Gå til innhold
Hundesonen.no

hunden drar! HJELP


KiMAndre88

Recommended Posts

hei. har en hund som er 1 1/2 år nå. tror jeg gir opp snart. har prøve med grime og antidra sele men hunden drar like mye unansett. noen tips. det er ett ork og gå tur nå

Lån den bort til meg! :icon_redface: Trenger en trekkhund hihi.

Jeg kunne godt gått i masse detaljer på hvordan man kan gjøre det. Men det enkleste, og det som gir best resultater er om du tar et kurs, eller melder deg inn i en klubb og får litt hjelp.

I samme slengen kan det være lurt å kjøpe en stor porsjon tålmodighet! For det er ikke gjort på en dag dessverre :icon_redface: Men om man ikke gir opp, så vil man plutselig se masse resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært nevnt i andre tråder om dette temaet før, men...

Knut Pedersen - skole/hjemmesideoppslag "familiehunden" (mener jeg det var i farta) - se under "artikler

- et treningsdesign- for bruk når ting ikke funker på dette området i det lange løp. Dvs at han tar for seg forskjellige faktorer som virker pos/negativt på hunden, dvs drøfter "logikken" sett fra hundens ståsted - og foreslår en måte å gå tur på som gir rom for nylæring.

Fordelen med at det er et design - mer enn en fastlagt oppskrift - er at man kan endre og legge inn fra sine egne erfaringer med den aktuelle hunden. (Man har jo sett endel når man har observert den samme gå-tur-atferden i f.eks ett og et halvt år , da.

Så hvis du allerede har vært på kurs og det ikke funka heller, så kan kanskje dette være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her sier, finn et kurs eller en klubb og få hjelp til treningen. Legg opp ETT treningsopplegg, og hold deg til det! Ikke prøv alt mulig og gi opp etter en uke. Siden hunden er såppas gammel har den hatt god tid på å lære seg å trekke. Det kommer til å ta tid til å lære den å ikke trekke.

Turid Rugaas' "Hva gjør jeg når hunden trekker i båndet" er en god start.

Husk på at det er utrolig viktig å være konsekvent. Det holder ikke å si "jeg orker ikke å trene i dag", og la hunden trekke "bare den ene dagen". Da har du ødelagt en ukes trening. Minst.

En ting vi har gjort er å skille mellom sele og halsbånd. Når hunden har på seg sele så får han lov til å trekke i båndet. I halsbånd må han gå pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har hatt og har samme problem med min huskytispe !

Men det går sakte men sikkert mot bedre tider.

Jeg har jo ingen fasitsvar men som alle sier så må man ha tålmodighet !

Ting jeg gjør som fungerer for meg er hvis hun blir for ivrig og begynner og trekker får jeg henne til og sitte, helt til hun sitter pent uten at jeg må passe på, da roer hun seg ned såppas at det går pent. og det gjør jeg hver gang hun trekker !

De dagene jeg ikke klarer og stille meg i rette humør bruker jeg kløv på henne! Da setter hun seg i en helt annen modus og går mye bedre pga arbeidsinstinktet og lytter bedre til meg og mine signaler! Det er en utrolig bra løsning for min del iallefall.

Jeg har også prøvd anti-dra sele, grime etc. grimen røk 2 ganger, anti-selen røk i metallfestet etc. håpløst ! har også prøvd halv-strup og helstrup i bred kjetting men da kunne ho dratt seg til svime ^^ for en utholdenhet!

Nå bruker jeg på vanlig tur med vanlig halsbånd en strupelenke av glatt "tau" , ikke kjetting eller lignende. Den slipper seg løst med engang hun ikke drar og gir en mye bedre effekt. Hekter seg ikke opp i pelsen eller andre ting og jeg for min del føler at hunden min regaerer mer på meg med dette enn noe annet. Selvom ting ikke er helt på plass enda, langt ifra så har det hjulpet masse :icon_confused:

Du kunne jo prøvd noe av dette kanskje ? Fungerer for meg, men det er jo forskjell fra hunder og mennesker på alle plan hva som fungerer best :angry:

Vil anbefale kurs etc som de andre her. Har ikke gjort noe av dette selv pga penger :angry:, men undersøkt mye ellers.

Lykke til ! :angry:

Litt tålmodighet og vilje så ordner det seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...