Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste og hostesaft


Guest Jonna

Recommended Posts

Skrevet

Hva slags hosteaft har dere blitt anbefalt å kjøpe (reseptfri) til hunden ved kennelhoste?

Skrevet

Bisolvon og noskapin (tabletter). Den ene mot tørrhoste, den andre mot slimhoste, så man må se det an hvilken man skal bruke.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å kjøpe Tuxi til hund - er jo sånn barnehostesaft. Har forsøkt litt ymse uten at jeg synes det har virket. Det eneste som virket da Babs var riktig dårlig en gang, var hostesaft med morfin (husker jo ikke hva den heter) - men den er jo selvsagt reseptpliktig og sikkert ikke noe veterinærer skriver ut :)

Skrevet

Er Tuxi å oppdrive nå for tiden da? :) Ser bare Tussin i butikkene jeg, men har ikke kikket nøye gjennom apoteket.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å kjøpe Tuxi til hund - er jo sånn barnehostesaft. Har forsøkt litt ymse uten at jeg synes det har virket. Det eneste som virket da Babs var riktig dårlig en gang, var hostesaft med morfin (husker jo ikke hva den heter) - men den er jo selvsagt reseptpliktig og sikkert ikke noe veterinærer skriver ut :)

Det er ikke den Cosylan det? Det var hvertfall den jeg fikk av vet'n når mine hadde kraftig hoste. Men den er reseptbelagt om jeg ikke tar helt feil.

Skrevet

Cosylan ja, den bør ikke tas ved slimhoste pga. at den bremser hosterefleksen (eller noe fint fancy sånt noe) og det kan føre til lungebetennelse. :) Men til tørrhoste og begrenset bruk om natta ved slimhoste for å få sove så er den finfin.

Skrevet

Er Tuxi å oppdrive nå for tiden da? :) Ser bare Tussin i butikkene jeg, men har ikke kikket nøye gjennom apoteket.

Jeg aner ikke om den finnes mer, jeg, jeg henger sikkert litt "atti ti'n" *ler*. Jeg bruker ikke hostesaft så fryktelig mye kan du si...

Det er ikke den Cosylan det? Det var hvertfall den jeg fikk av vet'n når mine hadde kraftig hoste. Men den er reseptbelagt om jeg ikke tar helt feil.

Ja, Cosylan var det selvsagt. Var det eneste som hjalp for å stille hosten.

Skrevet

Noskapin (flytende) uten resept, og cosylan med resept er det vi har fått høre her.

Om du er i distriktet, Jeanette, så har jeg cosylan stående i kjøleskapet siden jeg selv var syk. Har ikke sjekket dato på den da, men ja... :)

Skrevet

Noskapin (flytende) uten resept, og cosylan med resept er det vi har fått høre her.

Om du er i distriktet, Jeanette, så har jeg cosylan stående i kjøleskapet siden jeg selv var syk. Har ikke sjekket dato på den da, men ja... :)

Takk for tilbudet, men jeg leker ikke med morfin preparater helt uten videre. Det har jeg stor respekt for. Både pga allergiske reaksjoner og overdosering.

Vi får se om hosten roer seg til i morgen og evt kjøpe noe slimløsende. Hun hoster ikke konstant, men det er tydeligvis vondt å få det opp. Og jeg vet selv hvor ubehagelig det er når det "smeller" i hals/lunger med slim som ikke kommer opp.

Skrevet

Takk for tilbudet, men jeg leker ikke med morfin preparater helt uten videre. Det har jeg stor respekt for. Både pga allergiske reaksjoner og overdosering.

Vi får se om hosten roer seg til i morgen og evt kjøpe noe slimløsende. Hun hoster ikke konstant, men det er tydeligvis vondt å få det opp. Og jeg vet selv hvor ubehagelig det er når det "smeller" i hals/lunger med slim som ikke kommer opp.

Forståelig. Tenkte bare jeg kunne nevne det om ting ble for ille :P

Men ja, var iallefall noskapin Sheriffen fikk når han hadde kennelhoste :) Flytende. Og den hjalp vel på en dag eller to på han.

Skrevet

Forståelig. Tenkte bare jeg kunne nevne det om ting ble for ille :)

Men ja, var iallefall noskapin Sheriffen fikk når han hadde kennelhoste :P Flytende. Og den hjalp vel på en dag eller to på han.

Ikke missforstå, jeg er glad for tilbudet. Jeg er bare generellt veldig forsiktig med selvmedisinering av hund, spesiellt ting de ikke har fått før. (har vel jobbet for mye med medikamenter rundt meg).

Men Talli har nå fått Tussin og det hjalp ganske kjapt. Det kom masse slim opp halvtime etterpå når hun fikk hosteanfall, ikke bare skum liksom. Gav henne doseringen de bruker fra 1-5år. Tallis syns det smakte godt hun da :)

Ellers ligger hun bare oppå meg hele tiden som ett slakt og syns litt synd i seg selv.

De blir så stusselige når de er syk, de kan liksom ikke si hva man kan gi de for å hjelpe heller :P

Skrevet

Skjønner :)

Håper snuppa blir bedre nå da. Er vondt når de er syke... :P

Og smake godt ja... Bikkjene her slikker i seg antibiotikaen som kattene spytter utover :) Helt tydelig at dette smaker godt! Merkelige dyrene.

Skrevet

Det rådet har du sikkert fått.. men sier det allikevel... Bruk sele og ikke halsbånd. Her var halsbåndet "bannlyst" i 14 dager. Men jeg "slapp" hostedempende

Enig med Jeanette.. morfin preparater skal man ha STOR respekt for.

God bedring

Skrevet

Det rådet har du sikkert fått.. men sier det allikevel... Bruk sele og ikke halsbånd. Her var halsbåndet "bannlyst" i 14 dager. Men jeg "slapp" hostedempende

Enig med Jeanette.. morfin preparater skal man ha STOR respekt for.

God bedring

Takk :P

Jeg er heldigvis så heldig at Talli trenger ikke sele eller halsbånd på hjemme for å lufte seg :)

Skrevet

Hva med helsekost preparater? RespiClear har ofte god virkning på hoste, det samme har kanjang (hvordan skriver man det?). Noen som har prøvd?

Det var det første som slo meg.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...