Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag om endring av Boxeren rasestandard!

Jane

Recommended Posts

Sjekk denne

Dette er en stor seier for alle vi som er glade i den hvite Boxeren, en stor seier for rasen selv og alle de hvite valpene som blir født :lol:

Selv om dette er bare et forslag til endring er dette stort, jeg er så glad i dag og måtte bare dele det med dere!

Danmark og Tyskland er "verstinger" når det gjelder å ta liv av hvite Boxervalper, jeg håper og tror at når man har begynt å få med selveste moderklubben i tyskland på denne tankegangen så vil det redde mange hvite valpers liv i "verstinglandene".

93329310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt helt enig med deg i at avlivningspraksisen på hvite Boxere er arkaisk og brutal. I de fleste tilfeller er det også totalt unødvendig. Men jeg synes også det var interessant å lese argumenter for hvorfor det ikke automatisk trenger å være udelt positivt for rasen å åpne for avl av hvite Boxere i diskusjonen du linker til. Sånn på sikt liksom. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en interessant diskusjon og jeg gleder meg til forsettelsen, håper den russiske Boxerklubben kan komme opp med noe fakta på helse og sykdommer siden de i en år rekke har blandet inn "Hvitt" blod i linjene sine for å få de flotteste utstillingshundene med mye hvitt på seg, for det er ingen hemmelighet at det er de som gjør det bra i ringen når det kommer til Boxer.

Men akkuratt nå føler jeg det som en liten "seier" og tror nok at mange friske hvite valper fikk sjansen til å vokse opp pga dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. interessant. Vet du noe om grunnen til at de vurderer å åpne for hvite boxere?

Nei, vet ingen fakta, men synser litt på at det er et generasjonskifte i Boxerklubbene rundt om, det er nye unge mennesker på vei inn og mange av de gamle grettne gubbene er på vei ut. Men tror nok det har noe med økonomi også, de har vel sett land ( f.eks Norge ) som ikke tar livet av de lengre, men selger de heller til halvpris. 7000 kr må vel være bedre enn 0 kr !?

Så tror jeg den populære flashy fargen spiller en stor rolle til denne helomvendingen, tigrete Boxer vinner ikke store utstillinger. For å få de beste tittlene må hunden være Flashy som denne :

boxerdw.jpg

Så da må det blandes inn hvitt, så jeg tror nok de er fristet til å bruke fine hvite eksemplarer til å lage sine utstillingsdyr.

Selv om grunnen ikke er at de syns synd på de hvite og vil gjøre noe flott for de fordi de har dårlig samvittighet for alle de hvite valpene som har blitt drept igjenom tidene så syns jeg dette er bra og det gagner oss som har jobbet for de hvite Boxerenes sak i så mange år :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tror jeg den populære flashy fargen spiller en stor rolle til denne helomvendingen, tigrete Boxer vinner ikke store utstillinger. For å få de beste tittlene må hunden være Flashy..

Så da må det blandes inn hvitt, så jeg tror nok de er fristet til å bruke fine hvite eksemplarer til å lage sine utstillingsdyr.

Hvorfor bare ikke fjerne setningen om at hvite tegninger er ønskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Jeg synes boxere er en av de vakreste raser som finnes, og de få jeg har kjent og hilst på har vært dønn-herlige.

Men hvorfor vil et rasemiljø i det hele tatt godkjenne en feil farge?

Vi får da feilfargete beardiser av og til vi også (liker også flashy tegninger).

Men jeg tror ingen engang tenker tanken på å unngå problemet med feilfarging er å godkjenne alle farger fordet.... Fargen er jo rasens aller mest synlige kjennetegn, liksom..

Å få hvit boxer godkjent som egen rase derimot - DET hadde jeg forstått. Men ikke hvordan det er greit å bare droppe farge-reglene som (jeg antar) har vært gyldige i mange år.

Men selvsagt kjempefint for alle, selv om jeg ikke skjønner det!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren har jo sine sykdommer den sliter med, å inkludere hvitt i standarden kan utvide avlsmaterialet slik at det muligens kan bli enklere å bli kvitt helseproblemer. På en annen side introduserer man jo mange andre potensielle feller, så det er jo som med alt annet viktig å holde tunga rett i munnen og kartlegge nøye.

For meg virker det rart å skulle lage en helt ny rase når eneste forskjellen er farge. Men rarere ting har jo skjedd før, hvor eneste forskjell mellom raser er ørestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får da feilfargete beardiser av og til vi også (liker også flashy tegninger).

Men jeg tror ingen engang tenker tanken på å unngå problemet med feilfarging er å godkjenne alle farger fordet.... Fargen er jo rasens aller mest synlige kjennetegn, liksom..

Å få hvit boxer godkjent som egen rase derimot - DET hadde jeg forstått. Men ikke hvordan det er greit å bare droppe farge-reglene som (jeg antar) har vært gyldige i mange år.

Nå var jo Boxeren HVIT i utgangspunktet da, stammoren til Boxeren som vi kjenner i dag var hvit og de hvite var stilt på lik linje som de fargede Boxerene helt frem til 1947. Da endret de standarden pga de hvite Boxerene ble for lett oppdaget og lyste opp i mørket, Boxeren ble brukt som politihund. Så bare grunnen for å si at hvit var da en feil farge i utgangspunktet er høl i hodet etter min mening :whistle:

jeg er kjempe imot å få den hvite Boxeren registrert som egen rase, det tror og håper jeg aldri kommer til å skje. Den hvite er like mye Boxer som sine mørke søsken, har nok mye å si det som Mari sier her også at man får et bredere avlsmatriale. De hvite Boxerene har jo blandt annet de dype brune øynene som enhver farged Boxer kan misunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både for og imot at den hvite farven kan komme til å bli godkjent som korrekt farge.Eller imot blir kanskje feil å si.Men jeg har noen punkter der jeg er usikker på hva konsekvensene kan bli.

FOR:

* Det er etisk feil å avlive opptil 25% av fødte valper (ja det gjøres enda av mange, både her i landet og i andre land).

* Man mister faktisk 25% av avlsgrunnlaget ved å utelukke så mange fra avl.

* De hvite er oftede mest livskraftigste og de med best beinstamme.

MOT:

* Vi vil kunne få atskillig flere upigmenterte blinkhinner ved å bruke de hvite i avl.

* Vil antallet døve boxere øke?

* På bullterrier er det kjent at hudproblemer er et større problem på de hvite kontra de helfarvete. Vil det kunne skje på boxer?

Jeg tror jeg ender med at jeg er glad for forslaget. Men det skal bli svært spennende om det går gjennom og se hva som vil skje etterhvert med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror ingen engang tenker tanken på å unngå problemet med feilfarging er å godkjenne alle farger fordet....

... og for meg som har vokst opp med en rase der farge er helt uvesentlig, er det utrolig rart å høre at det ikke engang stilles spørsmålstegn ved sånne punkt i standarden. Dersom fargen har noen funksjonell betydning kan jeg skjønne at man vil beholde det, men hvor mange tilfeller gjelder det?

Fargen er jo rasens aller mest synlige kjennetegn, liksom..

Det mener du vel ikke? Forutsatt at de er av rimelig bra type er vel både en beardis og en boxer gjenkjennelige som sin respektive rase selv om de har "feil" farge? Noe annet ville jo være litt trist, tenker jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke boxeren unik med å ha individer som fødes med feil farge. Jeg viste ikke at bearded collien kunne fødes med andre farger. Bare se på flatcoated retriever. Der fødes det gule eksemplarer innimellom. Eller langhåret schæfer og rottweiler som også er feil. Men av en eller annen grunn har alltid avliving av boxer vært et mye større tema enn avliving innen andre raser. Boxeren er ikke tjent med så mye negativ oppmerksomhet. Og så lenge enkelte avliver de hvite vil ikke denne oppmerksomheten bli borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener du vel ikke? Forutsatt at de er av rimelig bra type er vel både en beardis og en boxer gjenkjennelige som sin respektive rase selv om de har "feil" farge? Noe annet ville jo være litt trist, tenker jeg ...

Tja.... Jeg syntes det var veldig vanskelig å gjenkjenne den røde setteren en bekjent av meg hadde som en gordonsetter - men den VAR faktisk en feilfarget gordonsetter - men det var jo helt umulig å gjette nettopp pga at fargen var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Jeg syntes det var veldig vanskelig å gjenkjenne den røde setteren en bekjent av meg hadde som en gordonsetter - men den VAR faktisk en feilfarget gordonsetter - men det var jo helt umulig å gjette nettopp pga at fargen var feil.

Nå kjenner ikke jeg setterrasene godt nok til å si at det ikke er andre ting som skiller dem, eksteriørt eller mentalt/bruksmessig. Men dersom fargen skulle være den viktigste forskjellen, synes jeg faktisk det er litt trist, ja. Er det strengt tatt en god nok begrunnelse for å holde dem atskilt i avl?

Det finnes raser der type og farge overlapper såpass at det kan være vanskelig å rasebestemme enkeltindivider (saluki, sloughi, azawakh er et godt eksempel), men der atskilt opprinnelse, atferd og det å bevare andre rasespesifikke trekk rettferdiggjør en opprettholdelse av raseskillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg setterrasene godt nok til å si at det ikke er andre ting som skiller dem, eksteriørt eller mentalt/bruksmessig. Men dersom fargen skulle være den viktigste forskjellen, synes jeg faktisk det er litt trist, ja. Er det strengt tatt en god nok begrunnelse for å holde dem atskilt i avl?

Tja.. I teorien skal det være bare pels (både farge og struktur) som skiller de fire belgiske fårehund-variantene fra hverandre. Mener du at fremfor å bevare disse fire variantene, så bør man smøre det sammen i en eneste stor belgergryte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. I teorien skal det være bare pels (både farge og struktur) som skiller de fire belgiske fårehund-variantene fra hverandre. Mener du at fremfor å bevare disse fire variantene, så bør man smøre det sammen i en eneste stor belgergryte?

Jeg mener ingenting om det, men som utenforstående ville jeg synes det var rart om ingen i rasen noensinne hadde tenkt tanken på noe blanding i det minste. Hadde det vært så feil med en korthåra, svart belger?

Pelsstruktur har for øvrig normalt sett større betydning for funksjon enn hva farge har, så det skal i hvert fall jeg holde utenom diskusjonen.

Redigerte en språklig uhumskhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ingenting om det, men som utenforstående ville jeg synes det var rart om ingen i rasen noensinne hadde tenkt tanken på noe blanding i det minste. Hadde det vært så feil med en korthåra, svart belger?

Ikke noe mer feil eller riktig enn en langhåret whippet ville vært :)

Det er forøvrig lov å kryssparre mellom variantene i enkelte land (også i Norge, om man følger visse kriterier og regler, og det må søkes om til rasens kryssparrings-komite på forhånd), men belgerklubben i Belgia (rasens opprinnelsesland - logisk nok :) ) anbefaler det ikke, og har heller aldri hatt kryssvariant-kull.

Pelsstruktur har for øvrig normalt sett større betydning for funksjon enn hva farge har, så det skal i hvert fall jeg holde utenom diskusjonen.

Så det er greit å skille de fire variantene basert på pelsstrukturen, men ikke pga fargen?

Den varianten som har størst behov for kryssparring pga liten avlsbase, er også den varianten med mest "odd" pelsstruktur (laekenois, som er strihåret), og er derfor den varianten som er vanskeligst å bevare nettopp ved kryssparring. Det er lov å parre laekke med malle (korthår), malle med terv (langhår, rød) og terv med groenendael (langhår, sort), men ikke groenendael med laekke eller malle, og ikke terv med laekke. Men en malle født i laekke-kull registreres som malle (det er en i Norge som ble omregistrert som voksen fordi det kan være vanskelig å se på de som valper), en terv født i mallekull blir registrert som terv, men om man parrer laekenois med tervueren så blir pelsstrukturen for bløt, det samme med groenendaelen, bortsett fra at der vil de i tillegg bli sorte og få dårlige masker (groenendaelen er den varianten med dårligst maske - logisk nok, i og med at den ikke er synlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta et annet eksempel, da - schnauzere. Disse er adskilt i 4 raser (dverg), eller to (mellom og riesen).

Jeg vil tro at disse også kunne hatt avlsmessige fordeler ved å blande se sammen og ignorere alt som har med fargen å gjøre. Det er jo kvalitetsforskjeller på disse - avhengig av farge/tilgang på avlsateriale inne fargen.

Men man hører jo ikke så ofte at dèt blir forslått...

Ang farge som måte å kjenne igjen rasen - jeg er rimelig sikker på at f.eks. dobermann, rottweiler, airedale terrier, etc er rimelig ugjenkjennelige hvis de kom i allverdens farger. Og ja - hvorfor ikke droppe alle krav til farge, men jeg er ikke sikker på om jeg synes det er helt riktig heller. Endel hunder har også fargen sin pga en grunn, arbeidsområde.

At oppdrettere avliver valper med feil bør vel heller ikke være det primære punktet for å tillate dette? Hva da med feilstilte ører? Krokete ben (som selvsagt ikke er handicap'ende), digre haleknekker? Tenner og bitt som er på "tørk"...

Å utøke avlsmaterialet er jo kjempefint. Men at de hvite skal gjøre de fargede sunnere - er dèt forklaringen?

Hvis oppdrettere sånn generelt synes det er så fælt å avlive valper pga fargen, så dropper man jo det (jeg har latt alle mine feilfargede valper få leve opp, jeg). De som synes de hvite er feil - fortsetter vel å alive dem likevel?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At oppdrettere avliver valper med feil bør vel heller ikke være det primære punktet for å tillate dette? Hva da med feilstilte ører? Krokete ben (som selvsagt ikke er handicap'ende), digre haleknekker? Tenner og bitt som er på "tørk"...

Farge og tegninger er vel likevel blant de mer spesielle tilfellene, ettersom dette kan ses ved fødsel. Oppdrettere og eiere ser av en eller annen grunn ut til å ha større problemer med å avlive større valper/unghunder/voksne hunder, uansett hvor støgge de er i forhold til standard.

- og hvem vet om ikke det avles i fleng på hunder med "feil" ører - så mye teiping og tull som foregår er det vel ikke alltid like enkelt å vite hva som er natur og hva som er "kultur"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...