Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan roe ned hund etter mye aktivitet?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Dere som bruker hundene aktivt i perioder, feks jakt, spesielle treningsperioder, eller ferie hvor det blir mye tur, hvordan "avklimatiserer" dere hunden etter mye aktivitet? Fra mye til normalt? Holder dere jevnt høy aktivitet hele tiden, eller takler hundene bra overgangen fra mye tur til litt mindre tur?

Chanti har vært med samboer på ski i mange dager, og med rolige dager innimellom har det vært jevnt med skiturer siden jul. Dette fordi samboer vil utnytte skiføret mens det varer (samt han har fri). men problemet er at Chanti blir så hypa opp av dette, og når vi skal gå vanlige turer i bånd, takler hun det svært dårlig og piper masse, småbjeffer og peser hele turen..Veldig stressa. Har egentlig bare blitt værre og værre.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal roe henne ned.. Hva syns dere? Kun gå rolige turer og ha rolige dager fremover og kutte ut lange turer? Eller er dette en standard jeg bare må følge, altså 1-2 mil hver dag?

Hun trives godt med mye aktivitet, så lange skiturer er topp, men urealistisk hver dag. Og dessuten sliter jeg hvis jeg må gå med henne en dag samboer ikke er hjemme ol. Jeg går ikke ski selv, og ihvertfall ikke med hund, ergo jeg kan ikke tilfredstille samme aktivitet som samboer gjør. Jeg advarte samboer om dette før han begynte å ta henne med hele tiden, at hun kom til å bli mer kravstor, men han mente hun hadde godt av det og burde takle det, men nei, det ser dårlig ut nå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal la hunden bli hjemme fra skitur ol. bare fordi den kan få en høyere standard. Er jo som samboeren din sier, hun har bare godt av det :ahappy:

Men kan jo se at det blir et problem når hun ikke klarer venne seg til mindre mosjon etterpå.

Tror du ikke dette er noe som kommer til å gå seg til av seg selv, når skisesongen er slutt? At hun sakte men sikkert kommer til å venne seg til normal aktivtet?

Hvis du ikke vil gå på ski med henne, kan du jo fks la henne bære kløv på noen turer, og ellers la henne løpe mye løs. Og hvis hun er typen som blir sliten av hjernetrim kan du jo la henne få måltider som søk osv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir brukt forholdsvis hardt om vinteren med ski 5-7 dager i uka så lenge det går i tilegg til andre aktiviteter, har aldrig noe aklimatisering, blir de tullete så kjører jeg på med ignorering og/eller trening som gå fint o.l. Fordelen er jo at om jeg tar en runde på to-tre km og trener gå fot så er de jo helt ferdige etterpå fordi de hadde mest lyst på full fart og jobbing. Ellers så kan du jo putte inn noen fridager med bare godbitsøk og tissing i hagen slik at de får roa seg litt. Det er ingen hunder som MÅ gå 2 mil om dagen, de roer seg som regel ganske fort :ahappy:

Og jo flere ganger de opplever denne overgangen jo mer naturlig blir det. De skjønner det etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Får håpe det jevner seg ut etterhvert. Når det blir vår, blir det jo bedre med at vi deltar med på andre aktiviteter og trening. Og samboer liker å sykle med henne. Så da blir det fra ski til sykkel. Men ja tror hun må ha noen fridager iblandt. Har jo kløv også, kan ta den mer ibruk. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir nok mest fysisk. Trente lydighet med henne de første månedene etter at vi fikk henne, men når snøen kom ble det stopp. Men skal absolutt øke på mentalbiten nå utover, for det er nok rett det du sier, at hun bør ha hatt mer mental trening for å jevnet det mer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at MANGE kommer til å kritisere svaret mitt nå fordi jeg er ikke og tenker ikke alltid slik alle andre tenker og pga å prøve ulike måter og å tørre og være annerledes har blitt slått hardt ned på her har jeg merket, men til tross for motgang opplever jeg utrolig mye posetivt me de hundene jeg har jobbet med og de jeg har sett på kurs som har forandret seg totalt.

I helga var vi (hundetrenerskolen) oppe i trondheim hos en som drev me jakt og han fortalte som samma problem at hunden ble rett og slett ustyrelig i jakta for da ble den trenet hardt og når han gikk ned til normal trening igjen så ble hundene for gira for resten av familie medlemmene. Derfor hadde han brukt endel av metodene vi bruker på kurset og hadde fått mye bedre jakt hunder og hunder som forsto forskjellen fra mye trening til lite trening.

Metoden vi bruker er mye omtalt og alle har forskjellige meninger, som sagt; jeg har min oppfattlese og lever utifra de erfaringene jeg har.

Hunden har lett for å få vaner og er den vant til mye trening og hard fysisk trening hver dag vil den tilslutt kreve trening for å få utløp for vanen det er blitt. Men en grunn til at hunden ofte (ikke alltid) er stresset på tur, drar i båndet og piper er fordi den er rett og slett overstimulert. Stress skaper stress!

Jeg ville gitt hunden noen dager heeeelt rolig, 15 min tisse tur morgen og kveld og heller la den finne igjen balansen, ja den vil stresse og mase de første dagene men det er fordi kroppen er så vant til stresset at den stresser seg opp av ingenting. Hjernen er koblet at man MÅ ut hver dag, en forventning asså.

Jeg tror variabel trening er det viktigste og at hunden trenger rolige dager for å hente seg inn igjen. Piping, bjeffing osv er jo veldig vanlige stress syntomer og det er derfor viktig å finne roten til problemet- som sansynligvis her er overstimulering.

Det er mange måter å gjøre en ting på men det viktigste er å finne metoden som passer akuratt din hund;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! Jo jeg haller mer til den teorien du beskriver, at det blir for mye forventning og stress i forbindelse med det, og at det lett kan bli overstimuli. Går man tur 2 mil hver dag kl halv 12 på dagen, så vil hunden forvente det. Jeg har alltid lagt opp hundeholdet mitt med variasjon og endel ro trening. Spesiellt med en krevende rase. Det er så dumt de dagene du ikke kan gå tur, hvis du er syk ol. og da er det bra at hunden takler å være iro.

Og så tror jeg, som er nevnt her, at mentaltrening er vel så viktig. Så man må klare å balansere dette på en god nok måte. Ikke alltid like lett.

Idag gikk jeg og Chanti vanlig tur sammen. Ikke et pipp på hele turen. Jeg trente litt underveis med godbiter, og så hadde jeg flexi slik at hun fikk løpt litt i grøfta og snust litt. Nå sover hun søtt. Tror hun trives best med litt bevegelsesfrihet. Stresset ligger jo der, men det eksploderer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det gikk bedre på turen i dag,går seg nok til ser du :lol: Jeg har en ganske så aktiv hund som er vant til ganske så mye mosjon og på faste tider(pga jobb) men,hun maser aldri om få ut,på spesielle tider eller om jeg er syk.Da hun skadet kneet og måtte ta det med ro i 8 uker merket jeg ingen ting på hun eller.Så veldi tilpassingsdyktig sånn sett for er aldri trent til ro dager da jeg synes det er greit med mye aktivitet hver dag.Samme var det med Engelsk Setteren jeg hadde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med min første dobermann var jeg veldig obs på variasjon og rotrening. Da hun ble syk etter operasjonen og måtte være iro, taklet hun det veldig bra i flere måneder. Men på slutten begynte det å bygge seg veldig opp, og hun hadde det ikke godt. Klart, det er jo en grense på hva som går an. En dobermann er ikke bygget for å ligge iro og gå turer på 10 min over lengere tid, så ikke rart det da koker over.

Men denne dobermannen vi har nå, har vi ikke fått trent på dette på siden begynnelsen, og vi overtok en stresset og ustabil hund som ikke har hatt noe stabilitet i trening eller hjem. Så hun må nesten lære seg hvordan dette fungerer. Det ble litt sånn Wow- stor forandring for denne "sofa-hunden" og vi gav henne mye mosjon for å tappe henne litt, og det hjalp veldig, men nå har det blitt litt mye, og vi må finne balansen. Nesten "bygge" henne opp igjen. Først tømme ut all den negative energien som var lagret, så lære henne ro og variasjon.

Eller noe sånnt. Hehe :lol:

(var forresten ute på kveldstur med henne igjen. Hun var flink da og. ikke noe piping :lol: hun er veldig grei alene å holde på med, og det er et godt tegn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra kveldsturen gikk fint også :lol: Ja huff mange måneder i ro til en hund under rehalibitering etter en skade er nok veldig frustrerende både for hund og eier.Masse nytt lære for snuppa dere har nå men,blir nok helt bra med tider ;)

Jeg har jo aldri trent nå for bisken skal være i ro men,det har aldri vært noe problem.Ikke at hun er mye i ro da var bare den perioden med kneet.Så Settere er faktisk ikke så hypre som mange skal ha det til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...