)

Jeg skjønner det dilemmaet - og en behøver jo ikke å konstruere problem, om en ikke må. Jeg tenkte ikke på at Even og X'en er veldig likt, før noen skrev til meg om "Even og Eksen". Da så jeg at det jo er mange fellesbokstaver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn på F som betyr lykke/lykkelig/heldig o.l

Felicia med varianter Felis, Felicity og Feliz

Fortuna

Fartun

Farzad

Fatlinda

Fatlum

Fatmir

Fatmire

Hilsen Beate = lykksalig

Ellers

Francine

Fuksia

Fatima

Fride

Fanny

Florica

Fame

Florence

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn på F som betyr lykke/lykkelig/heldig o.l

Felicia med varianter Felis, Felicity og Feliz

Fortuna

Fartun

Farzad

Fatlinda

Fatlum

Fatmir

Fatmire

Hilsen Beate = lykksalig

Ellers

Francine

Fuksia

Fatima

Fride

Fanny

Florica

Fame

Florence

Mange fine navn her, men de fleste har tre stavelser og da kunne jeg like gjerne brukt Fuscienne. :)

Fidji, Foxy, Floora, Femi :blink: , Farah

Liker som sagt Farah, men det er jo allerede en belger. :) Femi er morsomt, men vet ikke om jeg vil ha det til navn. :)

Orket ikke lese alle innleggene, men som jeg skrev i en annen tråd synes jeg Funa er fint, det betyr "glød, brennende interessert". Islandsk of course :)

Fin betydning, og greit å si. Det tar jeg med i vurderingen. :)

Tusen takk alle sammen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...