Gå til innhold
Hundesonen.no

Springer eller walky dog?

Recommended Posts

Springer

walky dog

Hva er best? Snakket med en dame som hadde walky dog, og hun var veldig fornøyd, sa at tyngdepunktet ble slik at hun ikke ble dratt ut av balanse. For springer festes litt lenger bak sant?

Har ikke prøvd noen av delene.

Og hvordan er det med den sikkerhetsutløseren, det blir fort et rykk hvis man skal passere en annen hund etc, og jeg vil jo ikke at han skal sprette av i hytt og pine. Så hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvaslags hund du har, jeg har walkydog og syns ikke den er bra nok. Det rykker godt i sykkelen om hun rykker til, generelt så merker jeg hver bevegelse på Kahlo. Fryktelig dårlig demping på den. Og siden den ikke er limt på, så sklir den noe innmari. *negativ*

Nå har jeg ikke prøvd springer på mange år da - men jeg mener å huske at jeg liker dem bedre.

Edit: Jeg fjernet sikkerthetsutløseren på den gamle springeren min som det første jeg gjorde og selv på walkydogen har jeg henne alltid festet i halsbånd og sykkel i tilleg - i frykt for at hun skal komme seg løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvaslags hund du har, jeg har walkydog og syns ikke den er bra nok. Det rykker godt i sykkelen om hun rykker til, generelt så merker jeg hver bevegelse på Kahlo. Fryktelig dårlig demping på den. Og siden den ikke er limt på, så sklir den noe innmari. *negativ*

Nå har jeg ikke prøvd springer på mange år da - men jeg mener å huske at jeg liker dem bedre.

Edit: Jeg fjernet sikkerthetsutløseren på den gamle springeren min som det første jeg gjorde og selv på walkydogen har jeg henne alltid festet i halsbånd og sykkel i tilleg - i frykt for at hun skal komme seg løs.

har samme erfaring med walkydog vi også, liker den ikke noe særlig.

og ja, den sikkerhetsutløseren på springeren tørr jeg ikke bruke, den røyk når jeg sykla med tolleren en gang, ikke dro han så veldig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da heller jeg meg bort fra walkyen og mot springeren. Sikkert lurt med demping for oss (men man kan jo bruke et strikkbånd da, fks. en strikkforlenger fra ezydog). Men er det forskjell på stabiliteten? Som sagt sa hun damen jeg møtte at det var veldig stabilt, og at hunden ikke kunne velte henne over ende uten å gå skikkelig inn for det (stor hanne). Det er det jeg er litt redd for, at jeg bare skal bli vippet av sykkelen :blink:

Er festepunktet forskjellig? For dempingen kan vel løses med strikkbåndet jeg nevne, eller kanskje ikke det blir helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både springer og walkydoggen skal festes på setestanga - så selve festet tror jeg ikke er noe forskjell på. Det er også vanskeligere å bytte ut orginalbåndet på walkydogen (om det i det heletatt går?) enn på springeren. Jeg kan ikke se for meg at det skal bli mer ustabilt med springer, men jeg har ikke testet springer vs walkydog på samme hund, så blir bare gjetninger fra min side. :blink:

Men kan tenke meg at om du skal ha strikkforlenger i tillegg til båndet på walkydogen så kommer hunden veldig langt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da tenkte jeg å erstatte det isåfall, med dette http://www.hundekroken.no/ds_product_info.php?cPath=56&products_id=400

Trodde springer ble festet lenger bak, men da spiller ikke det noe rolle, da virker det bare som den walky dogen er en billigere og enklere versjon rett og slett. Da går jeg for springeren regner jeg med, takk for svar :blink:

edit, fant en annen tråd og http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=45327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Fannhvìts springer og walky dog, og av de to likte jeg springeren best. Men jeg kommer ikke til å kjøpe noen av delene, da jeg foretrekker å ha hunden foran sykkelen i stedet. Jeg vil anbefale deg å prøve hunden med en slik "dings", og se hvordan han løper. Hvis han trekker, så blir det fort skjeivt og feil belastning, og da er det bedre å ha hunden foran mener jeg. Det fins vel stenger for dette også, bla har seleverkstedet en slik stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for springer, men jeg bruker ikke nødløsningen som følger med, den ryker alt for fort..

Det som er positivt med springer er at det er god fjæring, du kan ha begge hender på styret, den glir ikke så veldig, og den er solid.

Jeg har prøvd den andre, og synes den var skummel, lite fjæring, og den knakk to ganger en gang for en whippet, den fungere bare med en hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som fin lengede på det båndet du tenker på.Jeg har samme lengde selv og den passer ypperlig :) Har springer men,har aldri brukt sikkerhetsutløseren eller båndet som følger med(syntes båndet er så tynnt)

På forrige springeren var den helt sveiset gjenn i "ringen" nederst men,var en liten glipp på den jeg har nå.Holdt på gå galt da bisken så duer og båndet løsnet og datt gjennom den glippen!Nesten påkjørsel men,pingle pelsen tåler jo ikke nå høy roping så rompa deiset i bakken på det strengeste sitt jeg har ropt gitt :blink: Så nå er den sveiset gjenn!

Springer er greit hun drar nesten ingen ting likevel men,siden den måtte festet under setet(gikk ikke andre plasser)snur den seg om hun drar da ser en fugel ol.Men,er nå bare snu den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Fannhvìts springer og walky dog, og av de to likte jeg springeren best. Men jeg kommer ikke til å kjøpe noen av delene, da jeg foretrekker å ha hunden foran sykkelen i stedet. Jeg vil anbefale deg å prøve hunden med en slik "dings", og se hvordan han løper. Hvis han trekker, så blir det fort skjeivt og feil belastning, og da er det bedre å ha hunden foran mener jeg. Det fins vel stenger for dette også, bla har seleverkstedet en slik stang.

Hvis det viser seg at det er bedre å ha ham foran, tror jeg at jeg investerer i en pawtrekker eller kickbike, ellers tror jeg det blir for vanskelig å kontrollere ham om det løper en katt over veien etc, er han foran må jeg ha muligheten til å hoppe av, med springer har jeg litt mer muligheten til å blokke ser jeg for meg. Men takk for link :blink:,

Jeg får prøve å trene inn at han ikke skal trekke, ha på ezydog-selen (får ikke trekke i den), og få en god rutine. Men får håpe han ikke er en som trekker ut til sidene for mye, blir spennende å prøve dette ;)

Jeg ville gått for springer, men jeg bruker ikke nødløsningen som følger med, den ryker alt for fort..

Det som er positivt med springer er at det er god fjæring, du kan ha begge hender på styret, den glir ikke så veldig, og den er solid.

Jeg har prøvd den andre, og synes den var skummel, lite fjæring, og den knakk to ganger en gang for en whippet, den fungere bare med en hund

Blir nok springer ja, uten nødløsning... og knekker den andre for en whippet er det en aaalt for lett match for caspergutt :S

Ser ut som fin lengede på det båndet du tenker på.Jeg har samme lengde selv og den passer ypperlig :) Har springer men,har aldri brukt sikkerhetsutløseren eller båndet som følger med(syntes båndet er så tynnt)

På forrige springeren var den helt sveiset gjenn i "ringen" nederst men,var en liten glipp på den jeg har nå.Holdt på gå galt da bisken så duer og båndet løsnet og datt gjennom den glippen!Nesten påkjørsel men,pingle pelsen tåler jo ikke nå høy roping så rompa deiset i bakken på det strengeste sitt jeg har ropt gitt ;) Så nå er den sveiset gjenn!

Springer er greit hun drar nesten ingen ting likevel men,siden den måtte festet under setet(gikk ikke andre plasser)snur den seg om hun drar da ser en fugel ol.Men,er nå bare snu den tilbake.

Da kjøper jeg den forlengeren isteden jeg, ekstra demping er jo greit uansett ^^ må huske å sjekke ringene jeg da, og sveise igjen hvis det er glipper, det er jo litt skummelt.

Jeg tenkte på en ting, må jo gå ann å ha en annen nødutløser, som på baggen beltet? litt mer kronglete å komme til, men det tror jeg man kan få til, hvis nødløseren er ganske lang, og man fester enden med teip eller noe litt fremme på sykkelen.

Hvis noen skjønte hva jeg mente nå da :P

Funkar.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det båndet blir nok bra bruke :) Jeg har festet mitt skikkelig nå så ingen fare det detter av og alt er sveiset gjenn(sikkerhet ja!) Jo det Baggen beltet(har det selv) sikkerhetsgreiene var ikke så dumt men,hvordan blir det med festet til det da?Hihi,greier ikke tenke jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min walkydog brakk i to da min hund på fire kilo trakk (!) Jeg ville ikke anbefalt den til noen som har hund med litt størrelse på -særlig ikke en som trekker, fordi konstruksjonen ikke er beregnet på det. Den er (i beste fall) beregnet på en hund som springer lydig ved siden av sykkelen uten å trekke.

Et annet problem er jo mangelen på fjæring, men det kan du jo forsåvidt løse ved bruk av strikkline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har vært til hjelp for meg også, skal begynne å få elghunden til pappa i form nå når det blir bare veier, hun trekker ikke serlig, så springer blir nok svært aktuelt :ahappy: Gleder meg til jeg kan ta frem sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på butikken for å se om de hadde springer, og det hadde de, men kostet jo 850 kr jo :ahappy:

Noen som vet hvor jeg kan få det billigere? ser at det ligger på rundt 750 på nettet, men mye det og, pluss porto. Sjekket finn.no og ebay, men finner ikke noe.... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre, det skjer virkelig ikke at jeg betaler nesten tusen kroner for en slik en. Jeg skal spørre faren min om han kanskje kan ordne noe til meg, han får sikkert til noe lignene som walky dog, bare mer solid, også kan jeg bruke strikkbånd så lenge. Jeg tør iallefall ikke sykle med ham i styret, har lært at det er dumt :aww: Men jeg er iallefall sikker på at jeg vil ha springeren, så får jeg bare følge med etter gode deals. Skal uansett ikke ta frem sykkelen helt enda, så er ikke noe hastverk. (bare litt :aww:, blir så ivrig, han er endelig gammel nok, røntget fri foran og bak, så dette er året der jeg kan begynne å gjøre ting med ham på alvor :ahappy: )

Edit;

Hos canis har den til 598, ikke verst at de er hittil billigst (hvis jeg har gavekort)... litt mer overkommelig, fortsatt veldig dyrt. Men man har den vel resten av livet omtrent, kanskje.

585 hos hund og natur, og 599 hos xxl

edit 2, fra springer.no sine sider:

Veterinærer og andre hundeeksperter anbefaler sykling som den beste og eneste metoden å gi en middels til stor hun nok mosjon. SPRINGER brukes av forsvarets hundeskole, politiets hundepatruljer og titusener av fornøyde hundeeiere.

eeeh? Eneste? Beste? Litt uenig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste, da voerdriver de vel kanskje en smule ja. Jeg er kjempeglad i min springer da, kjøpte den da den først kom på markedet på åttitallet en gang. Nå har jeg festet den på roadcarten, så jeg kan ha med 50 kg's beistet på tur med hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, det var en tung dsg! :lol::icon_cry:

En smule overdrevet ja... skulle tro jeg burde erstatte alle turer med sykkelturer, ellers blir jo hunden min aldri lykkelig stakkar.

hehe, vi har en annen hund også, han er krysning av åtte raser, så han er ikke bare gatemix, han er en rundkjøring...

og han veier rundt femti kilo.

så først i dag red jeg tur med dsg'n med en hest, og så kjørte jeg med en annen hest, og da brukte jeg springeren på Peik, som er det dirgre beistet vårt, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...