Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighetstrening. Tips? :-)


LeneogMino

Recommended Posts

Jeg vil gjerne bli flink i lydighet med ny Border Collie valpen min, og vil begynne så tidlig som nå.

Han er 3 måneder, og kan sitt, dekk og halvveis bli. Målet er å starte vår første konkurranse når han er 9 måneder. (Det er så gammel de må være for å få være med?)

Vi trener små økter hver dag, bruker godbiter og leker, og gir oss før han blir lei.

Jeg er bare 17 år, og den forrige hunden min brukte jeg mest til agility. Nå vil jeg gjerne bli flink i lydighet også, og begynne å delta i konkurranser når han blir eldre.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan trene videre? Hva skal jeg prioritere? Tar i mot alt av tips og råd :-)

post-4733-12666202956276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp boken Lydighetstrening i Teori og Praksis.. hvis du ikke har den enda altså, det er rene bibelen!

Ellers er det bare å begynne å trenne inn grunnmomentene, og sakte men sikkert sette dem sammen til øvelser.

Husk at etterhvert som valpen din kan øvelsene, så kan du begynne med forstyrrelser, men aldri mer enn valpen kan takle.

Og så vil jeg si at det holder med få korte økter på en valp. Og ikke sett målet så tidlig som 9mnd, men skynd deg sakte. Kanskje du og valpen blir klare til 9mnd. Men det er bedre med en hund som er skikkelig trygg i øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn på et kurs og/eller meld deg inn i en hundeklubb der du kan trene jevnlig sammen med andre hunder. Da får hunden både trening i å prestere med andre hunder rundt seg, og du får tips og råd om hvordan du bør gjøre ting. Det er veldig vanskelig å trene heeelt alene til konkurranser, for da får man ingen tilbakemelding utenfra (det GÅR an, har selv gjort det med godt resultat, men det er lurt å gi hunden opplevelser som er mest mulig lik konkurransesituasjon. Men det trenger du ikke tenke på enda;)) Tren korte økter, og heller flere økter (3 f.eks) hver dag. Ha en plan for hva du skal trene hver gang. Det er lurt å ha et mål, men ikke fest deg så veldig ved det målet (konkurranse v 9 mnd) at det går ut over treningen. Du kommer til å oppleve tilbakeskritt og at hunden plutselig ikke kan noenting (selv om den kunne det dagen før) og da er det din jobb å være tolmodig, å legge opp treningen slik at hunden lykkes...

Og det viktigste; Ha det gøy og sørg for at hunden har det gøy.

Du har en veldig lettlært rase, og det er ikke noe i veien for å nå målet ditt, men ikke stress det. Du kan risikere å ødelegge treningsiveren til en liten valp fullstendig hvis alt i livet skal handle om kommandoer;)

Hva du skal prioritere: Hvis du har et mål om å være med i konkurranser, ville jeg jo begynt med øvelsene til kl. 1, men generelt så er det vel lurt å begynne med de øvelsene som også har en bruk i hverdagen. Innkalling, utgangsstilling -->lineføring/fri v fot, og sitt og bli/dekk og bli er vel fine ting å starte med... I tillegg er det viktig å helt fra starten gjøre hunden vant til å bli tatt litt tid/sjekke tenner osv. For det er også en viktig del...

Siden kan man lære inn stå, og etterhvert stå under marsj osv. Bare sørg for at når man begynner å lære inn øvelser som skal være satt sammen av flere, f.eks. stå under marsj (som inneholder både fri ved fot og stå) så må alle momentene sitte først. Så lær først inn de enkle tingene. De mer sammensatte øvelsene senere er som regel bare satt sammen av flere av de enkle, og da er det essensielt at man har vært nøye nok, og ikke funnet seg i noe mindre enn det man vil ha helt fra begynnelsen. Så hjelp hunden til å få til f.eks. en rett utgangsstilling fra begynnelsen, så har du et godt utgangspunkt for seinere.

Det er ivertfall noen av tingene jeg har lært etter å ha trent konkurranselysighet i noen år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med på bronsemerke kurs med forrige hunden min når han var rundt 15 måneder, så jeg husker noenlunde hvilke øvelser vi skulle igjennom. Vi vant faktisk der og da, men jeg skulle gjerne vært flinkere til å trene lydighet selv.

Jeg er med i en klubb, men det er så langt unna at jeg ikke kommer meg opp dit hver dag. Får lappen i juli, og da blir det oftere turer opp der. Nå trenger jeg tips til små økter i hagen.

Tusen takk for svar! :frantics:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg hadde ikke tenkt å svare på denne tråden, men ok here we go. Klarte ikke å la være :frantics:

Første spørsmål. Er det endelige målet at du skal være startklar når hunden er 9 mnd gammel? Eller vil du komme langt i lydighet og ha en hund å trene og konkurrere med i mange år?

Det er viktig med mål å jobbe etter, for all del, men å trene mot at hunden skal være klar på 9 mnds dagen tror jeg blir litt mot sin hensikt. Nå er dette mine meninger da, mange kan være uenig, men jeg mener det er viktigere at hunden er godt trent og moden for å starte i konkurranse enn å kunne skryte av at man debuterte når den var 9 mnd gammel. Jeg har sett nok hunder som starter tidlig og raser oppover i klassene. Men så blir de borte. I mange år. Og de må bruke masse tid på å rette opp feil, få tilbake motivasjonen hos hunden eller lære den at konkurranser er gøy igjen. Om de i det hele tatt kommer tilbake i ringen. Ta deg heller god tid. Bygg en solid grunnmur og ha det gøy med hunden din. Så kanskje dere er klare til å starte når den er 9 mnd gammel, kanskje når den er halvannet.

Jeg ville heller satt fokus på å få inn det grunnleggende. Få en god kontakt, bygg opp forsterkere, lær valpen å jobbe rundt andre hunder og med alle mulige forstyrrelser. Så kan du begynne å gjøre en god jobb med innlæringa av grunnøvelsene. Slurver du med innlæringa av f.eks. fri ved fot for å bli fort startklar, kommer du til å måtte jobbe mye med å rette det opp senere. Tren det inn sånn som du vil ha det med en gang, ikke tenk at det kan du fikse seinere.

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt å svare på denne tråden, men ok here we go. Klarte ikke å la være :frantics:

Første spørsmål. Er det endelige målet at du skal være startklar når hunden er 9 mnd gammel? Eller vil du komme langt i lydighet og ha en hund å trene og konkurrere med i mange år?

Det er viktig med mål å jobbe etter, for all del, men å trene mot at hunden skal være klar på 9 mnds dagen tror jeg blir litt mot sin hensikt. Nå er dette mine meninger da, mange kan være uenig, men jeg mener det er viktigere at hunden er godt trent og moden for å starte i konkurranse enn å kunne skryte av at man debuterte når den var 9 mnd gammel. Jeg har sett nok hunder som starter tidlig og raser oppover i klassene. Men så blir de borte. I mange år. Og de må bruke masse tid på å rette opp feil, få tilbake motivasjonen hos hunden eller lære den at konkurranser er gøy igjen. Om de i det hele tatt kommer tilbake i ringen. Ta deg heller god tid. Bygg en solid grunnmur og ha det gøy med hunden din. Så kanskje dere er klare til å starte når den er 9 mnd gammel, kanskje når den er halvannet.

Jeg ville heller satt fokus på å få inn det grunnleggende. Få en god kontakt, bygg opp forsterkere, lær valpen å jobbe rundt andre hunder og med alle mulige forstyrrelser. Så kan du begynne å gjøre en god jobb med innlæringa av grunnøvelsene. Slurver du med innlæringa av f.eks. fri ved fot for å bli fort startklar, kommer du til å måtte jobbe mye med å rette det opp senere. Tren det inn sånn som du vil ha det med en gang, ikke tenk at det kan du fikse seinere.

Lykke til :P

Det var det jeg prøvde å få fram. Men du formulerte det utrolig bra..

Jeg er enig fordi jeg har erfart det selv, trente masse lydighet i starten og debuterte like rundt året. Og siden har vi nesten ikke trent engang.. men nå er vi på vei igjen og fy søren så mange småfeil. Så jeg bestemte meg for å begynne fra scratch på mange av øvelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :frantics:

Det har aldri vært meningen å virke oppslukt i å nå det til han er 9 mnd, det var bare et lite mål så vi har noe å jobbe mot å glede oss til. Men som dere sier, jeg skal ikke slurve, vi tar det når vi er klar om det er 9 måneder eller 2 år.

Takk for tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...