Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer rundt innførsel av valp før fylte 3mnd og sosialisering hos oppdretter.


Bambi

Recommended Posts

Utifra det norske mattilsynets reglement:

Erklæring fra oppdretter som bekrefter at dyret kun har hatt opphold der det er født, uten kontakt med viltlevende dyr, eller andre dyr som kan ha utsatt valpen/kattungen/ilderen for rabiessmitte. Original av erklæring skal følge dyret ved grensepassering

Så mitt spørsmål er hva har deres oppdrettere gjort? Har de hatt valpen utenfor fødested for det, sånn foruten vetrinær?

Hva er erfaringen rundt sosialiseringen hos oppdretter før du har hentet valp fra utlandet(med unntak av sverige!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo vi hentet inn et par hunder fra Danmark. Og det har aldri vært et problem med sosialiseringen der i hvert fall. Har faktisk opplevd mindre sosialiserte hunder tatt inn fra andre land. Når jeg tenker meg om, så har ingen av våre danske importer hatt noen former for issues. Jeg tror det hele bunner i hvor mye tid oppdretteren legger i å få folk til å komme hjem til seg å sosialisere.

Hva jeg igjen stusser litt over, er det at ingen kan "bevise" at hundene faktisk ikke har vært i kontakt med andre dyr osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke hvor mye Casper var utenfor oppdretter, men de var iallefall helt i andre kanten av danmark for å hørselstestes, og det ble jo ikke klart at jeg skulle kjøpe ham før han var 10 uker gammel så han har fått det samme som de andre. Jeg tenkte faktisk ikke så mye på akkurat det, skikkelig fersk valpekjøper.

Jeg har ingenting negativt å si om å hente en valp som er rett under 3 mnd gammel, han hadde det fantastisk hos oppdretter, og har blitt en trygg og god hund. Også var han omtrent husrein og :ahappy: Så dette kommer nok ann på oppdretter ja, når jeg skal ha valp derfra en gang igjen, så vil jeg faktisk se det som noe veldig positivt om han får lov til å være der litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det norske mattilsynets reglement:

Erklæring fra oppdretter som bekrefter at dyret kun har hatt opphold der det er født, uten kontakt med viltlevende dyr, eller andre dyr som kan ha utsatt valpen/kattungen/ilderen for rabiessmitte. Original av erklæring skal følge dyret ved grensepassering

Så mitt spørsmål er hva har deres oppdrettere gjort? Har de hatt valpen utenfor fødested for det, sånn foruten vetrinær?

Hva er erfaringen rundt sosialiseringen hos oppdretter før du har hentet valp fra utlandet(med unntak av sverige!)

Det tenkte jeg ikke på når vi bestemte oss for oppdretter i Danmark :blink: Jeg vet hun la mye arbeid ned i kullene sine. Også har hun hester, geiter og andre hunder på gården. Hunden vår har egentlig aldri vært direkte redd for noe og virker veldig miljøsterk.

kanskje en ide og høre med den ferske oppdretteren hvordan hun har tenkt å sosialisere de små? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg ikke på når vi bestemte oss for oppdretter i Danmark :blink: Jeg vet hun la mye arbeid ned i kullene sine. Også har hun hester, geiter og andre hunder på gården. Hunden vår har egentlig aldri vært direkte redd for noe og virker veldig miljøsterk.

kanskje en ide og høre med den ferske oppdretteren hvordan hun har tenkt å sosialisere de små? :blink:

Jeg vet hvordan hun vil sosialisere, det er også litt derfor jeg spør her om dere vet hva deres oppdrettere gjorde ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...