Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal vi reagere på dette?


Maria

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

En lydig løs hund er da mye bedre å ha i løypa vel enn en ulydig en i bånd som vimser over alt? :whistle:

Ja..

Men altså.. om hunden er så lydig og flink... så hvorfor ikke ha den i bånd.. det er vel ikke noe problem?

Men all ære til dere som har FULL kontroll på hundene med og uten bånd i løypa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moralen må være: ikke ha hunden løs om du ikke kan kalle den inn fra en hver situasjon som måtte oppstå. Og ikke lar den løpe bort til andres hunder. er man ute å snørekjører må en lære hunden å holde høyre, passere andre hunde og dyr. som hundekjører må en trene på å passere andre hunder og folk. skulle uhellet være ute, legg deg skinnflat og jobb med saken så det ikke skjer igjen.

Noe av det værste jeg som hundekjører vet er løse hunder som løper bort til spannet. Jeg har sosiale hunder, men ønsker rett og slett ikke nærkontakt med andre når vi trener. dessuten er jeg lei av hunder som vikler seg inn i linesett og seler og halsbånd. har også smitta et par settere med blodlus her i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shilamon:

Jeg vet meget godt hva lovverket sier og hvordan man skal forholde seg til det.

Dette med hensyn gjelder selv sledekjørere og fuglehundeiere, selv om det sjelden virker slik.

Jeg kan ellers opplyse om at jeg er av de som kan betegnes som aktivt friluftsmenneske, og har vært det siden barndommen.

Jeg tilbakelegger flere hundre mil i marka hvert år, og opplever nær sagt aldri konflikter, annet enn med folk som har hunder de ikke har kontroll på da..

Beklager om du føler at jeg har "tråkket på noen tær" (i mangel av bedre uttrykk). Jeg ser irritasjonsmomentet med løse hunder ute av kontroll, det være seg fuglehunder eller selskapshunder. Er du så aktiv ute og i så lite konflikter som du sier her, regner jeg også med at din holdning i marka er mer ydmyk enn den har vært her inne. Og da tror jeg egentlig vi er enige. Friluftslivet og marka er for alle, og hurra for det! En av norges beste egenskaper (ved siden av snørike vintre):

Med det sagt har jeg møtt mange flere ukontrollerte og udresserte hunder av andre slag enn fuglehunder og sledehunder. (Selv om det dessverre finnes noen som ser ut til at tro at selvtrim er en god måte å trene en fuglehund på (vel og merke kanskje ikke en jakthund?).). Småhunder er definitivt de jeg har møtt flest av, men det handler vel alt i alt om tilfeldigheter og med hvor man er. Eneste negative opplevelsen jeg har hatt med hundespann var når ett spann kræsjet med valpekullet mitt som jeg var ute å trente, men det var like mye min feil da jeg sto feil plassert i forhold til valpene og ikke så spannet i tide til å få valpene på rett plass. Ingen skadet hedligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..

Men altså.. om hunden er så lydig og flink... så hvorfor ikke ha den i bånd.. det er vel ikke noe problem?

Men all ære til dere som har FULL kontroll på hundene med og uten bånd i løypa..

Hvorfor ikke ha den i bånd?

For å holde seg unna å kjøre over potene osv..

Jeg har også en hund med såpass korte bein at han ikke helt klarer å holde tempoet i de aller bratteste nedoverbakkene, jeg lar han da løpe løs foran meg fremfor å ha han i bånd, det er langt tryggere for både meg og hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ha den i bånd?

For å holde seg unna å kjøre over potene osv..

Jeg har også en hund med såpass korte bein at han ikke helt klarer å holde tempoet i de aller bratteste nedoverbakkene, jeg lar han da løpe løs foran meg fremfor å ha han i bånd, det er langt tryggere for både meg og hund.

en annen løsning er å bremse opp slik at hunden holder følge.

kjører du fra bikkja har du ikke kontroll over den vel. da ser du ikke hva den driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen løsning er å bremse opp slik at hunden holder følge.

kjører du fra bikkja har du ikke kontroll over den vel. da ser du ikke hva den driver med?

Jeg kjører så jeg er foran hunden, da slipper jeg å kjøre over potene hans, noe det er lett å gjøre om han skal være ved siden av meg (som han normalt sett er).

Å kjøre over potene vil dessuten potensielt føre til store skader, særlig da jeg har ski med stålkanter.

Ved et evnt fall er også sannsynligheten for å påføre hunden skader vesentlig større med bånd enn uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører så jeg er foran hunden, da slipper jeg å kjøre over potene hans, noe det er lett å gjøre om han skal være ved siden av meg (som han normalt sett er).

Å kjøre over potene vil dessuten potensielt føre til store skader, særlig da jeg har ski med stålkanter.

Ved et evnt fall er også sannsynligheten for å påføre hunden skader vesentlig større med bånd enn uten.

Du, siden du er såpass flink til å lære bikkja di å oppføre seg i løypene, så er det jo bare å lære han å gå bak og du kan ploge deg ned i fart han kan klare å holde følge med deg i. Slik jeg tenker er det slettes ikke sunt for en kropp å løpe så fort han bare kan i nedoverbakker på den måten. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å løpe max innimellom er da ikke så ille.

Jeg varierer som sagt mellom å ha han foran og bak, men holder som regel et tempo han klarer å holde noenlunde følge med. Dog uten å bruke bånd.

Hva folk synes om manglende bånd er ærlig talt noe jeg ikke bryr meg nevneverdig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å løpe max innimellom er da ikke så ille.

Jeg varierer som sagt mellom å ha han foran og bak, men holder som regel et tempo han klarer å holde noenlunde følge med. Dog uten å bruke bånd.

Hva folk synes om manglende bånd er ærlig talt noe jeg ikke bryr meg nevneverdig om.

sånne meninger er vel grunnen til at det blir stadig flere hundehatere der ute. Det handler om å ta hensyn til andre.

Stålkanter og hund er FY FY FY! hvert år må flere hunder sys pga disse stålkantene. og må man ha stålkanter for å skiløyper da? jeg bruker markaski/treningsski i skiløyper og brede fjellski uten stålkanter utenfor løyper. Hundenes sikkerhet kommer alltid først!

Jeg kjører med 2 (3) huskyer, og de har jeg foran meg. alltid. det betyr nedbremsing i nedoverbakker. Tryner sjelden (likevel bruker jeg aldri ski med stålkant når jeg snørekjører). har aldri skjedd skader på andre enn meg :ahappy:

Det er skadelig for særlig håndledd og skuldre (på hunden) å stadig BEINE nedover nedoverbakker. kke er det særlig hyggelig for dyret heller- å løpe alt det har for å holde følge med matfar/mor/flokken.

red: trenger vist rettskrivningskurs jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer sikkerheten til mennesker først, deretter sikkerheten til hunden.

Stålkanter er helt ok så lenge man får hunden til å holde seg unna skiene, noe jeg altså klarer fint.

Manglende bånd har ikke en dritt å si så lenge hunden er under kontroll, og for å være ærlig bryter jeg også båndtvangen store deler av båndtvangsesongen (avhengig av området jeg er i..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer sikkerheten til mennesker først, deretter sikkerheten til hunden.

Stålkanter er helt ok så lenge man får hunden til å holde seg unna skiene, noe jeg altså klarer fint.Manglende bånd har ikke en dritt å si så lenge hunden er under kontroll, og for å være ærlig bryter jeg også båndtvangen store deler av båndtvangsesongen (avhengig av området jeg er i..)

Om du er så dårlig til å gå på ski at du må ha stålkanter for å gå i marka, ville jeg spandert på meg et skikurs :blink:. Jeg er enig med Meg - stålkanta ski og hund er fyfy og hører virkelig ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha løs hund - uansett hvor god kontroll man har på den - i en skiløype med mye mennesker, barn og voksne, synes jeg rett og slett er dårlig gjort. Akkurat sånne ting er det som gjør at hunderedde skygger marka, noe som er veldig leit. Respekt for andre er en fin bil!

... Men dette vet jeg at vi har litt ulike meninger om, Pan ... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkanter og hund er en helt ok kombinasjon dersom man tenker over hvordan man går, og tar hensyn til at skiene har stålkanter.

Nå er hunden min veldig oppmerksom på skiene, og holder seg godt unna i tillegg..

Samfunnet er lagt opp for folk uten hund på de fleste områder, noen friheter må vi hundeeiere også ha, og det er faktisk fullt lovlig å ha hunden løs så lenge man har kontroll.. (Med unntak av i båndtvangperioder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkanter og hund er en helt ok kombinasjon dersom man tenker over hvordan man går, og tar hensyn til at skiene har stålkanter.

Nå er hunden min veldig oppmerksom på skiene, og holder seg godt unna i tillegg..

Det er det fler som har sagt, og så erfart at det er ikke var så lurt likevel. Men det er din hund og ditt valg. Ingen kan nekte deg og løpe rundt med stålkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkanter og hund er en helt ok kombinasjon dersom man tenker over hvordan man går, og tar hensyn til at skiene har stålkanter. Nå er hunden min veldig oppmerksom på skiene, og holder seg godt unna i tillegg..

Jeg trodde også jeg hadde god kontroll på dyret mitt og var særdeles fornøyd med å gå på ski med stålkanter inntil den dagen det faktisk gikk galt og hunden endte med 8 sting i foten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det fler som har sagt, og så erfart at det er ikke var så lurt likevel. Men det er din hund og ditt valg. Ingen kan nekte deg og løpe rundt med stålkanter.

Ja, det er nok noen som har fått problemer med det.

Nå skal det sies at jeg alltid har med lappesaker til hunden, i tilfelle det skal gå galt.

Stålkantene gir en del fordeler også, og ski av den typen jeg har uten stålkant er vel nærmest ikke å oppdrive.. (Åsnes Vikafjell)

En slags mellomting mellom ordentlige fjellski og vanlige langrennski, smale nok til å funke bra i sporet, brede nok til å gi ganske god bæring.. (62 mm på det bredeste, sporet er 70mm)

Jeg trodde også jeg hadde god kontroll på dyret mitt og var særdeles fornøyd med å gå på ski med stålkanter inntil den dagen det faktisk gikk galt og hunden endte med 8 sting i foten...

Ja, så får jeg bare satse på å slippe det.

Stålkantene er gull verdt under enkelte forhold.

Å ha hunden løs er nok veldig lurt når man har stålkanter, særlig i nedoverbakker der det går fort (å da ha hunden bak er ikke så dumt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være skikkelig frekk Pan:

Holdningen din er tydeligvis akkurat som jeg trodde. Du tror at du bare kan ture frem med ditt, med dette med hensyn til andre er faktisk en vesentlig del av det å benytte seg av fellesarelaer. Det være seg fjell, skog, mark eller park. Du kan ha den snilleste og lydigste hunden i verden, for mennesker med hundefrykt har ikke det en tøddel å si. Å ha hunden løs i båndtvangstid vitner mer om manglende respekt for lover, vilt og andre naturbrukere, enn ett positivt innslag i hundeverdenen. Man SKAL og MÅ respektere og vise hensyn til andre man møter, uavhengig av hva man selv måtte tro om seg og sitt.

Om du har hunden din i bånd eller løs akkurat i løypa er vel for meg likegyldig egentlig. Det viktigste blir vel at hverken du, hunden eller andre blir skadet eller forstyrret av det. Og det virker det som om du gjør.

At du sjangser med stålkanter er vel i bunn og grunn ditt valg, selv gjør jeg også det til tider av akkurat samme grunner som deg. Jeg sliter med å finne gode nok ski uten stålkanten. Men jeg har sett hvor alvorlige skader bare små ulykker kan gi så som ett godt råd kan du jo vurdere å høre på det folk mener om saken? Jeg er iallefall på leting etter nye ski, men det er jammen ikke lett;)

Meg: hva slags ski bruker du til fjells? Har noen helt fantastiske fischer- ski, men med stålkant er de dårlig egnet for en virrete setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har man med seg lappesaker hvis man mener at kombinasjonen hund+stålkant er helt trygt? Hmm..

Pan, jeg tror du faktisk er klar over at det er stor sjanse for å skade hunden din og det er da ikke så vanskelig å gå på ski uten å tryne.

Var med i snørekjøringsrenn for første gang på onsdag, ene runden med en hund som trekker veldig i rykk og napp men det gikk jo fint. Hadde ikke noe problem med å unngå å kjøre på ham eller tryne selv.

Og jeg må jo se at jeg heller detter på rumpa 30 ganger enn å dra til dyrlegen for å sy poten(e) til hunden min, det er både langt bedre for hunden, for meg og lommeboka.

Mn nå syntes jeg også det er greit at hunder av og til er løse i løyper, f.eks. steder der det knapt ferdes folk, eller tidspunkter hvor løypene er lite brukt. Altså ikke en solfyllt søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har man med seg lappesaker hvis man mener at kombinasjonen hund+stålkant er helt trygt? Hmm..

Pan, jeg tror du faktisk er klar over at det er stor sjanse for å skade hunden din og det er da ikke så vanskelig å gå på ski uten å tryne.

*klippe*

Fordi man alltid har med seg litt lappesaker på tur da det alltid kan skje en ulykke? Jeg har iallefall nesten alltid med meg det lille førstehjelpssettet mitt på dagsturer, men ikke på 1-2 timers turer da. et må jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg: hva slags ski bruker du til fjells? Har noen helt fantastiske fischer- ski, men med stålkant er de dårlig egnet for en virrete setter.

har noen brede fischer ski som nå begynner å bli noen år gamle (8-9 år). De finnes i tilsvarende modell med stålkanter, men sikkert ikke i produksjon lenger. Har sett litt på disse, men får klare meg med de gamle litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man alltid har med seg litt lappesaker på tur da det alltid kan skje en ulykke? Jeg har iallefall nesten alltid med meg det lille førstehjelpssettet mitt på dagsturer, men ikke på 1-2 timers turer da. et må jeg innrømme.

Selvfølgelig det skjønner jeg.. men da må man rett og slett innrømme at det faktisk er mulig at det skjer en ulykke fordi man har stålkanter. Jeg så du hadde skrevet i en annen tråd noe om 2% sjanse, ja det er lite.. men du innrømmer at det er sjans og ønsker å bytte ut stålkantene dine.

Dt var mer ment som, hvis man påstår at man ikke trenger lappesaker, også tar man det med allikevel, så motsier man en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok noen som har fått problemer med det.

Nå skal det sies at jeg alltid har med lappesaker til hunden, i tilfelle det skal gå galt.

Stålkantene gir en del fordeler også, og ski av den typen jeg har uten stålkant er vel nærmest ikke å oppdrive.. (Åsnes Vikafjell)

En slags mellomting mellom ordentlige fjellski og vanlige langrennski, smale nok til å funke bra i sporet, brede nok til å gi ganske god bæring.. (62 mm på det bredeste, sporet er 70mm)

Ja, så får jeg bare satse på å slippe det.

Stålkantene er gull verdt under enkelte forhold.

Å ha hunden løs er nok veldig lurt når man har stålkanter, særlig i nedoverbakker der det går fort (å da ha hunden bak er ikke så dumt)

Fischer BC countrywax er 60-52-57 så noenlunde det samme som dine ski, de har jeg brukt i mange år på fjellet under "alle" forhold og må si at jeg ikke helt skjønner at man MÅ ha stålkanter. Etter å ha vært med på å avlive en hund på fjellet av skadene den fikk av eieren sin (som var aktiv langrennsløper og kunne gå på ski og hunden holdt seg unna), så holder jeg meg laaaangt unna stålkanter.

Fischer Villmarka er 78-60-70 så litt bredere enn lysløypene.

Min mor er forresten veldig redd hunder, hun er veldig redd hunder som er løse, selv om de holder seg unna henne, fordi de plutselig kan komme bort til henne. Redsel er ikke bestandig rasjonelt, og det er veldig greit å kunne vise hensyn til folk. Jeg har mine fast, men de kan kommandoer og er dermed ikke noe problem å ha med i lysløypa i bånd. De som skal bli skadet av båndet må i såfall kjøre ut av løypa da hunden holder seg på løypeskuldra og ikke midt i løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi splitte denne tråden? Jeg synes ikke denne diskusjonen behøver å ta helt over tråden som den startet. Dersom man vil diskutere hund i skiløypa vs. mennesker kan man kanskje lage en ny tråd, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...