Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn rottweiler

vima2k

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

jeg har da oppdaget at min rottweiler kanskje kan være litt tynn. nå er det sånn at hun er midt i en vokse periode (6mnd), men jeg har sett på andre bilder av rottweilere på nesten samme alder som er nokså bedre str en det mi er.

Ribbeina vises, og man kan se hofte beina, jeg liker så absolut ike å se på at hun ser så skrøpelig ut.

Formen hennes er som en og annen valp, hyper, og alltid glad. hun er litt underdanig inne (veldig forsiktig), mens ute er hun veldig vimsete men opmerksom. Jeg vet ike mer jeg kan skrive for å prøve og forklare det på noe bedre vis, så jeg skal legge in noen bilder, og se om dere kanskje kan få sett noe der om va dere syns om utsene hennes.

Har ike veid hun enda, men på en alder av 4 og en halv mnd veide hun rundt 17-19 kg, noe dyrlegen syns var en normal. her er noen bilder av henne, vanskelig og ta bilder av lazy når hun nekter og stå. alt hun vil være er en høflig hund som setter seg :D :D

det kan jo være så mye, det kan være fôret, det kan være orm, det kan være så enkelt som at hun bare vokser... så jeg vet ike kan det være mer ? :)

Hun har god mat lyst, elsker alt av mat. og fore hun går på er KÔBERS

Det dere må ta hensyn til er det at hun ser værre ut en bildene viser.

i73714_Lazytynn008.JPG

i73713_Lazytynn003.JPG

i73712_Lazytynn002.JPG

i73711_Lazytynn001.JPG

Skrevet

§1.6

Dobbelposting er ikke lov, hverken doble innlegg eller doble tråder.

Bumping av tråd to ganger på under to timer er heller ikke nødvendig!

To innlegg er slettet.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres. Eventuelle tilbakemeldinger tas som vanlig på PM.

Moderator Silje

Skrevet

Fin unghund størrelse på henne det her, jeg hadde ikke bekymret meg! Det er bare bra å være smidig og lett, vekta og massen kommer etterhvert.

Skrevet

Jeg syntes hun så litt tynnere ut enn bare unghundtynn, men vanskelig å se på bilder da.

Men siden hun er glad i mat kan hun jo få mer, evt bytte til eller tilleggsfore med vom og hundemat.

Har hun fått ormekur da?

Skrevet

Jeg syntes hun så altfor tynn ut jeg da... Greit, de skal selvfølgelig ikke være feite, men Rottweiler er jo en kraftig rase. Ligner mer på en mynde syns jeg...!

Skrevet

Ja jeg har jo møtt Lazy og jeg synes også hun er drøyt tynn, selv om hun er unghund. Alt stikker ut på ho :getlost: Det er jo klart at en unghund ofte blir slank fordi de vokser og sånt, men Lazy er nesten mager liksom.

Skrevet

Hvis det er lenge siden ormekur, ta en sjekk hos dyrlege for å utelukke orm. Hvis alt ellers er bra, må du nok øke på med maten. Gi mat med mye fett i seg, gjerne kombiner med VOM i maten. Unghunder har høy forbrenning, så gi mye mat. Men først ta en liten sjekk hos veterinæren for å se at alt annet er OK. :getlost:

Skrevet

Ja jeg får ta kontakt med vetrinær :wub: hun spiser jo på alt mulig ute, så skal ike forundre meg om hun har orm :getlost:

Skrevet

Jeg bruker kôbers, og gir henne 2 kopper med fôr to ganger daglig.

men tenker på å gå over til hundemat og vom

Skrevet

Kanskje pittelitt for tynn til å være i den alderen, men ikke sånn at jeg reagerer på det egentlig. Synes det var litt forfriskende å se en så slank rottis jeg, de har det fort med å bli tønner på bein som voksne :getlost:

Skrevet

Ja det er sant :wub: nå er hun veldig aktiv og hun går på et veldig greit for, som funker bra for den andre hunden min, men er usikker på om jeg skal fortsette med det foret

;edit;

har kontaktet dyrlegen, og da drar vi til dyrlegen nå :getlost: da skal det veies og kanskje ormkur behandling :D

Skrevet

Hunden er litt for tynn ja, men ikke avskrekkende for den alderen. Hvis hun får den mengden mat du beskriver, og spiser opp, hvorfor øker du ikke bare mengden litt?

Skrevet

Har da vært til dyrlegen nå. Hun veide 19,96 kg :getlost: dyrlegen mente det var litt lite, men som dere også sier, ikke skrekkelig lite.. men det ser bare så fælt ut.

hun har fått orm kur, bare for å utelukke den muligheten, siden hun er som valper flest, og eter på alt og ingenting :wub:

Skrevet

Er det to kaffekopper du mener, eller to "forkopper"? Sånn ca hvor mange dl er det?

En hund i vekst trenger jo en god del for, og det er også ganske individuelt hvor mye en hund trenger det vil si at det er ikke sikkert at det er nok for for hunden din med det som er beskrevet av produsenten av foret.

Skrevet

han jeg kjøpte foret av mente det var nok det som jeg gav :getlost: men dyrlegen sa at vis jeg ville, så kune jeg gi lit mer på kveldstid.

Skrevet

Jeg er enig med de som synes hun ser litt for tynn ut. Hun trenger ikke å bli MYE større, men personlig ville jeg fått henne litt opp i vekt.

Skrevet

Ja, jeg skal nå ta ormkur på hun, også gi hun litt mer på kveldstid, og få henne lit op i vekt, men som du sier anette, så skal hun ike alt for mye opp..

hehe, det komiske i hele situasjonen her er det at BC min er på slankern, og rottisen er på feitern :getlost:

Skrevet

han jeg kjøpte foret av mente det var nok det som jeg gav :getlost: men dyrlegen sa at vis jeg ville, så kune jeg gi lit mer på kveldstid.

det er jo veldig individuelt hva de trenger da :) en aktiv og leken hund trenger mye mat hvis den forbrenner mye :wub: Spiser hun er det jo ikke noe problem å gi mer :D

Selv spiste Kita 7dl X 3 da ho vokste som verst (ho er ikke mye tyngre enn en litt stor rottis) :D

Skrevet

En sånn kop er vel ... hm.. nå ble jeg veldig usikker.. sjekka det nå og en kopp er på 2 dl. det vil vel si at hun får 8 dl pr dag. pluss 3-4 dl vann. kanskje jeg skal droppe litt vann da ?

Skrevet

En sånn kop er vel ... hm.. nå ble jeg veldig usikker.. sjekka det nå og en kopp er på 2 dl. det vil vel si at hun får 8 dl pr dag. pluss 3-4 dl vann. kanskje jeg skal droppe litt vann da ?

vann som i oppbløtet tørrfôr??

Skrevet

Kanskje pittelitt for tynn til å være i den alderen, men ikke sånn at jeg reagerer på det egentlig. Synes det var litt forfriskende å se en så slank rottis jeg, de har det fort med å bli tønner på bein som voksne :getlost:

Kunne ikke sagt meg mer enig! Jeg synes at mastiffer og molossere heller kan være 3 kg undervektig enn 3 kg overvektig i vekstfasen, de skal IKKE se schvææære ut fra valpestadiet. Holder man hunden slank/tynn i veksten, så kommer den naturlige massen til sin rett når den bikker to år, istedenfor å se voksen ut når den er 9 mnd pga fett og overfôring.

Skrevet

Nei, du skal ikke droppe vannet. Köbers må bløtes opp, og vann er uansett ikke annet enn vann. Hvis hun spiser opp all maten sin, så trenger du ikke bekymre deg for vannet i alle fall. Hadde hun vært småspist ville jeg vurdert et mer energirikt fôr (noe du kanskje kan gjøre, men det er vel fordi jeg personlig ikke har troen på Köbers.. :P ).

Jeg synes hun så litt i tynneste laget ut. Hun kunne hatt litt mer på kroppen og likevel vært slank og fin. Og hvis det stemmer at hun er verre enn bildene viser, så synes jeg i alle fall det. Men unghunder skal ikke være lubne - de skal være litt spinkle og slanke og langbeinte og se fryktelige rare ut! :)

Du kan jo også spørre dyrlegen, eller stikke innom en dyrebutikk og håpe på kompetente folk, eller spørre oppdretteren eller andre hundefolk du kjenner, om de synes hun er for tynn.

Skrevet

var jo til dyrlegen med hun og de ga meg ormkur til hun.

nei det vare det jeg også mente med å ikke ta bort vanet i maten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...