Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling! Svindel og bedrag? Et avtalt spill?


dualknot
 Share

Recommended Posts

Det hadde passet bedre å si "blinket i rosetten!" Den er jo ikke ærlig fortjent uansett. Den er jo et resultat av "krig og fred og sånn!"

Fikk inntrykk av at du var en kløpper i ordspill og denslags, jeg ... "Når poletten ramler ned" så betyr det at noen (omsider) har tatt poenget/skjønt saken, det være seg på utstillinger, debattforum eller et hvilket som helst annet sted.

Jeg har ikke til intensjon om å ha en uttømmende debatt med deg Lotta. Jeg registrerer bare at vi har forskjellig synspunkt ståsted, erfaring og opplevelse av temaet. Uansett hvor korrekt mine mistanker er eller IKKE så vil det ikke hjelpe på ditt syn eller standpunkt. Det får jeg ikke gjort noe med uansett har jeg en mistanke om. Da er det bortkastet tid å prøve. Poengene er uansett utdelt. Leserene og meddebattantene får selv gjøre seg opp en mening.

Leserne og meddebattantene har formodentlig en mening, uavhengig av hva både du og jeg måtte uttale.

Inntil om så skulle skje, lykke til i ringen og de subjektive bedømmelsene. Se ikke bort fra at jeg står ringside og kommenterer!

Det kan jeg se helt bort fra, siden jeg ikke har eid hund eller vært på en eneste hundeutstilling på flere år, ei heller har jeg noen som helst planer i den retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Letohallen er 40 min fra meg, Krsand er 5 timer, gruppedømminga begynner som regel klokka 15, gruppe 3 er ferdig sånn ca kl 16, så da er ikke jeg hjemme før klokka 21-22 på kvelden, også skal opp klok

He, he! Utstilleren er ikke velkommen fordi dommeren er korrupt. Ha, ha, ha! Den var ny! Hvorfor har du stilt ut hund i 40 år hvis systemet er så korrupt? Vunnet mye, kanskje? Ja, ja, da ve

Dommere er vel som folk flest. Enkelte er flinkere til å utføre jobben sin proffesjonelt enn andre. Det er vel det det hele bunner i, hvor proffesjonelt dommeren opptrer.

Før vi blander inn for mange epler og bananer. Det jeg har fokusert på er trynedømming og avtalt spill. Om jeg har argumentert at all subjektiv bedømming = juks har jeg enten knotet noe for J#%&%-lig eller vært bevistløs i gjerningsøyeblikket. La det være avklart, at om jeg har formulert meg dit, så beklager jeg!

Mitt fokus har vært avtalt spill og trynedømming. For å argumentere at dette har skjedd har det blitt trukket frem eksempler med at hunder med diskvalifiserende feil har blitt satt opp til topp plassering. Her har jeg brukt eksempler fra egen rase for å visualisere diskvalifiserende feil slik som haleknekk, ringlet hale og manglende tenner for å nevne noe. Dette for å ta bort evt. fokus på den rasen som var gjenstand for den bedømmelsen og anonymisere rase/dommer/oppdretter.

Diskvalifiserende feil uansett hvor subjektiv dommeren har lov til å være i sin vurdering, så SKAL IKKE belønnes med CERT! Når dette skjer gjentatte ganger mellom en gitt hund og en gitt dommer så er det lov å stille spørsmålstegn. Resten er historie!

Nå går du inn for å misforstå. Jeg gjentar meg selv - hva som kan se ut som trynedømming for noen, kan rett og slett være en dommers subjektive tolkning av rasestandarden, ref. dette med de grå tervene som fikk 0 på utstilling.

Du har pratet om konseptet eksteriørbedømming som om rasestandarder er en pepperkake-form, hvor alt som har det minste avvik fra denne formen, ikke fortjener mer enn høyst blå - du har jo argumentert flere ganger med at det må være noe suspekt når en hund kan få CK på en utstilling, og blå eller gul på en annen, ikke sant?

Mine argumenter har vært at så enkelt er det ikke. Nei, terven skal ikke være sandfarget, er den den så er det en diskvalifiserende feil. Men om dommeren f.eks syns at disse tervene er utvasket i fargen, da er det brått ikke en diskvalifiserende feil, da er den bare en grov feil - ser du poenget mitt?

For å illustrere, her har du fire belgere, to hanner og to tisper. Det regnes som en grov feil med for lett eller for tung beinstamme. Det korrekte er at de skal være kraftige uten å være tunge (helhetsinntrykket skal være: Middels stor, velproporsjonert, kvadratisk, kombinerer eleganse og kraft. Tørr og sterk muskulatur, hardfør og vant til et liv i friluft. Skapt for å motstå de skiftende årstider og det hyppige værskifte av det belgiske klima. Med sin harmoniske bygning og hodets stolte holdning gir den inntrykk av robust eleganse):

4320076996_d45b37a8d5.jpg

Rekkefølgen er hann, tispe, tispe og hann..

Her er spesielt tispene i hver sin ende av skalaen, den røde er lett, den sorte er tung, spørsmålet mitt til deg er da - er den lette for lett og den tunge for tung? Ser du at det er umulig å svare på det uten at det farges av din subjektive mening?

Så, når jeg da stiller min lette tispe, og hun får rein rød eller rød med HP 4 av 5 ganger hun stilles, men cert den 5.te gangen, har jeg da kjøpt dommeren som gir min hund certet? Eller kan det være sånn at han tolker rasestandarden slik at han ikke syns hun er for lett, at hun er en Helt igjennom typisk, og i alt vesentlig riktig bygget hund, med så tydelige fortrinn og så uvesentlige feil at dommeren finner den å være av championkvalitet og ikke bare Typisk, i alt vesentlig riktig bygget hund, hvis feil er så uvesentlige, at den kan sies å være en meget god representant for sin rase.

Det er enda mer artig om jeg bruker min sorte tispe som eksempel, for hun er stor (61.5 cm høy, max for tisper er 62 cm), hun er grov, hun er ikke rektangulær (i standarden er dette feil: For lang, tønneformet brystkasse) hun har store ører og hun har lyse øyne (ører skal være høyt ansatt og ganske små, øyne skal være brune, helst mørke - det er feil med ører som er Store, lange, for brede ved basen, lavt ansatte, båret ut- eller innover., og øyne som er Lyse, runde).

Hun er stilt 29 ganger, hun har 17 BIR/BIM-plasseringer, 12 cert og 10 ck, 3 cacib og 1 reservecacib, OG 2 blå. Tror du at det er juks at hun er bedømt som championkvalitet 22 av 29 ganger hun er stilt? Eller tror du at de 7 dommerene som ikke syns hun er av championkvalitet ikke kan rasestandarden? Eller tror du kanskje at det kan være sånn at de fleste dommerene som ser henne, bedømmer henne til å være Helt igjennom typisk, og i alt vesentlig riktig bygget hund, med så tydelige fortrinn og så uvesentlige feil at dommeren finner den å være av championkvalitet?

Hverken hun som pleier å handle min hund, eller jeg, er spesielt store i rasemiljøet, så vi har sluppet unna spekuleringer om trynedømming (så vidt jeg veit, ihvertfall). Men la oss nå si at en av landets største belgeroppdrettere hadde vist henne - ville det da vært juks?

Det er liksom det som er poenget mitt, for en nyfrelst "har akkurat lest rasestandarden"-utstiller ser gjerne bare feilene til hunden som slår deres hund - ikke kvalitetene. Min sorte tispe har et av de vakreste belgerhodene jeg vet om, selv om det er litt grovt til å sitte på en tispe. Hun har middels store, lett mandelformede øyne, selv om de er litt lyse. Ørene hennes står korrekt, selv om de er litt store. Hun har nakke som få andre belgere har. Hun er godt vinklet, til belger å være. Hun har pga sunn konstruksjon - til tross for lang kropp - gode, jordvinnende bevegelser. Derfor vinner hun, selv om de som står ringside ikke alltid skjønner det. Selv om en og annen dommer dømmer henne ned for de feilene hun har.

Skjønner du hvor jeg vil hen? Nei, det er ikke sånn at trynedømming aldri forekommer, men det er ofte sånn at det som ryktes å være trynedømming, er andre utstilleres subjektive tolkning av rasestandarden. For min sorte Dronning KAN bedømmes slik at hun i følge rasestandarden ikke fortjener mer enn blå - Hund av god type og bygning, hvis eksteriørfeil ikke er mer fremtredende enn at den kan sies å være en god representant for sin rase, selv om dommere flest mener at hun er Helt igjennom typisk, og i alt vesentlig riktig bygget hund, med så tydelige fortrinn og så uvesentlige feil at dommeren finner den å være av championkvalitet - særlig av de som står ringside. Og det er de som står ringside som ser denne såkalte trynedømminga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt innlegg 2ne, som jeg tror forklarer mye hvorfor det er ulike resultater på utstilling.

I forhold til diskusjonen vil jeg bare si at det sikkert i noen sammenhenger på utstillinger, både her og i resten av verden, skjer trynedømming- dvs at dommer bevisst velger eiere/handlere han kjenner. Kanskje mer i andre land enn Norge og Sverige forøvrig (i noen land er det mer "politikk" på store raseshow mm.) MEN, jeg tror dette er en svært liten del av det som gjør at resultater varierer. Dette er selvfølgelig noen som ikke skal forekomme, og som bør klages inn til rett instans.

Min oppfatning etter maaaange utstillinger i mange ulike rasemiljøer er at det er flere nybegynnere som oppfatter "trynebedømming" enn erfarne utstillere. Nettopp fordi de ikke helt skjønner hva og hvordan ting bedømmes.

Kanskje en annen diskusjon heller kan være hvorvidt det er ok med så ulike tolkninger av en rasestandard?

For det er vel egentlig det som foregår når en hund kan få blått den ene dagen og cert/BIR den andre dagen... og jeg kan gi utallige eksempler på at dette har skjedd. Feks var den dommer innen en rase som syns hundene begynte å bli litt for store..så H"n kastet ut alle som var over max høyde med gult- dette var hunder som hos alle andre dommere var så gode at det at de var litt store (og fordi rasen gen. ligger litt over std hele gjengen) ble helt uvesentlig.

Dommere er ofte utdannet i sitt hjemland, og dermed blir det de hundene innen rasen som setter "bildet" av hvordan en rase skal se ut for denne dommern. Dvs at man får dommere som liker ulike "typer" hunder, feks engelsk eller tysk type av boxer, norsk eller engelsk type dalmatiner, europeisk eller norsk type av dobermann osv osv. Dermed vil de vektlegge helt ulike ting.

Jeg syns selvfølgelig at dommere skal følge standard- men denne kan jo også variere fra land til land, og da må regne med at de finner "feil" på våre hunder som vi kanskje ikke anser som feil, men som noen som skal være der. Feks er tannmangel som skal slåes hardt ned på innen noen raser, mens i andre std. står "ønskelig med alle tenner", og dermed blir det opp til dommer å avgjøre hvor stor betydning det skal ha..

Dette må ikke forveksles med trynebed.

Jeg møter ofte folk som er ny med utstilling (fordi jeg har utstillingskurs) og en ting går igjen hos de uerfarne: de skjønner ikke dette med hvorfor resultatene kan variere så mye. Jeg hører ofte om de som har stilt hunden kun 1 gang, og fått blått feks, og sier at det sikkert ikke er vits å prøve igjen, fordi den er vel ikke en rødsløyfe hund. Og da må man forklare at det kan være helt tilfeldig den dagen, dommern, handler, formen osv osv, og med mindre man VET at hunden har noen helt tydelige disk. feil i følge std (som en testikkel, ikke godkjent farge osv), så må kan kanskje prøve å stille for 3-4 dommere før man vedtar at hunden ikke er mer enn en blå-sløyfe hund (og også høre med ulike erfarne oppdr av rasen hva de tror).

Utstilling er konkurranse- ferdig med det. Hva som avles på og videreutvikles i en rase er som tidligere nevnt opp til oppdrettere. For om en dommer syns at en av mine hunder har verdens beste underkjeve, så hjelper det lite når den i mine øyne ikke er så bra som den skal være.Om man tror at hundene blir BEDRE eksteriørmessig av å vinne masse på utstilling, så tror jeg man sliter litt i avlen sin etterhvert;)

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg ikke orker å svare mer i denne tråden; og det er fordi det unnskyldes med at utstilling er subjektivt når det kommer til trynedømming. Har ingen problemer med at utstillinger er subjektive konkurranser.

Fotballkamper er også konkurranser. De dømmes subjektivt av en dommer, i henhold til et regelverk. Noen gir gult kort i en situasjon hvor andre bare gir frispark, noen gir direkte rødt hvor andre bare gir gult. Slik er gamet, og uansett hvor mange ganger vi supportere synger "mere hår enn hjerne" til skallete dommere, og river ut vårt eget hår i frustrasjon - så VET vi at gamet er slik. Vi befatter oss med virkeligheten om at vi var et dårligere lag, og dommeren ikke var på "vår side" den dagen. Vi resetter oss og fokuserer på neste kamp.

Men når dommere åpenlyst omgås direktører i andre klubber, når dommere får større summer inn på konto eller når dommere gjør avgjørelser som er så åpenlyst borti natta at det ikke en gang er subjektivt - men fullstendig i strid med reglementet - DA er det snakk om trynedømming. Da er det snakk om kjøpt og betalt.

Når dere er klare for å diskutere dette aspektet - i stedet for fjas om egne resultater som beviser legitimiteten og virkeligheten av utstillinger (for jeg er enig i at dommere og rasebeskrivelser er åpne for tolking, det er ikke noe ground-breaking news) - så melder jeg meg inn igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er klare for å diskutere dette aspektet - i stedet for fjas om egne resultater som beviser legitimiteten og virkeligheten av utstillinger (for jeg er enig i at dommere og rasebeskrivelser er åpne for tolking, det er ikke noe ground-breaking news) - så melder jeg meg inn igjen :)

Vi har diskutert hva man skal gjøre når man ser trynedømming, selv om du ikke var interessert nok i utstilling til å gidde det - nemlig at trynedømming skal rapporteres. Hva mer er det å diskutere da, som ikke i følge deg er "fjas"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk ikke med deg fotballanalogien min, gjorde du? :)

Jeg synes det er mange i denne tråden som balanserer på tynn is med de konklusjonene de trekker ut i fra tilsynelatende rett fram innlegg. Det er rett og slett ganske utrolig hva det går an å tilegne andre av meninger, hvor langt man strekker seg for å snu på det andre sier og legge fullstendige usannheter i kjeften på andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk ikke med deg fotballanalogien min, gjorde du? :)

Jeg synes det er mange i denne tråden som balanserer på tynn is med de konklusjonene de trekker ut i fra tilsynelatende rett fram innlegg. Det er rett og slett ganske utrolig hva det går an å tilegne andre av meninger, hvor langt man strekker seg for å snu på det andre sier og legge fullstendige usannheter i kjeften på andre...

Skal vi se på sannheten da?

Du har påstått at du har sett dette skje - du har også sagt at du ikke kommer til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er et par som balanserer på tynn is her, og bruker ord som "utro", "korrupt" "svindel", "bedrag" - herregud, vi snakker om en hobby, som mange her på Sonen har stor glede av! I og med at de aller færreste av oss ser dette "problemet" det kjøres korstog mot, så støtter vi altså korrupsjon og svindel? Skal vi finne oss i slike beskyldninger? Attpåtil fra en som ikke engang er medlem av en enste hundeklubb? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn i alle dager, er jeg virkelig så interessant å diskutere at dere ikke klarer å vinkle dette på noe annet enn MEG? For all del, fortsett å diskutere meg - men lag gjerne en egen tråd for det. "Lagrange - personhetsytringer". Det er utrolig uinteressant.

Men ja. Greit. Siden jeg er teit og dum og utenfor klubben og ikke kan noe om utstilling så skjer ikke trynedømming. Rett og slett pga meg så er det faktisk ikke faktum. Det er greit. Lev i den overbevisningen; som sagt er det ikke min hobby som ødelegges :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår jo ting du ikke har belegg for. For hadde du hatt belegg for påstandene dine så hadde du vel gjort noe med det? Nei, sant det - du er jo ikke interessert i det annet enn å diskutere det og fremme holdninger mot det :) Eller er det sånn at du kanskje synser likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja. Greit. Siden jeg er teit og dum og utenfor klubben og ikke kan noe om utstilling så skjer ikke trynedømming. Rett og slett pga meg så er det faktisk ikke faktum. Det er greit. Lev i den overbevisningen; som sagt er det ikke min hobby som ødelegges :)

Lagrange, Lagrange, Lagrange, var det ikke du som ikke likte sånn tullediskutering da? :)

I stedet for å ta på deg offerrollen her, så kan du jo forklare oss uvitende hvorfor trynedømming er et sånt stort problem, og hvor utbredt det er. For det er jo tydeligvis noe du veit som vi andre ikke får med oss. I stedet for å stadig hevde at vi som ikke syns at dette er et stort problem støtter juks og bedrag, så kan du jo fortelle oss hva eksakt du syns vi burde gjøre med dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg kan ikke annet enn å le og riste på hode av enkelte utsagn her..I rasen jeg har ser vi dette hele tiden,og folk kan påstå at DET IKKE SKJER...Hva kallere dere da snøredømming???Vi er vitne til at utstillere og dommere gjør tegn til hverandre før de skal inn i ringen.Står å sier høyt etter å gitt tegn at i dag får vi alt det vi kom for...og da før rasen har begynt å bli bedømt.At utstillere reiser etter dommere,for å bli kjent med de på fester som arangeres ol.Det at folk blir kalt for "hore" i utlandet pga legning og at de holder på med dommere sier jo ikke så lite.Denne utstillings verdene er korupt og betalt.Betalinger mellom stillere og dommere er heller ikke et ukjent fenomen...Synes det er på tide at det blir innført strengere regler.Har man en relasjon til dommeren på noen måte så skulle det ikke vært lov å stille,og som dommer skulle det heller ikke vært lov til å handle egene hunder.Ikke skulle det vært lov at utstillere og dommere er på samme hotell heller.Dette er så synlig...Jeg selv ser på de om de er inne med dommern,for er de ikke det så viser de det på kroppspråket sitt.Er de inne med dommern så prater de og tuller og ler,og flyr rundt.Men er de ikke det så stresser de og børster og kan ikke prate med noen...Viss man sier sine synspunkter og treffer på folk som ikke forstår dette men er blindet pga at oppdretteren vinner mye og at vedkommende har såååå fine hunder...at noen kan si noe sånt...he,he.Ja ,ja sier jeg.Jeg selv har stilt mye og en av hundene mine har vunnet mange ganger BIS,men heldigvis så er det fordi hunden er så bra.Jeg kan vel stelle og handle,men det er ikke meg det går på.Det er folk som har 30 års erfaring innen rasensom har stått å hørt på kritikken dommeren skriver på enkelet av disse hundene som skal være SÅ BRA.Hadde de gått med en annen handler så hadde de sliti med å få rød...det sier ganske mye spør du meg.Kanskje på tide at noen kommer ut av sin lille bobble.Det å stille ut hund i dag koster forferdelig mye penger i løpet av et år,og jeg synes det er trist at det skal være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter snart 40 år med utstilling og andre hundeaktiviteter, så er jeg enig i det med avtalt spill og juksing!!

Det er i noen ringer helt klart og tydelig hva som foregår.

Har i nå 5 år bare gått rundt og tittet i de forskjellige ringene. Og har lagt merke til noen gjengangere.

Så da har jeg vært mye rundt og fått med dette. Og undrer på hvorfor ikke denne personen blir klagd inn, men har fått vite av de som står der med samme type hund, at det er ikke så lett.

Det synes så godt på lang avstand: Til og med ute på p-plassen, når denne kommer, med det smilet rundt munnen.

(Har jo vært på "fest" med dommeren kvelden før)

Så før alt begynner og dommeren kommer til ringen, så står de å KOSER!!!

Og så begynner dommeren å dømme andre raser, og tar etter en stund pause, går da så mot vedkommende som steller hunden sin, gjør så tegn: Stryker seg under øye og bortover mot øret på høyre side, utstilleren gjør DET SAMME MEN PÅ MOTSATT SIDE. Hva nå dommeren gjorde på den siden, utenfor ringen, tok seg en "liten luftetur"????

Så et min. er dommeren tilbake og dømmer videre, da kommer det fra utstilleren til sin makker: Dette blir enkel match, vi tar begge deler med oss hjem!!!

Så skal denne rasen inn, og hva skjer???

JO!! den ene hunden vil ikke gå med makkeren, setter seg ned, og blir DRATT bortover gulvet...

Og i ringen går det 7 andre glade hunder, som følger med sine eiere.

Hvem blir satt opp som beste tispe???? JO DEN SOM BLIR DRATT ETTER SEG!!

Og etterpå så er det hannene sin tur.

Hører fra flere som står ved dommerbordet, at den hannen fikk dårligere kritikk en to av de andre hannene!!

Men den ble BIR, og etterpå til gruppe dømmingen så er ikke den oppdretteren å se.

Hvorfor ikke??

Av den enkle grunn at den gruppe dommeren er IKKE TRYNE DOMMER!!!

Når slike utstillere stikker av fra gruppe dømmingen, så skulle de også ha vært fra dømt BIR!!!!

Er ikke dette å jukse til seg tittler får så å reklamere for 100 BIR på sin nett side...

Dette går igjen så mye fra samme person.

Når oppdretterene til de andre hundene i denne kennelen, sier at hva foregår i Norge, vi har jo sett at den hunden ikke skulle ha vunnet over den og den hunden, og angrer på at de solgte hunder til denne kennelen, da de blir brukt til juksing!! Ja da sier det jo sitt.

Fikk høre at de avler på hunder med sykdommer, som epilepsi,tyroksin mangel!!

Dette er fint.

Nye som kommer til i denne ringen, har gjerne med seg andre også, og når de til og med spør hva slags relasjoner den utstiller og dommer har til hverandre?

"for de gir hverandre smil og blunker til hverandre" sier de.

Hva kalles dette da??? Svindel og juks ????

Og jeg kan ikke kalles sjalu, for jeg har ikke stilt hund i denne ringen/denne gruppen...

Og fler rundt ringen sier at de ikke gidder å stille mere, da denne personen kan stille bare et tomt bånd. Men de kommer bare for å treffe de andre for det sosiale de hadde hatt før.

Denne gleden skal den juksemakeren ikke ta fra oss...

Så da vet ikke jeg hva klubber og NKK vil gjøre?

De taper så mye på at slike skal få holde på.

Får gjøre som de gjør i utlandet, hold navnene på dommere skult til utstillingsdagen, men det har jo også hendt at denne personen har fått meldt på hunder samme dag, da de kjenner ringsekr. og dommer så godt!!!

Hva syns dere tvilere på dette???? Er dette rettferdig????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan IKKE kalle slike dommere profesjonell eller i hvordan de opptrer, enten får de dømme rettferdig eller la være å være dommer. Vanskeligere er det ikke.

Blir mye feil å "skrike rundt hvor bra hunder enn har, når det bare er juks".

Hadde dere godtatt at en som står i ringen med dere, tar å stiller seg selv og hunden, slik at de stenger for at dommeren skal se dere?

Og prøver noe andre å stikke seg litt frem, så tar denne å går enda lengre ut!!

Sikker på at det ikke hadde blitt godtatt nei.

Eller ta med seg valper på 6-9 uker gjemt i tralla si, for å gå inn i en annen ring, der gruppe dommeren skal dømme andre raser, smiske med dommer med de små valpene!!!

Fint at denne dommeren ikke lot seg smøre av slikt, og gikk vekk.

Etter at dem da plukket med seg BIR og BIM. dro de fra utstillingen...

Hva syns dere om en slik holdning???

Er det slike personer dere vil møte i ringen også, og si at dommeren var rettferdig, og så flink til å dømme???

Når det går igjen og igjen og igjen hver gang med den samme oppdretteren??

Hva med dette utsagnet fra den oppdretteren: Jeg kan stille hunden din på tre utstillinger, så er den champ.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden min blir BIR og jeg har dårlig tid eller lang vei hjem så hadde jeg skippa gruppedømminga ja. Hvis noen stiller seg foran meg for å blokkere meg og hunden stiller jeg meg bare lengre frem, hvis en oppdretter kan få hunden min til champ på 3 utstillinger, så værse god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skippe gruppedømming for at man har dårlig tid?? Skal man på utstilling, så har man vel satt av den dagen??? Det er jo gøy å se hvor langt man kommer vel??

Lang vei hjem? Ta da som et eksempel Letohallen, og en da bor i Oslo, er det lang vei hjem??

At en person skal ødelegge et helt miljø, bare med juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letohallen er 40 min fra meg, Krsand er 5 timer, gruppedømminga begynner som regel klokka 15, gruppe 3 er ferdig sånn ca kl 16, så da er ikke jeg hjemme før klokka 21-22 på kvelden, også skal opp klokka 5 dagen etter.

At en person ødelegger et helt miljø har jeg vanskelig for å tro. Ta deg en bolle, dritt finnes overalt, og skal man la det forsure livet sitt så har man ikke god livskvalitet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Teaddybear og Labben: Om dere mener at dette er reelt, så bør dere sende inn en skriftlig klage til NKK sin disiplinærkomitee. Dere bør også sende kopi til den aktuelle raseklubben og anmode om at denne dommeren ikke brukes i fremtiden. Da har dere faktisk gjort en innsats, ikke bare sutret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjaldt den oppdretteren som ALLTID STIKKER av fra gruppe dømmingen, når dommeren ikke lar seg "kjøpes"!!

Ok så du tror ikke at denne ødelegger miljøet??? Nei vel, da får du tro om igjen...

Og stiller denne langt unna hjemmet, så overnatter den på hotell eller hos dommeren!!!!

Jeg er dommer og instruktør i bruk, så jeg vet hva jeg ser.

Driver med å skaffe inn bevis og og prøver å dytte på de andre som klager på dette om det å sende inn klager, slik at vi kan få bukt med slike.

Slik at det blir trivelig for alle å stille hunder, slik at det er hunden som dømmes og ikke den i den andre enden av båndet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjaldt den oppdretteren som ALLTID STIKKER av fra gruppe dømmingen, når dommeren ikke lar seg "kjøpes"!

Ok så du tror ikke at denne ødelegger miljøet??? Nei vel, da får du tro om igjen...

Og stiller denne langt unna hjemmet, så overnatter den på hotell eller hos dommeren!!

Jeg er dommer og instruktør i bruk, så jeg vet hva jeg ser.

Driver med å skaffe inn bevis og og prøver å dytte på de andre som klager på dette om det å sende inn klager, slik at vi kan få bukt med slike.

Slik at det blir trivelig for alle å stille hunder, slik at det er hunden som dømmes og ikke den i den andre enden av båndet..

I bruk??

Kjenner forøvrig mange dommer selv i utstilling, bruks og lp. Klarer ikke helt se den gjennomgående greier du mener gjentar seg her gang på gang som om det var brorparten som var slik. Finner det imponerende og litt "paranoid" å se det på høylys dag hele tiden.

Men helt alvorlig, selvsagt reiser jeg langt om jeg finner ut at den dommer som liker hunden min dømmer i ett eller annet land. Jeg bruker ikke flere 1000 på en ukjent dommer. Det er jo ren økonomi.

Hver gang noen begynner vinne mye så er "alltid" dommeren kjøp og betalt. Har virkelig folk ræva så full av penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...