Gå til innhold
Hundesonen.no

Earth-Hour


Victoria

Recommended Posts

Guest Jonna

Kan ikke si at jeg boikotter egentlig. Men det eneste som normalt står på her er lyset i rommet jeg er i, kjeller trappen (hvor lyses slåes på i kjelleren) tv og/eller pc. Så jeg har litt earth-hour hverdag føler jeg, er ikke så fryktelig mye å slå av og ikke har jeg dårlig samvittighet for mitt strømforbruk heller. :icon_confused:

Så nei, boikotter ikke. Men har ikke mye å slå av. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forberedt meg og gleder meg ;) I fjor var det ingen andre i veien her som slukket lysene sine, håper på bedre resultat i år med tanke på at det har vært mer informasjon om det :angry:

Jeg er fullstendig klar over at én sånn dag i året er lite sett i stor sammenheng, men jeg elsker likevel dette tiltaket :icon_confused: Lov å håpe at det får folk til å tenke?

Edit: redigert litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, "litt" her også..

Har på PC (tydeligvis)+ TV'n, også står lyset på i akvariet. Ellers er alt slått av her.

Nå er det jo faktisk INGEN som kan se at lyset er av her, da resten av huset lyser opp som et juletre - men det er vel tanken som teller.. kanskje...

Susanne

(Edit: KULT, Dagbladet har også slått av lyset...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos meg er det stearinlys overalt nå. Men pc og tv står på da. Er tross alt alene i hele verden og bor midt i skogen så får være måte på hvor avstengt jeg tør å være! :icon_confused:

Er neppe særlig mange som tenker over at jeg earth hour'er da, siden jeg nå bor midt i skogen... Dessuten er det tykk tåke ute nå i kveld så lite lyseslukking å se heromkring! Men JEG har slått av iallefall, det viktigste for meg! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nei, boikotter ikke. Men har ikke mye å slå av. :angry:

Sånn er det her også. Har lite å slå av, de rommene jeg IKKE oppholder meg i ER mørke alltid, og ser ikke helt at en liten time en gang i året skal ha noen spesiell betydning i den store sammenhengen iallefall. VIL man virkelig noe, så slår man av lys, skrur ned temperatur, slår av apparater, trekker ut ledninger etc etc HVER dag :icon_confused:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det her også. Har lite å slå av, de rommene jeg IKKE oppholder meg i ER mørke alltid, og ser ikke helt at en liten time en gang i året skal ha noen spesiell betydning i den store sammenhengen iallefall. VIL man virkelig noe, så slår man av lys, skrur ned temperatur, slår av apparater, trekker ut ledninger etc etc HVER dag :icon_confused:.

Men man kan jo gjøre begge deler? :angry: Både være miljøbevisst i hverdagen, og delta på en markering av noe man føler er viktig? Det er jo oppmerksomheten rundt saken som er viktig med earth hour, ikke det lille man sparer av strøm. For MEG iallefall, som gjør begge deler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er stort sett alt lys slått av uansett, jeg foretrekker levende lys. Og varme, ja hva skal man si. Etter denne bittelille kalde vinteren var faktisk strømregningen min det samme som ifjor. Så jeg tror jeg lever etter litt Earth Hour hele tiden jeg...

*det skal sies at mine venner alltid klager over at det er kaldt her da, men jeg kan jo ikke ha det for varmt da jeg har et hjerte av is og er det varmt smelter det og jeg blir hjerteløs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gidder man ikke å være med på slike ting. Synes det er viktigere å tenke på miljøet de 8759 andre timene i året. Så jeg har faktisk god samvittighet på å ikke løpe rundt å slukke alle lys.

Men for all del. En del bedrifter har vel fått kjøpt seg litt goodwill gjennom å slukke lys en times tid idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her driver ikke vi med noen earth hour. Det var earth hour i fjor også - ga det noen varig effekt da? Jeg brydde meg ikke om den i fjor heller.. Som ifjor virker det mer å være en sånn "så koselig med stearinslys-la oss tenke på miljøet littegrann inntil vi slår på strømmen igjen"-greie, en pr-jippo for noen.

Det man kan fastslå at klimaforhandlinger på globalt nivå ikke fører frem, og så kan vi løpe rundt og slå av litt lys i ny og ne, gå over til biodiesel og resirkulere plast (som i mange tilfeller brennes opp uansett), sette partikkelfilter på diesel-biler slik at energigevinsten med diesel blir borte og man får like mye CO2 som på bensinbiler (ja, jeg vet at partikkelfilter er viktig for å redusre lokal støvforurensning, men vinningen med diesel i CO2-sammenheng, som faktisk er ganske stor, blir jo borte) klage over høye strømpriser når svenskene har et atomkraftverk som har fallt ut osv osv Skulle likt å se når Norge tar ansvar og bygger atomkraftverk også.. eller lærer u-land hvordan de kan ha egne atomkraftverk slik at de kan få opp sin levestandard også.

Nei CO2 er blitt storindustri, tenk på alle miljø-organisasjoner/virksomheter som lever godt på dette, på alle forskere og institutter som er helt avhengige av CO2-skrekken, og nå finnes det t.o.m. CO2-kvoter som er rene børsen og en økonomi utenfor "vanlig økonomi".

Jeg tror ikke vi mennesker kan få bukt med det økende CO2-nivået i lufta (eller metanen heller for den saks skyld, det er en enda verre drivhusgass enn CO2, men den aller verste drivhus-gassen er vann. Samtidig, ironisk nok, uten drivhus-effekten hadde vi ikke kunnet leve på jorda - det hadde vært for varmt om dagen og for kaldt om natten), ei heller er jeg 100 % sikker på hvor mye vi mennesker egentlig er skyld i det (pol-isen smelter på mars, er global oppvarming der også, det er ihvertfall ikke noe vi har forårsaket) eller hvor mye vi faktisk kan påvirke det globale CO2-nivået om man mot formodning skulle greie å få ned menneskeskapt CO2-produksjon. Men selvfølgelig må vi ta vare på planeten vår, det er bare så sørgelig at det skal arte seg som noe så teit som "Earth hour" og konserter og småfisling med søppelsortering og drivstoff-avgifter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg da veldig spendt på hva du mener at enkeltpersoner skal kunne gjøre for å ta vare på planeten som du sier er viktig på tross av at du slakter alle tiltak...?

Siden små dusteting som å sette ekstra fokus på "miljøproblemet" enkelte dager eller timer er så tåpelig og helt meningsløst...

Er det ikke viktig å kildesortere, kan vi like gjerne kaste søplet vårt i skogen alle mann..?

Spendt på fortsettelsen av innlegget ditt.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk alle kuer, kalver og mennesker et par timer med mørke :angry: Det var koselig.

Husk at dette var en SYMBOLSK handling fremfor en handling der man skal spare masse strøm. Det er et veldig sterkt middel der vi forteller verden at vi vil ha nye og bedre klimaløfter! Det er mange som aldri tenker noe på klimaforandringer, og for disse menneskene tror jeg det er fint å se at det er mange som tar probleme på alvor (og dermed gi inflytelse!).

Å si at man vil tenke miljø hele året ISTEDEN for å være med på earth hour blir for dumt. Bryr man seg, synes jeg det er verdt i vise det akkurat denne ene timen! Det krever så lite ;) Jeg tror de aller fleste bryr seg om de globale problemene stort sett hele året - så da synes jeg det er verdt en times markering :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg da veldig spendt på hva du mener at enkeltpersoner skal kunne gjøre for å ta vare på planeten som du sier er viktig på tross av at du slakter alle tiltak...?

Siden små dusteting som å sette ekstra fokus på "miljøproblemet" enkelte dager eller timer er så tåpelig og helt meningsløst...

Er det ikke viktig å kildesortere, kan vi like gjerne kaste søplet vårt i skogen alle mann..?

Spendt på fortsettelsen av innlegget ditt.. :angry:

:icon_confused: Her kommer mer!

I mitt hode er de tiltakene som gir målbar gevinst, de man skal bruke tid og energi på. Symbolverdi og koselighet kan jeg ikke helt se gir så veldig stor gevinst akkurat, tvertimot - folk klapper seg selv på skulderen og synes de har bidratt til kampen mot CO2 og føler dermed at "de har gjort sitt". Det er bedre å klappe seg på skulderen når det virkelig blir gjort noe.

Signalverdien til de "som styrer" synes å være null, tvertimot politikerne kan gni seg i hendene og prise seg lykkelig over at de "slipper unna" med en Earthy hour som koster samfunnet ingenting.

Hva er det som er så bra at kommuner/storbyer etc slår av lyset sitt en time i løpet av 1 år? HVorfor har de ikke Earth hour hele året? Hvorfor skal det skrytes av dem for så minimal innsats?

Men generelt:

Jo fortere vi innser at det er fint lite enkeltmennesker kan gjøre med CO2, jo bedre. Det er nemlig ikke slik at "mange bekker små alltid blir en stor å", svært ofte renner de små bekkene bare ut i sanden.

Men skal vi se litt på hva vi som enkelt-mennesker kan gjøre da. Vi kan for det første slutte å ta fly når vi skal til utlandet, ta tog eller enda bedre - la være å dra utenlands.

Vi kan alle - og da mener jeg alle - kjøpe økologisk mat. Men økologisk mat er dyrt, så det er vel neppe så populært? Her i Norge er vi jo sykelig opptatt av billig mat.

Vi kan redusere kjøttintaket vårt. Produksjon av kjøtt er veldig CO2 (og metan) økende. Økologisk produsert kjøtt har dog en langt lavere CO2-regning enn kjøtt fremstillt fra de industrielle dyrerasene som krever masse kraftfor for å vokse seg store og slakteferdige veldig fort.

Redusere forbruket vårt. Tenke nøye gjennom hver bidige ting vi kjøper om vi virkelig må ha den tingen. Og det gjelder alt fra en sjokolade i kiosken til nye møbler og ikke minst klær. Hvor mange lapper/reparerer klærne sine i vår moderne tid? Dels skal man liksom følge moten men samtidig er klær blitt av ganske så dårlig kvalitet at de blir utslitt i passe tid slik at man nesten er nødt til å kjøpe nye. Allikevel er jeg sikker på at mange kan redusere klesbudsjettet sitt kraftig. Sminke - storindustri! Slutt å kjøp!

Sånt kan vi som enkeltmennesker gjøre, men det slår vel neppe så bra an som en koselig earth hour?

Her i Norge kunne vi feks droppe alt som het gasskraftverk og heller begynt å tenke på atomkraftverk (kjempepopulært..) Istedenfor å bruke hinsides mye ressurser på å finne økonomisk farbare måter å rense CO2, så burde vi heller bruke de pengene på å bli oppegående i atomkraft-teknologi! Energimengden der er hinsides stor og effektiv - og egentlig langt mindre forurensende enn noe annet.

Vi kunne bygget ut/rustet opp jernbanen kraftig - og da tenker jeg ikke på de der lyntogene som liksom skal erstatte fly, men rundt våre større byer i første omgang, legge tog til kjøpesentrene etc dvs redusere behovet for bil/lastebiler/busser.

Vi kunne begynt å få inn krav i arbeidslivet at de som har "kontorjobber" faktisk kunne jobbe en del hjemmeifra via bredbånd etc slik at folk ikke behøvde å dra så mye land&strand rundt.

Vi kunne forbudt partikkelfiltre på dieselbiler - og samtidig forbudt dieselbiler i de trafikktetteste strøkene av hensyn til den lokale luftkvaliteten. Med et godt utbygd jernbanenett og eventuelt legge tung godstransport til tunneler etc, så kunne et slikt forbud kanskje være gjennomførbart. Innenfor storbyene kunne man fint gått helt over til elbiler - såfremt man hadde en grei strømforsyning.

I vårt land slipper man ikke unna bilbruk, tog etc funker kun der det er mange mennesker ikke ute på landet. Men man kunne krevd at alle biler skulle være dieselbiler og i tillegg begrense størrelsen på dem. Slutt på store digre 4-hjulstrekkere og fancy SUVer (hvilket ville skjære meg i hjertet, jeg er veldig veldig glad i min digre tunge Pajero..)

Som verdens 4. rikeste land kunne vi feks gått til kineserne og sagt - vi kjøper de der gigantiske kullkraftverkene dere har/skal bygge - og så bygger vi atomkraftverk til dere isteden etc

Listen over ting man kan gjøre er egentlig fryktelig lang og jeg har ikke tid (og så er det vel av begrenset interesse for folk flest hva TonjeM egentlig synes man skal gjøre..) men 2 ting som Norge som nasjon faktisk gjør, og som det slets ikke roses så mye for:

Beskyttelse av regnskog. Det gjør vi en del idag, men jeg er sikker på at det er rom for mye mer. Dog er det et kjempefint tiltak.

Og så leste jeg i Newsweek av alle ting, om det norske oljefondet. Norge er visst den 3. største aksjonæren i Europa - og har aksjemajoriteten i en mengde bedrifter. Så viser det seg at oljefondet går inn i disse bedriftene og stiller krav til dem vedr både økologi og behandling av de ansatte! Og at i så måte er Norge en stor miljøkjempe i Europa! Det visste jeg ikke før jeg leste det i Newsweek - det er jo ikke noe som tas opp så mye i vår norske presse akkurat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld mellom kl. 20.30 - 21.30, er det Earth-Hour. Da oppferdres alle til å slukke alle lys.

Er du med, eller boikotter du?

Egentlig hadde jeg tenkt å flire litt siden Victoria brukte "boikotte" som alternativ her. For i min naive verden boikotter en ikke et slikt tiltak. Jeg mener, det er en time hvor en slår av det en kan. Man kan gå tur med hunden i den timen om en ikke vil kose seg med stearinlys. Som sagt trodde jeg folk enten var med, hadde glemt det eller ikke hadde fått det med seg. Boikotte hører liksom ikke med. Men jeg skjønner av lesingen her at jeg tok feil.

Og jeg klarer ikke helt å skjønne hva (eller hvorfor det) som koster en så mye, at en ikke fikser å mørklegge huset/leiligheten sin for en stakket time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dette var en SYMBOLSK handling fremfor en handling der man skal spare masse strøm. Det er et veldig sterkt middel der vi forteller verden at vi vil ha nye og bedre klimaløfter! Det er mange som aldri tenker noe på klimaforandringer, og for disse menneskene tror jeg det er fint å se at det er mange som tar probleme på alvor (og dermed gi inflytelse!).

Å si at man vil tenke miljø hele året ISTEDEN for å være med på earth hour blir for dumt. Bryr man seg, synes jeg det er verdt i vise det akkurat denne ene timen! Det krever så lite :angry: Jeg tror de aller fleste bryr seg om de globale problemene stort sett hele året - så da synes jeg det er verdt en times markering :icon_confused:

Og jeg klarer ikke helt å skjønne hva (eller hvorfor det) som koster en så mye, at en ikke fikser å mørklegge huset/leiligheten sin for en stakket time?

Veldig mange klappet seg nok på skulderen igår etter å ha sitti og brent stearinslys en times tid. I morgen er de tilbake til sitt høye forbruk. For veldig mange er for å gjøre noe for planeten vår, bare de slipper å endre sine vaner.

Jeg var på vei hjem fra sentrum i går under Earth Hour. Og det var fint lite lys som var slukket langs linje 5 i det minste. De fleste kontorbygg som ligger langs den strekken så ut som de vanlige julelysene som de gjør på den tiden (for tidlig til at noen vekter har kommer for å leke sin vanlige "earh hour"). Så det er veldig tydelig at de fleste på denne kanten av byen ikke hadde så mye til overs for å huske å slå av lys da de dro fra jobb.

Den symbolske handlingen ligger nok større i at de slukker store landemerker, mørklegger byer etc. Det gir en god del oppmerksomhet i media eksempel. Symbolske handlinger merkes vel uansett best om noen ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TonjeM - du har mange gode poenger, men det er en del ting jeg har lyst å kommentere.

Fly er ikke så forurensende som vi skal ha det til. Det er i stor grad enda en av disse enkle utveiene fra høyere makter.

Atomkraftverk er ikke forurensende nei, men en risikovurdering MÅ til. Igjen står det på penger. For min del må vi bare peise på med atomkraftverk, men da må vi være villig til å betale for sikring. Teknologien er enda ung, men det finnes muligheter for terroristsikre og nedsmeltningssikre atomkraftverk som nesten ikke produserer avfall. Ja til atomkraftverk, hvis man bare gidder å gjøre det ordentlig når man først gjør det. Noe halvveis er ikke godt nok. Og så vidt jeg har skjønt er det jo upopulært å betale for mye for noe som man kan få "nesten" like bra for en billigere penge.

Sist men ikke minst er det en stor utopi å tro at vi vil legge fra oss olje og gass før den er oppbrukt. Norge vil fortsette å bruke penger på å rengjøre imaget til gass og olje, mitt studium står i frontrekken for denne nye generasjonen med "unnskyldere" for produsentene. Før jeg begynte å studere energi i miljøhensyn på universitetet var jeg grønnskollet naiv, trodde verden kunne reddes og at i en ikke for fjern framtid ville vi alle basere oss på det rene og pene og.... ja. My ass. Penger overskrider all logikk, rasjonalitet og framsynhet på vår lille klode. Oljeselskaper kjører knallhardt og de styrer forskningen. Var nylig på et foredrag gitt av en fra Total Professeurs Associés (et slags forskningsfora for petroleum med betaling fra den franske oljegiganten Total) med overskriften "What energy future after the world oil production peak?" - og her var det ikke snakk om å legge fra seg olje. Nei. Og olje var faktisk ikke så ille som det skulle ha seg til heller. Det skulle utvikles metoder for utvinning av olje som i dag ikke er lønnsom - ja generelt sett var det ikke snakk om at vi har sett det siste av olje (eller gass) foreløpig.

Så jeg ser poenget ditt knallgodt, angående dette med symbolsk effekt vs. ingen effekt. Men jeg setter nå pris på earth hour allikevel, da det å kunne nyte stjernehimmelen uten å få et gatelys skjærende inn på netthinna tilhører sjeldenhetene (innenfor bysgrensene.. :icon_confused: ). Har gitt opp håpet om forbedring og nyter heller livet hver dag jeg kan. Vi mennesker er for glade i å ha det godt, miljøet påvirkes for sakte til at vi klarer å se påvirkningen og trusselen mot oss og vi vil dermed aldri klare å snu 180 grader. It's just the human nature.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...