Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få en skråsikker dekk?


Raksha

Recommended Posts

Trenger litt erfaringer og inputt her. Jeg ønsker meg en "dekk" eller "sitt" eller "stopp" eller noe sånt på Kahlo som alltid(!) virke. Dekk er noe hun har lett for, og jeg får henne ned i dekk i nesten alle situasjoner, men hvordan får jeg den skråsikker? Jeg kan be henne dekke og kaste pølsebiter/mat ol. rundt henne - men skulle gjerne kunne dekket henne når det kommer folk brått på, eller hun er løs og jeg må stoppe henne av en eller annen grunn.

Jeg er en belønningsjunkie - og sitter derfor litt fast.

Tips?

Har du en skråsikker komando? Hvordan trente du den inn?

Sånn just for the record - jeg vil gjerne høre alle typer tips og metoder - ikke bare "klikkerske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Kanskje ikke helt relevant, men det her kommer det likevel.

For å få en rask ned-dekk så har jeg brukt snøball. Amy elsker snø og jeg slet med å få en rask og sikker dekk på henne. Oppdaget at hun elsket at vi kastet snøballer (uansett hvor vi kastet de), så da overførte jeg det til henne. Har fungert såpass bra at hun har spontandekk og hun blir der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klaskedekk på Kahlo, hun smeller i bakken - problemet er å få henne til å bli der. Mistenker førerfeil. :)

Kanskje du skal trene litt mer på "bli" kommendoen, enn "dekk" da? Kanskje du skal sette mer krav til henne, og ikke bruke så mye go`biter. Forstå meg rett, trening skal være positivt, men noe MÅ de bare gjøre også.

Når jeg kaller hundene mine inn på tur, så har jeg en "kom i det tempoet dere vil kommando", og så har jeg en "bråsnu i luften og kom i full fart kommando". Sier jeg "dekk" på tur, så skal de smelle ned og bli der til de får en ny kommando. Disste tingene får de bare belønning for når de er valper/unghunder. Utover det så krever jeg det, rett og slett. De skal gjøre det, og får et klapp på skulderen når jeg løser de ut.

Hadde de forventet ball er go`biter, så hadde det vært lettere for de å reist seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Trene-trene-trene og 100% belønning som betyr noe!

Selv gjør jeg det veldig mye på tur når de er ung uten at det skjer noe spesiellt. Når det er utført blir det veldig morro! Da herjes det osv.

De få gangene det faktisk skjer noe så er den så innarbeidet at den funker, om det er rådyr (unntagen skrens midt på nesen til Blaze), syklister som brått dukker opp midt imellom oss. Huggorm o.l.

Tenker som så at jeg stopper ikke trene "legg deg" selv om det aldri skjer noe. Jeg bruker det såpass mye som en komando at det er egentlig bare 1% av gangene den brukes det faktisk er en god grunn for at den skal gjennomføres.

Så det eneste som funker på en skråsikker dekk/stopp er trene-trene-trene i alle situasjoner og helst 90% av gangene uten at det er en "grunn". Om du bare gjør det når det er grunn får det så ender du med en hund som står å titter seg rundt etter hvorfor den skal gjøre dette nå, det er sikkert "action time".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal trene litt mer på "bli" kommendoen, enn "dekk" da? Kanskje du skal sette mer krav til henne, og ikke bruke så mye go`biter. Forstå meg rett, trening skal være positivt, men noe MÅ de bare gjøre også.

Når jeg kaller hundene mine inn på tur, så har jeg en "kom i det tempoet dere vil kommando", og så har jeg en "bråsnu i luften og kom i full fart kommando". Sier jeg "dekk" på tur, så skal de smelle ned og bli der til de får en ny kommando. Disste tingene får de bare belønning for når de er valper/unghunder. Utover det så krever jeg det, rett og slett. De skal gjøre det, og får et klapp på skulderen når jeg løser de ut.

Hadde de forventet ball er go`biter, så hadde det vært lettere for de å reist seg :)

Så kommer håpløse meg da - hvordan setter jeg krav til henne på den? Tar henne tilbake og dekker henne igjen?

Inne gjør jeg det, ber jeg henne legge seg og hun reiser seg før hun får ok - så er det rett tilbake til posisjonen før vi prøver igjen (ikke like lett alltid med en valp på hver arm - men dertil mer frustrerende når hun bryter den).

Trene-trene-trene og 100% belønning som betyr noe!

Selv gjør jeg det veldig mye på tur når de er ung uten at det skjer noe spesiellt. Når det er utført blir det veldig morro! Da herjes det osv.

De få gangene det faktisk skjer noe så er den så innarbeidet at den funker, om det er rådyr (unntagen skrens midt på nesen til Blaze), syklister som brått dukker opp midt imellom oss. Huggorm o.l.

Tenker som så at jeg stopper ikke trene "legg deg" selv om det aldri skjer noe. Jeg bruker det såpass mye som en komando at det er egentlig bare 1% av gangene den brukes det faktisk er en god grunn for at den skal gjennomføres.

Så det eneste som funker på en skråsikker dekk/stopp er trene-trene-trene i alle situasjoner og helst 90% av gangene uten at det er en "grunn". Om du bare gjør det når det er grunn får det så ender du med en hund som står å titter seg rundt etter hvorfor den skal gjøre dette nå, det er sikkert "action time".

Oki, er det jeg har gjort nå - må bare bli enda mer konsekvent... Og enda bedre belønninger. Hva belønner du med? Lek og masse action eller rolig lek/godbit?

Edit: Ser jeg må velge en av metodene her. Go'biter og belønninger lykkes jeg mer med fordi jeg "kan" det - enn krav og "dette skal du gjøre" jeg. Men vil gjerne høre flere metoder likevel! Tusen takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Oki, er det jeg har gjort nå - må bare bli enda mer konsekvent... Og enda bedre belønninger. Hva belønner du med? Lek og masse action eller rolig lek/godbit?

Edit: Ser jeg må velge en av metodene her. Go'biter og belønninger lykkes jeg mer med fordi jeg "kan" det - enn krav og "dette skal du gjøre" jeg. Men vil gjerne høre flere metoder likevel! Tusen takk for svar. :)

Jeg velger lek/action i denne situasjonen for det er JEG som er det skapende. Jeg vil ha hunder som skynder seg i forventning og retter fokus med meg. Den effekten vil jeg ikke oppnå ved hjelp av godbiter på mine hunder. Men det går jo også på individet.

Men slike ting faller mer naturlig for en gjeterhund enn andre raser. :)

Men det viktigste er rett og slett hjernevasking, og hjernevasking krever at du trener mye og konsekvent med mye belønning i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger lek/action i denne situasjonen for det er JEG som er det skapende. Jeg vil ha hunder som skynder seg i forventning og retter fokus med meg. Den effekten vil jeg ikke oppnå ved hjelp av godbiter på mine hunder. Men det går jo også på individet.

Men slike ting faller mer naturlig for en gjeterhund enn andre raser. ;)

Men det viktigste er rett og slett hjernevasking, og hjernevasking krever at du trener mye og konsekvent med mye belønning i starten.

Takk. :) Da er jeg på riktig spor - men må ha bedre belønninger og trene oftere rett og slett. Kahlo er litt variabel i hva som er best forsterker - ene dagen kan det være gobiter, andre dagen er det leke med meg, og tredje dagen er det ikkeno som funker. Jobbe med å bygge opp forventning til leka også kanskje.

Edit: Enda et spørsmål her. :) Når du skal belønne - løser du ut på avstand og lar hunden komme til deg, eller går du helt bort til hunden og starter belønning der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...