Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips om schæfervalp


Silje Helén

Recommended Posts

Heisann,

jeg har nettopp fått min første hund og er også helt ny på dette forumet.

Valpen min er en liten schæfertispe på litt over 7 uker.

Jeg har også tre katter og en liten jente på to år i hus, og den største utfordringen hittil har vært å få katt og valp til å gå sammen - men jeg håper det går bedre etterhvert.

Som fersk hundeeier blir jeg selvfølgelig takknemlig for alle tips jeg får, og det jeg spesielt lurer på er:

- Hvordan gjorde dere det om natten den første tiden? Vi er litt usikre på hvor mange lufte turer hun må ha.

- Hvordan fikk dere hunden deres stueren? Vi går ut med henne veldig ofte, men tiss og bæsj havner ofte på golvet likevell. Vi hadde ikke forventet annet, selvfølgelig - men lurer på hva som er mest effektivt for å få henne stueren.

- Hva gjør dere med biting? Hun biter bare litt når hun leker, og det gjør ikke så veldig vondt - men det er jo noe hun ikke bør få lov til.

- Noen som har tips til hvordan man får barn og dyr til å gå bedre sammen? Det har gått kjempefint til nå, og vesla har vist forståelse for at hunden trenger mye ro - men tips kan likevell være gode å ha :)

Ellers, andre tips og anbefalinger tar vi gjerne imot.

Vi skal på vårt første valpekurs den 13. mars :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk hundeeier blir jeg selvfølgelig takknemlig for alle tips jeg får, og det jeg spesielt lurer på er:

- Hvordan gjorde dere det om natten den første tiden? Vi er litt usikre på hvor mange lufte turer hun må ha. Det vi gjorde var at vi hadde en valpegård til valpen (mest for å ha litt kontroll over at han ikke tisset og bæsjet over alt), og de første dagene sov vi på madrass ved siden av denne, slik at vi hørte når valpen våknet. Da tok vi han ut, lot han tisse og la han igjen. Overså alle lekeinvitasjoner, og var veldig konsekvente på at han fikk lov å komme ut å tisse og bæsje, men ikke noe annet. Etter et par dager lot vi han være alene på rommet om natten (i valpegården) men hadde døren åpen, slik at vi hørte når han våknet. Tror det tok en uke eller noe til han sov hele natten/ikke hadde noen uhell, men det var vel noen sporadiske uhell de videre ukene

- Hvordan fikk dere hunden deres stueren? Vi går ut med henne veldig ofte, men tiss og bæsj havner ofte på golvet likevell. Vi hadde ikke forventet annet, selvfølgelig - men lurer på hva som er mest effektivt for å få henne stueren.

Ta ut valpen IVERTFALL hver gang hun har lekt, spist, drukket, eller sovet ++. Når hun tisser eller bæsjer ute, gi ros. Vær mye ute (vet det er vanskelig med sånn vær som er nå, men lurt allikevel). Når det skjer uhell, ta valpen rett ut, og vent til hun tisser ute, og ros. Hvis dere ser at hun begynner å snuse rundt, prøver å gjemme seg bort litt osv, kan dere nesten være sikre på at hun må ut, da tar dere henne med ut. Noen ganger kan man løfte opp valpen når den setter seg og tisser, da vil den visstnok knipe igjen, slik at man kan sette den ute, og rose for at den gjør det der. Jeg har aldri gjort det, men det funker sikkert. Og hvis dere ser at hun går til døren og piper, eller på annen måte gir tegn til å ville ut, er det lurt å "belønne" dette ved å slippe henne ut, da skjønner hun at hun kan "si fra" på den måte, og det er jo veldig fint for dere:)

- Hva gjør dere med biting? Hun biter bare litt når hun leker, og det gjør ikke så veldig vondt - men det er jo noe hun ikke bør få lov til. Det kan funke å klynke/hyle når hun biter, slik andre valper gjør når de leker. Det er et tegn til den andre valpen om at det gjør vondt, og at den biter for hardt, og denne "bitehemmingen" skal valpen ha lært mens den var sammen med de andre valpene i kullet. (regner med at den har "fått med seg" det selv om den er såpass ung som 7 uker, vanligvis lar man valpene være hos moren ivertfall til 8 uker, slik at den skal få med seg det den skal av "sosialisering" fra moren og de andre valpene)Dere kan også gi valpen noe annet å bite på med en gang den begynner å bite på dere/andre ulovlige ting. Bytt de ulovlige tingene, men ting den for lov å bite på, så lærer den etterhvert hva som er lov og ikke. Man kan også helt kontant reise seg opp og overse valpen når den går helt bite-bananas, og det pleier å funke bra, men de tipsene jeg har sagt over, passer kanskje bedre for en så liten valp... Når den blir litt eldre, og bitingen ikke bare kommer av kløing i tenner osv, kan ignorering være en god hjelp mot uønsket oppførsel

- Noen som har tips til hvordan man får barn og dyr til å gå bedre sammen? Det har gått kjempefint til nå, og vesla har vist forståelse for at hunden trenger mye ro - men tips kan likevell være gode å ha :)Har ikke barn selv, men har vokst opp med hund i familien fra jeg var baby. Der hadde vi ganske strenge regler for hva vi fikk lov til og ikke i forhold til hunden. Lurt at valpen får en egen plass, som er dens, og som barnet får beskjed om at h*n ikke skal være. Der skal det være ro og hunden skal ikke trenge å forholde seg til barnet der. Når hunden får mat er det lurt at barnet holder seg unna. Ikke for at det nødvendigvis skal være noe problem, men jeg syns det er litt lurt at hunden har litt ro når den spiser. Lurt etterhvert at barna også får lov til å "trene" litt med hunden, bare gi noen kommandoer og vise at barnet også er en som hunden skal respektere. Men det er nok litt tidlig siden barnet er bare to år... Bare pass på etterhvert slik at hunden ikke tror barnet er en den kan herje med, for et barn som løper avgårde fordi den syns valpen blir for bitete e.l, kan være veeeldig morsom å løpe etter bl.a. Det viktigste syns jeg, er at hunden har et sted den kan ha "barnefri", og at man også har noen steder som er "hundefri", f.eks. i sofaer og senger, slik at barnet også har noen steder å være hvis hunden blir herjete.

Ellers, andre tips og anbefalinger tar vi gjerne imot.

Vi skal på vårt første valpekurs den 13. mars :)Lurt å gå på kurs:) De spørsmålene du stiller her, kan man jo også på hjelp til på kurs. Og det kan jo hende det oppstår ting etterhvert, og da er også instruktørene på kurs veldig greie å spørre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...