Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som rømmer hvis vi åpner ytterdøra!


ramonama

Recommended Posts

Jeg har en islandsk fårehund på 3 år. Vi bor i landlige omgivelser og slipper våre to hunder ut.

Shira på 3 år har en tendens til å springe i 120 ut av ytterdøra når vi åpner den, bjeffer og løper. Dette gjør hun hver gang. Før vi kjøpte henne sprang hun og mange andre hunder i en stor innhenging og bjeffa slik som de ville. Da hun kom til oss 4 mnd var det også sauer i innhenging i nabohuset som hun rømte og jaga. Kan noe av dette være årsaken til at hun blir vill når vi slipper henne ut? Hvordan kan vi trene på dette?

Har nå begynt å trene klikkertrening og innkalling. Vi trener med langline og uten. Da rømmer hun ikke, så lenge hun ikke legger merke til rådyr eller noe.

Skal vi trene med langline når vi slipper henne ut døra? Hun springer ganske fort, og har mange ganger fått en kraftig sleng i nakken når båndet bremser farten.

Noen tips?:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hjelpe å lære hunden at den ikke får gå ut av døren før den har fått klarsignal? Mine må sitte og bli, og får ikke gå ut av hverken ytterdør eller bilen før de har fått beskjed. Den ene av de var verdensmester i å hive seg ut døra med en gang den ble åpnet, og dette har hjulpet 100% på han. Han har skjønt at han må vente. Måten jeg gjorde det på var å ikke åpne døren før de satt, så åpnet jeg døren, og prøvde de å gå ut lukket jeg bare døren, og de skjønte poenget etter bare ett par repetisjoner. Kanskje du kan få noen tips i denne videoen også http://www.youtube.com/user/pamelamarxsen#p/u/19/ZQLEdnztAFw :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Jag har själv haft det problemet med min hund som är en 2årig chow chow hanne.

Han har inte alltid bott hos mig, i sitt tidigare hem fick han lov att göra precis som han ville vilket gav mig en hel del att öva honom i.

Så fort ytterdörren öppnades så pressade han sig fram och hoppade iväg :angry:

Det jag gjort för att försöka träna bort det är för det första; Inte låta honom gå ut före mig, han måste vänta tills jag säger varsågod. Men då har jag honom i koppel. Så går jag med honom på en promenad, springer och leker så att han får utlopp för sin energi. Det gör att när vi kommer tillbaks hem igen är han ganska trött :angry: DÅ är det perfekt att öva.

Då gör jag samma sak som när jag ska ut, jag går in först och han får komma in när jag säger varsågod. Men jag stänger inte dörren, låter dörren stå öppen. Så tar jag av honom halsbandet och låtsas som ingenting ;) Är lugn och gör upp en bild i huvudet hur jag vill att Leo ska göra :icon_confused: Då blir det ofta så. Så när Leo lägger sig ner å slappar av, först brukar han lägga sig precis vid dörröppningen och titta ut. Men sen när han tröttnar och lägger sig någon annanstans då går jag och stänger dörren.

Det har funkat bra för mig, hoppas att det funkar för dig också :) Tror nyckeln är att träna på det när hunden är lugn och har fått vara ute och rasa av sig först så att man inte har en sånn här: :wub: som står och trycker vid dörren hihi. Lycka till :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det kanskje være på sin plass at du går først ut døra med hunden i bånd bak deg? Også får du heller slippe henne løs/i langline når du/dere er kommet ut. Kan også være greit og vente med og gå igjennom døra til hun er rolig. da belønner du rolig adferd istede for stress/oppspilthet og det er større sjanse for at hun tar med seg litt av denne roen ut :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...