Gå til innhold
Hundesonen.no

"slipp"


Benedicte

Recommended Posts

Jeg skal begynne å trene en labradorhannhund på 9 måneder hver søndag framover.. Han er jo en labrador, og elsker alt som heter mat. Men baller og andre leker står uansett høyest på listen. Hvis det ligger en ball i en hage 20 meter unna, så klikker han fullstendig (men dette jobber vi med :wink: ). Men når han først har fått tak i en ball er det veldig lite jeg kan gjøre for å få han til å slippe. Hver gang man nærmer seg løper han unna (wuhu *jeg vil leke!*), og man kan stå med leverpostei foran snuten hans uten at han slipper ballen. Det er rett og slett ekstremt. Ballen overgår alt. Hvordan skal jeg da få han til å slippe ballen i byttehandel med noe annet? Jeg prøvde med to baller, men det var visst bare den ballen han hadde som var morsom. Prøvde å overse han og "lekte" litt med min ball for å gjøre han interessert... Sparket rundt på den, kastet meg over den og så på alle måter helt dum ut, men han brydde seg ikke i det hele tatt. Han likte visst like godt å løpe rundt alene og leke med seg selv og den dumme ballen. Men vhordan skal jeg da få lært inn en slipp-kommando? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea er også sånn... Men jeg har funnet ut at det hjelper med en ekstra leke til å distrahere med, og den beste godbiten i verden. Da kan jeg distrahere henne så hun slipper, og hun begynner å fatte poegnet. Dette kommer fra en som langt i fra er ekspert, men det fungerte for meg :D Høres jo sikkert litt rotete ut.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du gjøre på flere måter; Sett deg ned å ikke gjør noe, ikke si noe osv. alltså tolmodighet. Når hunden slipper ballen i nærheten av deg må du kaste den igjen slik at den skjønner at du ikke skal beholde den. Evt leke inne slik at du letter får tak på ballen å kan kaste den igjen.

kaste den andre ballen mot en husvegg, å lage leke lyder.

Siste utvei er å holde på ballen mens den er i munnen til hunden å bøye hodet helt inntil hundens hode, må ikke gjøres på ukjente hunder.

Generelt om lek så må det være slik at hunden ikke tror du skal beholde ballen det er en grense der og det er bestandig lurt å bruke to av samme forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...