Gå til innhold
Hundesonen.no

Fryse ned sæd


Carina

Recommended Posts

Ja, jeg lurer kort og greit på når en bør tappe og fryse ned sæd av hannhunden sin, hvis en ønsker å gjøre dette? Altså i hvilken alder?

Jeg har jo en hannhund som jeg ønsker å bruke på egne tisper i fremtiden, men kan dessverre ikke regne med å ha han for alltid, så dette er noe jeg ønsker å gjøre.

Jeg har forøvrig prøvd å skjønne noe av den prislista, men det var ikke helt enkelt. Er det noen som kan gi et overslag på hva det koster å ha "sånt noe" lagret, per år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tappet i "hans beste" alder, mellom 2-6 år? Vanskelig å si. Sæden kan forringe seg med alder sies det, men jeg vet da om eldre hannhunder som har parret med meget godt resultat, så det gjelder nok ikke alle.

Jeg har 8 strå med en hannhund lagret, og 2 strå med en annen. Jeg betaler det samme for begge hannhundene. Tilsammen betaler jeg 315 kr i kvartalet for dette.

Dvs 157,50 hver 4. mnd pr hannhund, eller ca. 39 kr/mnd pr. hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Han er jo 3 nå, så da er det kanskje en idè å tenke på dette i løpet av året, evt til neste år kanskje.

Nå må jeg spørre litt teit også, bruker man normalt sett ett strå for å inseminere en tispe, eller kan det gå flere?

Kan jeg også spørre hva tappingen og det kostet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tappet egen hannhund (men bevitnet det) jeg har kun importert sperm.

Man bruker minimum 2 strå pr. parring, men vet. pleier å anbefale 2 insemineringer med (minimum) 2 strå pr. inseminering.

Jeg har inseminert 3 forskjellige tisper, og alle ble kun inseminert en gang, men de har fått mllom 2- 4 strå på den ene insemineringen og fikk henholdsvis 5, 6 og 6 valper- hvilket er over gjenommsnittet for rasen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to, her var visst litt forskjellige svar, men det går iallefall flere strå per inseminering. :aww:

Hvis man skulle få "kun" 15 strå, rekker jo det til to insemineringer i følge deg, Emte. Koster det 2500-3000 til for en til tapping da, eller?

Edit: Slik jeg forstår dette:

Frysing av sæd:

- Ett sæduttak m/frysing (grunntakst) kr. 2000,-

- To uttak innenfor 1 time m/frysing kr. 2600,-

- To eller tre hanner samtidig (inkl. to uttak), pr. hannhund kr. 2000,-

- Omkostninger (engangsutstyr og nitrogen) kr. 200,-

Så er det mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time? Produserer de nytt så fort? :lol: Eller bør man bare gjøre det en gang til senere, hvis man ønsker to tappinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inseminert mange ganger med frossen sæd og ALDRI vært med om at de har brukt noe mindre enn 3 strå, men oftest 4.

Priser:

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=296

Sædbanken

Tlf.nr. til Norsk Kennel Klubs Sædbanks vakthavende på dagtid er 22 96 48 62

Takstene ved Sædbanken-NKK/ProdMed er gjeldende fom. 1. januar 2009.

For tiden kommer 25 % moms i tillegg

Frysing av sæd:

- Ett sæduttak m/frysing (grunntakst) kr. 2000,-

- To uttak innenfor 1 time m/frysing kr. 2600,-

- To eller tre hanner samtidig (inkl. to uttak), pr. hannhund kr. 2000,-

- Omkostninger (engangsutstyr og nitrogen) kr. 200,-

Mottak, kontroll og overføring av frossen sæd:

- Med etablering av lagring i NKKs sædbank (div. skjema) kr. 700,-

Eksport av frossen sæd m/div. attester:

- Inkl. klargjøring (fylling) av dunk, overføring av sæd kr. 800,-

- Omkostninger (nitrogen og div.) kr. 300,-

Eksport av fersk sæd, inkl. attester: kr. 800,-

Sædkontroll: kr. 600,-

Brunstkontroll:

- 1. gang kr. 350,-

- 2. gang kr. 200,-

- 3. gang og senere kr. 150,-

- Tillegg for progesteronanalyse (blodprøve) kr. 250,-

- Tillegg for bakteriologisk prøve kr. 300,-

Intrauterin inseminasjon (inkl. brunstkontroll):

- 1. gang kr. 1500,-

- 2. gang og senere kr. 1000,-

Paringshjelp (inkl. brunstkontroll) kr. 800,-

Drektighetskontroll v.h.a. ultralyd: kr. 500,-

-------------------------------------------------------------------------

Div. tillegg:

- Kjøring (bil + kjøretid) kr. 200,- - 300,-

- Lørdag/søndag/sen kveld (pr. eier) 50 % tillegg

- Andre helligdager 100 % tillegg

- Rekvisita kr. 50,-

Nitrogen

- Nitrogen, pr. liter kr. 40,-

Annet:

Leie/depositum - sæddunk (betales til Lill-W.)

- Ved eksport av sæd (tilbake 1500,- ved levering av dunk) kr. 2500,-

- Ved import av sæd (tilbake 500,- ved levering av dunk) kr. 1500,-

Priser på lagring av frossen sæd:

Følgende priser gjelder fra 01.01.08. Prisene kan endres uten forutgående varsel ihht. kostnadsutvikling. Alle priser er eks. mva.

1 - 15 strå kr. 42,- pr. mnd.

16-40 strå kr. 72,- pr. mnd.

41-70 strå kr. 84,- pr. mnd

71-100 strå kr. 102,- pr. mnd

Over 100 strå etter avtale.

Disse prisene gjelder pr. lagret hannhund. Fakturering skjer fra NKK, forskuddsvis for 3. mnd. av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine frossne kull er:

----Rase-----Hund---------------------------Ant--År født

D--Malinois--Ultra du Domaine de Cameleon-----3--1992

F--Malinois--Flap de la Fonatine aux Sylphes--7--1992

J--Malinois--Ultra du Domaine de Cameleon-----3--1994

K--Malinois--Flap de la Fontaine aux Sylphes--9--1994

Ab-Malinois--Mask des Deux Pottois------------3--1999

Am-Groenendael-Uzo de la Poumyroffe-----------9--2000

Ao-Groenendael-Valkohampaan Dumbarton---------7--2000

---Malinois--Mask des Deux Pottois------------0--2000

As-Malinois--Pois Kottoo Alfonso--------------4--2001

Bk-Groenendael-Ceres Gambler of Z.------------3--2005

Br-Malinois--Mask des Deux Pottois------------1--2007

Jeg har trappet ned på bruken av dette etter at grensene åpnet i større grad. Nå er det faktisk lettere å reise ut å kjøpe en seg en valp fra interessante linjer enn å importere sæd.

Så for min del er det primært å spare ekstra gode hunder som jeg bruker sædbanken til nå.

Har akkurat hatt en opprydning og solgt unna alt jeg hadde liggende av frosne malinois hanner (forsvaret).

Men jeg har enda noe liggende av gamle groenendael hanner:

-Ceres Gambler f. 1986

-Chac Mool C. av Nangijala f. 1991

(ikke min, men det finnes etter han)

-Vanistica Equinox f. 1996

-Risky Black of Dark Brightness f. 2000

Kommer trolig å ta vare på dette fremover, da noen av de hadde kvaliteter som ikke er vanlig i dag.

Og så kommer jeg til å fryse sperma etter min siste import hann i god tid. Kommer ikke til å vente til han blir 5 år, men sannsynligvis få ordnet det innen han blir 3 år.

Best kvalitet på unge hanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig interessant dette her egentlig.. Hvor lenge kan man oppbevare spermet? Kan man i utgangspunktet parre tispa si med en 20-30år gammel hund da.. er jo kjempeinterressant egentlig.

Spesielt hvis noen kvaliteter begynner å forsvinne, sjeldne farger som er ønskelige osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noen grense for hvor lenge det kan lagres.

Det som kan skje er uhell ved uttak etc. i sædbanken.

Jeg har opplevd at det skulle være igjen endel strå etter en hann og så var halvparten skadet / borte. Det er skjøre saker, og plasten kan sprekke (rørene som sæden lagres i).

Men går det bra, så er det like livlig når det tines opp, i teorien, om 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være noen grense for hvor lenge det kan lagres.

Det som kan skje er uhell ved uttak etc. i sædbanken.

Jeg har opplevd at det skulle være igjen endel strå etter en hann og så var halvparten skadet / borte. Det er skjøre saker, og plasten kan sprekke (rørene som sæden lagres i).

Men går det bra, så er det like livlig når det tines opp, i teorien, om 100 år.

Det er jo helt fantastisk!.. Da kan man jo på en måte fryse ned mennesker og dyr, ihvertfall en halvpart.. selvom man trenger et levende hunnkjønn for å fullføre prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke noe behov for å fryse ned mennesker ;-)

Men dyrene: JA !!

Noen ganger blir en hannhund først verdsatt etter sin død har jeg erfart. Både Gambler og Mask har vært mer etterspurt etter det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 strå er det vanlige å parre med, men da jeg fikk mindre enn ventet og ønsket å ha to parringer med sæden benyttet vi kun en parring på 2 strå. Resultatet ble 7 valper (hvorav en dødfødt).

De andre gangene har jeg benyttet 4 strå :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time? Produserer de nytt så fort? :whistle: Eller bør man bare gjøre det en gang til senere, hvis man ønsker to tappinger?

Noen som vet? :icon_cry:

Et siste spørsmål også, foreløpig iallefall. Er det kun et sted de gjør dette, og hvor er det nøyaktig, isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time? Produserer de nytt så fort? :whistle: Eller bør man bare gjøre det en gang til senere, hvis man ønsker to tappinger?

Noen som vet? :icon_cry:

Du, dette lærte jeg på oppdretterskolen i dag, og jepp det er mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål også, foreløpig iallefall. Er det kun et sted de gjør dette, og hvor er det nøyaktig, isåfall?

Tapping kan vel gjøres flere steder, men nedfrysingen og sædbanken er i Oslo (veterinærhøyskolen), så jeg anbefaler å ta hele prosessen der, for å få det best mulig og uten forsinkelser og unødvendige mellomledd.

Og jeg skriver under på det med at en hund kan få økt avlsverdi etter å ha sluttet å være avlsdyktig, jeg kan gråte blod for at jeg ikke får brukt gamlisen vår, som nå er steril, og aldri var aktuell som avlshund da han var ung og fertil :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, dette lærte jeg på oppdretterskolen i dag, og jepp det er mulig å tappe en og samme hannhund to ganger innenfor en time :whistle:

Åh, jeg hadde så lyst til å ta den der oppdretterskolen. I Stavanger skulle ikke kurset være enda, og da jeg hadde flyttet hit opp fant jeg ut at del 1 allerede har vært her. Men håper å få med meg del 2 når den kommer iallefall. :lol:

Tapping kan vel gjøres flere steder, men nedfrysingen og sædbanken er i Oslo (veterinærhøyskolen), så jeg anbefaler å ta hele prosessen der, for å få det best mulig og uten forsinkelser og unødvendige mellomledd.

Tuuusen millioner takk for hjelpen. :lol:

Og jeg skriver under på det med at en hund kan få økt avlsverdi etter å ha sluttet å være avlsdyktig, jeg kan gråte blod for at jeg ikke får brukt gamlisen vår, som nå er steril, og aldri var aktuell som avlshund da han var ung og fertil :icon_cry:

Uff ja, det er jo kjempeleit. :blink:

Takk til alle sammen for hjelpen, håper å få gang på dette i løpet av året, evt tidlig neste år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg hadde så lyst til å ta den der oppdretterskolen. I Stavanger skulle ikke kurset være enda, og da jeg hadde flyttet hit opp fant jeg ut at del 1 allerede har vært her. Men håper å få med meg del 2 når den kommer iallefall. :icon_cry:

Anbefales. Jeg går del 2 nå, men skal ta del 1 en gang også tenkte jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...