Gå til innhold
Hundesonen.no

England, Skottland og Wales


tm100001

Recommended Posts

På skolen skal vi ha en presentasjon om England, Skottland og/eller Wales. Vi skal late som vi skal dit eller har vært der, altså som vi er turister. Presentasjonen skal ta 5-10 minutter, og man kan bruke enten PowerPoint eller plakater.

Vi skal fortelle om hvilke byer man kan beøske, hvorfor det er spennende å dra akkurat dit, hvilke severdigheter stedene har, hvem det passer for, hvorfor vi vil besøke stedene, hvorfor vi vil se akkurat disse turistattraksjonene og fakta, som folketall, språk/dialekt og historiske øyeblikk.

Jeg har aldri vært der, og jeg har såvidt begynt på presentasjonen, så nå trenger jeg hjelp :icon_confused:

Hvordan kan jeg gjøre dette (helst ikke fortell alt, litt må jeg få til selv også! :wub: )? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med å google landene, evt sjekke wikipedia. Så ser du etterhvert om det er noe du vil legge spesielt vekt på, hva du synes er mest interessant osv. 5-10 min er egentlig ganske kort tid så husk at du ikke får tid til å gå i dybden på alt. Og husk (om du velger pp) lite skrift (og stor nok skrift!) på hver side, bruk heller flere sider. Bilder og illustrasjoner gjør en presentasjon mer spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en måned i Wales da jeg var yngre faktisk, og det er et veldig interessant land! Jeg bodde i hovedstaden Cardiff, men var også utenfor byen et par ganger og fikk sett litt av den walisiske landsbygda samt en gammel gruveby (gruvedriften var veldig sentral i Wales tidligere, og de siste gruvene ble vel lagt ned mot slutten av åttitallet).

Wales har et veldig særegent språk - walisisk. Det er overhodet ikke likt engelsk, men tilhører derimot den keltiske språkfamilien. Som samisk i Norge, har det ikke alltid vært like jevt å ha walisisk som morsmål. I en periode ble engelsk derfor veldig dominant, men i de siste årene har det blitt stadig mer populært å beherske walisisk igjen. Veiskiltene er på både walisisk og engelsk, det er radiokanaler på walisisk, foreldre ønsker at ungene skal lære walisisk selv om de selv ikke har walisisk som førstespråk, også videre.

Wales har en gammel historie (de første menneskene kom dit ca. 29 000 år før Kristus), og det er mye historie fra middelalderen du kan ta tak i om du ønsker det. Fra middelalderen kommer også en del av "turistattraksjonene", for eksempel Cardiff Castle. I tillegg har de veldig variert natur - fra de spesielle strendene (forskjellen på flo og fjære er veldig stor, så det er høye klipper over sandstrendene) til gruvedalene til fjellene. De gamle gruvelandsbyene er også ganske særegne (selv om det finnes tilsvarende i Nord-England), for eksempel de i Rhondda-dalen.

Om du ønsker å skrive om Wales, kommer det jo opp mye om du Googler litt, men her er et par utgangspunkt:

http://www.snl.no/Wales

http://www.snl.no/Wales/historie

http://www.snl.no/Cardiff

http://www.visitbritain.no/destinations/wales/index.aspx

http://www.visitbritain.no/destinations/wales/deg.aspx

"Tåler" du å lese på engelsk, er kildemulighetene selvfølgelig mye større! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke velge Nord-Irland? Skandale! :icon_confused:

Jeg ville valgt å konsentrere meg om ett land. Skottland er jo veldig fint. Du kan f.eks. plukke ut et par steder som representerer ulike deler av landet. Skottland har mye fin og variert natur: highlands og lowlands osv, kysten, ben nevis(Storbritannias høyeste fjell). Du kan "besøke" storbyer(Edinburgh eller Glasgow f.eks.) og landsbygden/mindre byer. Nevne dyr landet er kjent for(skotsk høylandsfe f.eks.), og historiske øyeblikk(Battle of Stirling Bridge/William Wallace("Braveheart"), Skottlands rivalisering med "storebroren" England, Mary queen of scots ( http://no.wikipedia.org/wiki/Maria_I_av_Skottland ). Se nærmere på historiske steder som Stirling castle, Edinburgh castle. Nevne typiske skotske matretter(haggis) og whisky(:wub:), annen skotsk kultur(kilt, sekkepiper).

Ehm, rotete brainstorming, men... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du har jo et hav av muligheter! Første bud (som alltid i slike ting) er å begrense temaet VELDIG!

Wales for musikkinteresserte, for eksempel, eller Skottland for laksefiskere, etc. Jeg har vært i alle landene (sist Wales nå i helga, faktisk) og bor i Oxford og turnerer England ut herfra for tiden, så det er bare å spørre om det er noe. Har snart vært turist i alle fylkene i England. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Jeg bor i Skottland, nærmere bestemt East Lothian utenfor Edinburgh. Edinburgh har det fineste fjellet ever å gå tur på, hvis du vil ha noen bilder så er det bare å sende meg en pm :icon_confused:

Psst. ;) Veldig fine turforhold i Torridanområdet. :wub: Da jeg var der for noen år siden hadde jeg nemlig med meg fjellstøvler i bagasjen, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt å ta utgangspunkt i fra meg:

Edinburgh har "The royal mile", som er bakken opp mot slottet, og har masse gamle bygninger og butikker i gammel stil. Slottet er tilgjengelig for publikum, og presenterer masse god info om historien til slottet.

http://www.edinburghcastle.gov.uk/

Edinburgh er såklart en veldig allsidig by, med mye historie bak seg, samtidig som det er bygget opp en moderne by med alt man finner i de fleste byer i dag, som kinoer, kjøpesentre osv.

Fra Edinburgh kan man gjerne ta en dagstur til Stirling. Stirling er kjent som en bastion i Skottlands historie, og har et par kjente slag, blant annet slaget ved Bannockburn. Bannockburn ligger litt utenfor sentrum, og har et senter som forteller hele historien rundt Stirling og slaget. Her ligger også Wallace Monument, til ære for William Wallace, som er kjent som Skottlands største frihetsforkjemper (se gjerne Braveheart-filmen). Stirling castle er også verdt et besøk.

http://www.visitstirling.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besøkte Edinburgh Castle(gikk the royal mile og allting, hehe) og Stirling Castle senest i høst. Har vært i byene tidligere også. Først og fremst er Edinburgh en kjempefinby med mye flott arkitektur!

Det er flott utsikt fra f.eks. Stirling Castle, hvor du ser Wallace monumentet også. Ellers så passer det kanskje best for voksne mennesker og ungdommer, er ikke så veldig mye spennende for små barn(bortsett fra gavebutikken da :ahappy: ). Man må betale for å komme inn på begge slottene, og det er virkelig verdt å betale for en omvisning. Man får med seg masse flott historie :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen kan beskrive naturen i Skottland til meg, eventuelt linke til en nettside om det? :ahappy:

Jeg bor litt øst for Edinburgh, og her har vi veldig mye "rullende åssider", jorder og gressletter, og mellomstore fjell med snø på toppen :ahappy: Jeg har masse bilder fra turer som sagt, og jeg kan vel legge ut et par her.. (Hvis du skal skrive om hovedstaden er jo dette lokalområdet, liksom...)

Disse bildene har heller ikke copyright, så føl deg fri til å bruke dem så mye du vil, jeg har tatt dem selv.

Ute på landsbygda:

DSC06546.jpg

DSC06552.jpg

DSC06554.jpg

DSC06570.jpg

Skal poste noen bilder fra Holyrood Park midt i Edinburgh også, må bare vente på photobucket, de tar sin tid! Stikker ut med bikkja imens :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo andre her inne som har fortalt deg om the royal mile og slottet. Det er overraskende få mennesker i Edinburgh. Storbritannia er jo rimelig overbefolket i forhold til Norge, men Edinburgh har færre innbyggere enn Oslo! Det som for meg gjør Edinburgh spesiell, er at uansett hvilken retning du snur deg i, ser du en park! Når du står på toppen av Arthur's seat (Et fjell midt i byen, se bilder nedenfor :ahappy:) så kan man tydelig se at de tar vare på hundeeierne i denne byen :ahappy: Masse grønt og gamle bygninger gjør denne byen spesielt vakker.

Bevis:

Holyrood Park:

DSC06592.jpg

DSC06595.jpg

DSC06596.jpg

DSC06598.jpg

DSC06630.jpg

DSC06631.jpg

DSC06649.jpg

DSC06660.jpg

DSC06663.jpg

DSC06668.jpg

DSC06658.jpg

Bilder fra Royal mile:

St. Giles Cathedral:

DSC06689.jpg

DSC06706.jpg

DSC06690.jpg

Slottet:

DSC06699.jpg

Calton Hill:

DSC06711.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...