Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene hest i mørket ?


MonicaT

Recommended Posts

Vi trener når det er mørkt ja, hodelykt er en knall oppfinnelse, pluss at jeg bruker å henge en lykt rundt halsen på hesten, også har vi masse reflekser.

Men til deg so mvar redd for å treffe på hestene brått om du går der på kvelden, så har sikkert de også lys på, og dermed SER du dem jo i mørket...

Det er jo absolutt ikke sikkert. Jeg kjører/rir alltid uten hodelykt, og som det har kommet fram i tråden her så er det flere som gjør det. greit og sjekke opp slike ting istede for og ta sjangser. Det er store, tunge dyr som kan komme opp i stor fart og gjøre mye skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo absolutt ikke sikkert. Jeg kjører/rir alltid uten hodelykt, og som det har kommet fram i tråden her så er det flere som gjør det. greit og sjekke opp slike ting istede for og ta sjangser. Det er store, tunge dyr som kan komme opp i stor fart og gjøre mye skade.

Må si jeg reagerer litt på dette. Store, tunge dyr ja? Som den som rir kanskje burde føle et visst ansvar for også?

Med mindre man har enerett på en tursti, er det vel rimelig hensynsløst å styrte avgårde uten engang prøve å gjøre seg synlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, selvfølgelig, men så lenge det ikke er 100% jangse for at de gjør det så bør vell vi som er minst passe på oss selv :blink: Dessuten var vel TS litt i tvil om dette var en privat vei eller treningsløype? (eller har jeg missforstått?)

Det finnes hensynsløse idioter i alle miljøer, også i hestemiljøet, og når man er i en situasjon som potensielt kan bli veldig skummel så gjelder det og ikke ta sjangser basert på hva andre bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, selvfølgelig, men så lenge det ikke er 100% jangse for at de gjør det så bør vell vi som er minst passe på oss selv :blink: Dessuten var vel TS litt i tvil om dette var en privat vei eller treningsløype? (eller har jeg missforstått?)

Det finnes hensynsløse idioter i alle miljøer, også i hestemiljøet, og når man er i en situasjon som potensielt kan bli veldig skummel så gjelder det og ikke ta sjangser basert på hva andre bør gjøre.

Jeg synes det er helt omvendt. Javisst bør folk, store og små, passe på seg selv. Men det er da vitterlig den kjørende (ja, det regnes du som når du rir) som har hovedansvaret for at dette går bra! Med mindre du er på et lukket område, så må du forholde deg til norges trafikkregler, og også paragraf 3 som sier at du skal vise hensyn, være aktpågivende og varsom. Jeg syns ingen av delene passer inn i ikke å bruke hodelykt. Du er rett og slett en fare mot deg selv og andre, hvis du ferdes på steder der du kan møte andre. Du er veldig sjelden sikret mot det! Og selv om du var på et lukket område, så tror jeg - om du en dag skulle være så uheldig å renne ned to lekende barn (de skulle vel passet på seg selv?) - ville komme til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt omvendt. Javisst bør folk, store og små, passe på seg selv. Men det er da vitterlig den kjørende (ja, det regnes du som når du rir) som har hovedansvaret for at dette går bra! Med mindre du er på et lukket område, så må du forholde deg til norges trafikkregler, og også paragraf 3 som sier at du skal vise hensyn, være aktpågivende og varsom. Jeg syns ingen av delene passer inn i ikke å bruke hodelykt. Du er rett og slett en fare mot deg selv og andre, hvis du ferdes på steder der du kan møte andre. Du er veldig sjelden sikret mot det! Og selv om du var på et lukket område, så tror jeg - om du en dag skulle være så uheldig å renne ned to lekende barn (de skulle vel passet på seg selv?) - ville komme til å angre.

Sikter du til meg nå eller? Ja, jeg rir/kjører uten hodelykt, men så raser jeg ikke avgårde i mørket heller da og jeg har sikt så langt jeg trenger for og unngå folk.

Og det er jo det jeg sier, folk bør utstyre seg slik at de ikke blir til en fare for andre, men det er alltid noen hensynsløse idioter i alle miljøer og dermed bør man som fotgjenger og mest sårbar passe på seg selv! Og til sist, når det er snakk om menneske vs hest så spiller det fint liten rolle hvem som har retten på sin side, når man kan risikere og bli drept(i værste fall) i et evt sammenstøt. Det blir litt det samme som og kjøre en scooter ut forran bussen som kommer i full fart bare fordi du hadde retten på din side, det hjelper fint lite i ettertid. Jeg sier ikke at det er rett, jeg sier at det er den tryggeste løsningen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikter du til meg nå eller? Ja, jeg rir/kjører uten hodelykt, men så raser jeg ikke avgårde i mørket heller da og jeg har sikt så langt jeg trenger for og unngå folk.

Og det er jo det jeg sier, folk bør utstyre seg slik at de ikke blir til en fare for andre, men det er alltid noen hensynsløse idioter i alle miljøer og dermed bør man som fotgjenger og mest sårbar passe på seg selv! Og til sist, når det er snakk om menneske vs hest så spiller det fint liten rolle hvem som har retten på sin side, når man kan risikere og bli drept(i værste fall) i et evt sammenstøt. Det blir litt det samme som og kjøre en scooter ut forran bussen som kommer i full fart bare fordi du hadde retten på din side, det hjelper fint lite i ettertid. Jeg sier ikke at det er rett, jeg sier at det er den tryggeste løsningen :blink:

Hvis du leter etter den sikreste løsningen, så tror jeg du burde begynne å utstyre deg eller hesten din med et form for lys så andre har mulighet til å se deg :D

Poenget mitt var heller ikke hvem som har retten på sin side. Jeg synes likevel det spiller en rolle FØR ulykken inntreffer, fordi det burde få folk til å tenke litt. Jeg kommer aldri til å anbefale små barn å gå ut og leke på en tursti der de vet det kommer ryttere uten lys om kvelden - for all del. Men jeg sier at du som rytter må forvente at slikt KAN skje, og dermed gjøre ditt for å unngå sammenstøt. Det gjør du IKKE ved å gjøre det vanskelig for andre å se deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leter etter den sikreste løsningen, så tror jeg du burde begynne å utstyre deg eller hesten din med et form for lys så andre har mulighet til å se deg :blink:

Poenget mitt var heller ikke hvem som har retten på sin side. Jeg synes likevel det spiller en rolle FØR ulykken inntreffer, fordi det burde få folk til å tenke litt. Jeg kommer aldri til å anbefale små barn å gå ut og leke på en tursti der de vet det kommer ryttere uten lys om kvelden - for all del. Men jeg sier at du som rytter må forvente at slikt KAN skje, og dermed gjøre ditt for å unngå sammenstøt. Det gjør du IKKE ved å gjøre det vanskelig for andre å se deg.

Jeg har på meg refleks så vis jeg skule forville meg inn på en tursti i rolig tempo så kan vel de som går tur ha på seg lykt da om de har vanskelig for og se, for jeg ser langt nok forran meg til at jeg kan flytte meg eller stoppe eller hva som trengs, snakke går også an om de ikke skulle se meg.. Vis noen andre har problemer med og se så burde kanskje de hadd på seg lys? Og uansett så har det fint lite med saken og gjøre hva jeg gjør for her er det stort sett gatelys. Poenget med kommentaren min var at JEG har ikke tenkt og anbefale noen og gå ut der uten lys eller noe som helst, da anbefaler jeg heller og være litt forsiktg og føre var uansett hvilke rettigheter man har. Det samme gjør jeg selv. Og hva vet du om hva jeg forventer? Selvfølgelig forventer jeg ikke og være alene på veiene bare fordi det er mørkt, og derfor tar jeg forhåndsregler deretter. Så nei, jeg gjør ikke ALT for at andre skal se meg, men det gjør jo heller ikke fotgjengere som kommer uten lys og hadde de hadd lys så hadde de også sett meg, ikke for det, det tror jeg de gjør uansett :D

Det er ikke meg selv jeg sikter til nemlig for jeg er stort sett veldig hensynsbevist når det gjelder folk rundt meg, men de finnes. Vi har noen oppi gata her også som kjører i 140 med hesten sin hele turen og han tar ikke hensyn til noen, heller ikke oss andre med hest, han gir en lang en i om våre hester blir skremt eller begynner og skape seg, selv om vi holder på med samme sport og treffer på hverandre både på tur og på banen med gjevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville bare si at en hest i stor fart, trav eller galopp vil du høre på ganske god avstand :blink: Verre er det for den som sitter oppå hesten om den skvetter for folk som ikke går med lykt. De lager liksom ikke så mye lyd som en hest i galopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville bare si at en hest i stor fart, trav eller galopp vil du høre på ganske god avstand :blink: Verre er det for den som sitter oppå hesten om den skvetter for folk som ikke går med lykt. De lager liksom ikke så mye lyd som en hest i galopp...

Tja...hvis man har hørsel, så. Men det må man være synsk for å forutse :D Jeg forstår ikke problemet med å bruke lys så man blir sett, jeg. (Det gjelder også fotgjengere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på meg refleks så vis jeg skule forville meg inn på en tursti i rolig tempo så kan vel de som går tur ha på seg lykt da om de har vanskelig for og se, for jeg ser langt nok forran meg til at jeg kan flytte meg eller stoppe eller hva som trengs, snakke går også an om de ikke skulle se meg.. Vis noen andre har problemer med og se så burde kanskje de hadd på seg lys? Og uansett så har det fint lite med saken og gjøre hva jeg gjør for her er det stort sett gatelys. Poenget med kommentaren min var at JEG har ikke tenkt og anbefale noen og gå ut der uten lys eller noe som helst, da anbefaler jeg heller og være litt forsiktg og føre var uansett hvilke rettigheter man har. Det samme gjør jeg selv. Og hva vet du om hva jeg forventer? Selvfølgelig forventer jeg ikke og være alene på veiene bare fordi det er mørkt, og derfor tar jeg forhåndsregler deretter. Så nei, jeg gjør ikke ALT for at andre skal se meg, men det gjør jo heller ikke fotgjengere som kommer uten lys og hadde de hadd lys så hadde de også sett meg, ikke for det, det tror jeg de gjør uansett :blink:

Det er ikke meg selv jeg sikter til nemlig for jeg er stort sett veldig hensynsbevist når det gjelder folk rundt meg, men de finnes. Vi har noen oppi gata her også som kjører i 140 med hesten sin hele turen og han tar ikke hensyn til noen, heller ikke oss andre med hest, han gir en lang en i om våre hester blir skremt eller begynner og skape seg, selv om vi holder på med samme sport og treffer på hverandre både på tur og på banen med gjevne mellomrom.

Jeg har aldri forsvart fotgjengere som ikke gjør sitt for å se og bli sett, men jeg mener da at som fører av et så stort dyr som en hest er, så har man et visst ansvar. Godt å høre at du har på refleks, da :D Jeg så nok mer for meg mørke stier og skogsveier hvor du ikke egentlig så nåla foran deg. Har du refleks og rir steder hvor det er gatelys, vil nok de fleste legge merke til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...hvis man har hørsel, så. Men det må man være synsk for å forutse :blink: Jeg forstår ikke problemet med å bruke lys så man blir sett, jeg. (Det gjelder også fotgjengere)

Det finnes hester som er hysterisk redde for dansende lys. For meg er hovedproblemet med å bruke lys at jeg ødelegger nattesynet mitt, og dermed blir mye mindre oppmerksom på andre gående/syklende/dyr osv. Mitt hovedansvar når jeg rir er å holde min hest under kontroll, og å unngå at vi lager farlige situasjoner. Det gjør jeg best med masse reflekser, men ikke noe lys!

Forøvrig rir ikke jeg i mørket, da jeg kun kan ri langs bilvei, og der tør jeg ikke bevege meg med hest etter mørkets frembrudd. Fy så mange som kjører for fort uftifra forholdene, bare i vinter har jeg holdt på å bli kjørt ned en tre/fire ganger (det har vært glatt). Tør ikke tenke på hvordan det skulle vært om det i tillegg var mørkt *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes hester som er hysterisk redde for dansende lys. For meg er hovedproblemet med å bruke lys at jeg ødelegger nattesynet mitt, og dermed blir mye mindre oppmerksom på andre gående/syklende/dyr osv. Mitt hovedansvar når jeg rir er å holde min hest under kontroll, og å unngå at vi lager farlige situasjoner. Det gjør jeg best med masse reflekser, men ikke noe lys!

Forøvrig rir ikke jeg i mørket, da jeg kun kan ri langs bilvei, og der tør jeg ikke bevege meg med hest etter mørkets frembrudd. Fy så mange som kjører for fort uftifra forholdene, bare i vinter har jeg holdt på å bli kjørt ned en tre/fire ganger (det har vært glatt). Tør ikke tenke på hvordan det skulle vært om det i tillegg var mørkt *grøss*

Ja, det er veldig trist hvordan mange folk kun ser sine egne behov i det øyeblikket de setter seg bak rattet :blink: Jeg må innrømme at jeg nok senker farten mer enn det de rundt meg mener er nødv endig, når jeg må passere en hest. Jeg vil ikke risikere at dyret får panikk, og noen ganger er det vanskelig å se hvor gammel rytteren er. Man vet aldri hvor nervøs hesten kan være heller...så jeg skulle ønske folk ville ta litt mer hensyn. Man mister ikke mye tid uansett, og den tiden kan man fort finne ut at hadde vært en livredder...

Edit: Vil bare tillegge at med lys mener jeg ikke nødvendigvis sterke lykter, men lys med lav styrke (av den type man får til å feste på halsbåndet til en hund, f.eks) kan også fungere. Dvs at hesten nok ikke vil legge merke til det, men at du selv blir lett å legge merke til. Langs opplyst vei er refleks nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig trist hvordan mange folk kun ser sine egne behov i det øyeblikket de setter seg bak rattet :blink: Jeg må innrømme at jeg nok senker farten mer enn det de rundt meg mener er nødv endig, når jeg må passere en hest. Jeg vil ikke risikere at dyret får panikk, og noen ganger er det vanskelig å se hvor gammel rytteren er. Man vet aldri hvor nervøs hesten kan være heller...så jeg skulle ønske folk ville ta litt mer hensyn. Man mister ikke mye tid uansett, og den tiden kan man fort finne ut at hadde vært en livredder...

Helt enig! Jeg er også av den som bare lurker meg forbi hester på veien. Og kjører like sakte til hesten er godt bak meg.

Ang tema: Vet du om dette er en privat vei, og kanskje en fast treningsplass for travere? Eller bare en vei som noen bruker innimellom eller kanskje "uten lov".

Tror kanskje jeg ville prøvd å finne ut det jeg. For er det privat vei og du møter på hest der, så kan det hende du får skikkelig kjeft om det går noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ri i blinde er jo skummelt også for hesten så det ligger ikke for meg, nei takk til overtrokk og mager bankkonto.

Strengt tatt så spiller det vel ikke noen rolle om det er privat(eller misforstår jeg?). Reglene åpner vel ofte fo rturgåere o.l., men er det en privat vei så synes jeg personlig at det er greit og respektere det(så lenge det ikke er den eneste turveien i området) og også ha i bakhodet at folk kanskje ikke forventer og møte noen der(selv om de selvfølgelig burde tenkt på det). Jeg ville snakket med de jeg, det er nok den aller greieste løsningen for alle parter. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Ang tema: Vet du om dette er en privat vei, og kanskje en fast treningsplass for travere? Eller bare en vei som noen bruker innimellom eller kanskje "uten lov".

Tror kanskje jeg ville prøvd å finne ut det jeg. For er det privat vei og du møter på hest der, så kan det hende du får skikkelig kjeft om det går noe galt.

Jeg drar opp igjen denne. Har ikke vært på denne veien siden, men har sett på kart og den er merket som vanlig sti/vei.

Om jeg skal dit så tror jeg det blir med hundene i bånd og treffer vi en hest så kan jeg jo spørre.

Jeg er ikke redd hester, har drevet med det selv. Det jeg er redd for er at hundene skal skremme hestene. Mine hunder løper mest utenfor stien og de holder stor fart. Selv om de har lysende halsbånd, så kan de komme brått på en hest i fart ( og det er jo ikke sikkert er like morsomt ).

Så det er grunnen til at jeg ikke har turt å gå der noe mer.

Hundene mine jager ikke hester, dog kan Amigo være litt nysgjerrige. Toya er redd og holder seg unna.

Men noen garanti har man jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ri i blinde er jo skummelt også for hesten så det ligger ikke for meg, nei takk til overtrokk og mager bankkonto.

Hester har endel bedre nattesyn en oss mennesker :ahappy: Jeg har alltid ridd på tur i mørket og har aldri hatt noe problem med det. refleks er et must men hodelykt, det liker jeg ikke å ri med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ri/kjøre med lykt kommer jeg neppe til å gjøre igjen, gjorde det en stund - og det var helt grusomt. Evt. en liten lysdings foran på hesten som bare lyser, men ikke hemmer meg kunne jeg strekt meg til å ta på. Men reflekser får være nok. Jogger rundt i mørket med hesten jeg, men nå kjenner jeg veiene utrolig godt etter maaaange år der - og uten lykten har jeg ganske godt nattesyn som får med seg bevegelser rundtom. Om det skulle komme turgåere hører de meg, og ser at det kommer en signalgul kladd bortover veien eller mellom trærne. Turgåere er jo ikke blind, og sjeldent er de døv - så jeg regner med at enten har de lykt, eller så har de godt nattesyn. Aldri hatt noe problem med dette. Alle som ferdes ute på diverse veier etter mørkets frembrudd er jo mer obs. Èn ting jeg håper folk IKKE gjør, er å ha hunden løs på turveiene i stummende mørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kom inn fra tur tidligere i kveld. Tre hester, tre mennesker og fire hunder på tur. Mennesker med hodelykter, flott snøføre. Det er helt perfekt syns jeg. Vi kjører på veier som er bommet, så kun de med nøkkel som kjører der og det gjør de skjeldent (ihvertfall om kvelden) ingen reflekser på hverken to eller firfotinger er nødvendig. Jeg liker vintertrening jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...