Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på skitur


Kahlua

Recommended Posts

Jeg har en border collie/Kelpie på snart 6 mnd.

Hun har vært med på ski et par ganger og har da fått lov til å gå fritt, noe som har fungert veldig bra.

Jeg har nå gått til innkjøp av belte og strikkline, men tror vel enda det er litt tidlig å spenne på henne sele og la henne gå foran meg.

Når kan hun begynne å trekke? Kan vi evt. øve på noen måte frem til hun er gammel nok?

På lørdag skal vi på skitur ut til hytta, turen går kun på flatmark da hytta ligger på en øy i en innsjø. Kan jeg da ha henne i sele så lenge jeg sørger for å holde farten selv eller er dette helt fy fy?

Vil gjerne at hun skal bli vant til det, men det er jo ingen krise om vi må vente 1 eller 2 år til hun er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har trekkhunder og driver med trekk begynner jo helst i 5-6 mnd alderen. Da blir de spent for og blir med resten av spannet på en runde(ikke så langt, rundt 2 km kanskje). Jeg begynte med mine da de var 6 mnd og det har gått helt fint.

Jeg ville prøvd å hadd på sele og line og om hun trekker mye så la henne få korte økter bare, trekker hun lite så regulerer hun det nok fint selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har trekkhunder og driver med trekk begynner jo helst i 5-6 mnd alderen. Da blir de spent for og blir med resten av spannet på en runde(ikke så langt, rundt 2 km kanskje). Jeg begynte med mine da de var 6 mnd og det har gått helt fint.

Jeg har også alltid startet ganske tidlig med mine hunder når det gjelder snørekjøring. Guttungen her i huset var vel med på sin første skitur (uten sele) da han var 6-7mnd, og jeg snørekjørte forsiktig med ham da han var 8-9 mnd.

Jeg ser liksom ikke at det skal være noe verre å snørekjøre med en ung hund enn det er å ha en ung hund som drar i båndet (fordi den ikke har lært å gå pent i bånd) - jeg vil tro det siste faktisk er verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det jo ikke så dumt at hunden lærer seg å gå i strikk og sele i skiløypa, og gå til høyre osv. For det er jo ikke alle steder den KAN gå løs, sånn i forhold til andre skigåere osv. Vi startet ganske tidlig med vår kooiker, startet først med jogging der fokuset var å lære høyre og venstre, samt at han skulle gå foran (uten å dra i den alderen da, men strikken skulle være opp fra bakken). Når det var på plass begynte vi å trene på det samme i skiløypa. Lar han fortsatt ikke helt "trekke" (han er halvannet år nå) men av praktiske årsaker så skal han gå foran når han går med sele og strikk. Så det er lurt å starte tidlig, om ikke å trekke, så for å lære inn teknikken. Så kan trekkingen komme seinere. Og så får vil heller hjelpe til litt ekstra til alderen er høy nok;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt noen problemer med å ta henne med på skitur. Begynne forsiktig, og ta det pent. Det er jo f.eks. forskjell å la en ung hund trekke en pulk, og la hunden snørekjøre. Pulken må hunden dra på hele tiden, mens den har mulighet til å slakke av/la være å dra når den snørekjører. Jeg mener at unge hunder ikke har vondt av å bruke kroppen litt, så lenge de ikke belastes så mye. Hytteturen du beskriver i helgen går nok helt fint(men du sier ikke hvor langt det er) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytteturen du beskriver i helgen går nok helt fint(men du sier ikke hvor langt det er) :icon_redface:

Det er ikke særlig langt, tipper 1 km frem til hytta, men vannet (Lysern i Enebakk) er jo ganske stort så vi kan jo leke oss litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...