Gå til innhold
Hundesonen.no

Buddy Stoffbur


Recommended Posts

Stoffbur er jo absolutt ikke sikre nok til å brukes som bilbur, hva nytte gjør de ved kræsj liksom. Til bil bør du heller kjøpte fks. herkules-bur.

Men som utstillings/trenings/reisebur er det sikkert helt kurrant :)

Dt kommer faktisk litt an på str på hunden og hvor godt stoffet her. Hvis hunden garantert ikke flyr ut av det, og det er lite nok.. så hjelper det en god del. Selvom Herkules-burene er 1000 ganger bedre.

Også kommer det an på kræsjen, får man most bagasjerommet så vil jo ikke stoffet hjelpe så mye nei.

Men ville nok mye heller anbefalt det som type utstillingsbur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten golf så jeg må ha buret i baksetet evt, har brukt plastbur frem til nå men har litt litt for lite for han :) tusen takk for svar :)

Har du Airbags? For det kan faktisk ha en effekt, for hvis det er lite støtte i buret kan jo hunden faktisk bli pusha ganske hardt i siden, og jeg vet ikke med noe kveling, men ihvertfall få noen traumer fra bur.

Men ellers er du jo da sikret mot en del påkjørseler. Selvom jeg i ditt tilfelle kanskje bare hadde kjøpt en sikkerhetssele (av de som kan festes i setebelte). Her må man bare være veldig ops på at den faktisk er godkjent for de kiloene hunden din veier, pluss pluss. Husk at kraften som oppstår i en kræsj kan fort øke hundens "vekt" betydelig. Derfor er det også viktig at hunden festes stramt, sånn at "vekten" blir minst mulig.

Syntes du hundehår er litt uønskelig i bilsete, er det jo bare å kjøpe et billig fleeceteppe som du fester rundt setet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Airbags? For det kan faktisk ha en effekt, for hvis det er lite støtte i buret kan jo hunden faktisk bli pusha ganske hardt i siden, og jeg vet ikke med noe kveling, men ihvertfall få noen traumer fra bur.

Men ellers er du jo da sikret mot en del påkjørseler. Selvom jeg i ditt tilfelle kanskje bare hadde kjøpt en sikkerhetssele (av de som kan festes i setebelte). Her må man bare være veldig ops på at den faktisk er godkjent for de kiloene hunden din veier, pluss pluss. Husk at kraften som oppstår i en kræsj kan fort øke hundens "vekt" betydelig. Derfor er det også viktig at hunden festes stramt, sånn at "vekten" blir minst mulig.

Syntes du hundehår er litt uønskelig i bilsete, er det jo bare å kjøpe et billig fleeceteppe som du fester rundt setet :)

Ja har airbags i bilen, frem til å ha jeg festet belte rundt buret når vi har vært ute og kjørt. Men hvor får man kjøpt bilbelter til hund da? type biltema butikker eller dyrebutikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dt kommer faktisk litt an på str på hunden og hvor godt stoffet her. Hvis hunden garantert ikke flyr ut av det, og det er lite nok.. så hjelper det en god del. Selvom Herkules-burene er 1000 ganger bedre.

Også kommer det an på kræsjen, får man most bagasjerommet så vil jo ikke stoffet hjelpe så mye nei.

Men ville nok mye heller anbefalt det som type utstillingsbur :)

La meg gjette, fysikk er ikke ditt fag?

Hvilken kraft tror du en 1,5 liters brusflaske (full selvsagt) utgjør ved en bråstopp i 90km/t?

Dersom det er 1,5 meter mellom flaska og hodet ditt treffer den hodet ditt 60ms etter at kollisjonen har inntruffet..

Dersom hodet ditt gir etter med 10cm vil kraften av flaska tilsvare 312 ganger flaskas vekt..

312x1,5kg=468kg

Altså et slag i hodet med en styrke på 468kg.. Det er ganske heftig det.

Jeg foreslår at du nå forestiller deg at du har en Chihuahua. (Eller en annen bitteliten hund..)

Og at denne har tilstrekkelig bevegelsesrom i buret sitt.

Si at hunden veier ca 1,5kg.

Se så for deg en kollisjon i 90km/t, en skikkelig bråstopp.

Tror du buret har særlig mye å si? Tror du det er god sikring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette, fysikk er ikke ditt fag?

Hvilken kraft tror du en 1,5 liters brusflaske (full selvsagt) utgjør ved en bråstopp i 90km/t?

Dersom det er 1,5 meter mellom flaska og hodet ditt treffer den hodet ditt 60ms etter at kollisjonen har inntruffet..

Dersom hodet ditt gir etter med 10cm vil kraften av flaska tilsvare 312 ganger flaskas vekt..

312x1,5kg=468kg

Altså et slag i hodet med en styrke på 468kg.. Det er ganske heftig det.

Jeg foreslår at du nå forestiller deg at du har en Chihuahua. (Eller en annen bitteliten hund..)

Og at denne har tilstrekkelig bevegelsesrom i buret sitt.

Si at hunden veier ca 1,5kg.

Se så for deg en kollisjon i 90km/t, en skikkelig bråstopp.

Tror du buret har særlig mye å si? Tror du det er god sikring?

Skjønte du ikke sarkasmen min? Mente at det måtte være et ekstremt solid stoff.. og jeg her helt sikker på at det går an å få sydd et solid nok bur, men de som er på markedet (ihvertfall ikke dette Buddy-buret) er nok ikke i nærheten engang.

Men sikker på at du ikke har regnet litt feil? Det tar jo litt tid før beltet på oss mennesker stopper, og tåler virkelig et belte flere ti-tonn?

Etter min regning får jeg frem rundt 135kg jeg, og det er etter 1sekunds regnetid.. men nå er fysikken min skrukkete.

Hvis bikkja virkelig treffer med en så stor kraft, så vil den jo være død når den treffer metallet! Menneskekroppen tåler heller ikke mer enn 70km bråstopp, ihvertfall ikke en normal en.

Og jo mindre hunden er, jo mindre vil jeg tro at den tåler. Så det er nesten ikke vits å regne med ulykker i mer enn 60-70km for hunden vil ikke overleve impakten uansett.

Selvfølgelig bør stoffburet, hvis man velger å bruke dette, være trangt.. i den forstand at hunden kan snu seg og stå litt, men tøybur er veldig bøyelige :)

Det går jo ikke an å anbefale annet en type Herkules bur, men ikke alle som har mulighet eller råd. (selv har jeg ikke bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, nå ble jeg nesten lei meg her :fish: Så uansett hva slags bur man har vil den ikke overleve en kræsj i 60-70? Nå begynner jeg å tenke på "tenk om..."

Du overlever nok ikke selv heller, dessverre :wub: Men er jo sjeldent kræsjen blir i 60-70) selv i 100-sonen pleier man å få bremset ganske mye ned. Og blir man påkjørt svirrer man jo i en retning liksom, og da blir jo mye av kraften borte mens du sklir.

Så du trenger ikke snegle deg av gårde i 50km/t overalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte du ikke sarkasmen min? Mente at det måtte være et ekstremt solid stoff.. og jeg her helt sikker på at det går an å få sydd et solid nok bur, men de som er på markedet (ihvertfall ikke dette Buddy-buret) er nok ikke i nærheten engang.

Men sikker på at du ikke har regnet litt feil? Det tar jo litt tid før beltet på oss mennesker stopper, og tåler virkelig et belte flere ti-tonn?

Etter min regning får jeg frem rundt 135kg jeg, og det er etter 1sekunds regnetid.. men nå er fysikken min skrukkete.

Hvis bikkja virkelig treffer med en så stor kraft, så vil den jo være død når den treffer metallet! Menneskekroppen tåler heller ikke mer enn 70km bråstopp, ihvertfall ikke en normal en.

Og jo mindre hunden er, jo mindre vil jeg tro at den tåler. Så det er nesten ikke vits å regne med ulykker i mer enn 60-70km for hunden vil ikke overleve impakten uansett.

Selvfølgelig bør stoffburet, hvis man velger å bruke dette, være trangt.. i den forstand at hunden kan snu seg og stå litt, men tøybur er veldig bøyelige :wub:

Det går jo ikke an å anbefale annet en type Herkules bur, men ikke alle som har mulighet eller råd. (selv har jeg ikke bil)

Du kan godt få se regnestykket om du vil, jeg er trygg på riktigheten ut fra de forutsetninger som er tatt, husk at 1 sekund blir en feilaktig faktor da flasken aldri opplever noen bråstopp før den treffer et fast objekt, og den kollisjonen som tar et sekund før det er bråstopp i lengderetningen er garantert fatal med forutsetning av at det faktisk er et objekt mot som også stopper eller er umulig å bevege på med den energien bilen har.

Beltet tåler faktisk ganske så mye, langt mer enn man skulle tro. Nå skal det også sies at menneskekroppen aldri får beveget seg mange cm før beltet trår til, altså vil kraften mellom menneskekropp og sikkerhetsbelte være vesentlig mindre enn kraften av et løst objekt som flyr fremover. (et moderne sikkerhetsbelte er stramt før kroppen din har beveget seg i det hele tatt faktisk, i tillegg slipper det forsiktig opp for å gjøre belastningen på kroppen mindre i kollisjonen)

Du har helt rett i at bikkja vil være død så snart den treffer metallet, men så skal du også huske at buret ikke er der for å beskytte hunden, det er der for å sikre at hunden ikke skader menneskene i bilen.

Det er altså sikring av last, akkurat som du sikrer colaflaska.

Et stoffbur er ikke akseptabelt under noen som helst omstendighet dersom hastigheten er mer enn rundt 20km/t (og selv i den lave hastigheten er jeg i sterk tvil til om det er godt nok i praksis)

Et metallbur er heller ikke godt nok med mindre det for det første er av en konstruksjon som faktisk holdes sammen ved et sammenstøt (altså ikke de kjipe burene folk har hjemme, de der sammenleggbare..)

OG buret er festet i bilen med en eller annen form for stropper (bilbelte kan være en slik) såpass godt at det ikke beveger seg bort fra sin tildelte plass.

Og ja folkens!

Hunden er å regne som en gjenstand, buret er der først og fremst for å sikre folka.. Det er faktisk ikke så nøye om hunden overlever når dere kræsjer i 60-100km/t, sannsynligheten er nemlig ganske stor for at man ikke får gitt hunden det den trenger lenger hvis man faktisk klarer seg selv!

Det er ganske rett det som påpekes om at menneskekroppen ikke tåler mer enn 70km/t bråstopp også, om enn ganske upresist (det er G-kreftene vi ikke tåler, de er dramastisk forskjellige i forskjellige biler)

Når det gjelder kampanjen de fleste nok har fått med seg er grunnen til at man i Norge har sagt at man dør i over 70 veldig enkel, det er politisk korrekt, og man har kortere bremsestrekning, noe som vil si at man kan unngå en del av sammenstøtene helt ved å kjøre i 70.

Når det er sagt er det tryggere å dra av en god motorvei i 140-160 enn det er å dra av en vanlig kjip vei i 70, eller ikke minst i forhold til å frontkollidere med en annen bil i 70..

Det er en grunn til at de veiene med høyest hastighet nesten aldri har dødsulykker, akkurat som de veien med lavest hastighetsnivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tror ikke hunden flyr lenger enn et sekund, om ikke mindre.. før den treffer kanten på buret.. som sagt skal det være godt festet.. men det holder nok ikke uansett.. igjen tilbake til sarkasmen i mitt første innlegg.

Men du mener da altså at en sikkerhetsele til hund er tryggere enn sammenleggbare bur osv?

Og hunden er virkelig bare å regne som last? Så de eneste man skal sikre er seg selv, mot hunden? For da finnes det jo langt billigere alternativ enn Herkules burene.

Hvordan sikrer du en koffert i bilen din? Tja, da er det bare å sikre et plastikkbur på samme måten.. eller?

PS. Hvor mange sikrer bagasjen sin egentlig? Og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt riktig.. En sikkerhetssele til hund er langt tryggere enn et sammenleggbart bur, den vil nemlig holde hunden på plass der den skal være.

Hunden er bare å regne som last, en gjenstand i forhold til vegtrafikkloven. (Det er vel noen andre regler når de transporteres i næring osv, uten at jeg har helt oversikt der)

Vegtrafikkloven er lovverket som legger opp premissene for sikring av last.

En koffert i bilen min sikres ved at den legges bak baksetet, i det som kalles et bagasjerom.

Kupè og bagasjerom i min bil er separert ved hjelp av baksete og hatthylle, begge deler er bygget på en solid metallkonstruksjon.

Bagasjerommets konstruksjon er en av få ting ved min bil som fortsatt regnes som moderne og fornuftig :lol: (Bilens konstruksjon er fra 70-tallet, produksjonen igangsatt tidlig på 80-tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tror ikke hunden flyr lenger enn et sekund, om ikke mindre.. før den treffer kanten på buret.. som sagt skal det være godt festet.. men det holder nok ikke uansett.. igjen tilbake til sarkasmen i mitt første innlegg.

Men du mener da altså at en sikkerhetsele til hund er tryggere enn sammenleggbare bur osv?

Og hunden er virkelig bare å regne som last? Så de eneste man skal sikre er seg selv, mot hunden? For da finnes det jo langt billigere alternativ enn Herkules burene.

Hvordan sikrer du en koffert i bilen din? Tja, da er det bare å sikre et plastikkbur på samme måten.. eller?

PS. Hvor mange sikrer bagasjen sin egentlig? Og hvordan?

Det er flere grunner enn bare selve krasjen som gjør at man bør ha et ordentlig bur. Et sammenleggbart stålbul f.eks kan klappe sammen ved bevegelse da disse burene ikke er laget for å bli brukt i bur.

Det er nok ikke mange som sikrer bagasjen sin på en slik måte man burde, men man kan unngå store og alvorlige skader ved å gjøre det. Det er ikke mange ukene siden det sto i VG om en gutt som nesten ble drept av bagasjen fordi den ikke var ordentlig sikret. Hvordan det skal sikres kan leses i denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt riktig.. En sikkerhetssele til hund er langt tryggere enn et sammenleggbart bur, den vil nemlig holde hunden på plass der den skal være.

Hunden er bare å regne som last, en gjenstand i forhold til vegtrafikkloven. (Det er vel noen andre regler når de transporteres i næring osv, uten at jeg har helt oversikt der)

Vegtrafikkloven er lovverket som legger opp premissene for sikring av last.

En koffert i bilen min sikres ved at den legges bak baksetet, i det som kalles et bagasjerom.

Kupè og bagasjerom i min bil er separert ved hjelp av baksete og hatthylle, begge deler er bygget på en solid metallkonstruksjon.

Bagasjerommets konstruksjon er en av få ting ved min bil som fortsatt regnes som moderne og fornuftig :lol: (Bilens konstruksjon er fra 70-tallet, produksjonen igangsatt tidlig på 80-tallet)

Men da er det jo bare å putte bikkja i bagasjerommet da.. og saken er sikret?

Hva med stasjonsvogn? De har da ikke hattehyller, selvom noen har et tynt trekk man kan skyve over (for at man ikke skal se hva som er der vil jeg tro? ikke for å stoppe en kraft på flere tonn av en bag!)

Jeg bryr meg ikke om vegtrafikkloven bare regner hunder som last. Min hund har også sentimental verdi hos meg. Og skal sikres så best jeg kan. Personlig vil jeg jo si at mellom beina i forsetet må være tryggest.. eller?

Det er flere grunner enn bare selve krasjen som gjør at man bør ha et ordentlig bur. Et sammenleggbart stålbul f.eks kan klappe sammen ved bevegelse da disse burene ikke er laget for å bli brukt i bur.

Det er nok ikke mange som sikrer bagasjen sin på en slik måte man burde, men man kan unngå store og alvorlige skader ved å gjøre det. Det er ikke mange ukene siden det sto i VG om en gutt som nesten ble drept av bagasjen fordi den ikke var ordentlig sikret. Hvordan det skal sikres kan leses i denne artikkelen.

Jaja, stålbur har aldri vært noe alternativ, heller et plastbur da. Men mener jo selv at Herkules typen blir best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man vil sikre hundene også, for hundenes del, ikke bare din egen, hva er best da? Sikkerhetsele eller? Jeg trodde faktisk man hadde bilbur for hunden sin del jeg, tenkte ikke på at det var for våres del.

Sikkerhetssele er helt klart den beste løsningen for hunden.

Men da er det jo bare å putte bikkja i bagasjerommet da.. og saken er sikret?

Hva med stasjonsvogn? De har da ikke hattehyller, selvom noen har et tynt trekk man kan skyve over (for at man ikke skal se hva som er der vil jeg tro? ikke for å stoppe en kraft på flere tonn av en bag!)

Det er en grunn til at (alle?) stasjonsvogner (som regel) leveres med lastesikringsnett, et nett som går fra seteryggen og opp til taket.

Disse nettene fungerer også som regel slik at ved nedfelte bakseter går nettet hele veien fra baksetet til taket da og, men lenger frem i bilen.

En fysisk sikring av bagasjen er nødvendig, og jeg ville aldri kjørt rundt med en stasjonsvogn uten nett eller grind for sikring av bagasje.

Det tynne trekket som skal skjule bagasjen har nettopp det som misjon, å skjule.. Det er neppe noen beskyttelse å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetssele er helt klart den beste løsningen for hunden.

Det er en grunn til at (alle?) stasjonsvogner (som regel) leveres med lastesikringsnett, et nett som går fra seteryggen og opp til taket.

Disse nettene fungerer også som regel slik at ved nedfelte bakseter går nettet hele veien fra baksetet til taket da og, men lenger frem i bilen.

En fysisk sikring av bagasjen er nødvendig, og jeg ville aldri kjørt rundt med en stasjonsvogn uten nett eller grind for sikring av bagasje.

Det tynne trekket som skal skjule bagasjen har nettopp det som misjon, å skjule.. Det er neppe noen beskyttelse å snakke om.

Da bør du se deg litt rundt, det er få stasjonsvogner som har denne nettingen. Kanskje halvparten av de som er der ute ikke vet jeg. Men jeg ser veldig mange som ikke har det!

Mine foreldres bil ble ikke lever med lastesikringsnett, og den ble kjøpt ny for to år siden. Tanten min sin ble kjøpt ifjor og har heller ikke nett.

Så jeg tror ikke det er standard nei.

Men da burde jo et stoffbur som er festet nærmes bakseteryggene være trygt nok da. Forutsatt at buret er lite nok?

Uff.. blir helt deprimert av dette jeg. Det er jo ekstremt få som sikrer lasten sin nødvendig! Dette skal være pri no.1 når jeg får meg bilen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bur som settes inntil seteryggen er trygt under forutsetning av at bilen treffer rett på, OG deformasjonen påvirker rett forfra, noe den aldri gjør (bilen vil nemlig fortsette i en bevegelse opp med rumpa..)

Lastesikringsnett har vært i alle de stasjonsvognene jeg har hatt, med unntak av en -84 modell Ford Granada.

I Volvo er det eksempelvis integrert i baksetet, det samme er det ofte på blant annet Mercedes.

Kjøper man stasjonsvogn uten vil det i praksis si at man ikke har lov til å bruke bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bur som settes inntil seteryggen er trygt under forutsetning av at bilen treffer rett på, OG deformasjonen påvirker rett forfra, noe den aldri gjør (bilen vil nemlig fortsette i en bevegelse opp med rumpa..)

Lastesikringsnett har vært i alle de stasjonsvognene jeg har hatt, med unntak av en -84 modell Ford Granada.

I Volvo er det eksempelvis integrert i baksetet, det samme er det ofte på blant annet Mercedes.

Kjøper man stasjonsvogn uten vil det i praksis si at man ikke har lov til å bruke bagasjerommet.

Ok ok I get it. Men er ikke du enig i at det faktisk er skummelt å tenke på hvor mange som kjører rundt med stasjonsvogner uten nett.. eller ser ikke du noen der du bor?

Og ja nettopp, buret vil jo være trygt, jeg sa jo at det er festet, altså stroppet fast så sidebevegelse heller ikke er mulig! Eller mener du at rumpa på bilen spretter opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundens del, så vil jeg ha den i bur, ja. Solid bur som er festet godt - helst midt i bilen om mulig.

Sikkerhetssele til hund er jeg innmari skeptisk til da de fleste av disse bare har en stropp som festes til bliens setebelte, og selen/stroppen på selve hunden langt i fra er solid nok. Enda ikke sett en bilsele beregnet på hund som jeg hadde stolt på at holdt.

Var forøvrig en tysk test hund i bil, der var det kun skikkelig solide stålbur som faktisk holdt hunden på plass i bilen. Desverre har jeg ikke linken lenger.

Har ikke bil jeg, så vi er prisgitt de vi sitter på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundens del, så vil jeg ha den i bur, ja. Solid bur som er festet godt - helst midt i bilen om mulig.

Sikkerhetssele til hund er jeg innmari skeptisk til da de fleste av disse bare har en stropp som festes til bliens setebelte, og selen/stroppen på selve hunden langt i fra er solid nok. Enda ikke sett en bilsele beregnet på hund som jeg hadde stolt på at holdt.

Var forøvrig en tysk test hund i bil, der var det kun skikkelig solide stålbur som faktisk holdt hunden på plass i bilen. Desverre har jeg ikke linken lenger.

Har ikke bil jeg, så vi er prisgitt de vi sitter på med.

I følge svar i denne tråden er det jo sele du skal ha for hundens del, da den tydeligvis normalt ikke overlever en krasj værende i et bur :S

Men jeg er enig med deg.. syntes sikkerhetsselene virkelig ikke holder mål. Eneste grunnen til at jeg føler at jeg kan bruke det på Tinka er fordi hun kun veier 6kg og selen er virkelig veldig solid, og egentlig beregnet på rundt 20kg, men jeg klarte å stille den inn til Tinka.

Dessverre tror jeg ikke Kahlo hadde klart seg så bra i en sånn sele, kan jo bare tenke seg hvor mange tonn hun veier i en krasj.. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetselene er jo lagt i samme materiale som sikkerhetselene i bilden da, også trer man sikkerhetselen gjennom hundeselen. Jeg synes de virker veldig solide jeg, men jeg tar gjerne imot link til en sele som er skikkelig testet, og bevist god :aww:

jeg har desverre kjøpt for stor sele til Casper, så nå den siste tiden har vi bare brukt selen fra ezydog. Men skal få kjøpt en ordentlig sele igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...