Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing, uling og masing


LeneogMino

Recommended Posts

Guest Gråtass

Dere er utrolig defensive her inne, herreegud, skulle nesten tro jeg trykket på en knapp :)

Er vi defensive? Hva i all verden mener du med det? Her er det ingen som går i forsvar man bare ber om dokumentasjon på påstander som etter noen tiår med hund er etter min erfaring bare tull og tøys. Jeg VET at turid Rugaas mener dette, men kan du gi meg noen dokumentasjon på at det du sier? Jeg antar at siden du uttaler deg så bastant om hunders fysikk og utvikling at det foreligger noe som helst forskning på det, for hvis ikke så er jo påstandene dine akkurat like gode som alle andre sine, det er synsing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter er som sagt kun veiledende da :D Er veldig individuelt hva hunder tåler, og noen blir lettere stresset enn andre. Men personen som har satt den veiledende tiden er Turid Rugaas.

Og noen ganger lurer jeg virkelig på om Turid Rugaas har gjort mer skade enn gagn for Norges hundebefolkning...

Det finnes ingen fasit når det gjelder dette, men at mange valper blir for mye herjet med er ikke å stikke under en stol. Mange valper klarer ikke å kjede seg eller slappe av, eller leke på egenhånd, fordi de får for mye aktivitet. Blir veldig rastløse og må aktiviseres hele tiden. Det er ikke bra.

Du, det blir faktisk riktig så hyggelige hunder av de aller fleste valper som vokser opp i Norge. Jeg tipper at det er et forsvinnende fåtall som gir sine valper så lite som 10-15 min aktivisering pr dag, så jeg tror faktisk det er unntakene som har så lavt aktivitetsbehov. Jeg tror at hypotesen din motbevises daglig av det store flertall jeg. Og jammen er jeg glad for det!

De fleste valper er skapt for et aktivt hundeliv, med mange og varierte aktiviterer. Om de pakkes inn i bobleplast fra de er babyer så tror jeg det gjør dem langt mindre motstandsdyktig for å håndtere stress og uvante situsajoner. Jeg ønsker ikke å hemme valpen min på den måten. Heller tvert imot så ønsker jeg å utsette valpen min for stress, det legger grobunn for læring. Stress er faktisk helt nødvendig for trening.

Så her i heimen er det ut og oppleve, undersøke, erfare, leke, trene, mosjonere og herje i en salig blanding fra valpen er liten av. Jeg tror det hjelper til at hunden finner sin egen av og på knapp jeg, for valpene mine pleier å være slitne når de kommer hjem, og da sovner de.

Ved å gi de et rikt liv finner de helt ut av seg selv at hjemme så skjer det lite, de har heller ikke behov for at det skal skje så mye. Da slapper vi av.

Selvsagt skal man følge med på valpen. Selvsagt kan de gire seg for mye opp. Men jammen kan de understimuleres også. Så advarslene må gå begge veier.

Å sperre en liten valp inne og påtvinge den passivitet er potensielt minst like skadelig som å aktivisere den for mye.

Jeg har møtt mange med valper i parken jeg hvor valpen omtrent peser seg ihjel av stress og ikke klarer å roe seg før etter flere timer i inaktivitet.

Blir du med dem hjem fra parken? Så creepy. :)

Det er mange av oss her inne som kan vår Rugaas og blir litt matte når vi får hennes teorier servert som den eneste sannhet av nyfrelste disipler. Hvis du ønsker å forme en aktiv, nysgjerrig, treningsivrig (dermed forsterkerkåt) hund, er det minst like viktig å trigge påknappen som avknappen hos valpen. Vi vet forskjell på sunt og usunt stress. Vi vet at en valp ikke skal gires opp før leggetid, vi vet at en overstressa hund er utrenbar og dermed ubrukelig. Samtidig så vet vi at en hund uten stress, er en kjedelig, apatisk og minst like utrenbar hund. En viss grad av stress må til for både motivasjon og forsterkerkåthet. En førstegangs hundeeier trenger å lære dette, like mye som h*n trenger å lære ulike teknikker for å trene/forme ro. Denne delen av hundelivet hopper fru Rugaas glatt over og dermed blir det noen andres oppgave å informere om det.

Hør hør! :D

Dere er utrolig defensive her inne, herreegud, skulle nesten tro jeg trykket på en knapp :D

Ikke defensiv i det hele tatt. Men du har funnet fram til et forum fullt av kunnskapsrike, erfarne og engasjerte hundeiere, og mange av dem er uenige med deg. Så vi utfordrer meningene dine litt. Uenig er ikke lik defensiv. Dessuten er vi vel alle her for å diskutere og lære mer, uenigheter er et glimrende utgangspunkt til det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi han oppmerksomhet på at han piper når du vet han har gjort fra seg. Han må lære seg at natt er natt. Sover han lenge før dere legger dere? Kanskje dere kan gi han noe hjernetrim oppgaver slik at han holder seg våken like lenge som dere? Putt sov i ro i ørene og legg deg å sove igjen.

Han er våken helt til vi er gått i seng, og ofte enda litt etter det. Når lyset skrus av tar det er minutt eller to før han legger seg til å sove. Da pleier det å være helt stilt til han begynner å bjeffe midt på natten.

Valpen min får definitivt mer aktivitet enn et kvarter daglig, men jeg kan ikke si han er særlig stresset av den grunn. I dag var han ute i en halvtime, først lek i snøen før vi hadde en liten tur. Jeg var hjemme igjen ett, og da var vi ute en time. Vi var inne to timer (ikke særlig med lek, men han sov ikke), før vi gikk ut i snøen igjen en time. Når vi kom inn surret han litt før han la seg ned og sovnet.

Vi går turer, leker i snøen, leker med andre hunder/valper, trener litt lydighet og har vært på en lydighetskonkurranse bare for sosialiseringen sin skyld. Jeg prøver å skape en uredd og glad hund, men passer på å roe helt ned når han trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...