Gå til innhold
Hundesonen.no

1 år etter..

klaraolivia

Recommended Posts

Kjempe fint høre det går så bra med dere :aww: Hm,man kan si mye om blandinger at ikke vet hvordan de blir gemyttet/helsen og det er selvfølgelig helt sant.Da jeg skulle kjøpe hund nr 2 for snart 4 år siden falt valget på blandingshund og noe av grunnen var det ekstremt dårlige helsen til første hunden min som var renraset.Hun ble 12 år da :D

Klart hun jeg har nå kan få alt av sykdommer hun også bevares men,har nå gått fint så langt.Og hund med mere enn 2 raser blandet vil jeg ikke kjøpe eller for synes det holder med 2 litt lettere forutse hvordan hunden blir.Hun er såklart sjekket for HD/AA.

Lykke til med hunden din videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Veldig søt! Jeg har møtt så mange doodles som ligner på riesenschnauzere, jeg klarer ikke å se hvor de får den store høyden sin fra :aww: Hvor høy er din?

Vi får også mange spørsmål om det er riesenschnauzer. Vi har ikke målt, men det skal vi gjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et av innleggene over her leste jeg at man var i mot blandingshunder bortsett fra hos Alaska Husky.

Dette er vel å kuppe tråden, men hvorfor? Og det må da være tidenes dobbeltmoral?

AH blir jo brukt til et bestemt formål og det er jo å være den beste trekkhunden, og det har de jo jammen fått til :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

I et av innleggene over her leste jeg at man var i mot blandingshunder bortsett fra hos Alaska Husky.

Dette er vel å kuppe tråden, men hvorfor? Og det må da være tidenes dobbeltmoral?

Alaska Husky er en blandingsrase, så det blir jo noe helt annet. AH er ikke godkjent som rase, og man blander ofte inn andre raser, som bidrar til å forsterke bruksegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke, men var som jeg trodde, at innlegget du sikter til var skrevet av meg. Og da bør jeg kanskje svare?

Jeg er i mot blandingsavl da jeg enda har til gode å se blandingsavl utført bevisst med en god grunn utenom at "denne hunden er så søt" eller "denne kombinasjonen vil gi en bedre hund for denne jobben". Altså; blandingsavl er greit når det skjer med ett bevisst mål om en forbedring av hunders kvaliteter.

Og det er akkurat dette som skjer med AH. De avles uten en fastsatt rasestandard, men med svært bevisste valg i forhold til valg av foreldredyr og bruk av evt andre raser for å bedre egenskaper hos AHene man allerede har (f.eks innblanding av fuglehunder i tidligere tider for å bedre evnen til å ta seg ut). AH avles bevistt med tanke på å stadig få en bedre, seigere og raskere trekkhund som tåler stadig mer ekstreme og varierende klimaforhold. Slik blandingsavl er greit for meg.

Jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk å være imot unødvendig hundeavl, men det blir jo kanskje litt øyet som ser. Dobbeltmoralister ser vel sjeldent på seg selv som dobbeltmoralister :D

(sorry om svaret ble litt rotete, hatt eksamen i dag. Spør mer om du lurer på noe :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke, men var som jeg trodde, at innlegget du sikter til var skrevet av meg. Og da bør jeg kanskje svare?

Jeg er i mot blandingsavl da jeg enda har til gode å se blandingsavl utført bevisst med en god grunn utenom at "denne hunden er så søt" eller "denne kombinasjonen vil gi en bedre hund for denne jobben". Altså; blandingsavl er greit når det skjer med ett bevisst mål om en forbedring av hunders kvaliteter.

Og det er akkurat dette som skjer med AH. De avles uten en fastsatt rasestandard, men med svært bevisste valg i forhold til valg av foreldredyr og bruk av evt andre raser for å bedre egenskaper hos AHene man allerede har (f.eks innblanding av fuglehunder i tidligere tider for å bedre evnen til å ta seg ut). AH avles bevistt med tanke på å stadig få en bedre, seigere og raskere trekkhund som tåler stadig mer ekstreme og varierende klimaforhold. Slik blandingsavl er greit for meg.

Jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk å være imot unødvendig hundeavl, men det blir jo kanskje litt øyet som ser. Dobbeltmoralister ser vel sjeldent på seg selv som dobbeltmoralister :jump:

(sorry om svaret ble litt rotete, hatt eksamen i dag. Spør mer om du lurer på noe :rolleyes2: )

Takk for svar :D

Jeg var ikke klar over at alaska husky var en blandingsrase. Man lærer noe hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :jump:

Jeg var ikke klar over at alaska husky var en blandingsrase. Man lærer noe hele tiden.

Alaska husky er vel kanskje den mest "renrasede" blandingshunden. På en måte :rolleyes2: He he, den er jo fullstendig uten rasestandard men man har som regel svært god kontroll på stamtavler og slektninger (stamtavla.no er AHenes svar på dogweb:P). Variasjonen i utseende og fremferd er enorm, alt ettersom hvordan man har mikset og trikset i linjene.

Siberian husky ligner på AHen, men er renraset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Etter å ha lest disse innleggene om goldendoodle, så slår det meg at de fleste såkalte "renrasene" også har blitt til ved at man har blandet ulike raser for å oppnå spesielle egenskaper. Det er lenge siden selvfølgelig. Men det har skjedd en gang. Kanskje var det en like stor diskusjon da... :D Men selvfølgelig skal man være bevisst på hva man avler på og kjøper bør også ta et ansvar for å gi beskjed om eventuelle sykdommer som måtte komme, slik at oppdretter blir klar over det.

Vi får snart en goldedoodle i nær familie som jeg gleder meg til å se. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Poenget er bare at de som avler frem en ny rase, på en seriøs måte, omtaler ikke F1, F2 eller F3 for raserene, dette er krysninger, "prosjektdyr" om du vil, som er individer på vei mot en rase, et mål. Disse krysningene verken er homogene eller avler homogent, og både er og fungerer som blandinger. Først når individene har begynt å ha fenotype og genotype som målet beskriver kan man begynne å snakke om at det er en ny rase, og individene kan omtales som det.

Det er dette man har gjort i Australia. Om du leser rasebeskrivelsene, kravene til raserenhet osv de har på goldendoodle og labradoodle der vil du se at det er først etter mange generasjoners bevisst avl man kan kalle individene disse typene.

Her i Norge selges F1-krysninger som labradoodle og goldendoodle, og det er en vits. Disse er og blir blandinger. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, Etter noen år uten egen hund begynner vi å kjenne på savnet etter et firbeint familiemedlem. Det er noe opp og fram enda, men vi prøver å bestemme oss for hvilken rase vi skal velge neste gang og det hadde vært veldig hjelpsomt å få litt innspill til rasene vi tenker på og kanskje noen vi ikke har hatt på radaren enda? Vi er en familie på 4 med barn i barneskolealder. Vi har god erfaring med hund, men har aldri drevet med noen form for hundesport eller jakt osv, og kommer sannsynligvis ikke til å starte med det heller, så vi ser først og fremst etter et familiemedlem.   Hva vi ser etter: * Vi foretrekker begge hunder med tæl, men akkurat i den livsfasen vi er i nå lener vi mer mot et mildere gemytt. Veldig usikker på dette punktet * Førerorientert og samarbeidsvillig * Lite jakt - ønsker muligheten til å slippe hunden løs og oppnå stødig innkalling * Ingen vokt * Lett å motivere og lærevillig (husk: dette er en ønskeliste 😇) * Så lite sikling som mulig * Minst mulig hundelukt (sorry goldens 🫠) * Må tåle at det er mye som skjer hjemme hos oss. Barna leker, har med seg venner, vi får besøk, ungene kan bråke osv. Må tåle fremmede i eget hus uten at det er krise eller blir skummelt. Dette er selvfølgelig noe vi vil legge til rette for at hunden takler fra dag 1, men det er et så viktig punkt at vi ønsker best mulig utgangspunkt * Går greit overens med andre hunder * Minst mulig røyting - har ikke helt bestemt meg for hvor viktig dette punktet er for meg, men det ser så deilig ut å ha en røytefri rase. Kan gjerne stelle pels hver dag, men ikke mer enn 10-20 min i det daglige * Jeg ønsker meg en stor hund, samboer har mest lyst på en liten hund, så jeg tenker en plass midt i mellom.    Vi kan tilby: * Ca 1,5 time tur hver dag. Noen dager mer, noen dager mindre, men jeg tenker gjennomsnittet vil ligge rundt der * Hundevante eiere som liker å trene lydighet og legge til rette for et ukomplisert hundehold * Masse kjærlighet og oppmerksomhet   Raser vi har tenkt på: * Puddel - Jeg føler egentlig at jeg beskriver en puddel, men... Samboer syns storpuddel blir for stort, mens jeg syns de minste variantene blir for små. Har inntrykk av at mellompuddel har en del rusk på linjene? At hunden er mentalt stødig er pri 1 * Wheaton Terrier - Virker som veldig kule hunder, men litt redd for at terrier-gemyttet kan bli litt mye? Har veldig lite erfaring med rasen bortsett fra det jeg har lest meg til * Toller - virker som veldig trivelige hunder som har mange av de kvalitetene vi ser etter, men har inntrykk av at de kan være litt nervøse? * Schipperke - denne rasen har vi hatt før og det er veldig kule hunder. Men kunne tenkt meg en litt større hund i neste omgang   Så, har dere noen tanker eller forslag til oss?    Disclaimer: Ja, jeg vet at jeg har skrevet en smørbrødliste over ønsker og at selv om en rase på papiret kan huke av på alle boksene, kan individet vi får i hus være helt annerledes. Vi er ikke ute etter en robot, men vi er fortsatt i drømmefasen og ønsker best mulig utgangspunkt for vårt neste hundehold.  
    • Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
    • Takk, er veldig trist men vi fikk over 12 år sammen så litt trøst i de gode dagene.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...