Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling! Svindel og bedrag? Et avtalt spill?


dualknot
 Share

Recommended Posts

Desto større grunn for at dere unge med friske øyne faktisk gjør noe med den dritten dere ser da :icon_confused:

Det er et valid poeng 2ne, og du skal vel heller ikke se bort fra at det også skjer. Et sted å begynne er her noe NKK og Hundesport har invitert til ved å ta opp påstandene i magasinet.

Og noen ganger er det en stor fordel å faktisk ha satt beinet innafor dørstokken før man begynner å anta at det er skitt i krokene også :wub:

For å følge deg i metaforenes irrganger: Så hvor mange ganger må man ha vært innom dørstokken for å stadfeste at det er skittent i krokene, når det lukter surt lang vei fra før du ankommer gårdsplassen? Noen ganger kan man med stor sannsynlighet se hvor landet ligger for hvordan det er innendørs ved å se på klientellet og hvordan det ser ut utenfor huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Letohallen er 40 min fra meg, Krsand er 5 timer, gruppedømminga begynner som regel klokka 15, gruppe 3 er ferdig sånn ca kl 16, så da er ikke jeg hjemme før klokka 21-22 på kvelden, også skal opp klok

He, he! Utstilleren er ikke velkommen fordi dommeren er korrupt. Ha, ha, ha! Den var ny! Hvorfor har du stilt ut hund i 40 år hvis systemet er så korrupt? Vunnet mye, kanskje? Ja, ja, da ve

Dommere er vel som folk flest. Enkelte er flinkere til å utføre jobben sin proffesjonelt enn andre. Det er vel det det hele bunner i, hvor proffesjonelt dommeren opptrer.

Det er et valid poeng 2ne, og du skal vel heller ikke se bort fra at det også skjer. Et sted å begynne er her noe NKK og Hundesport har invitert til ved å ta opp påstandene i magasinet.

Tja.. Jeg skal tro det når jeg ser det, men jeg tipper det er som i resten av hundemiljøet - en masse bitching om hva alle andre enn en sjøl gjør galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg skal tro det når jeg ser det, men jeg tipper det er som i resten av hundemiljøet - en masse bitching om hva alle andre enn en sjøl gjør galt..

At hundemiljøet har sine problemer og at det er bitching er det absolutt ingen tvil om. At det problemet både er større og kanskje mer alvorlig enn trynedømming betviler jeg ikke. Men det er egentlig en annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel vektelegges bare utstillingsresultater hos helt nye og uerfarne oppdrettere - uansett rase.

a055.gif

Det har ikke slått deg at championattitler bare er interessant for nye og ukyndige valpekjøpere. De fleste er bare nye og lite innsiktsfulle en stund, med erfaring kommer gjerne større innsikt og forståelse.

Tull og vas. Jeg vil påstå at tallmessig, så er majoriteten av norske oppdrettere av den mindre ærbare og opplyste sorten, og holder seg til et strengt minimum av meritter og unndrar mer enn gjerne de negative sidene ved eget oppdrett, både ved ond vilje og ukunnskap.

Man røntger avlsdyr fordi man må, man unnlater å få avlest bilder av dårlige hunder, man bortforklarer og "glemmer" sykdom som ikke registreres og man jakter på dommere som kan opphøye den middelmådige til champion.

Det er en endeløs strøm av nye og ukyndige valpekjøpere til å støtte oppunder disse "erfarne og innsiktsfulle" oppdretterne, noen av disse (flere og flere, dessverre) går så videre i sin oppdretters fotspor.

Til saken:

Klart trynedømming forekommer. Dommere er mennesker, og tilogmed oppdrettere. Ved helt tydelige tilfeller bør man faktisk levere inn en formell klage - at det kan bli vanskelig når det er mindre ting, er en annen sak. Det får man leve med når systemet er som det er - det ligger på en måte i oppleggets natur det, når man ikke bare skal vurdere kvaliteten på en hund men også sette dem i konkurranse mot hverandre.

Jeg har aldri stilt hund jeg, bare så det er sagt. Ikke løper jeg ned dørene på utstilling heller. Men jeg vet hvordan systemet er bygget opp, og så lenge standardene er så åpne for tolking og moteinnfall og man setter hunder i konkurranse, så vil det alltid forekomme trynedømming og dårlige tapere (og vinnere, for den saks skyld).

Og jo - jeg tror at mesteparten av den "rapporterte" trynedømmingen rett og slett er dårlige tapere som trenger en alternativ forklaring når hunden(e) deres ikke når opp. Hundemiljøet er fullt av myrsniper.

At NKK går ut og fornekter at det overhodet forekommer overrasker meg ikke på en flekk. Nå har ikke jeg lest artikkelen, men jeg kan levende forestille meg svaret... :whistle:

Da gjelder det å huske på at NKK ikke er en non-profit-organisasjon. De jobber for penger, og de driver etter hva som er lønnsomt, ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til saken:

Klart trynedømming forekommer. Dommere er mennesker, og tilogmed oppdrettere. Ved helt tydelige tilfeller bør man faktisk levere inn en formell klage - at det kan bli vanskelig når det er mindre ting, er en annen sak. Det får man leve med når systemet er som det er - det ligger på en måte i oppleggets natur det, når man ikke bare skal vurdere kvaliteten på en hund men også sette dem i konkurranse mot hverandre.

Jeg har aldri stilt hund jeg, bare så det er sagt. Ikke løper jeg ned dørene på utstilling heller. Men jeg vet hvordan systemet er bygget opp, og så lenge standardene er så åpne for tolking og moteinnfall og man setter hunder i konkurranse, så vil det alltid forekomme trynedømming og dårlige tapere (og vinnere, for den saks skyld).

Og jo - jeg tror at mesteparten av den "rapporterte" trynedømmingen rett og slett er dårlige tapere som trenger en alternativ forklaring når hunden(e) deres ikke når opp. Hundemiljøet er fullt av myrsniper.

Sorry, jeg skjønner ikke hva du prøver å si i det hele tatt. Du har ikke stilt hund, og er sjeldent på utstilling, men du vet at det forekommer trynedømming fordi standarden er åpen for tolkning og moteinnfall? I tillegg tror du at den rapporterte trynedømmingen rett og slett er dårlige tapere som trenger en alternativ forklaring når hunden deres ikke når opp? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg skjønner ikke hva du prøver å si i det hele tatt. Du har ikke stilt hund, og er sjeldent på utstilling, men du vet at det forekommer trynedømming fordi standarden er åpen for tolkning og moteinnfall? I tillegg tror du at den rapporterte trynedømmingen rett og slett er dårlige tapere som trenger en alternativ forklaring når hunden deres ikke når opp? :whistle:

Nei - jeg tror nok at det forekommer trynedømming - men at det i de aller fleste tilfeller der folk påstår at det er det, så er det nok heller myrsnipene som er ute og går. Enkelte finner jo alltid en grunn hver eneste gang deres hund(er) ikke vinner.

Men at trynedømming forekommer både på utstilling, i lydighet osv er jo ganske åpenbart. Man får jo med seg ting selv om man ikke farter rundt land og strand. :whistle:

Jeg tror dog ikke at dette er et så utbredt problem som enkelte skal ha det til. Selvsagt er det juks, og klart det er surt for de som taper, men konsekvensen er jo den samme som når folk "shopper" dommere som de vet setter opp hunden fordi de faktisk liker den så godt.

Denne trynedømmingen der man setter opp folk man liker har jo ingen konsekvenser for hundens kritikk og øvrige bedømming - da er det verre med trynetillegg der dommeren IKKE liker deg eller dømmer hunden basert på helt andre ting enn de skal - som i Caranthirs tilfelle der hunden var dømt før den hadde startet. Jeg tror nesten det er et større problem faktisk.

Hvis standarden ikke var åpen for tolkning, så ville vi heller ikke sett trynedømming, det ville jo vært umulig å komme unna med. Jo mer rom for tolkning jo mer spillerom har dommerne til å sette opp akkurat den hunden de vil uten å bryte reglene i de fleste tilfeller. Dermed kommer man heller ingen vei med å klage på disse tilfellene.

Der dommer faktisk HAR brutt reglene derimot, bør man benytte seg av den muligheten.

Som i tilfellet med dommeren som shoppet med vinneren, det er jo ikke lov ifølge reglementet du (?) la ut over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller fleste tilfeller handler "trynebedømning" om ren misunnelse :) At de samme oppdretterene og deres hunder har klippekort på vinnerpodiet, er nok like mye en bekreftelse på at de gjør ting riktig ift rasestandard, i tillegg til at de som oftest velger først når de "ekstra" lovende valpene i kassen skal plukkes ut. At en i tillegg ofte har noe mer erfaring ift å få ut potensialet også, minsker vell ikke akkurat mulighetene i utstillingsringen senere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er nok ren misunnelse at jeg ser trynedømming. Jeg forventer jo at bikkja mi med minst 5 utstillingsfeil som i beste fall får en gul eller en syltynn rød på utstilling egentlig skal ta det certet. Sånn egentlig liksom. Bryr meg om cert og utstillingsresultatene etter kvalitetsdømmingen gjør jeg også, det er mye viktigere at hunden min er penest av alle enn at den skal oppfylle noen banale rasekrav.

(ironivarsel :) )

Er det rart det er dårlig miljø i utstillingsringen når man blir stemplet som kjip, sjalu, bitchete eller andre stereotyper hvis man er negativ mot "systemet"? At man hverken vil se eller anerkjenne problemer også, minner meg nesten om en eller annen form for styringssett som var vanlig i østligere deler av europa for 20 år siden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart det er dårlig miljø i utstillingsringen når man blir stemplet som kjip, sjalu, bitchete eller andre stereotyper hvis man er negativ mot "systemet"? At man hverken vil se eller anerkjenne problemer også, minner meg nesten om en eller annen form for styringssett som var vanlig i østligere deler av europa for 20 år siden :)

Jeg antar at om jeg sier at jeg syns agility er en tante-sport, eller at rally-LP og freestyle er for folk som ikke evner å lære bikkjene sine ordentlig lydighet, eller at IPO er en sport for menn med liten tiss, så blir jeg neppe tatt i mot med åpne armer eller kronet til "årets debatant" - særlig ikke når jeg på toppen av det hele ikke har interesse eller særlig kunnskap om hverken agility, rally-LP, freestyle eller IPO. Jeg regner med at da vil jeg fremstå som ignorant og uvitende, jeg..

Og personlig syns jeg at det største problemet i utstillingsmiljøet, er at folk er nødt til å si meningene sine hele jaevla tiden.. Det er mye mulig at jeg er overdrevent høflig (jah, tenk det, liksom), men om jeg syns at bikkja til Hvermansen er stygg, så har jeg ikke noe enormt behov for å fortelle Hvermansen det, jeg - og om han spør, så klarer jeg helt sikkert å hoste opp noe som ikke nødvendigvis er jug, men heller ikke ufint - som f.eks "han har stilig farge" eller "jøss så lange bein han har". Personlig så har jeg ikke noe behov for å fortelle andre uoppfordret at ørene er for store, eller at med den mentaliteten der, så har du jaggu meg gjort et rævva kjøp, eller at den valpen der neppe blir noe å se på som voksen gitt..

Du ser det igjen rundt ringen, hvor man står og diskuterer dømminga og hvor innmari blind dommeren må være som ikke ser at akkurat min hund faktisk er den fineste på hele stevneplassen - og ihvertfall ikke den der som står i ringen og vinner , for den er jo schtøgg og ikke kan den bevege seg heller, og så du at h*n gjorde utfall mot dommeren eller? Den er jo gæern i tillegg, liksom.. DET er et problem, ikke at en og annen dommer er frekk nok til å snakke med utstillerene etter bedømminga er ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 2ne, jeg har ikke lagt noen karakteristikker mot de som driver utstilling, ei heller har jeg kommentert at noen har stygge hunder. Jeg har rett og slett påpekt at det finnes urettferdighet og juks i en aktivitetsgren. Punktum finale. At jeg personlig synes utstilling er mindre interessant er en ting, hva folk velger å gjøre på fritiden er en annen. Trenger ikke å synes folk er teite eller drive disrespekt bare fordi man finner en aktivitet mindre interessant... Og igjen synes jeg det er rart at de som synes om og er glad i utstilling ikke har lyst å reagere på de som driver juks. At vi som sier i fra om at vi har sett det heller blir kalt bitchete og teit er meg veldig merkverdig... Nei ingen mener det er et kjempeproblem, som jeg har sagt 4 gang er det noe som skjer i noen ringer - noen ganger. Ikke alltid. Men et problem som blir oversett vokser seg gjerne større jo mer det blir oversett. Heldigvis er det ikke mitt problem, men jeg ville satt pris på om noen kom og fortalte meg om juks og urettferdighet innen mitt hobbyområde. Om noen kom og fortalte meg, "hey, det er noen som lurer til seg fuel og flyr gratis" så ville jeg tatt dette seriøst, ikke kallt personen bitchete og sjalu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men 2ne, jeg har ikke lagt noen karakteristikker mot de som driver utstilling, ei heller har jeg kommentert at noen har stygge hunder. Jeg har rett og slett påpekt at det finnes urettferdighet og juks i en aktivitetsgren. Punktum finale. At jeg personlig synes utstilling er mindre interessant er en ting, hva folk velger å gjøre på fritiden er en annen. Trenger ikke å synes folk er teite eller drive disrespekt bare fordi man finner en aktivitet mindre interessant... Og igjen synes jeg det er rart at de som synes om og er glad i utstilling ikke har lyst å reagere på de som driver juks. At vi som sier i fra om at vi har sett det heller blir kalt bitchete og teit er meg veldig merkverdig... Nei ingen mener det er et kjempeproblem, som jeg har sagt 4 gang er det noe som skjer i noen ringer - noen ganger. Ikke alltid. Men et problem som blir oversett vokser seg gjerne større jo mer det blir oversett. Heldigvis er det ikke mitt problem, men jeg ville satt pris på om noen kom og fortalte meg om juks og urettferdighet innen mitt hobbyområde. Om noen kom og fortalte meg, "hey, det er noen som lurer til seg fuel og flyr gratis" så ville jeg tatt dette seriøst, ikke kallt personen bitchete og sjalu.

Ingen som sier dere er det pga dere sier i fra hva dere har sett. "Vi" som reagerer gjør det pga man gjentar seg selv om hvor fælt det er og hvor mye juks det er UTEN å gå via det systemet man har. Om man mener det er juks så hjelper det lite at man klager i blogger/forum/med alle man ser. Man må klage til rette instans.

Om det så er utstilling/lp/bruks/mentaltester osv.

Flere ganger i denne tråden har det blitt hengt ut oppdretter (tar seg 2 sek å spore opp) dommere (som også tar 2 sek å spore opp) og det gjør meg forbanna! Man gjør slikt via de rette kanalene om det er så at disse driver med juks dvs NKK IKKE forum/blogg/hjemmeside osv osv

Om du blir ranet så får du ikke igjen på forsikring om du skriver på hjemmesiden/forum/prate med naboen osv osv at du ble ranet for det og det av den og den. Da må du faktisk gå til politiet og forikringselskap. og forsikringselskapet får ikke gjort noe før du snakker med politiet. Og raneren får ikke sin straff med mindre politiet har bevis at den personen ranet deg.

Ser du poenget nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke det gikk an å klage, og ei heller har jeg lagt ut direkte opplysninger om hverken hvor jeg har sett noe eller hva jeg har sett. Det er forsåvidt irrelevant om man har klaget noe inn eller ei, da det for min del ikke er "a matter of life and death". Nevnte trynedømming fordi jeg tenkte det kunne hjelpe til mer holdningsarbeid og flere åpne øyne, ikke fordi jeg satt og var surkete pga direkte tilfeller.

Så nei, ser ikke poenget rent fra mitt synspunkt :) Hvis det gjelder hva andre kanskje har sagt, så ser jeg mer av poenget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ante ikke det gikk an å klage, og ei heller har jeg lagt ut direkte opplysninger om hverken hvor jeg har sett noe eller hva jeg har sett. Det er forsåvidt irrelevant om man har klaget noe inn eller ei, da det for min del ikke er "a matter of life and death". Nevnte trynedømming fordi jeg tenkte det kunne hjelpe til mer holdningsarbeid og flere åpne øyne, ikke fordi jeg satt og var surkete pga direkte tilfeller.

Så nei, ser ikke poenget rent fra mitt synspunkt :) Hvis det gjelder hva andre kanskje har sagt, så ser jeg mer av poenget :D

Mulig du har qoutet meg eller omvendt og dermed blitt litt kluss. :D

Uansett: Når du melder deg på utstilling så krysser du av at du er gjort deg kjent med reglene. Der står det om klagerett/protester. Når du krysser av der så har du bekreftet at du har gjort deg kjent med dette. Så om du ser noe skal du i teorien vite om dette med potester/klage.

8. Protest

Protest kan kun fremlegges dersom utstillingsreglene

er brutt.

Protesten skal være skriftlig, mottatt av

NKK og betalt innen 8 dager etter utstillingen.

Standen til NKK eller adressen til NKK innen 8 dager, klarer de fleste å finne.

edit: "Du" er ikke nødvendigvis akkurat deg, men den personen som melder seg på.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et helt annet tema selvfølgelig som om ikke annet kanskje er like viktig. Ustillere er nødvendigvis ikke noe bedre i denne sammenhengen og hjelper til med å ødelegge denne aktiviteten vel så mye.

Jeg er personlig ingen stor show-deltaker, men jeg kan rasestandard og vet hva som er et godt eksteriør. Profilen min sier vel derimot mer hva jeg fokuserer på i så henseende, og mener vel at ordtaket "beauty is, what beauty does!" klinger bedre!

Så du har ikke deltatt på så mange utstillinger før du konkluderte med at utstilling er svindel, bedrag og avtalt spill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel kanskje være at du oppfatter det litt annerledes en vi som faktisk driver aktivt med utstilling, eller?

Kan godt gjenta det jeg iallefall har prøvd å framme de siste sidene: Det er synd at dere som driver aktivt med utstilling ikke ser ugresset i deres egen hage da. Og at dere oppfører dere på denne måten (jeg får iallefall ikke inntrykk av at du har spesielt lyst å hverken tro eller høre på det øret) når man nevner det, gjør meg ikke noe annet enn overassket. Hadde noen kommet med slike innspill til en hobby jeg hadde hatt, hadde jeg blitt følelser som f.eks opprørt, bekymret for utviklingen - men kanskje også noe blendet av min egene hellige overbevisning. Dermed også glad for at noen fortalte meg et "utenfor boksen" syn på det jeg hadde holdt på med så utrolig lenge. Jo mer "inngarva" man blir, jo mer blind blir man... :ahappy:

Så du har ikke deltatt på så mange utstillinger før du konkluderte med at utstilling er svindel, bedrag og avtalt spill?

Også du misforstår, da det ikke er noen som har konkludert med at utstilling i Norge slik vi ser den i dag er hverken svindel, bedrag eller avtalt spill. Men at det skjer fra tid til annen både svindel, bedrag og avtalt spill - er poenget. Vil ikke dere som er på mange utstillinger ha dette bort? Vil dere ikke reagere? Vil dere ha slikt i omkretsen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt gjenta det jeg iallefall har prøvd å framme de siste sidene: Det er synd at dere som driver aktivt med utstilling ikke ser ugresset i deres egen hage da. Og at dere oppfører dere på denne måten (jeg får iallefall ikke inntrykk av at du har spesielt lyst å hverken tro eller høre på det øret) når man nevner det, gjør meg ikke noe annet enn overassket. Hadde noen kommet med slike innspill til en hobby jeg hadde hatt, hadde jeg blitt følelser som f.eks opprørt, bekymret for utviklingen - men kanskje også noe blendet av min egene hellige overbevisning. Dermed også glad for at noen fortalte meg et "utenfor boksen" syn på det jeg hadde holdt på med så utrolig lenge. Jo mer "inngarva" man blir, jo mer blind blir man... :ahappy:

Problemet, er at vi ikke ser ugresset på samme måte som deg. Om en dommer setter opp en bestemt type hund, velger jeg å tro det er fordi denne dommeren nettopp liker den typen hund. Om noen har et samarbeid med en dommer, så er det vel kanskje ikke så rart at dommeren setter opp den typen hund, er det?

Problemet er ikke at folk stiller for folk de har samarbeid med, problemet er at systemet tillater at de kan stille for hverandre. Så lenge det ikke finnes regler som sier at man ikke kan dømme "venners" hunder, så må vi bare godta reglene slik de er, eller la vær å stille.

Ved at jeg melder på for en dommer, så vet jeg at "sånn er reglene", og må forholde meg til de. Jeg velger, i det øyeblikket jeg melder på å godta det som skjer i ringen. Er det noe jeg er missfornøyd med, så må jeg sende inn en klage. Så enkelt er det, faktisk. Hadde det vært så åpenlyst og vanlig som du fremstiller det her, så vil jeg tro disse dommerene hadde fått inn mye mer klager på seg en hva som antagelig er gjort. Det finnes grenser for hvor mange klager som skal til før nkk reagerer. Tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar, fullstendig blendet.... :ahappy:

Jeg kjenner at du irriterer meg så inni ****** mye, at jeg rett å slett ikke gidder å diskutere mer med deg. Du har gjort deg opp din mening, på tross av at du selv sier du ikke er inni systemet. Du har "alltid rett", det pleier å være en gjenganger i diskusjoner du deltar i, Jeg velger derfor å legge diskusjonen død fra min side. Så kan noen andre bruke tid og krefter på å diskutere med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ahappy:

Jeg tror det er et innlegg du burde ha tellt til ti med før du postet, for det bar lite preg av å være gjennomtenkt. Personangrep er aldri en måte å komme seg noen vei på, og vil naturligvis bli rapportert.

Du må veldig gjerne ha den troen du har, og du kan gjerne få rett hos meg - hvis det er det du vil. For min del er det likegyldig. For min del gjør det ikke så mye at utstillingsresultater er falske, kjøpte eller resultater av avtalt spill. Det er jo kun dere det går utover. For min del skulle jeg gjerne ha ønsket at det bare var så vel at trynedømming ikke finnes. Jeg kan godt stille meg sammens med dere, lukke øynene og late som at alt går bra. Det pleier jeg å gjøre hver gang jeg hører om politikere og miljøløfter, og andre ting jeg egentlig ikke har lyst å høre på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt gjenta det jeg iallefall har prøvd å framme de siste sidene: Det er synd at dere som driver aktivt med utstilling ikke ser ugresset i deres egen hage da. Og at dere oppfører dere på denne måten (jeg får iallefall ikke inntrykk av at du har spesielt lyst å hverken tro eller høre på det øret) når man nevner det, gjør meg ikke noe annet enn overassket.

Hvorfor i all verden skal man tro på et menneske som for det første overhodet ikke er interessert i utstilling, som knapt nok (om aldri) har satt sine bein i en utstillingsring og som synes utstillingsresultater er helt uinteressante ? Jeg lurer på hvor du har erfart at det foregår trynedømming og alskens snusk og fanteri ? Man kan ikke forholde seg til folk som bare videreformidler hearsays de kanskje, muligens har snappet opp fra en eller annen snurt oppdretter som ikke oppnår forventa resultat på sine hunder fordi det er andre som stadig kommer og vinner...

Hadde noen kommet med slike innspill til en hobby jeg hadde hatt, hadde jeg blitt følelser som f.eks opprørt, bekymret for utviklingen - men kanskje også noe blendet av min egene hellige overbevisning. Dermed også glad for at noen fortalte meg et "utenfor boksen" syn på det jeg hadde holdt på med så utrolig lenge. Jo mer "inngarva" man blir, jo mer blind blir man... :ahappy:

Du må ikke tillegge andre mennesker dine egne svakheter vet du :ahappy:

Også du misforstår, da det ikke er noen som har konkludert med at utstilling i Norge slik vi ser den i dag er hverken svindel, bedrag eller avtalt spill. Men at det skjer fra tid til annen både svindel, bedrag og avtalt spill - er poenget. Vil ikke dere som er på mange utstillinger ha dette bort? Vil dere ikke reagere? Vil dere ha slikt i omkretsen deres?

Igjen - det er neppe problematisk for oss som driver med dette når det ikke er noen som gjør noe med det eller ?

For min del er det likegyldig. For min del gjør det ikke så mye at utstillingsresultater er falske, kjøpte eller resultater av avtalt spill. Det er jo kun dere det går utover. For min del skulle jeg gjerne ha ønsket at det bare var så vel at trynedømming ikke finnes. Jeg kan godt stille meg sammens med dere, lukke øynene og late som at alt går bra. Det pleier jeg å gjøre hver gang jeg hører om politikere og miljøløfter, og andre ting jeg egentlig ikke har lyst å høre på :ahappy:

Jeg er jo imponert over innsatsviljen til å "gjøre noe" med noe du egentlig overhodet ikke er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt gjenta det jeg iallefall har prøvd å framme de siste sidene: Det er synd at dere som driver aktivt med utstilling ikke ser ugresset i deres egen hage da. Og at dere oppfører dere på denne måten (jeg får iallefall ikke inntrykk av at du har spesielt lyst å hverken tro eller høre på det øret) når man nevner det, gjør meg ikke noe annet enn overassket. Hadde noen kommet med slike innspill til en hobby jeg hadde hatt, hadde jeg blitt følelser som f.eks opprørt, bekymret for utviklingen - men kanskje også noe blendet av min egene hellige overbevisning. Dermed også glad for at noen fortalte meg et "utenfor boksen" syn på det jeg hadde holdt på med så utrolig lenge. Jo mer "inngarva" man blir, jo mer blind blir man... :ahappy:

Også du misforstår, da det ikke er noen som har konkludert med at utstilling i Norge slik vi ser den i dag er hverken svindel, bedrag eller avtalt spill. Men at det skjer fra tid til annen både svindel, bedrag og avtalt spill - er poenget. Vil ikke dere som er på mange utstillinger ha dette bort? Vil dere ikke reagere? Vil dere ha slikt i omkretsen deres?

Jeg har ikke nilest og ført statistikk på hva alle har skrevet, men finnes det noen bortsett fra muligen Lotta som har hevdet at dette aldri forekommer? Jeg leser at mange er enige i AT det skjer, men ser at de som har flere år på baken i ringen, påstår det skjer i mindre grad enn de som har vært lite i ringen.

Angående dette å "gjøre noe med det": Si jeg var på en utstilling hvor jeg mente det sannsynligvis skjedde trynedømming. Hva skal jeg gjøre da? Hvilke klare bevis kan jeg sende med til NKK? Hva skal jeg skrive? Skulle jeg klart å dokumentert at det lignet mistenkelig mye på trynedømming, burde jeg aller helst ha filmet hele seansen, jeg burde ha tatt opp på skjult lydbånd hva forskjellige folk sier, jeg burde virkelig ha lagt min sjel i dette - som en annen 007agent! :ahappy:

Grunnen til at jeg ikke gjør det, er fordi jeg er såpass ny at jeg ikke vet når dette vil skje. Og selv om en dommer kan være kjent for trynedømming, så kan man ikke garantere at det skjer der jeg er. Kanskje burde man også samle bevis fra flere utstillinger, også de der dommeren dømte andre raser man selv ikke har? Og en annen grunn til at jeg ikke gjør dette må vi ikke glemme - hvordan i alle dager skulle jeg som vanlig dødelig (tidligere dødelig student) finansiert en slik etteretning? Og hvor går grensen for spionasje?! :ahappy: For å være litt mer seriøs: jeg kjenner ikke så veldig mange, og jeg aner ikke hvordan jeg skulle utformet en slik klage. Bevisbyrden ville vel ha ligget på meg vil jeg anta, og å komme med at man har "en følelse av trynedømming" det holder selvsagt ikke.

Så hva gjør jeg? Jeg skygger unna. Jeg stiller ikke for dommere hvor jeg mener jeg ble forskjellsbehandlet fordi jeg ikke hadde et kjent ansikt. Jeg kan også forhøre meg med andre jeg stoler på, spørre hva de mener om X og Y dommer, og vurdere om jeg vil stille for vedkommende hvis jeg får mulighet. Hadde alle gjort sånn, ville de som vinner fått færre konkurrenter og dermed færre poeng til sine utstillingslister, og dommerne ville fått færre dommeroppdrag. Men nåde meg om jeg eller alle andre hadde tatt feil! Enn å ha "skviset ut" en dommer på denne måten, når det i ettertid viste seg at det ikke var trynedømming, men kun "en følelse av"? Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å lable dommere som trynedommere, spesielt når man ikke sender inn en klage selv.

Jeg har forresten en venninne som ble utestengt fra all aktivitet i NKK i et år, nettopp fordi hun skrev slike ting som mange av dere gjør, på canis. NKK fikk nyss i det, fant ut hvem hun var, og vips - utestengelse (sammen med flere som også hadde skrevet lignende ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at folk som nesten ikke er på utstillinger engang påberoper seg til å både kunne rasestandarden bedre enn dommere (som både har lengre erfaring fra utstilling, ofte fra oppdrett i tillegg og har utdannelse). Og de klarer å se all denne svindelen og bedraget som få andre ser noe av. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at folk som nesten ikke er på utstillinger engang påberoper seg til å både kunne rasestandarden bedre enn dommere (som både har lengre erfaring fra utstilling, ofte fra oppdrett i tillegg og har utdannelse). Og de klarer å se all denne svindelen og bedraget som få andre ser noe av. :ahappy:

Det er enten fordi vi ikke har sett lyset, eller fordi vi er blendet av lyset, det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en venninne som ble utestengt fra all aktivitet i NKK i et år, nettopp fordi hun skrev slike ting som mange av dere gjør, på canis. NKK fikk nyss i det, fant ut hvem hun var, og vips - utestengelse (sammen med flere som også hadde skrevet lignende ting).

Det er faktisk en litt viktig ting å tenke på. For i følge NKK har vi ikke lov til å kritisere dommere i forum etc. Det er flere her som enkelt kommer til å få aktivitetsnekt om noen tipser denne tråden inn til NKK. Å finne ut hvem enkelte er, er ikke noen man trenger Tore på Sporet til..

Det er enten fordi vi ikke har sett lyset, eller fordi vi er blendet av lyset, det :ahappy:

Det må være det ja. Trur jeg skal være i min boble videre da. Den virker mye triveligere, så da kommer jeg til å stille Vidasen en gang til med god samvittighet på at jeg antakelig får en helt ærlig og fortjent gul sløyfe. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...