Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle, hvor mye i starten?

ipadda

Recommended Posts

Dette er sikkert et kjempe dumt spørsmål.. :icon_cry: Men jeg har jo sånn smått begynt å sykle med Betty. Til nå har vi tatt runder på ca 10-15 min (kan velge mellom tre forskjellige runder), hun blir sliten, men ikke sånn at hun ikke orker noe annet (tur) samme dag. Kan jeg øke rundene litt, eller?

Hvordan har dere som sykler gjort det i begynnelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med ca 10 min jeg også. Etterhvert økte jeg (kanskje 10 min lenger hver gang), til vi var oppe i ei mil. Jeg sykler aldri fortere enn at hunden kan trave, og min eldste har ikke problemer med ei mil. Pleier ikke gå (lang) tur senere på dagen hvis vi har syklet. Det blir heller sånn at han får en sykkeltur de dagene vi skal på lydighet eller agilitytrening - han orker begge deler uten problemer :icon_cry:

Du kan sikkert øke litt og litt på sykkelrundene til du er oppe i den distansen du vil ha henne i :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første gangene jeg syklet med Salza hadde jeg henne løs, sånn at hun kunne styre tempo litt selv, men jeg syklet den samme runden som vi pleier å gå på ettermiddagen (ca 5-6 km). Når jeg sykler som trening, så sykler jeg som regel enten mellom 6 og 10 km i trav eler kortere strekker med intervaller. men som regel er sykkelen noe vi bruker for å komme oss rundt.. Økte tempo og lengde relativt radigt. Kommer til å gjøre det samme nå i år også, nå er det jo en stund siden vi har syklet på grunn av snøen, så kommer til å ta et par rolige turer til oppvarming først, både for å komme litt igang igjen og også for å repetere sykkeloppdragelsen.

Kommer vel litt an på hvor god form hun er i i utgangspunktet, men jeg forventer jo at en normal, frisk hund følger meg lengre enn ti minutt på sykkel.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første gangene jeg syklet med Salza hadde jeg henne løs, sånn at hun kunne styre tempo litt selv, men jeg syklet den samme runden som vi pleier å gå på ettermiddagen (ca 5-6 km). Når jeg sykler som trening, så sykler jeg som regel enten mellom 6 og 10 km i trav eler kortere strekker med intervaller. men som regel er sykkelen noe vi bruker for å komme oss rundt.. Økte tempo og lengde relativt radigt. Kommer til å gjøre det samme nå i år også, nå er det jo en stund siden vi har syklet på grunn av snøen, så kommer til å ta et par rolige turer til oppvarming først, både for å komme litt igang igjen og også for å repetere sykkeloppdragelsen.

Kommer vel litt an på hvor god form hun er i i utgangspunktet, men jeg forventer jo at en normal, frisk hund følger meg lengre enn ti minutt på sykkel.. :)

Hehe, det tenkte jeg også.. :ahappy:

Første gangen Aynï var med på sykkeltur, syklet vi to mil, pluss en times tur løs midt på turen. Ikke akkurat optimalt, men det gikk da kjempefint. :) Hun var ikke dau verken samme kveld eller dagen etter.

Hvis hunden er i normal kondisjon tror jeg godt du kan øke; å pese er ikke det samme som å være sliten. Er det snakk om å

trene opp en tispe etter et valpekull stiller saken seg noe annerledes; disse er jo selvsagt i elendig form fysisk ofte, har ikke særlig med muskler og kan ha veldig lite å gå på.

Edit: hvis hunden aldri har vært med på sykkeltur før, kan den psykiske påkjenningen (det å bli vant til å løpe ved en sykkel) gjøre at hunden virker mer sliten enn den kanskje er. De to-tre første gangene jeg syklet med Tulla var det tydelig at det å løpe ved siden av sykkelen var noe hun psykisk sett måtte "bearbeide"; jeg visste godt at den fysiske anstrengelsen ikke var noe som ville gjort henne sliten. Men hvis du har syklet mer enn fem-seks ganger med Betty, ville jeg virkelig begynt å krevd og forventet mer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha og igår lurte jeg på om 2 km var langt for Nitro :ahappy:

Jeg lurer på hvor mye jeg kan presse han egentlig. Han peste ikke engang igår og travet så utrolig uanstrengt på siden av meg, så tror jeg kan sykle mye lengere. Han har god kondis og bruker ekstremt mye energi på å løpe fort fort, og han har vært med på skiturer på 2 mil uten problemer (bortsett fra at han var sliten etterpå, for han har løp løs på turen)

Men jeg sykler på asfalt og han traver hele tiden, så vet ikke hvor langt jeg bør strekke det?

Tror dere ei mil i trav er OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha og igår lurte jeg på om 2 km var langt for Nitro :)

Jeg lurer på hvor mye jeg kan presse han egentlig. Han peste ikke engang igår og travet så utrolig uanstrengt på siden av meg, så tror jeg kan sykle mye lengere. Han har god kondis og bruker ekstremt mye energi på å løpe fort fort, og han har vært med på skiturer på 2 mil uten problemer (bortsett fra at han var sliten etterpå, for han har løp løs på turen)

Men jeg sykler på asfalt og han traver hele tiden, så vet ikke hvor langt jeg bør strekke det?

Tror dere ei mil i trav er OK?

En mil er sikkert greit med tanke på lengde, men jeg ville vært skeptisk til asfalten.. :ahappy: Har du ikke mulighet å sykle andre steder, eller prøve å få han til å trave i grøfta i alle fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle bør de være når man begynner å sykle?

Siden basenjier "aldri" blir slitene, tror jeg det blir et must for meg å Cosmo etterhvert, ettersom kneet mitt er så som så og jeg ikke skal jogge.

rundt året pleier de fleste være klare for å begynne sykle. Senere på større raser. I alle fall før det er snakk om turer med en viss lengde eller tempo. Jeg har en liten rase, som er fortere utvokst enn større raser, så Salza fikk være med å sykle før hun var fyllt året, det er fordi jeg bruker mye sykkel for å komme meg fra A til Å.. jeg ventet selvsagt til hun var eldre før jeg syklet hardere turer med henne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at jeg er redd for å presse hunden min for hardt. Jeg er faktisk redd for den fysiske påkjennelsen det innebærer, hun er vandt til å få trave i flexi eller løs i sitt eget tempo, derav bekymringen.

Det er ingenting å beklage, men jeg tror ikke det kan kalles å "presse hunden hardt" når man sykler 10-15 minutt med den.. :getlost:

Men hvordan er hun etter disse 10-15 minuttene ved siden av en sykkel? Hva får deg til å si at hun blir sliten av det? Og har du syklet med henne mer enn fem ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt man kan sykle og hvor lenge avhenger etter min mening like mye av hva slags underlag man sykler på, som hvor godt trent hunden er(evt.hvor lange bein den har, om den er "fysisk utrustet" til å løpe så fort/sakte en sykkel triller). Egentlig bør man vel ikke sykle mye på asfalt uansett med hunden, men i begynnelsen, når hunden ikke er vant til jevnt trav over lang tid er det lurt å holde seg på mykere underlag.

Jeg syklet ikke lenger enn et kvarter de første gangene med Linux, han ble ikke så fysisk sliten da, men jeg anså det som greit å heller sykle for kort enn for langt de første gangene, og han ble ganske sliten i hodet av å konsentrere seg om hele situasjonen med sykkel og at han måtte løpe jevnt hele tiden. Han var vel litt under 1 år når jeg begynte med det, og før jeg hadde sjekket han for patella luxasjon (da han var 1 år) begrenset jeg syklingen ganske mye. Jeg sykler heller aldri fortere enn at hunden kan trave.

Følger man med på hunden sin og ser an situasjonen kan man ganske raskt trappe opp lengden på turene, hundene er som regel mye sprekere enn oss, og blir fortere trent opp;) Og en hund er ikke sliten selv om den peser litt;) (men det er lurt å ha med vann ved lengre turer). For motivasjonen sin del, så bør man ta litt pauser midt i turen hvor man triller sykkelen, lar hunden tisse osv, ivertfall i begynnelsen. Det kan jo være ganske kjedelig for hunden å løpe jevnt, og ikke få snuse. Og på varme dager er det lurt å begrense syklingen. Vil man at hunden skal syns syklingen er ekstra morsom, kan man jo sykle til noen morsomme steder av og til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dere som sykler gjort det i begynnelsen?

Vi startet også med korte turer på 10-15 min for å venne hundene til sykkelen og være sikker på at de går/løper ordentlig. Etter kort tid kunne vi øke til lenger turer. Med små hunder må vi selvfølgelig avpasse farten og ta pauser på langturer!

:getlost:

Her er dachsene i farta:

Langfilmen av dachser på sykkeltur er her:

Sykkeltur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...