Gå til innhold
Hundesonen.no

Tomme tisper


Nirm

Recommended Posts

De siste årene synes jeg det har vært mye tomme tisper etter parringer. En oppdretter jeg hadde mye kontakt med da jeg hadde min første hund, hadde aldri opplevd det faktisk. Men nå synes jeg det er tispe etter tispe som går tom. Noe av "skylden" kan jo være internett, at man hører om flere hunder generelt. Og større antall hunder i avl.

Men dere som har drevet i en mannsalder med oppdrett. Har dere noe inntrykk av at det er oftere det skjer nå enn for 20 år siden? Og hva trur dere at det evt kan komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke holdt på i en manns/kvinnealder, så aner ikke om det har blitt flere. Men tomme tisper kan jo skyldes herpes, og jo mer vi farter med hundene (det gjør vi jo i mye større grad enn bare for ti-tjue år siden), desto flere vil jeg tro at får herpes.

Sånn, da kan erfarne folk få uttale seg. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

På min rase har de aldri opplevd så mange tomme tisper som det siste året.

Ingen vet hvorfor og det ser heller ikke ut til å være noen herpes epidemi. Tispene har heller ikke vært påvist drektige og mistet kullene, det er ikke samme linjer/tisper/hannhunder de har bare rett og slett gått tomme. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt akkurat det samme.

Tror nok noe skyldes som du sier, at vi kjenner til flere hunder som planlegges kull på...

Men har også tenkt at det kan skyldes Herpes, eller noe annet vi ikke er klar over... :innocent: merkelig er det i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

De siste årene synes jeg det har vært mye tomme tisper etter parringer. En oppdretter jeg hadde mye kontakt med da jeg hadde min første hund, hadde aldri opplevd det faktisk. Men nå synes jeg det er tispe etter tispe som går tom. Noe av "skylden" kan jo være internett, at man hører om flere hunder generelt. Og større antall hunder i avl.

Men dere som har drevet i en mannsalder med oppdrett. Har dere noe inntrykk av at det er oftere det skjer nå enn for 20 år siden? Og hva trur dere at det evt kan komme av?

På min rase har de aldri opplevd så mange tomme tisper som det siste året.

Ingen vet hvorfor og det ser heller ikke ut til å være noen herpes epidemi. Tispene har heller ikke vært påvist drektige og mistet kullene, det er ikke samme linjer/tisper/hannhunder de har bare rett og slett gått tomme. :innocent:

Det er ingen tvil om at det er mer tomme tisper, dødfødsler, tisper som aborterer osv. nå i forhold til tidligere.

Siste par årene har det bare økt i forekomst også.

Ser du skriver at det ikke ser ut som en herpes epedemi Jeanette - men hvordan vet de det? Når man regner med at mellom 60-80% av alle hunder er infisert med herpes så er det nok ikke sånn at Kelpi oppdrettere er noe mer forskånet enn andre. Herpes kan kun påvises ved blodprøve og da best når tisper har utbrudd eller nettopp har hatt utbrudd, eventuelt har hatt løpetid. Det finnes ingen synlige tegn annet enn at noen har kennelhoste symptomer når de har utbrudd - på de fleste er det imidlertid ingen synlige tegn. Så med mindre alle disse tomme tispene er testet med blodprøve så kan man ikke utelukke at herpes er årsaken til at de går tomme.

En herpesinfisert hund med utbrudd ved paring vil etter all sannsynlighet ikke ta seg og vil derfor være tom. Andre igjen har ikke utbrudd ved paring, men får det senere i svangerskapet og aborterer. Andre igjen har utbrudd ved fødsel og føder da døde valper, eller valper som blir syke og dør få dager etter fødsel.

Nedover i Europa er det helt vanlig å vaksinere avlstisper rutinemessig - dette har redusert forekomsten av tomme tisper, dødfødte valper og aborter betraktelig - i Frankrike er forekomsten av herpes redusert med 50% - fra 90 - 40 pga. rutinemessig vaksinering.

Vaksinen må bestilles og tispen vaksineres fra 7 dager før paring til 10 dager etter paring, deretter 1-2 uker før fødsel.

Som sagt, man regner med at mellom 60-80% av alle avlsdyr i Norge er infisert med herpes og det er nå i samarbeid med Svenske veterinærinstituttet startet ett samarbeidsprosjekt for å kartlegge mer nøyaktig. Fem klinikker i Norge er med på dette, og ved dødfødsler, tidlig valpedød eller abort så kan man levere valpene på disse klinikkene og få de med i prosjektet gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ser du skriver at det ikke ser ut som en herpes epedemi Jeanette - men hvordan vet de det? Når man regner med at mellom 60-80% av alle hunder er infisert med herpes så er det nok ikke sånn at Kelpi oppdrettere er noe mer forskånet enn andre. Herpes kan kun påvises ved blodprøve og da best når tisper har utbrudd eller nettopp har hatt utbrudd, eventuelt har hatt løpetid. Det finnes ingen synlige tegn annet enn at noen har kennelhoste symptomer når de har utbrudd - på de fleste er det imidlertid ingen synlige tegn. Så med mindre alle disse tomme tispene er testet med blodprøve så kan man ikke utelukke at herpes er årsaken til at de går tomme.

En herpesinfisert hund med utbrudd ved paring vil etter all sannsynlighet ikke ta seg og vil derfor være tom. Andre igjen har ikke utbrudd ved paring, men får det senere i svangerskapet og aborterer. Andre igjen har utbrudd ved fødsel og føder da døde valper, eller valper som blir syke og dør få dager etter fødsel.

Grunnen til at jeg sier det er pga jeg vet iallefall at 2 av tispene hadde herpes vaksinen og ett par ble inseminert (det burde jo utelukke smitte fra hannhund) og noen var førstegangs parringer for både hannhund og tispe.

Men nei jeg kan ikke utelukke det, men flere av oppdretterene sjekket akkurat det med tanke på herpes, og konklusjonen fra veterinær var "Nei". Nå er jeg ikke veterinær, men jeg får må stole litt på det de sier :blink:

3 av de samme tispene som gikk tom i fjor, er nå drektige på denne løpetiden eller fått valper alt. Nå er det brått ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herpes smittes vel med dråpesmitte, ergo er utstillinger en glimrende smitte-arena, og inseminerte tisper kan fint ha herpes. Herpes vil ikke påvirke drektighet og fødsel med mindre tispen har/får et utbrudd, noe som kan forklare at tidligere tomme tisper nå har fått kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye herpes uteog går. Det vansklige er jo at man ikke har en skikkelig test for det.

Videre at du kan få en tispe som går tom en gang pga herpes, for så å bli drektig og få et fint kull neste gang man parrer. Gjør det jo bare ekstra vansklig.

Har snakka med en oppdretter i Sverige om det som var på en forelesning med svenske vetrinærer som var spesialisert innen drektighet etc. De mente klart at hovedårsaken til at tisper går tomme idag skyldes herpes.

Jeg har ikke masse erfaring med oppdrett, men valgte å herpesvaksinere Ebba begge gangene. Hun har også blitt frektig begge ganger og fått fine kull.

Dette blir jo ikke vitenskapelig på noen måte, men for å sammenlikne har oppdretteren til Ebba parra mange tisper i noen år nå som alle har gått tomme bortsett fra en.

Flere er parra med hannhunder som tidligere har hatt valper og fått valper i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Herpes smittes vel med dråpesmitte, ergo er utstillinger en glimrende smitte-arena, og inseminerte tisper kan fint ha herpes. Herpes vil ikke påvirke drektighet og fødsel med mindre tispen har/får et utbrudd, noe som kan forklare at tidligere tomme tisper nå har fått kull.

Så vidt jeg har forstått så er det ikke dråpesmitte, men kontaktsmitte via slimhinner. Dvs ikke drikke av samme vannskål (viruset overlever ikke det) men ved at hunder "kliner" på slimhinner som lepper og vulva under utbrudd.

Jeg har ikke tenkt å krangle på hva de tispene hadde eller ikke hadde. Jeg vet bare at flere av oppdretterene undersøkte med veterinær og fikk "Nei, sannsyneligvis ikke" etter undersøkelse. Jeg kan ikke diskutere noe mer uteover det egentlig og hva grunnlaget for den konklusjonen var. Vet bare det ble undersøkt ettersom det var så mange som gikk tom.

Noen av de ble også fortalt at tisper som hadde Herpes kunne ha problemer med å bli drektig generellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

At tisper "blir/er tomme" kan vel skyldes så mangt. Og jeg har også en tro på at tisper som har det godt har større sjanse å bli drektig enn tisper som ikke har det bra.

Som eksempel på dette: Person "X" parer sin tispe, ingen valper, gjentar dette neste løpetid og tar seg heller ikke da. Så parer de samme tispe med en annen hannhund, ikke drektig da heller. Og så en siste gang med hannhund nr 1, ikke drektig. Hannene som tispa har blitt forsøk paret med har hatt valpekull både før og etter disse paringene. Når man da vet at tispa kun står i en hundegård, er inne "en gang hvert skuddår", knapt nok sosialisert i det heletatt osv, så kan man lure på om hun ikke blir drektig fordi tilstanden i "hjemmet" ikke er bra nok? :blink: Er bare en hypotese fra meg dette, men har sett flere tisper (samme eier som i eksemplet) som heller ikke har blitt drektige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er mer tomme tisper, dødfødsler, tisper som aborterer osv. nå i forhold til tidligere.

Siste par årene har det bare økt i forekomst også.

Ser du skriver at det ikke ser ut som en herpes epedemi Jeanette - men hvordan vet de det? Når man regner med at mellom 60-80% av alle hunder er infisert med herpes så er det nok ikke sånn at Kelpi oppdrettere er noe mer forskånet enn andre. Herpes kan kun påvises ved blodprøve og da best når tisper har utbrudd eller nettopp har hatt utbrudd, eventuelt har hatt løpetid. Det finnes ingen synlige tegn annet enn at noen har kennelhoste symptomer når de har utbrudd - på de fleste er det imidlertid ingen synlige tegn. Så med mindre alle disse tomme tispene er testet med blodprøve så kan man ikke utelukke at herpes er årsaken til at de går tomme.

En herpesinfisert hund med utbrudd ved paring vil etter all sannsynlighet ikke ta seg og vil derfor være tom. Andre igjen har ikke utbrudd ved paring, men får det senere i svangerskapet og aborterer. Andre igjen har utbrudd ved fødsel og føder da døde valper, eller valper som blir syke og dør få dager etter fødsel.

Nedover i Europa er det helt vanlig å vaksinere avlstisper rutinemessig - dette har redusert forekomsten av tomme tisper, dødfødte valper og aborter betraktelig - i Frankrike er forekomsten av herpes redusert med 50% - fra 90 - 40 pga. rutinemessig vaksinering.

Vaksinen må bestilles og tispen vaksineres fra 7 dager før paring til 10 dager etter paring, deretter 1-2 uker før fødsel.

Som sagt, man regner med at mellom 60-80% av alle avlsdyr i Norge er infisert med herpes og det er nå i samarbeid med Svenske veterinærinstituttet startet ett samarbeidsprosjekt for å kartlegge mer nøyaktig. Fem klinikker i Norge er med på dette, og ved dødfødsler, tidlig valpedød eller abort så kan man levere valpene på disse klinikkene og få de med i prosjektet gratis.

Takker. Det høres ut som ganske høye tall som er infisert.

Kan herpes også ha en innvirkning på hvor store kullene kan bli?

At tisper "blir/er tomme" kan vel skyldes så mangt. Og jeg har også en tro på at tisper som har det godt har større sjanse å bli drektig enn tisper som ikke har det bra.

Som eksempel på dette: Person "X" parer sin tispe, ingen valper, gjentar dette neste løpetid og tar seg heller ikke da. Så parer de samme tispe med en annen hannhund, ikke drektig da heller. Og så en siste gang med hannhund nr 1, ikke drektig. Hannene som tispa har blitt forsøk paret med har hatt valpekull både før og etter disse paringene. Når man da vet at tispa kun står i en hundegård, er inne "en gang hvert skuddår", knapt nok sosialisert i det heletatt osv, så kan man lure på om hun ikke blir drektig fordi tilstanden i "hjemmet" ikke er bra nok? :blink: Er bare en hypotese fra meg dette, men har sett flere tisper (samme eier som i eksemplet) som heller ikke har blitt drektige...

Men det er vel ingen årsak til at det skal ha økt de siste årene? Hunder som ikke har det bra nok, har det vel eksistert hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Grunnen til at jeg sier det er pga jeg vet iallefall at 2 av tispene hadde herpes vaksinen og ett par ble inseminert (det burde jo utelukke smitte fra hannhund) og noen var førstegangs parringer for både hannhund og tispe.

Men nei jeg kan ikke utelukke det, men flere av oppdretterene sjekket akkurat det med tanke på herpes, og konklusjonen fra veterinær var "Nei". Nå er jeg ikke veterinær, men jeg får må stole litt på det de sier :blink:

3 av de samme tispene som gikk tom i fjor, er nå drektige på denne løpetiden eller fått valper alt. Nå er det brått ikke noe problem.

Om to av tispene ble vaksinert så er det nok som du sier ikke herpes for vaksinen har vist seg å være svært effektiv, da har de bare ikke tatt seg.

Så vidt jeg har forstått så er det ikke dråpesmitte, men kontaktsmitte via slimhinner. Dvs ikke drikke av samme vannskål (viruset overlever ikke det) men ved at hunder "kliner" på slimhinner som lepper og vulva under utbrudd.

Jeg har ikke tenkt å krangle på hva de tispene hadde eller ikke hadde. Jeg vet bare at flere av oppdretterene undersøkte med veterinær og fikk "Nei, sannsyneligvis ikke" etter undersøkelse. Jeg kan ikke diskutere noe mer uteover det egentlig og hva grunnlaget for den konklusjonen var. Vet bare det ble undersøkt ettersom det var så mange som gikk tom.

Noen av de ble også fortalt at tisper som hadde Herpes kunne ha problemer med å bli drektig generellt.

Tisper med herpes kan ha problemer med å bli drektig, noen blir drektig men absorberer, andre blir drektig og aborterer. Om ei tispe er insiminert eller ikke spiller ingen rolle i forhold til herpes. Og ett eksempel på det sitter jeg med bak meg her faktisk. Noah er ett resultat av inseminering med frossen sperma - da tas blodprøver for å finne rett tidspunkt å legge inn stråene. Ved en feil med Cora sin blodprøve inkludert i forskningsprosjektet som går nå på herpes og dermed ble en del av blodprøven sendt til Sverige for analyse. For få måneder siden får eieren av Cora en telefon fra Norges Veterinærhøyskole hvor de lurer på om det ble noen valper, hvor mange og om noen døde - Cora har nemlig herpes - det viste blodprøven som ble tatt før inseminering.

Cora har tydeligvis ikke hatt utbrudd siden hun fødte valper, ett lite kull - men valper - ei tispe døde rett etter fødsel, tre hanner vokste opp. (heldigvis).

Herpes smitter ved dråpesmitte, utstillinger og andre steder der mange hunder samles er ypperlig smittesteder. Herpesutbrudd kan vise seg som kennelhoste symptomer dvs. hosting - og når en hund hoster så smittes andre. Herpes smitter altså på akkurat samme måte som kennelhoste.

Mange veterinærer har ikke fått med seg at forekomsten av herpes er så høy som den er, forhåpentligvis så blir det etterhvert skrevet mer om herpes sånn at man slipper å måtte informere veterinærene selv når man kommer med ei tispe.

Takker. Det høres ut som ganske høye tall som er infisert.

Kan herpes også ha en innvirkning på hvor store kullene kan bli?

Men det er vel ingen årsak til at det skal ha økt de siste årene? Hunder som ikke har det bra nok, har det vel eksistert hele tiden...

Herpes har vært ett problem på kontinentet lenge - og med så åpne grenser som nå så er det vel ikke akkurat overraskende at det har økt betraktelig her også. Vi reiser ut å parer, vi importerer over en lav sko osv.

Og ja, herpes kan ha innvirkning på størrelsen på kull.

Har man en drektig tispe og ikke vil vaksinere og den fullgår og føder så er cluet å ha det varmt i valpekassa - så varmt at valpene ligger spredt er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en drektig tispe og ikke vil vaksinere og den fullgår og føder så er cluet å ha det varmt i valpekassa - så varmt at valpene ligger spredt er det beste.

Har du det så varmt rutinemessig, forebyggende? Eller bare hvis du har mistanke om noe? Jeg har hørt at det beste for valpenes sosiale utvikling, er om de har det så "kaldt" at de ligger klumpet sammen, så da blir jo det noe man må vurdere i så fall; sosial eller dau.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...