Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan begynner man med sportrening?


Midas

Recommended Posts

Jeg har lyst til å begynne å gå litt spor med Dina, og skal også trene litt spor med nyvalpen etterhvert. Derfor lurer jeg på om dere her som er god på dette kan forklare litt om hvordan jeg kan starte denne treningen med Dina. Har også lyst til å trene litt feltsøk. Dina kan apportere, og vi har en søk kommando til henne, men hun søker veldig usystematisk, og gir opp lett når hun ikke har funnet noe på en stund.

Kan jeg øke denne tålmodigheten ved å legge ut gjenstander med lenger og lenger mellomrom etterhvert som hun blir tålmodigere til å søke?

Hva trenger jeg til slik trening, og hvordan kan jeg legge enkle spor for henne i starten? Er det best å trene i skog, eller kan jeg trene på gressletter, og i parker?

Håper noen kan komme med litt idéer til meg her :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tipse om en bok først: "fra godbitsøk til sporsøk" tror jeg den heter. Den er ikke så dyr og er skrevet av en dame som har trent opp flere redningshunder og som jobber/har jobbet med minehunder.

Det er steg-for-steg innlæringspunkter for både spor og feltsøk, i tillegg til en haug med andre morsomme aktiviteter for hundene og eier som går på nesearbeid. Veldig koselig og enkel bok som passer for alle som er interessert i nesearbeid og vil begynne med hunden sin :ahappy:

Jeg brukte ikke metodene i den boka for å lære My spor da, jeg bare begynte på egenhånd med det som virket lurt der og da. For My sin del ble det spontanspor - jeg gikk bare ut små spor til henne og gikk "på tur" forbi sporet og lot henne plukke det opp selv. Når hun begynte å følge sporet fikk hun ros også fant hun jo ofte en ball eller en haug med godbiter noen meter uti sporet og slik fortsatte jeg bare å "eksandere" det hele. Økte sporlengden, la inn flere vinkler osv. og terrengskifter. Vinklene har kommet av seg selv ettersom det er mye vanskelig terreng rundt her vi bor så de har hun lært av seg selv nesten. Kunne ikke unngå å ha vinkler i de første sporene hennes engang så hun har måttet lære seg det fra starten av. Det funket bra for oss men vanligvis burde man trene på en ting av gangen, f.eks lengde på spor, liggetid, vinkler, terrengskifter osv. Man går ikke fra et 150m langt spor til å gå et 500m langt spor med vinkler, terrengskifte og en del liggetid f.eks - man må ta det gradvis :)

Huff, nå fikk jeg sporsug! *savne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kvalpekurs lærte me følgande:

Me brukte ei strømpebukse, fylte den med våtfor (som hunden likte godt). Ein person står og held hunden, så dreg ein strømpebuksa frå hunden, langs bakken eit stykke frammover (så langt du trur er reelt fyrste gongen, spørs gjerne på rase og interessen for spor), og enda sporet ved å legge ein godbit i enden. Så går den som la sporet ein annan veg tilbake til hunden, og så får hunden følge sporet til godbiten. Så aukar ein lengden på sporet, og endra på om det er rett fram eller sikk sakk osv! Hunden min var iallfall kjempe engasjert på dette, og kunne ta eit kjempe langt spor allereie fyrste gongen! :ahappy:

Ganske knotete forklart, men du forstod det kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstod jeg. Takk for tips, den boken skal jeg få kjøpt. Trente litt spor med henne i dag, hun synes også det er gøy med feltsøk, men apporteringen er det verre med da. Hun henter, kommer nesten hjem, leker litt og legger den fra seg.. Det er jo en treningssak og få henne til å komme helt inn med apporten da. Jeg skal sjekke på bruksforumet og :ahappy:

Har dere hundene løse når de går slike spor og feltsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er i sporline når me går spor, og eg må halde ho ganske igjen også, så ho ikkje vert overivrig å hoppar over sporet og spring rett til godbiten. (Ho veira i lufta så veit ho kvar ho skal.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trenger jeg til slik trening, og hvordan kan jeg legge enkle spor for henne i starten? Er det best å trene i skog, eller kan jeg trene på gressletter, og i parker?

Håper noen kan komme med litt idéer til meg her :P

Vi trener blodspor, men det var kanskje ikke den type spor du tenkte på? Prinsippene er vel de samme, det gjelder å starte i lett terreng med korte spor, kort avstand mellom "luktene" og en skikkelig belønning ved sporslutt! Start med et rett spor, evnt en vinkel, 50 meter er nok til å begynne med.

Bruk sele og sporline som ikke henger seg opp i busker etc. Lykke til - det er veldig gøy når hunden skjønner poenget og jobber i vei!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hunden er i sporline når me går spor, og eg må halde ho ganske igjen også, så ho ikkje vert overivrig å hoppar over sporet og spring rett til godbiten. (Ho veira i lufta så veit ho kvar ho skal.. :) )

Det er ulempen mned det metodevalget du skisserer opp, man får en hund med høy intensitet og liten konsentrasjon som går på overvær og som må hjelpes i så stor grad for å framvise sporadferd at læringen for hunden er i mange tilfeller minimal.

Spontanspor slik Annikken beskriver det, eller godbitspor hvor man legger en godbit i hvert fotavtrykk skaper oftere en roligere, mer behersket hund som sanser seg og lærer raskere fordi konsentrasjonen er høyere. Hvis du har lyst til å trene spor så vil jeg anbefale at man går et kurs, slik at man lærer grunnprisippene for spor, da får man selv og hunden masse glede av treningen fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...