Gå til innhold
Hundesonen.no

DYRlege...


Nirm

Recommended Posts

Oi!

Reagerer du på dette?

Jeg bestilte elektrikker til å henge opp en lampe. Det tok ca 20 minutter. Lampen hadde jeg allerede kjøpt. Ingen tilleggsutstyr eller materiell ble brukt. Regningen kom på 2500,-

Og han tok ingen vurderingen ang diagnose, prognose, har ca 2,5 år utdanning (med betaling, på en lærlingplass) eller behandling. Han tok ikke på noe levende vesen hvis liv og/eller helse avhenger av hans faglig vurdering...Han betaler heller ikke opptil 100.000,- i husleie + 10.000,- i strøm pr mnd (en rimelig lokale på ca 150 kvm i en gjennomsnittlig by i Norge) trenger ikke å betale lønn til dyrepleier, assistenter, resepsjonist, leasing på maskiner og apparater, til dataprogram, arbeidgiveravgifter, salgsvarer, medisiner, sprøyter, spisser, rengjøring, sterilisering, nedbetaling på studielån over 5 - 6 år med harde studier, lån til oppussing av lokaler, sikring av røntgenom, HMS forskrifter, skatt, regnskapsfører, revisortjenester, laboratorietjenester, og mye, mye mer...

Noen ganger lurer jeg på hva man tenker når man skaffer seg dyr: jeg har alltid spart opp ca 10.000,- i en konto per dyr jeg har hatt uansett størrelse. I tillegg har jeg om mulig forsikret mine dyr (hund, katt). I mange år lot jeg det være å ha dyr, det er ikke min rett, men et privilegium som er mitt ansvar og ingen andres.

En kvelds- eller nattillegg hos en helt grei veterinærbedrift skal koste. Det er fagarbeid og ekspertise og prisen inkluderer ikke bare behandlingen, men tiden, lønn, leie, og alt jeg har nevnt før. Per lov er de pålagt å betale 100 % dobbelt honorar til sine ansatte (utfra nye avtaler om tariff og lønn) i helger, netter eller mellom 17:00 lørdag og frem til 07:00 mandag, og alle kvelder etter kl 19:00, uansett om de har faste arbeidstider utover dette.

Var på et økonomikurs for ikke så lenge siden: veterinærbedrifter sliter i Norge, de ble nevnt som et eksempel på hvor vanskelig det er hos noen yrkesgrupper (særlig de kvinnedominerte). Mange lever på kanten av stupet. Prisene, i forhold til kostnadene her til lands er altfor lave. Ja, du leste korrekt: LAVE. I forhold til kostnader. Det var en kuriøsitet, å nevne veterinærbedrifter. Lønn til en nyutdannet veterinær med 6 år på skole og ca 500.000,- i studielån: 350.000,- Lønn til en nyutdannet jurist i en middels stor firma: 500.000,-. Lønn til en ansatt på kassen på Rimi med 4 års erfaring og ingen utdanning: ca 350.000,-

En annen faktum: for at en middels-stor veterinær smådyrklinikk skal klare å gå i 0 (ingen overskudd, men alt nedbetalt, inkl lønninger og avgifter) MÅ de omsette kr 38,- pr minutt i åpningstiden. Hvis ikke så sliter de til de må enten permitere noen eller slå seg konkurs.

Jeg tenker meg litt om hver gang jeg betaler for mine dyrs helse. Og er takknemlig for at noen (da særlig kvinner) har tatt seg bryet til å gå den lange veien til å bli i en lavlønnet yrke, og å gjøre sitt beste til å behandle mine dyr.

:P

Har akkurat begynt å titte litt på dette forum jeg, og denne måtte jeg kommentere. Kanina er du veterinær du? Du har så mye "bak"kunnskap, detaljert sådann, om alle de tingene en veterinær "må" ta med i regninga. He he ja jeg blir svært overrasket om du ikke er det .... :icon_redface:

Dersom du er det, da har jeg et spørsmål: Hva lønner du assistentene dine med? ;)

Og Kanina beklager veldig dersom du ikke er veterinær, bare en som synes veldig synd på disse i dette "underbetalte" yrket.

Sofie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...