Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid uten blod


Guest Stella

Recommended Posts

Guest Stella

Ja...jeg lurer altså litt nå. Stella hadde første løpetid i oktober. Og den var hva jeg ville kalle ganske normal. Tok ganske nøyaktig 3 uker, og hun lagde røde flekker i trusa hver dag. Byttet truseinnlegg 2 ganger i døgnet, da de ble grisete.

Jeg ventet neste løpetid ca april, altså 6mnd etter forrige. Jeg vet jo at ikke alle har 6mnd intervaller, så det at hun fikk løpetid allerede i starten av mars var ikke i seg selv så overraskende. Hun hovnet i kjønnet i løpet av noen dager, og torsdag 4. mars ble det akkurat litt rødt på papiret da jeg sjekket med litt dopapir. Så hun fikk på truse, og jeg ventet meg en normal løpetid. Noen timer etter skulle vi ut og jeg tok av trusa, og truseinnlegget var rent. Jaha, var vel ikke skikkelig løpetid enda da, så hun slapp truse den kvelden/natta. Dagen etter fikk hun på truse igjen, hun så litt mer fuktig ut. Og da ble det litt rødaktig i trusa i løpet av dagen. men ikke skikkelig blod, mer litt rødaktig vann (veldig gjennomsiktig). Dette fortsatte, og det kom så lite at hun hadde samme truseinnlegg i flere dager :blink: Hun fikk sove på et håndkle uten truse, og det ble såvidt små prikker der hun hadde ligget hele natten. Og fargen på utfloden ble gulere og gulere, til den var lyst gulorange to uker etter starten på løpetiden. Og så stoppet den. Nå er det 3 uker fra første blodflekk i morra, og hun har nå sovet i senga mi siste to nettene, ikke en liten flekk av noe slag. Kjønnet er også mindre og helt tørt.

Det jeg lurer på er om dette er innenfor normalen, og at noen tisper er så greie i løpetiden, eller om dette er merkelig og jeg burde få henne sjekket hos vet.? Hun oppfører seg helt normalt, har det egentlig gjennom hele løpetiden. Litt mer snusete, litt mer klengete på meg første halvannen uke, hun sto for en hann på dag 13 (selvsagt uten å få pare seg), og bittelitt mer rastløs inne, men altså veldig ukomplisert og grei. Hun viser ingen tegn til ubehag i buken, og matlysten er på topp.

Skal jeg bare prise meg lykkelig over at hun er så lite problematisk ved løpetid, og slå meg til ro med det, eller er det grunn til bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tisper som har såkalt "usynlig løp"... At de ikke blør, så man kan bli lurt..

Mine pleier å blø opptil 10 dager, så at det ikke er noe mer blod å spore i utfloden hennes etter 2-3 uker er ikke unormalt :blink:

Hvis du har en tispe som blør såpass lite er det ekstra viktig å passe på, så du ser når kjønnet hovner og du unngår uønsket parring :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Takk for svar!

Ja, jeg følger godt med på lille jenta her, er ikke mye som "går meg forbi". Hun er jo også en puddel, og stelles ofte, så alle små forandringer i kroppen hennes ses raskt.

Så lenge det ikke er tegn på at noe er galt er det jo veldig deilig å ha tispe med så usynlig løpetid :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaga litt blod på Aiko 17. mars, etter lang innledende periode med intens vasking og litt mer klenging. Nå har det vært bittelitt siden det, men hun bruker ikke truse engang, for det kommer så lite og hun er så reinslig.

Jeg synes derfor det er vanskelig å vite hvor i syklusen hun er, både fordi det den første løpetida hennes, og fordi hun er så reinslig at det er umulig å oppdage endringer. Hun har ikke begynt å stille seg opp enda, og er fullstendig fjern (hurra for akkurat det, med tanke på at vi skal begynne på kurs igjen i morgen...), så vi får se hvordan dette utvikler seg... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...