Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan begynner man med sportrening?

Midas

Recommended Posts

Jeg har lyst til å begynne å gå litt spor med Dina, og skal også trene litt spor med nyvalpen etterhvert. Derfor lurer jeg på om dere her som er god på dette kan forklare litt om hvordan jeg kan starte denne treningen med Dina. Har også lyst til å trene litt feltsøk. Dina kan apportere, og vi har en søk kommando til henne, men hun søker veldig usystematisk, og gir opp lett når hun ikke har funnet noe på en stund.

Kan jeg øke denne tålmodigheten ved å legge ut gjenstander med lenger og lenger mellomrom etterhvert som hun blir tålmodigere til å søke?

Hva trenger jeg til slik trening, og hvordan kan jeg legge enkle spor for henne i starten? Er det best å trene i skog, eller kan jeg trene på gressletter, og i parker?

Håper noen kan komme med litt idéer til meg her :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare tipse om en bok først: "fra godbitsøk til sporsøk" tror jeg den heter. Den er ikke så dyr og er skrevet av en dame som har trent opp flere redningshunder og som jobber/har jobbet med minehunder.

Det er steg-for-steg innlæringspunkter for både spor og feltsøk, i tillegg til en haug med andre morsomme aktiviteter for hundene og eier som går på nesearbeid. Veldig koselig og enkel bok som passer for alle som er interessert i nesearbeid og vil begynne med hunden sin :ahappy:

Jeg brukte ikke metodene i den boka for å lære My spor da, jeg bare begynte på egenhånd med det som virket lurt der og da. For My sin del ble det spontanspor - jeg gikk bare ut små spor til henne og gikk "på tur" forbi sporet og lot henne plukke det opp selv. Når hun begynte å følge sporet fikk hun ros også fant hun jo ofte en ball eller en haug med godbiter noen meter uti sporet og slik fortsatte jeg bare å "eksandere" det hele. Økte sporlengden, la inn flere vinkler osv. og terrengskifter. Vinklene har kommet av seg selv ettersom det er mye vanskelig terreng rundt her vi bor så de har hun lært av seg selv nesten. Kunne ikke unngå å ha vinkler i de første sporene hennes engang så hun har måttet lære seg det fra starten av. Det funket bra for oss men vanligvis burde man trene på en ting av gangen, f.eks lengde på spor, liggetid, vinkler, terrengskifter osv. Man går ikke fra et 150m langt spor til å gå et 500m langt spor med vinkler, terrengskifte og en del liggetid f.eks - man må ta det gradvis :)

Huff, nå fikk jeg sporsug! *savne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kvalpekurs lærte me følgande:

Me brukte ei strømpebukse, fylte den med våtfor (som hunden likte godt). Ein person står og held hunden, så dreg ein strømpebuksa frå hunden, langs bakken eit stykke frammover (så langt du trur er reelt fyrste gongen, spørs gjerne på rase og interessen for spor), og enda sporet ved å legge ein godbit i enden. Så går den som la sporet ein annan veg tilbake til hunden, og så får hunden følge sporet til godbiten. Så aukar ein lengden på sporet, og endra på om det er rett fram eller sikk sakk osv! Hunden min var iallfall kjempe engasjert på dette, og kunne ta eit kjempe langt spor allereie fyrste gongen! :ahappy:

Ganske knotete forklart, men du forstod det kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det forstod jeg. Takk for tips, den boken skal jeg få kjøpt. Trente litt spor med henne i dag, hun synes også det er gøy med feltsøk, men apporteringen er det verre med da. Hun henter, kommer nesten hjem, leker litt og legger den fra seg.. Det er jo en treningssak og få henne til å komme helt inn med apporten da. Jeg skal sjekke på bruksforumet og :ahappy:

Har dere hundene løse når de går slike spor og feltsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er i sporline når me går spor, og eg må halde ho ganske igjen også, så ho ikkje vert overivrig å hoppar over sporet og spring rett til godbiten. (Ho veira i lufta så veit ho kvar ho skal.. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trenger jeg til slik trening, og hvordan kan jeg legge enkle spor for henne i starten? Er det best å trene i skog, eller kan jeg trene på gressletter, og i parker?

Håper noen kan komme med litt idéer til meg her :P

Vi trener blodspor, men det var kanskje ikke den type spor du tenkte på? Prinsippene er vel de samme, det gjelder å starte i lett terreng med korte spor, kort avstand mellom "luktene" og en skikkelig belønning ved sporslutt! Start med et rett spor, evnt en vinkel, 50 meter er nok til å begynne med.

Bruk sele og sporline som ikke henger seg opp i busker etc. Lykke til - det er veldig gøy når hunden skjønner poenget og jobber i vei!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hunden er i sporline når me går spor, og eg må halde ho ganske igjen også, så ho ikkje vert overivrig å hoppar over sporet og spring rett til godbiten. (Ho veira i lufta så veit ho kvar ho skal.. :) )

Det er ulempen mned det metodevalget du skisserer opp, man får en hund med høy intensitet og liten konsentrasjon som går på overvær og som må hjelpes i så stor grad for å framvise sporadferd at læringen for hunden er i mange tilfeller minimal.

Spontanspor slik Annikken beskriver det, eller godbitspor hvor man legger en godbit i hvert fotavtrykk skaper oftere en roligere, mer behersket hund som sanser seg og lærer raskere fordi konsentrasjonen er høyere. Hvis du har lyst til å trene spor så vil jeg anbefale at man går et kurs, slik at man lærer grunnprisippene for spor, da får man selv og hunden masse glede av treningen fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...