Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivitets mengde hos an valp?


Saphire

Recommended Posts

Nå er det såpass lenge siden jeg har hatt valp, at jeg husker ikke hva som er normalt og ikke. dessuten har vi jo skaffet oss en rase som krever kanskje mer enn andre. Men hva kan egentlig forventes av en snart 9 ukers gammel valp? Kan man forvente at hu sånn halvveis går greit i bånd om man er flink til å trene? Hun er egentlig veldig flink(trur jeg da), men hun er meget bestemt på hva hu vil/ikke vil :blink: Eks gå i skog/høy snø er bare supert, gå langs vei med mye folk innebærer å sette seg ned HVER bidige gang det kommer folk, for da skal det hilses og koses på, eller bare stå og titte. Så da må vi lokke hu videre med masse godis for å overhode kommme seg avgårde :lol:

Også, hvor lenge kan/burde hun aktiviseres, hvor langt kan hun gå? Hu virker bare sååå ivrig, i dag var jeg en ca 300 m oppi skogen her, løssnø og greier, og hu bare elsket det. Etterpå var vi en liten tur i Oslo, så dvs bilkjøring+ sosialisering i Oslo. Og fortsatt så vil hun mer. Jeg syns det bare er kos å gå turer i skogen, men er redd for at det blir for mye. Vil ikke forvente for mye av hu, tenker nå på ledd/skjellet som er i vekst+ overdose av nye ting for sinnet :)

Så hvor mye, hva, og mengde? Selvfølgelig varierer det, men sånn ca til min rase og 9 ukers valp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville iallefall passet på å ha litt rolige dager iblant, så hun ikke begynner å forvente at det absolutt skal skje veldig mye hver dag. Det er veldig deilig med en hund som tåler en rolig dag en gang i blant, dersom man ikke er i form osv.

Hvor mye aktivitet du bør gi henne vet jeg ikke, det er det nok andre som kan svare bedre på. :blink: Mine har vært så enkle at de har herjet fra seg, og så sovnet. Og ferdig med den saken. :lol:

Hun høres ellers helt fantastisk ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall lenge siden jeg har har hatt valp, men er ikke ofte men ikke så lenge om gangen greit, da. :blink: Nå er ikke jeg så opptatt av å ta så voldsomt mye hensyn, for en valp som har tumlet rundt med søsken i åtte uker, er jo vant til at det skjer noe når man ikke sover. Det er jo fint å trene litt innkalling, leke litt med den snille nabohunden, lære "sitt", gå pent i bånd, (her snakker jeg små økter med høy forsterkerfrekvens), godbitsøk, base i snøen. "Gå tur" for å gå tur er vel strengt tatt aldeles unødvendig enda.

Inne: Lære å gå på plassen sin, eller rose den for å faktisk legge seg på tiltenkt soveplass, lære å vente på "værsågod", lære å sitte før man hilser (først forsterke hver gang du fersker valpen i å sitte av seg selv, osv, for å lære "sitt", da), sånne ting som faller naturlig å øve på når situasjonene oppstår.

Det var de valpegreiene jeg kom på, men går man litt for å komme til hyggelige plasser, eller uansett, gjør det da ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh jeg er litt misunnelig kjenner jeg, for her er det kulda som begrenser aktivitetsmengden - ikke valpen. Han får være med på turene med Kahlo da, men sitter inni jakka/varmedressen 90% av tiden, og utenom det så er det bare doturer ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første ukene har jeg brukt å gått 3 runder om dagen ca i 15-20 min, og det inkluderer lukting, hilsing og andre ting, så det er ikke snakk om store distanser. Når de har passert 3 mnd har jeg bynt og gå litt lengre og i 4 nd alderen kan de bli med meg på tur en times tid, men jeg tar det fortsatt litt i deres tempo og har de løse slik at de kan styre litt selv.

Jeg ville sett an rase, størrelse og aktivitetsnivå. En stor hund kan gå lengre enn en liten hund og noen raser er mer ømfintlige enn andre. En hyperaktiv hund kjenner kanskje ikke så godt selv når den skal stoppe og da må man følge med litt mer enn om man har en rolig hund som stopper når den er klar.

Deffinitivt greit med rolige dager, eller i det minste uten tur, kanskje bare et godbitsøk i hagen eller litt lek og lydighetstrening i hagen istedet.

Når det gjelder og gå fint i bånd vet jeg ikke hva man kan forvente for jeg har ikke begynt å trene på det så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha hu i bånd, for det første bor jeg i blokk område, dvs mye barn og andre hunder. Og nå er det ekstra ordinært båndtvang pga mye snø og hjort som ikke klarer å stikke av eller noe i den duren :whistle:

Nå går vi ca 15 min rundt blokken om morgen, der vi titter masse rundt omkring, ser på skolebarne som går på skolen osv. Midt på dagen går vi over veien, for der har vi østmarka, da går vi maks 150 meter langs en sti, og hu kan kos seg i snøen. Om kvelden tar vi samme 10-15 min runden rundt blokken. Høres ikke for mye ut det? Dette er i tilegg til alle andre tisseturer utenfor døra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha hu i bånd, for det første bor jeg i blokk område, dvs mye barn og andre hunder. Og nå er det ekstra ordinært båndtvang pga mye snø og hjort som ikke klarer å stikke av eller noe i den duren :whistle:

Nå går vi ca 15 min rundt blokken om morgen, der vi titter masse rundt omkring, ser på skolebarne som går på skolen osv. Midt på dagen går vi over veien, for der har vi østmarka, da går vi maks 150 meter langs en sti, og hu kan kos seg i snøen. Om kvelden tar vi samme 10-15 min runden rundt blokken. Høres ikke for mye ut det? Dette er i tilegg til alle andre tisseturer utenfor døra :ahappy:

Er ikke det svært lite aktivitet for en liten valp som snart blir stor? Ville iallfall vært ute en halvtimes tid en fire fem ganger om dagen og variert innholdet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det svært lite aktivitet for en liten valp som snart blir stor? Ville iallfall vært ute en halvtimes tid en fire fem ganger om dagen og variert innholdet litt.

jeg var nok ikke ute med valpen min så mye... Men nå har ho mindre pels og frøys lett... haltime 4-5 ganger om dagen blir jo ca 2 1/2 time :whistle: i løpet av dagen... valpen er vel bare 9 uker, ikke voksen ennå??

edit: Gikk nok sirka samme mengde som deg når min var mindre, om ikke litt mindre pga. vekst og skjellet osv :aww: men vi leika mye på tisseturene våre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det svært lite aktivitet for en liten valp som snart blir stor? Ville iallfall vært ute en halvtimes tid en fire fem ganger om dagen og variert innholdet litt.

Hu er da såvidt 8 og en halv uke da stakkars. Blir det ikke litt mye for en sånn liten tass? Hu sover jo såpass mye mellom lufteturene og leker en del inne..

Og den midt på dagen blir fort 30 min. Og maaange tisseturer utenfor døren blir jo fort et par min også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha hu i bånd, for det første bor jeg i blokk område, dvs mye barn og andre hunder. Og nå er det ekstra ordinært båndtvang pga mye snø og hjort som ikke klarer å stikke av eller noe i den duren :whistle:

Nå går vi ca 15 min rundt blokken om morgen, der vi titter masse rundt omkring, ser på skolebarne som går på skolen osv. Midt på dagen går vi over veien, for der har vi østmarka, da går vi maks 150 meter langs en sti, og hu kan kos seg i snøen. Om kvelden tar vi samme 10-15 min runden rundt blokken. Høres ikke for mye ut det? Dette er i tilegg til alle andre tisseturer utenfor døra :ahappy:

Jeg tror ivertfall ikke du trenger og bekymre deg for at det er for mye, kanskje heller tvert imot. Hun klarer seg nok fint med dette, men kan nok gå litt lenger også.

Har hørt at det ikke er båndtvang på valper opp til en viss alder(husker ikke hvor gammel). Noen som vet om det stemmer? En valp er vel neppe noen fare/plage for viltet, vertfall ikke om det er mye snø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu er da såvidt 8 og en halv uke da stakkars. Blir det ikke litt mye for en sånn liten tass? Hu sover jo såpass mye mellom lufteturene og leker en del inne..

Og den midt på dagen blir fort 30 min. Og maaange tisseturer utenfor døren blir jo fort et par min også..

Syntes det høres ut som du gjør det fint jeg :whistle: en valp vil jo alltid være lysten på mer, så man må jo begrense de :ahappy: ellers hadde min også vært bananas ganske mye lenger :D

Men jeg gikk ikke tur med min for å gå tur... Blei små turer i byen osv for miljøtrening. Stå på :lol: det går nok fint med gullet ditt :aww:

Min gikk ikke skikkelig tur før ho nærma seg 4 mnd :D:aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(skriver utifra min mening, hva jeg har lært og funnet ut og ønsker ikke å tråkke noen på tærne)

Hm... blir nesten litt fortvilet på hundens veine, har noen av dere prøvd å ta en 1-2 år gammel unge å gå tur 300 meter? de fleste vil oppleve at det vil bli mye grining, hyl og skrik. Heldige ungene som kan utrykke sin fortvilelse og bli forstått, men hundene kan desverre ikke utrykke seg slik og blir ofte missforstått. En valp skal ikke gå i bånd og ihvertfall ikke halsbånd (pga farer for nakkeskader, rygg og nærveskader dette kan medføre når kroppen ikke er ferdig utviklet)før den er 5 mnd gammel. Fra hunden er 5 mnd kan den gå 15 min per gang(max 2 ganger dagelig) men skal ikke overbelastes pga den er under utvikling, vi vil jo ikke at hunden skal assosiere turer med noe negativt og da er det viktig at vi gjør turen kort og heller oftere feks 10 min 3 ganger om dagen. Valp og unghunder skal heller få gå fritt i hage eller andre sikkre steder og utforske som er en viktig del av hundens naturlige beholv.

Desverre er det slik at endel mennesker overdriver hva unghunden må være med på, og det vil i senere tid komme tilbake på en negativ måte. Med feks stress, en hund som aldri har fått slappet av forventer at noe skal skje, de kan utvikle stress som også kan utvikle en sykdom. Feks endel hudsykdommer kommer pga hunden er stresset, eksem, håravfall, manisk oppførsel eller rett og slett passitivitet. Ikke bare kan hunden blir syk av stress men den kan også bli irritable noe vi mennesker ofte tror heller at hunden er agressiv men den prøver bare å si fra at den er lei mas og kjes, desverre avlives sånne hunder ofte.

Vi må sette oss inn i stresset vi utsetter hunden for, dette er en liten kropp med masse humør og egen vilje,tanker og følelser rett og slett et levende vesen. De må forstås, leses og vi må ikke utnytte at vi kan ha de med over allt men heller la hunden være valp og gjøre det valper trenger. Vi har jo enorm god tid til å ta den med på ting de neste 14 årene hunden lever.

Mat, kjærlighet og soving er det viktigste behovende for en liten hund.

Jeg ambefeller at alle me små hunder gir de mulighet til å gjøre mye av ingen ting, la hunden slappe av, la den utforske, se og oppleve ting trygge omgivelser også heller utsette hunden for mer etterhvert men ikke overdriv.

JA, nå ble jeg engasjert men det er pga jeg går på hundetrener skolen til Turid Rugaas og lærer nettop om dette evnet nå og ser selv hvor viktig dette er. Jeg ser nå at det er mye min feil at hunen min er og ting jeg burde gjort annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ross:

Så heldig du er som går på en skole der du får den ene aha opplevelsen etter den andre. Ikke glem å ha et litt kritisk syn på det som blir sagt, også Det er faktisk mange veier til Rom. Dessuten er det slett ikke sikkert at det som virker så riktig og sant når man får det servert sånn i en læringssituasjon, stemmer helt med kartet i den virkelige verden. Du minner meg litt om meg selv, da jeg som nyutdannet vernepleier skulle ut og redde verden. Jeg visste jo hvordan alt skulle gjøres og var trent av de dyktigste landet har å by på. Den verden jeg møtte, ville ikke reddes, gitt. I allfall ikke før de hadde fått en kopp kaffe og en røyk. :whistle: Nå sier jeg ikke at fru Rugaas ikke har mye rett i sine bastante oppfatninger av hvordan en hund funker og hvordan vi skal møte hundens behov, men hun sitter ikke på hele sannheten. Majoriteten av hundeeiere bor slik til at bikkja faktisk må i bånd for å få gå ut døra. Nå ville jeg kanskje brukt sele på en hund i vekst og egentlig ellers, også. Jeg er helt enig i at en valp skal ha mye ro. Men den skalogså utforske verden og ha det gøy. En halvtime ute kan fint innebære alle tre elementene. Dessuten ville jeg lært valpen at det å gå i bånd betyr å gå uten å trekke. Det tar så uendelig mye lenger tid å avlære rtekking, enn å lære riktig med èn gang. Da unngår man samtidig belastningsskader forårsaket av nykking og terkking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte jo faktisk av den årsak at jeg ikke vet, bedre å spørre en gang for mye en for lite. Men folk sier også så forskjellig. Her har jeg i samme tråd fått "beskjed" om at det er for lite aktivisering det jeg gjør, OG for mye. Så jeg får ta alt med en klype salt og se ting litt ann. Men selvfølgelig ta i mot alt av tips.

Men jeg må spørre, Ross...Om det er for mye med 300 meter oppi skogen her, hvorfor er hu da så glad og fornøyd? Er det noen signaler jeg missforstår? Hu er jo såå glad og fornøyd når vi er oppi skogen, og hu leker og koser seg i sitt tempo. Vi bor i et område som innebærer at hu må utsettes for noe, her er det biler, folk, barn, skigåere, hester osv, jeg har ikke muligehten til å skjerme hu. Da må vi isåfall stå på hverandaen hele dagen :) Men selvfølgelig, jeg hører hva du sier og tar i mot råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som ikke støtter rugaas sitt syn på trim og trening av hunder. Hun hadde mye bra med dempende signaler - men stort mer fornuftig har jeg strengt tatt ikke sett - og ja, jeg har vært på foredrag med damen og møtt henne et par ganger. Hun har min fulle respekt som hundetrener! Men jeg er ikke enig med damen. Untaket er halsbånd - Ikke noe glad i halsbånd på valper.

Jeg er på min 3. valp på "kort" tid nå - og jeg tror ikke det er noen som er bedre til å avgjøre om det er nok eller for mye/for lite enn nettopp valpen selv. Er hun glad og fornøyd, sover godt, leker, pøbler, bøller og er VALP - så er man nok godt innenfor marginen av hva som er bra for akkurat den valpen.

Min lille er jo med på lange turer hver dag, siden Kahlo trenger det og jeg ikke syns det er aktuelt å gå fra han i 1-2 timer enda uten Kahlo der. Han får bestemme selv han, hvor mye han vil gå - han kommer til å bli en bortskjemt dritthund - men det får så være. Gjør han mine til å være trøtt og sliten, eller kald, eller bare lei, så får han sitte innenfor jakken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saphire: Synes ikke det høres ut som valpen din får for mye. :)

Valpen min er 3 månder gammel i dag(13 uker i går) og får til sammen ca. 2 timer med tur om dagen, i tilleg til små korte tisseturer. Vi går morgen og kveldstur på ca 20-30 min. pr. tur samt en hovedtur på 45 min-1,5 time. Han løper 90% av tiden løs og storkoser seg!

Så lenge du tar det i valpen sitt tempo, den virker glad og fornøyd og ikke blir for sliten så synes jeg ikke du skal bekymre deg så mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som ikke støtter rugaas sitt syn på trim og trening av hunder. Hun hadde mye bra med dempende signaler - men stort mer fornuftig har jeg strengt tatt ikke sett - og ja, jeg har vært på foredrag med damen og møtt henne et par ganger. Hun har min fulle respekt som hundetrener! Men jeg er ikke enig med damen. Untaket er halsbånd - Ikke noe glad i halsbånd på valper.

Jeg er på min 3. valp på "kort" tid nå - og jeg tror ikke det er noen som er bedre til å avgjøre om det er nok eller for mye/for lite enn nettopp valpen selv. Er hun glad og fornøyd, sover godt, leker, pøbler, bøller og er VALP - så er man nok godt innenfor marginen av hva som er bra for akkurat den valpen.

Jeg tar til meg det med halsbånd, fra nå av blir det sele mer fremover. Men jeg har fått meg skikkelig trekkdyr, så sele gjør det bare mer gøy å trekke som fy :)

Og det høres ut som valpen min har det greit, for hu har lagt på seg en kg på en uke, sover hele natten, sover godt på dagen også, leker, pøbler og gjør ting hu ikke får lov til :)

Og kom til å tenke på det, tenk hvor aktive de er når de er med søskene sine, da er det jo herjing både ute og inne timesvis hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar til meg det med halsbånd, fra nå av blir det sele mer fremover. Men jeg har fått meg skikkelig trekkdyr, så sele gjør det bare mer gøy å trekke som fy :)

Og det høres ut som valpen min har det greit, for hu har lagt på seg en kg på en uke, sover hele natten, sover godt på dagen også, leker, pøbler og gjør ting hu ikke får lov til :)

Og kom til å tenke på det, tenk hvor aktive de er når de er med søskene sine, da er det jo herjing både ute og inne timesvis hver dag...

Hva med å la henne trekke i sele og korte korte "gå pent" økter i halsbånd?

Hun høres da fornøyd ut. :) En smule misunnelig på deg som har valp med skikkelig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la henne trekke i sele og korte korte "gå pent" økter i halsbånd?

Hun høres da fornøyd ut. :) En smule misunnelig på deg som har valp med skikkelig pels.

Ja, det lar seg gjøre vettu. Og uansett skal vi på valpekurs i april så da lærer vi jo det da. De siste to dagene har hun uansett få gå løs. Hu kommer når jeg roper, selv om det er hund vi møter eller folk, men går vi forbi må jeg ha bånd, hu er ikke såååå på selvkontroll ennå :) Og ja, herlig med flisdyr som ikke fryser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har både skole fra oslo hundeskole og nå Rugaas sin også må man ta me seg det som virker fornuftig. og JA jeg har vært uenig me Rugaas på visse ting men andre ting ser jeg faktisk at det nytter;) Sier ikke at noe er rett og galt men skrev for å fortelle litt om mitt syn, hva jeg har lært og kanskje det er til nytte for andre, kanskje ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg får sikkert både HD/AA, adferdsproblemer, kløe og flass på mine valper for de gikk en times tur i skogen fra de var 6 uker gamle de. Det er nok derfor de er avbalanserte og godt tilpassede border collier med av og på-knapp som virker, selv om TR mener noe annet...

Men til trådstarter; Gå det du har lyst, du ser det på valpen når den blir sliten, da tar dere en pause, så går du hjem igjen eller putter den i sekken og bærer om det er langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass; Ennp glad det finnes folk som er åpen for å høre på andre enn seg selv;) Det er bra DINE hunder fungerer men vil det si det gjelder ALLE??? Er ikke hunder ulike individer med forskjellige behov??

Jeg snakker ikke om alle jeg snakker om muligheten at det KAN skje også får folk ta det til etterrettning eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gråtass; Ennp glad det finnes folk som er åpen for å høre på andre enn seg selv;) Det er bra DINE hunder fungerer men vil det si det gjelder ALLE??? Er ikke hunder ulike individer med forskjellige behov??

Jeg snakker ikke om alle jeg snakker om muligheten at det KAN skje også får folk ta det til etterrettning eller ikke..

Ja jeg mener at alle hunder har godt av å bevege seg. Jeg mener at alle hunder har naturlig masse bevegelse; så de trenger å gå tur, utforske verden, herje, leke og sove uansett rase og individ.

Hva KAN skje? Jeg ser ganske mange hunder i løpet av ett år, jeg har enda ikke sett EN hund som lider under for mye morsjon eller trening, men jaggu ser jeg mange av det motsatte slaget!

Det å antyde hva slags personlige egenskaper jeg er i besittelse av finner jeg undervurderende, småelig og tendenderer mot en billig hersketeknikk og er etter mitt syn unødvendig og lite konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sikkert både HD/AA, adferdsproblemer, kløe og flass på mine valper for de gikk en times tur i skogen fra de var 6 uker gamle de. Det er nok derfor de er avbalanserte og godt tilpassede border collier med av og på-knapp som virker, selv om TR mener noe annet...

Men til trådstarter; Gå det du har lyst, du ser det på valpen når den blir sliten, da tar dere en pause, så går du hjem igjen eller putter den i sekken og bærer om det er langt.

Nehei, dine valper blir til kenguruer av for mye frisk luft. Den jeg forelsket meg i i vinter hadde både av og på knapp og trengte hun et kyss, så tok hun det... :) Du skulle ikke ville bytte med en delvis rehabilitert ubrukelig toller, isteden? Med en inngrodd shæferfobi, for å krydre hverdagen litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(skriver utifra min mening, hva jeg har lært og funnet ut og ønsker ikke å tråkke noen på tærne)

Det er bra, da tåler du forhåpentligvis å bli svart ut fra andres mening også :)

Hm... blir nesten litt fortvilet på hundens veine, har noen av dere prøvd å ta en 1-2 år gammel unge å gå tur 300 meter? de fleste vil oppleve at det vil bli mye grining, hyl og skrik. Heldige ungene som kan utrykke sin fortvilelse og bli forstått, men hundene kan desverre ikke utrykke seg slik og blir ofte missforstått. En valp skal ikke gå i bånd og ihvertfall ikke halsbånd (pga farer for nakkeskader, rygg og nærveskader dette kan medføre når kroppen ikke er ferdig utviklet)før den er 5 mnd gammel. Fra hunden er 5 mnd kan den gå 15 min per gang(max 2 ganger dagelig) men skal ikke overbelastes pga den er under utvikling, vi vil jo ikke at hunden skal assosiere turer med noe negativt og da er det viktig at vi gjør turen kort og heller oftere feks 10 min 3 ganger om dagen. Valp og unghunder skal heller få gå fritt i hage eller andre sikkre steder og utforske som er en viktig del av hundens naturlige beholv.

For det første, så er det aller største problemet i den vestlige verden i dag overvekt og livsstilssykdomer relatert til overvekt hos mennesker, og om man går ut fra at en 2 år gammel unge kommer til å lide på en 300 meter lang tur, så er det kanskje ikke så veldig rart at folk bare blir feitere og feitere.

For det andre, når man har Turid Rugaas som guru, må man huske på at hun bygger all sin erfaring og ekspertise på årelang behandling av problemhunder.. Og tro det eller ei, flerparten av verdens hunder er ikke problemhunder, og da blir det neppe riktig å behandle de som problemhunder.

For det tredje, så vet man at understimulering ikke er sunt for hverken mennesker eller hunder, hverken mentalt eller fysisk. Det fører til atferdsproblemer og dårlig fysisk form. Det er gjort undersøkelser om dette tidligere, du kan lese en artikkel om det her.

For det fjerde, så skal hunder sosialiseres frem til de er en 12 til 16 uker. All sosialisering en valp går glipp av i denne perioden, kan gi den atferdsproblemer som stor - og det er vanskelig å sosialisere en valp på alt mulig fra hagen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...