Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundepass 2010


Midas

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det er her det bør stå, men jeg tenkte vi kunne lage en tråd om hundepass. Hvem trenger pass og hvem kan passe? Jeg synes det hadde vært veldig greit å hatt et sånt "forum" hvor vi kan hjelpe hverandre med hundepass om det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg pleier jo å passe hunder. Varierer om det er bare lufteturer eller å passe hjemme hos dem eller hund hjemme hos meg. Nå for tiden passer jeg en voksen hund hjemme hos meg på fredager. Veldig trivelig :icon_confused: Vi er nesten alltid ledige for en ekstra turkompis. Dog hunden må være voksen om det skal være hjemmepass, for hun er bare 1 år og kan ikke drive oppdragelse av unghunder/valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan passe hund i perioden fra etter påske og frem til jeg får valp i starten av Juni.

Her tenker jeg kanskje at folk som trenger pass til hundene ifm ferie e.l. og folk som kan passe hund kan skrive, slik at hvis noen som har behov for pass og ikke kjenner noen som kan ha hunden kanskje kan få hjelp av noen på sonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra initiativ! :whistle:

Jeg kan passe av og til, maks et par døgn, tenker jeg. + Jeg trenger selv et passende hundemenneske til å passe min ca 15 mndr gamle tispe i tre dager midt i mai (før 17.).

Jeg kan nok passe da. Har ingen undervisning da, så jeg blir stort sett hjemme. Hvilke datoer er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei!

Under to uker før vi skal reise, har en hundevakt trukket seg pga at hans egen tispe har blitt drektig. Så jeg forsøker fremdeles å finne en hundevant 3-dagers passende hjemme-passer til min nå ca 16 mndr gamle rottweilertispe. Hun er vaksinert (har kort) og chippet + fikk ormkur under vårt første dyrlegebesøk sammen for et par-tre mndr. siden. Sender med henne liggeplass, mat, "bruksanvisning", telefonnummerliste, refleksvest, godbiter, bæsjeposer og alt annet hun/du trenger.

Jeg kan bytte med å passe din hund når du reiser, eller vi kan ordne det med penger. Vi bor nær Oslo sentrum, og av praktiske årsaker (vi har ikke bil), er det fint om du/dere bor innen T-bane-/bussavstand fra Oslo. - Er det noen som vurderer å passe henne for meg, møtes vi nær ditt hjem med hundene før vi skriver noen avtale, og føler hverandre på tennene. Det beste er om hun kan være noen timer hos deg en gang før jeg reiser.

Alternativ: Er det noen som har plass i bil fra Oslo-Trondheim den 13. eller 14. mai 2010? Jeg har sikkerhetssele til hunden, som er rolig i bil.

Info om hunden

Det var barn i flere aldre i hennes første hjem, og to innekatter i hennes mellomhjem. Hvis du har barn, må de være gamle nok til å la henne være i fred når du ikke er sammen med dem. Hun blir usikker om noen klenger på henne/klemmer/legger seg over henne, så unngå det, siden hun ikke kjenner dere så godt. Har aldri vist aggresjon i klemme-situasjoner tidligere, men viser helt klart at hun ikke liker det (slikking, pesing, vrir seg unna, stresser, klapper med tenna).

C. kommer til å være i slutten av løpetiden når vi reiser på ettermiddagen den 13. mai 2010, så den som passer må ha en vennlig (ung-voksen, ikke kjempegammel/uten lekelyst) eller en kastrert hannhund. En veldig underdanig/veldig dominant tispe vil ikke være noen god match, men alle imellom går bra. Jenta mi prøver seg nemlig ofte med labben på nakken til de hun leker med, men har et veldig godt språk, og tar rimelig korreks fra den andre hunden uten å bli aggressiv.

- Hun er veldig grei med andre hunder/har veldig godt språk, men passer best sammen med noen som tør/kan leke med en unghund av hennes størrelse (ca 40 kg)

- Hun kan godt luftes sammen med annen hund når de har blitt kjent. Hundepasser kan låne hanefot til koblene fra meg. Hun går pent i bånd (du kan be henne gå ved foten din eller hun kan gå i slakt bånd litt foran/bak deg), men vil nok prøve å leke med den andre hunden på begynnelsen av turen. Løsningen på dét er å avbryte og gå videre.

- Hun er ikke vant til å være lenge hos andre, men jeg regner med at det skal gå bra. Husren og lett å ha med å gjøre.

- Hjemme kan hun godt være hjemme alene i noen timer, men det skjer ikke hver dag, og først etter at hun har fått en ordentelig tur. Har ikke hørt noe om at hun står og bjeffer

- Hun er mer "on edge" i skumring/mørke, og kan da reagere på skumle (manns-)personer som dukker opp. Avleding med godbiter/sitt fungerer fint, også selvsagt å gå slik at hun får litt mer avstand mellom seg/dere og det skumle

- Hun kan tas med på buss/trikk/i sentrum osv uten problemer (når det måtte være, også når det er mange mennesker ute), men er fremdeles småskeptisk til elektriske rullestoler. Glad i barn, bryr seg ikke nevneverdig om joggere/syklister, men siden hun er litt smånervøs, er hun ikke glad i folk som hopper i skrekk når de ser en hund

- C er vant med å vente på "værsågod" før hun får spise, roer seg ned på "plassen sin".

Deler fint vannskål med andre hunder, også leker. Hadde matforsvar, men sliter ikke med det nå. I alle fall ikke overfor dyrlege og damen i dyrebutikken + meg og de jeg kjenner. (Må du ta noe ifra en hund, i alle fall en du ikke kjenner godt, er det sikkert lurt at den andre hunden ikke henger over skulderen på deg mens du gjør det, though!) :D

Blir lett stresset av (hilsing på / voldsom lek med) ukjente personer, så foreløbig begrenser jeg hilsingen/avbryter før hun kaver seg opp slik at hun begynner å hoppe/klappe med tenna. Du kan jo bare la være å la "Gud og hvermann" hilse på henne, i alle fall om hun er litt usikker eller oppgiret allerede. Får hun streng korreks, stresser hun også, i alle fall om hun ikke forstår/den er uforholdsmessig streng i forhold til situasjonen. Løsning: Vær rolig med henne, man kan være bestemt uten å virke sint.

Har mer info, men vil bare si til slutt at: Hun vil være et hyggelig besøk, og i krisetilfelle under mitt fravær, kan du kontakte hundevenner av meg som bor i Oslo.

Vennligst kontakt meg her så fort som mulig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Under to uker før vi skal reise, har en hundevakt trukket seg pga at hans egen tispe har blitt drektig. Så jeg forsøker fremdeles å finne en hundevant 3-dagers passende hjemme-passer til min nå ca 16 mndr gamle rottweilertispe. Hun er vaksinert (har kort) og chippet + fikk ormkur under vårt første dyrlegebesøk sammen for et par-tre mndr. siden. Sender med henne liggeplass, mat, "bruksanvisning", telefonnummerliste, refleksvest, godbiter, bæsjeposer og alt annet hun/du trenger.

*korte ned*

Jeg skulle gjerne passet på jenta di, men bor i kristiansund... å har ikke bil/lappen. Jeg går nemmelig ikke skole eller jobber så har mye tid til overs til en hund! :D Har faktisk nettopp passet på èn hund i 1 månde, det var koslig. :D Er vant med store hunder, siden jeg nærmest daglig går tur med nabons leonberger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar gjerne med oss en ekstra hund på tur av og til, pelsen her går fint overens med alle hunder vi har møtt hittil.

Ellers kan jeg innimellom være behjelpelig med å stikke innom/lufte/passe hunder på dagtid (om de må være lenge alene hjemme/ikke takler så bra å være alene), siden jeg av og til har fri/er hjemme på dagtid i ukedagene.

Skulle veldig gjerne ha passet hund her hjemme i helger/ferier, men har katter som nok ikke vil sette så veldig stor pris på det.. Men det går jo alltids ann å spørre om du trenger pass til hunden din en helg, jeg har evt mulighet til å sette vekk kattene:)

Bor sentralt i Bergen, har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går gjerne tur, og er behjelpelig med dagpass for hunder i Trondheim sentrum; så lenge det er snakk om voksne, fornuftige hunder som går fint sammen med valpisen min. Så lenge det er ok hunder som kan lære pelsdotten min ett og annet om å være flink bisk og språk og sånn, er det bare koselig med litt ekstra selskap :) Kan etterhvert passe på hunder over noen dager hos meg også, men bør nesten flytte først :lol:

Tonje: kan kanskje passe whippeten din i Lillehammer? Hvis han vil sette pris på å dele hus og hage med en valpetulling, that is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Noen som bor i Gjøvik? Og kunne tenkt seg å passet en trivelig whippet noen timer på dagtid tre dager siste uka i Mai?

Hvilke dager er det evt snakk om? Skal muligens noen turer til Oslo pga bacheloroppgaven, men hvis det ikke kræsjer med dem og huseier sier det er ok, så er han veldig velkommen hit! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan passe hunder. Har da hunden/hundene hjemme hos meg. Den/de får flere turer om dagen og mye oppmerksomhet. Jeg har to års erfaring med hundepass og har hatt flere hunder her før. Alltid fornøyde eiere. :ahappy: Jeg bor på Bømlo, en halvtime fra Stord, en time fra Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann

Jeg bor i Bergen og passer gjerne hunden din såfremt i) jeg er hjemme i perioden og ii) han/hun går fint sammen med min hund. :rolleyes2:

Trenger Hundepass for Paco foa 6/7.juni - 14. Juni.

Paco er mix av labrador/airdale terrier/boxer. Han er seks år. Er en veeldig glad og leken hund - men ikke klar over at han har en lang hale og tung kropp - så han passer ikke for småbarnsfamilier..

mvh

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg bor i Bergen og passer gjerne hunden din såfremt i) jeg er hjemme i perioden og ii) han/hun går fint sammen med min hund. :rolleyes2:

Trenger Hundepass for Paco foa 6/7.juni - 14. Juni.

Paco er mix av labrador/airdale terrier/boxer. Han er seks år. Er en veeldig glad og leken hund - men ikke klar over at han har en lang hale og tung kropp - så han passer ikke for småbarnsfamilier..

mvh

Elisabeth

Litt OT men.... jeg kan tydelig se at det er Airedale i hunden din:) Han er kjempesøt! :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bor i Kristiansund å har god tid til hund i sommer siden jeg ikke jobber eller går skole. Vant med både store og små hunder. Er mest sannsynlig opptatt uke 25 til uke 27, men er ikke sikkert enda. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har fått problemer med å få plass på Kennel i sommer. Var tydeligvis litt sent ute, og dermed var det desverre blitt fullt på den kennelen vi har pleid å bruke.

Har også forsøkt å få plass andre steder her i Rogaland, men har ikke fått plass foreløpig. Tar heller ikke hva som helst, vil bla ikke ha hunden på steder hvor de har mer enn max 30 hunder. Vil derfor høre om det er noen som kunne vært int i å passe hunden vår hjemme hos seg, enten mot betaling eller mot at vi passer på deres hund en annen gang.

Hunden vår er en kastrert "rottmann" på ca 15 mnd. Han er aktiv og leken , som unghunder flest, men veldig snill. Kan grunnleggende lydighet, men krever hundevante folk og helst evt voksne hunder å forholde seg til. Går godt overens med alle typer hunder, men ikke katter. Vi har ikke barn selv, så han er ikke vant til å omgås barn så ofte hjemme. Men har fått hilse på barn i alle aldre,noe som har vært problemfritt.

Dersom noen synes dette høres int ut eller kan annbefale en god kennel som fremdeles har ledige plasser i uke 25 og 26 (evt også noen dager i slutten av uke 24) setter jeg stor pris på om dere tar kontakt så raskt som mulig. Vi kan evt passe deres hund noen uker i fellesferien om det skulle være ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit; Ops, feil svar i feil tråd.. :P

Men når jeg først har rotet meg inn her, kan jeg meddele at jeg gjerne passer hunder i Bergensområdet hvis det trengs :aww:

Vi er ett par som skal reise til Hawaii for å gifte oss i Sommer, og trenger pass til vår skjønne hund Grizzly.

Han er kjempe rolig og kosete inne, leken og nysgjerrig ute.. Han pleier å komme overens med andre hunder, så fremt de ikke er veldig gneldrete.

Da blir han litt redd, og vil bort :wub: Er dette noe for deg?

kristine & morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan passe hunder. Har da hunden/hundene hjemme hos meg. Den/de får flere turer om dagen og mye oppmerksomhet. Jeg har to års erfaring med hundepass og har hatt flere hunder her før. Alltid fornøyde eiere. :P Jeg bor på Bømlo, en halvtime fra Stord, en time fra Haugesund.

Heihei :wub:

Vi er ett par som skal reise til Hawaii for å gifte oss i Sommer. Hundepasseren avlyste nå i siste liten og vi står helt uten..

Har ikke råd til pga dyrt å reise til usa og å gifte seg :aww:

Grizzly er 6 år, blanding mellom labrador og rotweiler, rolig pg kosete inne, men leken og nysgjerrig ute. Han er vant til 1 times tur pr. dag og kan være litt aleine.:wub:

Går godt sammen med andre hunder, men kan bli litt urolig hvis småhunder gneldrer etter han..

Vi bor i Os utenfor Bergen, og håpe at noen kan hjelpe oss med dette :aww::hmm:

Hilsen

Kristine, Morten & Grizzly :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :rolleyes2:

jek kunne tenkt med pass av mine hunder 9-11 juli, for da kunne jeg tenkt med på countryfestivalen på vinstra :whistle:

holder til i ringsaker kommune så det er fint om det ikke er alt for langt unna

noen som kunne tenke seg å være hundepasser noen dager? Går fint sammen med andre store å små hunder, hannen er kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :rolleyes2:

Vi er ett par som skal reise til Hawaii for å gifte oss i Sommer. Hundepasseren avlyste nå i siste liten og vi står helt uten..

Har ikke råd til kennel pga dyrt å reise til usa og å gifte seg :ahappy:

Grizzly er 6 år, rolig, kosete inne, og leken og nysgjerrig ute. Han er vant til 1 times tur pr. dag og kan være litt aleine.:wub:

Går godt sammen med andre hunder, men kan bli litt urolig hvis småhunder gneldrer etter han..

Håper dette kunne vært noe for deg?!

Kristine, Morten og Grizzly <3

Når i sommer er det snakk om og hvor bor du? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan også ta imot hunder til passing i sommer.

Hundene må kunne gå sammen med andre hunder og av alle størrelser. Vi har en Hovawarthanne og en sheltietispe boende hjemme nå.

De må også kunne omgås med barn og katt!

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når i sommer er det snakk om og hvor bor du? :wub:

Vi reiser 20.juni og kommer tilbake 8.juli :whistle: Min mor har sagt at hun kan ha Grizzly fra 20 - 25. juni om vi ikke finner noen som kan ha han så lenge :ahappy: Vi bor i Os utenfor Bergen :rolleyes2: (30 min med bil sørover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...