Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening eller ikke?


Saphire

Recommended Posts

Jeg har noen spørsmål i forhold til klikkertrening. Jeg syns egentlig det ser og virker spennendes, og jeg trur at Frost kan fungere godt med det.

Men kan man starte forsiktig med valpen, eller er det noen spesiell alder man burde begynne??

Og om jeg velger klikkertrening, så er man vel ikke avhenge klikkeren hele tiden? Man kan liksom fortsatt trene uten den på eks kurs osv, så lenge hunden kan ordet "bra"?

Jeg har jo sånn egentlig mål at jeg vil ta bronsjemerket til høst/vinter...om ting går riktig vei, etter det vil jeg se om videre konkuranse lydighet er noe for meg og Frost. Men er det noe problem å få øvelsene inn med klikker?

Jeg søkte også på klikkertrening på forumet, men fant liksom ingen spesifikke tråder, mulig jeg må søke på annet ord??

Takk på forhånd for svar :lol:

Ps: Har tenkt å kjøpe den store boken om klikkertrening for å få grundig innlæring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål i forhold til klikkertrening. Jeg syns egentlig det ser og virker spennendes, og jeg trur at Frost kan fungere godt med det.

Men kan man starte forsiktig med valpen, eller er det noen spesiell alder man burde begynne??

Og om jeg velger klikkertrening, så er man vel ikke avhenge klikkeren hele tiden? Man kan liksom fortsatt trene uten den på eks kurs osv, så lenge hunden kan ordet "bra"?

Jeg har jo sånn egentlig mål at jeg vil ta bronsjemerket til høst/vinter...om ting går riktig vei, etter det vil jeg se om videre konkuranse lydighet er noe for meg og Frost. Men er det noe problem å få øvelsene inn med klikker?

Jeg søkte også på klikkertrening på forumet, men fant liksom ingen spesifikke tråder, mulig jeg må søke på annet ord??

Takk på forhånd for svar :lol:

Ps: Har tenkt å kjøpe den store boken om klikkertrening for å få grundig innlæring!

Tror ikke det gjør noe å starte mens hunden er valp, jeg begynte tidlig med min, uten problemer :lol: Kontakt syns jeg er veldig fint å begynne med. Med min hund klikket jeg for øyekontakt, og etterhvert så begynte jeg å snu meg vekk fra hunden, sånn at han selv måtte følge meg, for å kunne opprettholde øyekontakten.

Jeg skal på bronsemerkekurs med min hund snart, og da har jeg tenkt å bruke "bra" på samme måte som klikker. Jeg har begynt å lære inn øvelsene med klikker, men har også etablert ordet "bra" på samme måte som med klikkeren, sånn at jeg kan bruke begge deler, og det er veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ren klikkertrener, men bruker klikkeren som et verktøy innimellom på noen momenter. Så ja, man kan fint kombinere, og blir ikke avhengig av klikkeren.

Og man kan vel egentlig introdusere valpen for klikker ganske tidlig. Kjekt til kontakttrening :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen klikkertrener, men bruker klikkerboksen mye. Eller i hvert fall så brukte jeg den mye før. Jeg bruker den enda for å belønne små detaljer, ellers så er "yah" blitt det samme som et "klikk". Altså "ja, du gjør rett --> her er belønningen".

Begynner du med klikker, så kan du skifte om du vil, det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg vil nok anbefale å gå kurs. Det er mye lettere å få forståelse for metoden da, enn om man forsøker å lese seg til alt. Klikkertrening kan man begynne med fra man får valpen, fordi man hele tiden jobber på hundens premisser. Og siden man ikke påfører ubehag som krever at hunden må være psykisk moden for å tåle treningen, er det ikke slik at man må vente til hunden er over året (som var det som ble sagt at man måtte før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok anbefale å gå kurs. Det er mye lettere å få forståelse for metoden da, enn om man forsøker å lese seg til alt. Klikkertrening kan man begynne med fra man får valpen, fordi man hele tiden jobber på hundens premisser. Og siden man ikke påfører ubehag som krever at hunden må være psykisk moden for å tåle treningen, er det ikke slik at man må vente til hunden er over året (som var det som ble sagt at man måtte før).

Unnskyld, men hva er sammenhengen mellom vanlig trening og påføring av ubehag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt noe om at vanlig trening må innebære bruk av ubehag. Men forestillingen om at man måtte vente til hunden var over ett år med å begynne å dressere den, henger igjen fra da metodene var såpass tøffe (og ikke tilpasset den enkelte hund) at hundene ble knekt av å bli trent før de var psykisk modne til å tåle det.

TS spurte om hvor tidlig man kunne starte treningen, og i klikkertrening er det ikke noe problem å begynne tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forestillingen om at man måtte vente til hunden var over ett år med å begynne å dressere den, henger igjen fra da metodene var såpass tøffe (og ikke tilpasset den enkelte hund) at hundene ble knekt av å bli trent før de var psykisk modne til å tåle det.

Hvor lenge siden er det man brukte slike metoder til hundetrening ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var myyye enklere å starte fra grunnen av, jeg. Startet faktisk så og si med engang valpisen kom i hus. Og han prøver til stadighet nye ting som han tror kan ha en sammenheng med det vi trener på. Jeg klikkertrente min forrige hund også, men han var mer en crossover. Tok liksom litt lenger tid å teste ut ting, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig glad i klikkertrening, min eldste hund er trent normalt med godbiter og ros, men jeg ser hvor mye mer presist jeg får det til med klikkeren, og at klikkeren alltid er konsis, den er ikke sur eller veldig overlykkelig. Startet når Amiga kom i hus og har gått 3 kurs hos Gilabb, klikkertrening er gøy :ahappy:

Har startet med hu eldste nå, og hu tok det med en gang.

Amiga tilbyr mye mer atferd enn det Foxi gjør, og er morsomt å se henne spinne rundt og dekke og bare helloooo, hellooo, jeg vil trene.... klikke daaaa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke har forstått helt dette med klikkertrening? Noen som kan svare på hvorfor det er så mye bedre å klikke enn å bare gi godbiter og ros? Klarer ikke helt å se de store forskjellene, og derfor klarer jeg heller ikke å skjønne hvorfor man skal bruke klikkertrening?

Ikke meningen å ta over tråden her altså, bare snek inn et lite spm om samme tema :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke har forstått helt dette med klikkertrening? Noen som kan svare på hvorfor det er så mye bedre å klikke enn å bare gi godbiter og ros? Klarer ikke helt å se de store forskjellene, og derfor klarer jeg heller ikke å skjønne hvorfor man skal bruke klikkertrening?

Ikke meningen å ta over tråden her altså, bare snek inn et lite spm om samme tema :rolleyes2:

Man får forsterket mye mer presist, dersom man er god nok på timing kan man forsterke så nøyaktig som på tidels sekund, og det betyr ganske mye i forhold til presisjon. Man gir jo godbiter og ros også, men man får fortalt hunden mye bedre akkurat hvorfor den får godsakene. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke har forstått helt dette med klikkertrening? Noen som kan svare på hvorfor det er så mye bedre å klikke enn å bare gi godbiter og ros? Klarer ikke helt å se de store forskjellene, og derfor klarer jeg heller ikke å skjønne hvorfor man skal bruke klikkertrening?

Ikke meningen å ta over tråden her altså, bare snek inn et lite spm om samme tema :icon_redface:

Med en klikker så får du belønnet mye mer nøyaktig. Selvfølgelig er det jo klikk+godbit/ros, så det er jo bare en liten ekstra hjelp som gjør at du får vist hunden nøyaktig hvilken atferd du ønsker (mer av).

Hvis man skal gå videre så er det jo nettopp det at man ved å la hunden ta initiativ, får en hund som tilbyr atferder og ting læres ofte raskere og sitter muligens bedre også, siden hunden selv har prøvd seg frem :rolleyes2:

Dette er ekstremt kort og enkelt forklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også hørt det er fordi hunden blir mer klar over hva han gjør, han tilbyr en adferd istedenfor å lokkes til noe, også presiseringen selfølgelig. Det skal visst også medvirke til bedre mental stimuli fordi hunden må jobbe mer...

Jeg likte ikke klikker før, helt til jeg fikk innblikk i hvor mye mer effektivt det var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ?

Nå skjønner jeg ikke hvor du vil hen? Mener du at de fleste bruker klikker og eller "positiv" trening?

Da er det jo bare å ta en tur på andre forum :icon_redface: Diverse fuglehund forum f eks? Lese litt om tvangsapport og dressur av hund.

Eller ta en tur på visse gjeterhund kurs?

Klikkertrening og "pølsedressur" har da like mange motstandere som det har tilhengere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med klikkeren er at du får det mye mer presist, og at det alltid kommer godbit etter klikk, klikker du feil så gi godbit for det, du kan trene opp presisjonsklikking ved at noen kaster en tennisball i bakken f.ex også må du klikke når den treffer bakken, og har du en ekstra morsom lærer på kurs kan hun randomly finne på å kaste den i bakken og le av oss som ikke fulgte med :icon_redface:

Jeg merker at det er veldig gøy å trene med klikker i forhold til vanlig godbit ros, fordi hunden vet at AKKURAT det, var riktig. Det ser du jo på filmene til Ikke, noen av mine etc. hunden tenker og knaker og bare, aha,det du ville ja, men da tilbyr jeg masse av det,for da klikker du og jeg får godbit.

Jeg bruker en se hit kommando når hun løper i hagen,hun ser opp mot meg, jeg klikker og hun kommer spurtende inn og får godbit, der ser du lysten til å trene med klikker. hun kan komme inn når jeg er på pcen og dekke, snurre, sitte bamse, dytte på skuffer og ting. hun viiiiiiil trene, er kjempegøy :rolleyes2:

Jeg finner det bare så mye lettere å få til ting. Klikkeren er alltid snill, den er alltid like blid, den er aldri humørsyk. Klikk + braaaa + godbit = kjempegøy. Når vi trente stå under marsj så nazi klikket jeg, jeg rørte ikke klikkeren med mindre alle 4 stod plent i bakken, og akkurat i det sekundet klikket jeg, om jeg skulle sagt braaaaaa så er det ikke sikkert jeg ville fått like knall ståer. Jeg føler iallefall etter å ha hatt stor skepsis og meldte meg på kurs at dette fungerer veldig bra for meg, positiv hundetrening er mye mer gøy enn å bli fortalt jeg skal skrike og ta tak i nakkeskinnet til bikkja mi... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg ikke hvor du vil hen? Mener du at de fleste bruker klikker og eller "positiv" trening?

Nei, men jeg har på mine 20 år i hunderiet aldri hørt noen sette aldersgrenser på trening av hund (uansett hvilke metoder man har benyttet), bortsett fra på agility pga det fysiske. Jeg har heldigvis ikke beveget meg inn i fuglehund- og gjeterhundmiljøet, så der kan det muligens forekomme ja, men jeg har aldri hørt om det ifm tradisjonell trening av hund til lp/bruks o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg har på mine 20 år i hunderiet aldri hørt noen sette aldersgrenser på trening av hund (uansett hvilke metoder man har benyttet), bortsett fra på agility pga det fysiske. Jeg har heldigvis ikke beveget meg inn i fuglehund- og gjeterhundmiljøet, så der kan det muligens forekomme ja, men jeg har aldri hørt om det ifm tradisjonell trening av hund til lp/bruks o.l.

Ingen aldersbegrensning der heller. De slipper bare de utrolig lange hentene :icon_redface: Zizco startet to dager etter at han kom hjem 7,5 uker gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg har noen spørsmål i forhold til klikkertrening. Jeg syns egentlig det ser og virker spennendes, og jeg trur at Frost kan fungere godt med det.

Men kan man starte forsiktig med valpen, eller er det noen spesiell alder man burde begynne??

Og om jeg velger klikkertrening, så er man vel ikke avhenge klikkeren hele tiden? Man kan liksom fortsatt trene uten den på eks kurs osv, så lenge hunden kan ordet "bra"?

Jeg har jo sånn egentlig mål at jeg vil ta bronsjemerket til høst/vinter...om ting går riktig vei, etter det vil jeg se om videre konkuranse lydighet er noe for meg og Frost. Men er det noe problem å få øvelsene inn med klikker?

Jeg søkte også på klikkertrening på forumet, men fant liksom ingen spesifikke tråder, mulig jeg må søke på annet ord??

Takk på forhånd for svar :blink:

Ps: Har tenkt å kjøpe den store boken om klikkertrening for å få grundig innlæring!

Vi startet med klikkertrening når vi fikk henne, knappe åtte uker. Men da bare med å trene inn hva klikket betyr. Altså klikke for alle mulige ting hun gjør - etterfulgt av godbit. Vi er veldig glade for at vi gav henne en god stund bare med denne treningen - det har gjort det mye lettere å bruke klikkeren i ettertid. Man skal ikke og bør ikke alltid bruke klikkeren - klikkertrening dreier seg om å belønne frivillig adferd og oppfordre hunden til å utforske selv. Klikkeren er egentlig bare et verktøy på veien - en mer nøyaktig måte å belønne den korrekte adferden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig glad i klikkertrening, min eldste hund er trent normalt med godbiter og ros, men jeg ser hvor mye mer presist jeg får det til med klikkeren, og at klikkeren alltid er konsis, den er ikke sur eller veldig overlykkelig. Startet når Amiga kom i hus og har gått 3 kurs hos Gilabb, klikkertrening er gøy :blink:

Har startet med hu eldste nå, og hu tok det med en gang.

Amiga tilbyr mye mer atferd enn det Foxi gjør, og er morsomt å se henne spinne rundt og dekke og bare helloooo, hellooo, jeg vil trene.... klikke daaaa...

Det er veldig sant. Her i huset har vi konsekvent brukt kun klikk når hun gjør noe bra - men når hun gjør noe ekstra bra, feks for første gang tilbyr adferden vi forsøker å få frem - så har vi brukt vanlig ros i tillegg. Det skjønner hun godt - da har hun vært ekstra flink. Kommer gjerne to ostebiter i stede for en også.

Veldig morsomt når de prøver aaalt de kan, men noen ganger kan det være slitsomt også. Hun blir litt låst i alt hun kan før hun forstår at det er noe nytt som skal læres. Men du verden så komisk når hun gjør aaalle triksene sine, snurrer begge veier, ruller, high five, etc før hun avslutter med å spille død (siden det var det siste hun lærte) og der ligger hun på ryggen og ser håpefull ut :D Da er det VANSKELIG å ikke klikke og belønne for forsøket.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...