Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing, uling og masing


LeneogMino

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har en Border Collie valp på 3 måneder. Han kom til meg når han var 8 og en halv uke, og første uken sov han i sengen min. De neste ukene flyttet han seg ned på gulvet oppå et teppe eller inni buret, og den siste tiden har han sovet i lille-gangen som vi kaller det, der sko og jakker er.

Den siste uken har han våknet rundt 5, og begynt å mase og småbjeffe. Da går jeg ut med han, og han gjør fra seg det som er å gjøre fra seg. Vi går inn igjen med en gang, siden jeg helst vil sove litt til før jeg vil opp.

Og det er her problemet begynner. Han vil ikke sove igjen! Uansett hvor vi gjør av han, om det er soverom, bur eller gang. Han bjeffer og uler og piper og vil ikke sove mer.

Det er litt rart, for vi pleier å legge oss ganske seint (av og til så seint som klokken 1), og han er i mye aktivitet på dagtid.

Hvorfor vil han ikke legge seg igjen? Hva kan jeg gjøre?

Når han holder på sånn får jeg ikke sove resten av "natten", og soving fra 1 til 5 er litt lite for min del..

Noen tips? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd og slitt han ut mer på kvelden før sengetid. Både fysisk og psykisk. Selv om han er i aktivitet mye på dagen så får han vel fort lada batteriene igjen på noen timer på kvelden pluss noen timer på natta og da er han vel ferdig hvilt i 5 tia sikkert. Nå vet ikke jeg hvilke rutiner dere har da så dette er bare noen tanker :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han være stresset? Han er en valp og trenger mye hvile. Kan det rett og slett være at han blir overstimulert på dagtid? Mange med Border Collie-valper har fått det så innprentet at de har skaffet seg en aktiv valp at de gir litt for mye av det gode. Og du driver vel ikke med pinnekasting? Det er fy :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg burde kanskje aktivisert han mer om kvelden, så han sov hele natten? Gå litt lenger tur eller noe sånn :frantics:

Han virker ikke noe særlig stresset tror jeg. Er det noen typiske tegn på det? Han oppfører seg bare litt energisk når han har sovet, og når vi har vært i aktivitet sover han godt etterpå :P

Tusen takk for svar :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han være stresset? Han er en valp og trenger mye hvile. Kan det rett og slett være at han blir overstimulert på dagtid? Mange med Border Collie-valper har fått det så innprentet at de har skaffet seg en aktiv valp at de gir litt for mye av det gode. Og du driver vel ikke med pinnekasting? Det er fy :D

Hva mener du med dette? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dette? :D

Å kaste pinne setter igang hundens "jaktmodus" så den vil UANSETT løpe etter pinnen enten den vil det eller ei hos enkelte hunder, den går på autopilot. Det er ikke glede som gjør at den løper villig, det er instinkt. Mange lettstressede raser tåler ikke dette, og spesielt ikke border collier. Noen hunder som har blitt stressede og "umulige masete" hunder har blitt avlivet eller omplassert fordi den var helt vill og ble "problemhund". Hos mange av disse var pinnekasting en fellesfaktor.

Jeg siterer Turid Rugaas:

"Mellom hver du gjør noe med valpen og unghunden bør det gå flere timer. Holder du på med noe hele tiden, så lærer du hunden å bli urolig og stresset. Den vil til slutt ikke greie å slappe av.

Både trening og mosjon og lek bør være rolig. Opphissende leer med høy hastighet, som ballkasting, fotballsparking, herjing og leking er bare stressende, og du vil fort få forskjellige typer atferdsproblemer, pluss en hund som blir nesten hysterisk ved synet av en ball eller pinne.

Høy fart er unaturlig for hundedyr, og holdes naturlig på et minimum. De tilbringer mye tid i ro og begrenser løping til så lite som mulig. Det vil dere kunne se i en flokk, når noen begynner å løpe rundt. En av de andre vil gå inn og stoppe det.

Se på hvordan hunder gjør dette naturlig, så kanskje dere forstår hvor lite glad hunden er i fart og rushing.

Argumentet at hunden liker det, holder ikke. Se nøyere på en hund som må løpe etter en ball i langer tider: han ser ikke glad ut, han er hysterisk – av stress. Når noe kastes eller sparkes, så går hunden på autopilot – jaktknappen går automatisk på, og den løper, uten egentlig å ville det. Instinktet sier den skal løpe etter bevegelige ting, og det gjør den. Det har ingenting med glede å gjøre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja. Det der trodde jeg på med min forrige hund (da jeg var ganske ung) en bearded collie. Hun elsket å leke, men jeg trodde det var farlig og stressende for hunden, så jeg hadde så dårlig samvittighet hvis jeg lekte med henne innimellom. Vi hadde det jo så gøy :D

Egentlig noe av det samme som da jeg fikk dårlig samvittighet for å legge meg på gulvet å kose med en annen hund vi hadde da jeg var enda mindre. Man måtte jo være lederen og ikke legge seg ned sammen med hunden!

Nå vet jeg heldigvis bedre.

Med min nåværende hund både leker jeg og koser på gulvet og mange andre teite ting :D

Har aldri hatt det så gøy med hund før og aldri hatt en så lykkelig hund heller.

Vi trener bl.a lydighet og jeg har nettopp fått høre på kurs at vi ikke hadde kommet så langt om jeg ikke hadde vært så flink til å leke med hunden min helt fra hun var liten.

Det er nok utrolig mange dyktige hundemennesker som er uenig i det du nettopp siterte.

Noe annet er hvis man har en stresset problemhund, men selv da kan mye positivt bygges opp gjennom lek :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på lek og lek, sier nå jeg. Vi måtte Rugaase ned tollerdamen her, fordi hun klikka i vinkel bare hun så en ball. I grunnen klikka hun i et eneste kjør uansett. I grunnen var hun et stjerneeksempel på hvor galt det kan gå (og omtrent da overtok vi henne, for å klargjøre den biten). Men så måtte vi jo lære henne å leke, fordi det er ikke noen bedre forsterker enn den morsomste i verden. Kunsten er å slutte mens leken er god. Det er forskjell på å ha en pinnegal hund og en hund som er glad i å leke. For Rugaas er det ingen mellomting og dermed går mange glipp av å bruke lek som forsterker.

Vel, å kaste pinner med en tre måneder gammel BC valp er kanskje ikke noe sjakktrekk. Særlig ikke rett før sengetid. Slit han heller ut på litt godbitssøk eller andre hodebryaktiviteter.

Vår hund nummer to kunne ikke leke, han. Husker at vi trilla en ball til han og han så etter den med store øyne. "De folka er klin gærne, hva var det?" Men så fikk han på seg bånd, fikk mat regelmessig, ble luftet som norske hunder blir og trengte ikke å bruke alle krefter på å rote i søppel, tigge av turister, bli jaget fra det ene stedet til det andre og vips så var det gøy både å leke og å bite i stolbein og litt av hvert av valpefakter som han bare ikke hadde hatt overskudd til før. Nå er det kjempegøy å løpe etter pinner og ha drakamp med hva som helst. Han kommer ikke tilbake med pinnene da, så det blir liksom ingen besettelse av det. Stress tror jeg forresten ikke han har hørt om. Nå er han jo greker og de er jo ganske laidback. :D

Jeg er overbevist om at en hund skal lekes med, men at du skal vite hva du gjør. Ikke minst skal du tilpasse leken etter hundens alder, rase og aktivitetsnivå. Du skal også tenke litt over hva du ønsker å oppnå med leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun elsket å leke, men jeg trodde det var farlig og stressende for hunden, så jeg hadde så dårlig samvittighet hvis jeg lekte med henne innimellom.

Det hadde du jo ikke trengt, for innimellom er jo greit, men noen kaster pinner HVER dag eller kveld for å slite ut bikkja fordi de ikke har tid til å gå tur med hunden. Dessuten er det STOR forskjell på lek og daglig pinnekasting.

Du sier du trodde på det helt til du fikk en hund som tålte å lekes med... vel, les det du selv skrev, hehe :D At din var lykkelig og tålte pinnekasting betyr ikke at hunder flest tåler pinnekasting. For sånn er det faktisk ikke. Men å kaste en pinne i ny og ne er som sagt ikke det samme som notorisk pinnekasting i 15 minutter HVER dag. Og i tillegg er det veldig individuelt. Innen 30 år har kanskje du også opplevd å ha en hund som ikke tåler det fordi den er lettstresset. Det er stor forskjell på bearded collie, og border collie :D

Det er få seriøse border collie-eiere som kaster mye pinne med hundene sine. De lar heller hunden gjøre noe den har godt av, som f.eks å gjete sauer og bruke hodet. For det er hjernetrim den trenger, ikke å lade opp til maratonløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle jeg kunne vite at du mente notorisk pinnekasting i 15 minutter istedet for vanlig mosjon?

Jeg fikk inntrykk at du mente det var galt å leke med hunden, men du mener kanskje ikke det likevel?

Beardisen tålte også å bli lekt med ja, noe de fleste bordercollier også gjør. Tviler faktisk sterkt på at jeg kommer til å få en hund som ikke tåler å lekes med uavhengig av rase. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle jeg kunne vite at du mente notorisk pinnekasting i 15 minutter istedet for vanlig mosjon?

Jeg fikk inntrykk at du mente det var galt å leke med hunden, men du mener kanskje ikke det likevel?

Selvsagt mener jeg ikke vanlig mosjon, og selvsagt mener jeg ikke det er galt å leke med hunden. Da hadde jeg ikke svart i denne tråden. Den heter jo "bjeffing, uling og masing". Hadde jeg visst om hun lekte normalt med hunden eller gitt den riktig mengde mosjon for alderen så hadde jeg vel ikke hoppet til konklusjonen at det kan være stress? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kastet en eneste pinne til han. Vi har trilt tennisballer 2 eller 3 ganger til han, men han er ikke noe mer interessert i denne enn resten av lekene vi bruker, så verken ball eller pinner er noe tema.

Han får en vanlig gåtur for å gjøre fra seg før kveldstid. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Selvsagt mener jeg ikke vanlig mosjon, og selvsagt mener jeg ikke det er galt å leke med hunden. Da hadde jeg ikke svart i denne tråden. Den heter jo "bjeffing, uling og masing". Hadde jeg visst om hun lekte normalt med hunden eller gitt den riktig mengde mosjon for alderen så hadde jeg vel ikke hoppet til konklusjonen at det kan være stress? :D

Hva er det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville luftet og så gått rett i seng igjen. La valpen holde på med piping, bjeffing hva enn den gjør. Ikke lag lyd, kjeft, gå ut til den, gi den noe oppmerksomhet.

Den vil gi seg. Ikke skryt når den gir seg ,for den vil sannsynligvis begynne igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det da?

Til en 3 mnd gammel valp så er veiledende mengde 10-15 minutter maks av fysisk mosjon, tur osv. Mer enn dette er unødvendig, og man kan få en valp som blir stresset om den tvinges til mer. Lek og mental stimuli går selvsagt ikke under dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kastet en eneste pinne til han. Vi har trilt tennisballer 2 eller 3 ganger til han, men han er ikke noe mer interessert i denne enn resten av lekene vi bruker, så verken ball eller pinner er noe tema.

Han får en vanlig gåtur for å gjøre fra seg før kveldstid. :)

Det høres jo supert ut :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en 3 mnd gammel valp så er veiledende mengde 10-15 minutter maks av fysisk mosjon, tur osv. Mer enn dette er unødvendig, og man kan få en valp som blir stresset om den tvinges til mer. Lek og mental stimuli går selvsagt ikke under dette.

Hehe..da stryker jeg hardt. Begge hundene mine har fått mye mer enn dette. Stressa? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..da stryker jeg hardt. Begge hundene mine har fått mye mer enn dette. Stressa? Nei.

Så fint da :) Da har du sikkert ikke lettstressede hunder. Men fordi skjelettet er i vekst skal ikke valper "mosjoneres" så mye så unge. Men å slippe de løs, (som du sikkert gjør med dine Whippeter?)er ikke farlig, men det å gå tur i bånd skal man være mer forsiktig med, fordi en valp vil gå og gå og ikke alle setter seg på rumpa når de er slitne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Til en 3 mnd gammel valp så er veiledende mengde 10-15 minutter maks av fysisk mosjon, tur osv. Mer enn dette er unødvendig, og man kan få en valp som blir stresset om den tvinges til mer. Lek og mental stimuli går selvsagt ikke under dette.

Hva er forskjellen for en valp om man går tur eller leker? Hvorfor er det "farlig og stressende" å gå på tur men ikke en treningsøkt eller lek. Hvem er det som har satt den veiledende tiden på 10-15 min?

Så fint da :) Da har du sikkert ikke lettstressede hunder. Men fordi skjelettet er i vekst skal ikke valper "mosjoneres" så mye så unge. Men å slippe de løs, (som du sikkert gjør med dine Whippeter?)er ikke farlig, men det å gå tur i bånd skal man være mer forsiktig med, fordi en valp vil gå og gå og ikke alle setter seg på rumpa når de er slitne :D

Så siden skjelettet til valper ikke har satt seg, så bør man begrense valpenes lek med hverandre i valpekassa også da eller? Så om hunden går løs så er det greit, men man skal ikke gå med den i bånd for da blir den stresset? Enhver valp vil sende så mange signaler på at den er sliten at om man ikke ser det så bør man vurdere hele hundeholdet sitt..

Sorry, men dette er sprøyt fra ende til annen. Finn noe vitenskapelig dokumentasjon så skal jeg vurdere det, men utover det er det der TR-fjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en 3 mnd gammel valp så er veiledende mengde 10-15 minutter maks av fysisk mosjon, tur osv. Mer enn dette er unødvendig, og man kan få en valp som blir stresset om den tvinges til mer. Lek og mental stimuli går selvsagt ikke under dette.

Veiledende i følge hvem?

Det er jo fryktelig trist om det har gått så ille med den domestiserte hunden at de ikke tåler mer enn 15 min aktivisering som valper.

Heldigvis har alle mine hunder tålt godt over en time med aktivitet gjerne flere ganger daglig fra tidlig alder. Jeg må jo ha hatt noen helt unike individer siden de ble avbalanserte hunder alle som en?

For mine valper ville det vært ren neglisjering å kun gi de 15 min fysisk aktivisering om dagen. Og det er jo rart å tenke på hvordan valper herjer i flere timer med hverandre i valpekassa? De blir fryktelig sarte sjeler utenfor eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen for en valp om man går tur eller leker? Hvorfor er det "farlig og stressende" å gå på tur men ikke en treningsøkt eller lek. Hvem er det som har satt den veiledende tiden på 10-15 min?

Så siden skjelettet til valper ikke har satt seg, så bør man begrense valpenes lek med hverandre i valpekassa også da eller? Så om hunden går løs så er det greit, men man skal ikke gå med den i bånd for da blir den stresset? Enhver valp vil sende så mange signaler på at den er sliten at om man ikke ser det så bør man vurdere hele hundeholdet sitt..

Sorry, men dette er sprøyt fra ende til annen. Finn noe vitenskapelig dokumentasjon så skal jeg vurdere det, men utover det er det der TR-fjas.

Skriver under på dette.

Veiledende i følge hvem?

Det er jo fryktelig trist om det har gått så ille med den domestiserte hunden at de ikke tåler mer enn 15 min aktivisering som valper.

Ja, ikke sant? Regner med at ulvemor passet godt på slik at valpene ikke skulle overanstrenge seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste av alt når en har hund er å se an hunden og ikke følge slavisk det alle "ekspertene" skriver i bøkene sine. Det kommer an på hvilken mosjon hunden får, og hvordan hunden er. Er det en lettstresset hund som fort blir urolig og sliter med å roe ned ville jeg droppet den turen på kvelden. Gått ut og tisset med han, la han snuse litt rundt og heller trent på godbitsøk eller annen hjernetrim før han legger seg. En valp på 3 mnd skal tåle mer enn 15 minutter mosjon.. Hvis ikke ville det vel ikke vært mange valper som hadde levd opp som sunne individer. Ikke gi han oppmerksomhet på at han piper når du vet han har gjort fra seg. Han må lære seg at natt er natt. Sover han lenge før dere legger dere? Kanskje dere kan gi han noe hjernetrim oppgaver slik at han holder seg våken like lenge som dere? Putt sov i ro i ørene og legg deg å sove igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter er som sagt kun veiledende da :) Er veldig individuelt hva hunder tåler, og noen blir lettere stresset enn andre. Men personen som har satt den veiledende tiden er Turid Rugaas.

Nei, leke løs og gå i bånd ER to forskjellige ting. I bånd blir ofte valpen nødt til å gå monotont bortover på asfalt e.l. i en og samme bevegelse, men fri i lek beveger den seg mer "riktig" og fritt og bygger støttemuskulatur på en helt annen måte og den kan slappe av når den vil. Mange valper greier ikke sette seg ned og si ifra i bånd, det har jeg selv erfart, gjerne fordi de kanskje er på et nytt sted og ikke tør å gjøre annet enn å følge eier.

Det finnes ingen fasit når det gjelder dette, men at mange valper blir for mye herjet med er ikke å stikke under en stol. Mange valper klarer ikke å kjede seg eller slappe av, eller leke på egenhånd, fordi de får for mye aktivitet. Blir veldig rastløse og må aktiviseres hele tiden. Det er ikke bra.

Her inne er det kanskje flere som har hatt hunder flere ganger og klarer å lese hunder relativt greit, men for en førstegangseier f.eks, er det bedre å gi hunden moderate mengder for å være sikker, enn å kjøre full pupp. Jeg har møtt mange med valper i parken jeg hvor valpen omtrent peser seg ihjel av stress og ikke klarer å roe seg før etter flere timer i inaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter er som sagt kun veiledende da :) Er veldig individuelt hva hunder tåler, og noen blir lettere stresset enn andre. Men personen som har satt den veiledende tiden er Turid Rugaas.

Nei, leke løs og gå i bånd ER to forskjellige ting. I bånd blir ofte valpen nødt til å gå monotont bortover på asfalt e.l. i en og samme bevegelse, men fri i lek beveger den seg mer "riktig" og fritt og bygger støttemuskulatur på en helt annen måte og den kan slappe av når den vil. Mange valper greier ikke sette seg ned og si ifra i bånd, det har jeg selv erfart, gjerne fordi de kanskje er på et nytt sted og ikke tør å gjøre annet enn å følge eier.

Det finnes ingen fasit når det gjelder dette, men at mange valper blir for mye herjet med er ikke å stikke under en stol. Mange valper klarer ikke å kjede seg eller slappe av, eller leke på egenhånd, fordi de får for mye aktivitet. Blir veldig rastløse og må aktiviseres hele tiden. Det er ikke bra.

Her inne er det kanskje flere som har hatt hunder flere ganger og klarer å lese hunder relativt greit, men for en førstegangseier f.eks, er det bedre å gi hunden moderate mengder for å være sikker, enn å kjøre full pupp. Jeg har møtt mange med valper i parken jeg hvor valpen omtrent peser seg ihjel av stress og ikke klarer å roe seg før etter flere timer i inaktivitet.

Det er mange av oss her inne som kan vår Rugaas og blir litt matte når vi får hennes teorier servert som den eneste sannhet av nyfrelste disipler. Hvis du ønsker å forme en aktiv, nysgjerrig, treningsivrig (dermed forsterkerkåt) hund, er det minst like viktig å trigge påknappen som avknappen hos valpen. Vi vet forskjell på sunt og usunt stress. Vi vet at en valp ikke skal gires opp før leggetid, vi vet at en overstressa hund er utrenbar og dermed ubrukelig. Samtidig så vet vi at en hund uten stress, er en kjedelig, apatisk og minst like utrenbar hund. En viss grad av stress må til for både motivasjon og forsterkerkåthet. En førstegangs hundeeier trenger å lære dette, like mye som h*n trenger å lære ulike teknikker for å trene/forme ro. Denne delen av hundelivet hopper fru Rugaas glatt over og dermed blir det noen andres oppgave å informere om det.

Jeg kunne godt ha skrevet "jeg" istedenfor "vi", ser jeg, men det gadd jeg ikke gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...