Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremmede som skjeller ut hunden din.


Paien

Recommended Posts

Jeg kom for litt siden inn fra en liten tur med Baltazar. Vi var kommet et lite stykke avgårde da jeg så en mann sitte å glo sint på oss inne i et hus. Jeg tenkte bare at det var litt merkelig og gikk videre.

Når vi var på tur hjem fra "fjellet" (ikke fjell, egentlig en liten bakke uten trafikk) sto mannen og børstet snø fra bilen. Jeg hadde Baltazar i bånd siden vi var på et sted med trafikk. Baltazar valset rundt og luktet litt her og der i veikanten da mannen plutselig begynner og rope etter oss. Han begynte og skjelle meg ut og kalte Baltazar for en hundesat*n og mye annet stygt. Så sa han at han ikke brukte å gjøre fra seg uten for huset mitt så derfor fikk ikke hunden min gjøre fra seg utenfor huset hans.

Baltazar hadde vel ikke gjort fra seg utenfor huset hans! Hva feiler det han mannen egentlig? Så svarte jeg bare rolig at hunden min ikke hadde gjort fra seg noen steder i nærheten av huset hans.

Å, så sinna jeg var da jeg kom hjem! Duste fyr.

Skjønner godt at han ikke vil ha hundeavføring overalt rundt huset hans. Men han så jo at Baltazar gikk forbi uten å gjøre fra seg fra vinduet?

Hva ville du gjort om du hadde møtt han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å ta meg nær av folk som uten ordentlig grunn kjefter på meg og/eller hunden min. Jeg har fått høre at jeg må få mer kustus på hunden min, at jeg må slanke hunden min, at jeg må feite opp hunden min, at hunder er det verste som finnes også videre, og alle gangene har jeg lukket ørene og gått videre. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du blir frustrert, men sånne folk er det ikke verdt å bruke mye energi på.

Neste gang han lirer av seg noe sånt, kan du jo si så hyggelig du bare klarer; Ha en riktig fin dag du også :rolleyes2: Da burde han føle seg ordentlig dum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å ta meg nær av folk som uten ordentlig grunn kjefter på meg og/eller hunden min. Jeg har fått høre at jeg må få mer kustus på hunden min, at jeg må slanke hunden min, at jeg må feite opp hunden min, at hunder er det verste som finnes også videre, og alle gangene har jeg lukket ørene og gått videre. :lol:

Joda, lurt det. Skjønner bare ikke at folk kan være så blinde! Han SÅ at vi gikk forbi. :lol: Synes han mannen var kjempeskummel, trodde han skulle fly på meg. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars deg. Jeg ble gammel før jeg turte å ta igjen med sånne, jeg. Eller før jeg sluttet å bli så redd, iallfall. Prøv å ikke la det gå inn på deg. Han hadde sikkert krangla med kona eller noe og måtte la det gå utover noen. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars deg. Jeg ble gammel før jeg turte å ta igjen med sånne, jeg. Eller før jeg sluttet å bli så redd, iallfall. Prøv å ikke la det gå inn på deg. Han hadde sikkert krangla med kona eller noe og måtte la det gå utover noen. :lol:

Snufs, takk. :rolleyes2: :lol:

Jeg skal begynne og gå der HVER dag, også få Baltazar til å gjøre fra seg der. :lol: :lol:

Men han VAAR skummel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snufs, takk. :lol::lol:

Jeg skal begynne og gå der HVER dag, også få Baltazar til å gjøre fra seg der. :rolleyes2: :lol:

Men han VAAR skummel!

Så lenge du plukker opp, kan han da gjøre fra seg hvor som helst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en gang "angrepet" av en mann for at jeg hadde gått på fjellet HANS og skremt rypekyllingene HANS da jeg var på vei tilbake til bilen! At hunden hadde gått i bånd (flexi) og jeg overhodet ikke hadde sett snurten av en fugl var helt uvesentlig. Han var eitrende sint og freste rundt oss (meg og venninne med hver vår hund) med firhjuling... Skjønner godt det er lettvindt for han å kunne fange rype med håv nærmest når rypejakta kommer, men hadde veldig lite dårlig samvittighet for at jeg skremte de som ikke var der (at det ikke var noen der skyldtes at det gikk så mange hunder på tur der nemlig - min skyld det også!)... :lol:

Man blir litt paff når det skjer, men i ettertid så er det egentlig bare å le av det hele! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Lederen i Sameiets styret bor rett under meg. Og ut til veien har vi en "lang" innkjørsel. Tinka lagde noen ganger spor innover i snøen i kantene, altså snøen som ligger over gresset som er hagen vår om sommeren liksom.

Det var kjempekrise, og at hun i tillegg tisset oppover kantene (selvfølgelig ikke henne, men vorsther hannhunden som bor rett over gangen). Så hvis ikke det sluttet vil han se seg nødt til å fjerne tillatelsen til å ha hund.

Men denne mannen har opplevd et eller annet vondt, for han var visst en hyggelig kar en gang i tiden.. og nå blir han bare kalt vonbroten av flere i Sameiet (siden etternavnet hans ligner).

Det er kjempesynd at han skal være så innbitt og at det kan gå utover Tinka og meg, da han faktisk bestemmer en del. Men jeg fant ut at det var best å holde Tinka på stramt bånd langs innkjørselen.

I ditt tillfellet virker det jo derimot som om du faktisk ikke gjør noe ulovlig, og så lenge du plukker opp burde det ikke være noe problem med at han gjør fra seg på fortauet foran huset hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tillfellet virker det jo derimot som om du faktisk ikke gjør noe ulovlig, og så lenge du plukker opp burde det ikke være noe problem med at han gjør fra seg på fortauet foran huset hans!

Men frøken, det virker da ikke som om du heller har gjort noe ulovlig? Kan godt skjønne om du holder Tinka på stram line for å unngå å hisse opp en stemning, jeg mener, hvis en kan unngå det så er vel det det greieste, men det virker som om du tror du har gjort noe galt? Kanskje jeg bare misforsto deg her eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men frøken, det virker da ikke som om du heller har gjort noe ulovlig? Kan godt skjønne om du holder Tinka på stram line for å unngå å hisse opp en stemning, jeg mener, hvis en kan unngå det så er vel det det greieste, men det virker som om du tror du har gjort noe galt? Kanskje jeg bare misforsto deg her eller?

Tja nei.. regelen sier jo bare at hunden skal være i bånd.. og Flexi-bånd er jo da godkjent. Men naboen/styreleder mener at det ikke er lov.. så det er jo for å unngå konflikt ja!

De har jo egentlig ikke lov til å forby hunder uten spesiell tillatelse.. men jeg hadde søkt om en hund til om det ble aktuelt.. for å slippe bråk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja nei.. regelen sier jo bare at hunden skal være i bånd.. og Flexi-bånd er jo da godkjent. Men naboen/styreleder mener at det ikke er lov.. så det er jo for å unngå konflikt ja!

De har jo egentlig ikke lov til å forby hunder uten spesiell tillatelse.. men jeg hadde søkt om en hund til om det ble aktuelt.. for å slippe bråk!

Ok, da var det mest for å degge med sinnamannen da for Flexi er helt klart å forstå som et bånd dersom det skulle knipe. Men en ting jeg kom til å tenke på, jeg skjønner at du degger litt for å unngå bråk med ham. Bare vær obs på at slike personen ofte kan komme overraskende på en med endringer i reglement o.l. Så ikke la ham få for mye spillerom heller.

Av og til må en bare si i fra til dem om du skjønner :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da var det mest for å degge med sinnamannen da for Flexi er helt klart å forstå som et bånd dersom det skulle knipe. Men en ting jeg kom til å tenke på, jeg skjønner at du degger litt for å unngå bråk med ham. Bare vær obs på at slike personen ofte kan komme overraskende på en med endringer i reglement o.l. Så ikke la ham få for mye spillerom heller.

Av og til må en bare si i fra til dem om du skjønner :rolleyes2:

Ja! Hadde det vært opp til meg så hadde regelen om hund vært fjernet, og gjerne han også (fra styret ihvertfall). Men det er mine foreldre som eier leiligheten, så jeg må ta hensyn til hvordan pappa ønsker å gå frem. Og siden de attpåtil bor rett over gaten, så forstår jeg at han også ønsker et godt forhold.

Og dette med hund i bånd gjelder tilsynelatende kun meg, men jeg har dokumentasjon på at de andre her lar sine hunder gå løse. Men vil unødig bruke det, med mindre han truer med å få Tinka kastet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en stor haug med hundebæsj på trappa hans.

Neida.. men sånne folk er ikke helt gode, og ikke til å spøke med heller. Bare gå videre uten å svare - det er ikke noe å ta til seg eller gidde å diskutere!

Selv er jeg veldig "myk" når det kommer til å få kjeft, så¨jeg hadde garantert blitt sint og sagt dumme ting i noen sekunder, før jeg hadde begynt å grine... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, husker en gang jeg var på skitur med den forrige hunden vår, det var for mange år siden. Broren min gikk fra meg og de andre var kjempelangt bak så plustelig var jeg helt alene på et ukjent sted. Så gikk jeg forbi noen folk som satt litt mellom trærne med hunden sin, og Tussi begynte så klart å bjeffe på den (hun ble ikke så godt sosialisert som valp så hun var gneldrete mot andre hunder). Men jeg trakk med meg hunden videre helt til de folkene slapp sin lille hund løs. Den sprang bort til oss og Tussi ble skikkelig sint. Hun beit ikke eller noe for hunden holdt seg litt på avstand og jeg dro henne så langt inn til meg jeg greide, men likevel ble de folkene rasene på meg som ikke hadde gjort en dritt. De hentet hunden sin, og kjeftet på meg. De sa jeg var for liten til å gå tur med hunden alene osv, så hadde jeg ikke gjort noen ting, og Tussi hadde heller ikke gjort noe. Dumme folk altså, får da være måte på. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, husker en gang jeg var på skitur med den forrige hunden vår, det var for mange år siden. Broren min gikk fra meg og de andre var kjempelangt bak så plustelig var jeg helt alene på et ukjent sted. Så gikk jeg forbi noen folk som satt litt mellom trærne med hunden sin, og Tussi begynte så klart å bjeffe på den (hun ble ikke så godt sosialisert som valp så hun var gneldrete mot andre hunder). Men jeg trakk med meg hunden videre helt til de folkene slapp sin lille hund løs. Den sprang bort til oss og Tussi ble skikkelig sint. Hun beit ikke eller noe for hunden holdt seg litt på avstand og jeg dro henne så langt inn til meg jeg greide, men likevel ble de folkene rasene på meg som ikke hadde gjort en dritt. De hentet hunden sin, og kjeftet på meg. De sa jeg var for liten til å gå tur med hunden alene osv, så hadde jeg ikke gjort noen ting, og Tussi hadde heller ikke gjort noe. Dumme folk altså, får da være måte på. :whistle:

Grr.. merker jeg har lyst å bite de folka i leggen ass! Noen er bare skikkelig rare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...