Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster 2010


Monab88

Recommended Posts

Mye morsomt her, da... Og endel slett ikke særlig hyggelig!

Beardisene var herlige (som når jeg så dem "live" i November) - men ja, stygt trimmet/klippet. Jeg synes det er fælt når de får formklippede ører, skjegget finnes ikke naturlig og er klippet RETT av, bena ser ut som på et ballongdyr...

Men når illustrasjonen på rasebeskrivelsen (her i Norge) er en rå-trimmet hund, så tar det nok ikke så lenge før vi får se det her også!

BIM hunden er troligvis overtegnet i kraven, ja. Men den kommer fra en kennel som i sin tid kjempet for å fjerne krav om tegninger i det hele tatt (dvs at de kunne være helhvite), så ikke sjokkerende. De får ikke ha hvitt bak skuldrene - men nå KAN det hende at den har fabelaktig langt tibakelagte skuldre, da...

Engelske springeren synes jeg bare er aldeles fantastisk vakker. DEN ville jeg hatt - med hud og massse hår - og akkurat så fri for tickings som den ser ut til å være..

"Riktig eller galt" - jeg synes en var superlekker!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Beardisene var herlige (som når jeg så dem "live" i November) - men ja, stygt trimmet/klippet. Jeg synes det er fælt når de får formklippede ører, skjegget finnes ikke naturlig og er klippet RETT av, bena ser ut som på et ballongdyr...

Men når illustrasjonen på rasebeskrivelsen (her i Norge) er en rå-trimmet hund, så tar det nok ikke så lenge før vi får se det her også!

BIM hunden er troligvis overtegnet i kraven, ja. Men den kommer fra en kennel som i sin tid kjempet for å fjerne krav om tegninger i det hele tatt (dvs at de kunne være helhvite), så ikke sjokkerende. De får ikke ha hvitt bak skuldrene - men nå KAN det hende at den har fabelaktig langt tibakelagte skuldre, da...

Ok takk for svar, da var det som jeg trodde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt (gjelder ikke alle) syns jeg vinnerne ser litt overdrevne ut? Ekstreme vinkler både her og der. Whippeten hadde altfor buet overlinje etter min smak :blink: Og ingen muskler? Grøss..

Mener du det? Jeg synes tvert imot hun har i overkant bolete lårmuskler og helt nydelig lendebue. Dersom dette betyr at whippeten får ha kurver igjen, synes jeg bare det er positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det? Jeg synes tvert imot hun har i overkant bolete lårmuskler og helt nydelig lendebue. Dersom dette betyr at whippeten får ha kurver igjen, synes jeg bare det er positivt.

Hm.Har studert BIR-bildet igjen, og ja jeg syns hun ser for skjør og kurvete ut i bakparten. Vel og bra det, men alt med måte... Det siste jeg vil er at de skal se ut som en stor italiener - heller en liten greyhound hvis du skjønner. Men altså, mye en smaksak sikkert :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj. De SER sære ut, altså.

BIR.

WS16893005.jpg

BIM.

WS22148901.jpg

jeg syns de var helt okei jeg (bortsett fra å være brun :D ) Jeg syns de får et slikt preg pga de kuperte ørene og halen. Det ødelegger hele bildet og får dem til å se snål ut. Jeg vedder på de hadde blitt bedre med hale og ører. Hannen var finest, men dette er amerikansk, og de liker show hundene slik. Jeg syns de to så nesten helt identiske ut hvis man ser etter. :D

Greyhoundene var nydelige. Spesielt på videoen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.Har studert BIR-bildet igjen, og ja jeg syns hun ser for skjør og kurvete ut i bakparten. Vel og bra det, men alt med måte... Det siste jeg vil er at de skal se ut som en stor italiener - heller en liten greyhound hvis du skjønner. Men altså, mye en smaksak sikkert :blink:

Det står det deg selvsagt fritt til å mene. Hun er kanskje i overkant generøst vinklet bak, der kan vi være enige. At amerikanerne skulle gjort seg skyldig i å avle whippeten i retning av en overdreven italienertype, har jeg likevel vanskelig for å se - om noe har de vel avlet den mer i retning av en greyhound (som jo heller ikke ser ut som den en gang gjorde, og som gjerne har enda mer overdrevne bakbensvinkler).

Jeg sliter også med å se hva som er skjørt med denne bakparten:

starlines_chanel.jpg

(Screenshot fra videoen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det deg selvsagt fritt til å mene. Hun er kanskje i overkant generøst vinklet bak, der kan vi være enige. At amerikanerne skulle gjort seg skyldig i å avle whippeten i retning av en overdreven italienertype, har jeg likevel vanskelig for å se - om noe har de vel avlet den mer i retning av en greyhound (som jo heller ikke ser ut som den en gang gjorde, og som gjerne har enda mer overdrevne bakbensvinkler).

Jeg sliter også med å se hva som er skjørt med denne bakparten:

starlines_chanel.jpg

(Screenshot fra videoen)

Baserte meningene kun på bildet, ikke videoen. Når det er sagt, min tynne unghund ser også slik ut stående. Der det er lite fett blir jo musklene veldig tydelige i spenn.

Vi får møtes på halvveien, agree to disagree osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelske springeren synes jeg bare er aldeles fantastisk vakker. DEN ville jeg hatt - med hud og massse hår - og akkurat så fri for tickings som den ser ut til å være..

"Riktig eller galt" - jeg synes en var superlekker!

Tja. Jeg kan til nød innrømme at det kanskje er en fin HUND, men det er ikke en riktig eller flott springer :blink: Den hadde neppe vært spesielt funksjonell med tanke på rasens bruksegenskaper, og det blir fryktelig feil for meg at amerikanerne skal avle fram de ekstreme showhundene som skiller seg så veldig fra den standarden man har i opprinnelseslandet og Europa generelt, både eksteriørt og bruksmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg kan til nød innrømme at det kanskje er en fin HUND, men det er ikke en riktig eller flott springer :blink: Den hadde neppe vært spesielt funksjonell med tanke på rasens bruksegenskaper, og det blir fryktelig feil for meg at amerikanerne skal avle fram de ekstreme showhundene som skiller seg så veldig fra den standarden man har i opprinnelseslandet og Europa generelt, både eksteriørt og bruksmessig.

Jeg kan såklart si meg enig i dette - hvis hunden faktisk er helt udugelig i hodet. Men det VET vi jo faktisk ikke.

Og ekstrem pelsstell, manglende tickings har neppe noe med funksjonalitet å gjøre, sånn alene. Jeg synes ikke den så sånn spesielt dårlig konstruert ut på bildet heller - har dog ikke sett den på videoen. Hvor skorter det på eksteriøret/funksjonaliteten på denne hunden mener du?

Jeg mistenker at en slik hund ville fungere akkurat like bra som de fleste andre engelske springere - en hyggelig og grei familie-/utstillingshund. Men joda - å avle mer og mer ekstreme "showdogs" er aldri en god idè - og det ser man jo gang på gang på gang..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns de var helt okei jeg (bortsett fra å være brun :D ) Jeg syns de får et slikt preg pga de kuperte ørene og halen. Det ødelegger hele bildet og får dem til å se snål ut. Jeg vedder på de hadde blitt bedre med hale og ører. Hannen var finest, men dette er amerikansk, og de liker show hundene slik. Jeg syns de to så nesten helt identiske ut hvis man ser etter.

Ser ut som om de har fått en ryggvirvel eller to ekstra, i mine øyne (derav myndelooken). :blink: Jeg synes "dagens" Dobermann ofte har litt sjiraffhals. Litt skal de nå ha, men de amerikanske overgår seg selv.

Men så synes jo jeg at Elisir er en Dobermann jeg ville brukt som eksempel på hvordan jeg synes en Dobermannhann bør se ut. Om muligens litt grov, så er'n virkelig pen. Men vi ser liksom kontrastene fra tispe-hann, uten å måtte titte under buken for å være sikker.

Ellers synes jeg Kalina v Norden Stamm er typisk for hva som er standard for Dobermanntisper i mitt hode. De skal heller ikke være store og kolossale, uten å ha en helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...