Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnmarksløpet 2010 i gang


Shilamon

Recommended Posts

For 30. gang har finnmarksløpet kommet i gang fra Alta. I år var kronprins Haakon med på åpningen og han fikk kjøre hundespannet til Lars Monsen ut fra Alta til restarten på elva.

Film her: http://www.youtube.com/user/kongehuset?blend=2&ob=1

Sendinger hver dag på NRK1, den første nå kl 22.10

og løpet kan følges her: http://www.finnmarkslopet.no/front.jsp?lang=no

Hurra! Nå er neste ukes atspredesle fra skolelesing sikret. Heier spesielt på Jostein Lindgren og Søvnig (med Øyvind Nordahl Næss bak sleden) i år, i tillegge til ringrevene Harald og Arne da.

Dette blir gøy, håper egentlig litt på at navnesøster Sigrid Ekran gjør storeslem og tar alle gamle gutta på 1000km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så bra, og gøy at NRK sender fra finnmarksløpet.. Og dette blir spennende.

Håper jo på Sigrid da at ho tar storeslem, fått med meg at ekskjæresten til Monsen brøt løpet, det var jo kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig er vi i gang!

Jeg har en del folk å heie på, hvor noen har mål å plassere seg og andre har mål om å gjennomføre. Noen av disse er på 500; Jan Øystein Dervo og Øyvind Nordahl Næss, 1000; Kristine Jerijærvi og Marianne Dahlen. Disse fire er folk jeg kjenner så det er jo veldig morro å følge med.

Minuset med det hele er at det kribler så j**** i hundekjørerfoten.. Svartens obligatorisk praksis på studiet.. ellers hadde jeg ikke sittet her nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger også spent med! Jeg heier på Kjell og Jo Are Brennodden fra Frankmotunet. Ei god veninne og valpekjøper av meg jobber på Frankmotunet. Hun er med til Finnmark i hjelperteamet. Selv debuterte hun i Femundløpet i år og ble nr 31. Tøft det av ei ekte byjente som har hundeerfaringa si fra IPO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så bra, og gøy at NRK sender fra finnmarksløpet.. Og dette blir spennende.

Håper jo på Sigrid da at ho tar storeslem, fått med meg at ekskjæresten til Monsen brøt løpet, det var jo kjedelig.

Å, har hun det? Ser ikke noe om det på twitringen på hjemmesiden hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, har hun det? Ser ikke noe om det på twitringen på hjemmesiden hennes.

Det er nok lett å høre feil her eller der, så Nina er nok med enda.

Hverken finnmarksløpets sider eller hennes egne sider sier noe om trekking, derimot ser det ut til at Nina er på vei videre i sporet fra Levajok mot Tana. Hun gikk ut som nummer 5 sammen med Kjell Brennodden :)

MAILIN: Kjenner du Øyvind godt? Har du hilst på Søvning noen gang? supervalpen min fra folkehøgskolen det, ville kjøpe med han hjem, men pappa nektet meg å komme hjem om jeg hadde med meg husky så da ble det skrinlagt :)

Ellers ser jeg jo at Jostein ligger på 3. plass og det er kongegøy! Jostein har mye av det som skal til for å bli god, men han har jo bare kjørt i ca 4 år aktivt så mangler jo litt rutine. Blir spennende å følge videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lett å høre feil her eller der, så Nina er nok med enda.

Hverken finnmarksløpets sider eller hennes egne sider sier noe om trekking, derimot ser det ut til at Nina er på vei videre i sporet fra Levajok mot Tana. Hun gikk ut som nummer 5 sammen med Kjell Brennodden :)

MAILIN: Kjenner du Øyvind godt? Har du hilst på Søvning noen gang? supervalpen min fra folkehøgskolen det, ville kjøpe med han hjem, men pappa nektet meg å komme hjem om jeg hadde med meg husky så da ble det skrinlagt :)

Ellers ser jeg jo at Jostein ligger på 3. plass og det er kongegøy! Jostein har mye av det som skal til for å bli god, men han har jo bare kjørt i ca 4 år aktivt så mangler jo litt rutine. Blir spennende å følge videre.

Mye kan enda skje, i 500 tar vel de fleste ut langhvilen sin nå eller i Karasjok (noen få), og blir "nullet ut", så det er først etter det man ser hvordan resultatlista egentlig er i teten.

Sender deg en pm :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg har luftet hund ser jeg at Jostein har trukket seg, det var jo litt kjedelig men da har man bare en ypperlig anledning for å konsentrere seg om de andre. 100mila må jo bare bli maks spennende i år. Sykt mye flinke kjørere med.

Jobbet på Karasjok når jeg var med i 2005 og det var gøy. Merkes at det er derfra og inne mye avgjøres, folk prøvde seg på utrolig mange rare veier for å komme avgårde tidligere eller uten at konkurrenter så det sov osv. Morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. lurer på hva monsen tenker på... Kjørte inn til Kirkenes med en snittfart på 10km/t og 9 hunder. Ut fra Kirkenes etter ca 7t hvile med 7hunder. Halve løypa igjen,og den tyngste delen på mange måter. Tror det er første gang etter det jeg har fått med meg at noen har "orket" å starte ut med så få hunder så tidlig i løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo vært nevnt flere ganger på NRK iallefall, egen sak om han i går (Der han kjører rundt med sin "vi over 60" slede, fantastisk) og så nå at han feide igjennom varangerbotn. Digger denne delen av løpet, så utrolig mye taktikk og luretriks :lol:

Jeg har egentlig fundert litt på hva lars monsen har drevet med hele løpet jeg, han har liksom aldri klart å komme seg rundt. Men det skjer jo av og til det og, at ting ikke fungerer som de skal. Han går vel for gjennomføring kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg hadde planlagt at dyret skulle fått løpetid slik at jeg var i Kirkenes for å parre henne så jeg fikk sett deler av Finnmarksløpet live. Men en skal jo ikke planlegge løpetider, så hun startet aaaaaltfor tidlig. Drittbikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for sent å se noen av deltakerne i Varangerbotten/Tana Bru? :icon_redface:

Ser at det ligger en deltager igjen der, men de fleste er nok å veien mot karasjok/ inn mot alta.

Du kan jo ta en titt her:

http://www.finnmarkslopet.no/race/results/status.jsp?rid=43

Holder du pekeren over "husene" på toppen skal sjekkpunkt navnet komme opp

Og vinnerene er jo nå i mål:

500 km Ole Wingren (Finland)

NM langdistanse Arnt Ola Skjerve (Norge, 2. plass i 500 km)

1000 km Ralph Johannessen (Norge, med ett imponerende sprekt spann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi allerede ja..

Synes det er spennende med dette miljøet selvom hverken jeg eller Z hadde passet inn, hehe..

synes også lille cairn er søt, det skal den ha..

Det går gjerne radigt unna med dette løpet. He he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...