Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag om endring av Boxeren rasestandard!

Jane

Recommended Posts

Sjekk denne

Dette er en stor seier for alle vi som er glade i den hvite Boxeren, en stor seier for rasen selv og alle de hvite valpene som blir født :lol:

Selv om dette er bare et forslag til endring er dette stort, jeg er så glad i dag og måtte bare dele det med dere!

Danmark og Tyskland er "verstinger" når det gjelder å ta liv av hvite Boxervalper, jeg håper og tror at når man har begynt å få med selveste moderklubben i tyskland på denne tankegangen så vil det redde mange hvite valpers liv i "verstinglandene".

93329310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt helt enig med deg i at avlivningspraksisen på hvite Boxere er arkaisk og brutal. I de fleste tilfeller er det også totalt unødvendig. Men jeg synes også det var interessant å lese argumenter for hvorfor det ikke automatisk trenger å være udelt positivt for rasen å åpne for avl av hvite Boxere i diskusjonen du linker til. Sånn på sikt liksom. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en interessant diskusjon og jeg gleder meg til forsettelsen, håper den russiske Boxerklubben kan komme opp med noe fakta på helse og sykdommer siden de i en år rekke har blandet inn "Hvitt" blod i linjene sine for å få de flotteste utstillingshundene med mye hvitt på seg, for det er ingen hemmelighet at det er de som gjør det bra i ringen når det kommer til Boxer.

Men akkuratt nå føler jeg det som en liten "seier" og tror nok at mange friske hvite valper fikk sjansen til å vokse opp pga dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. interessant. Vet du noe om grunnen til at de vurderer å åpne for hvite boxere?

Nei, vet ingen fakta, men synser litt på at det er et generasjonskifte i Boxerklubbene rundt om, det er nye unge mennesker på vei inn og mange av de gamle grettne gubbene er på vei ut. Men tror nok det har noe med økonomi også, de har vel sett land ( f.eks Norge ) som ikke tar livet av de lengre, men selger de heller til halvpris. 7000 kr må vel være bedre enn 0 kr !?

Så tror jeg den populære flashy fargen spiller en stor rolle til denne helomvendingen, tigrete Boxer vinner ikke store utstillinger. For å få de beste tittlene må hunden være Flashy som denne :

boxerdw.jpg

Så da må det blandes inn hvitt, så jeg tror nok de er fristet til å bruke fine hvite eksemplarer til å lage sine utstillingsdyr.

Selv om grunnen ikke er at de syns synd på de hvite og vil gjøre noe flott for de fordi de har dårlig samvittighet for alle de hvite valpene som har blitt drept igjenom tidene så syns jeg dette er bra og det gagner oss som har jobbet for de hvite Boxerenes sak i så mange år :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tror jeg den populære flashy fargen spiller en stor rolle til denne helomvendingen, tigrete Boxer vinner ikke store utstillinger. For å få de beste tittlene må hunden være Flashy..

Så da må det blandes inn hvitt, så jeg tror nok de er fristet til å bruke fine hvite eksemplarer til å lage sine utstillingsdyr.

Hvorfor bare ikke fjerne setningen om at hvite tegninger er ønskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Jeg synes boxere er en av de vakreste raser som finnes, og de få jeg har kjent og hilst på har vært dønn-herlige.

Men hvorfor vil et rasemiljø i det hele tatt godkjenne en feil farge?

Vi får da feilfargete beardiser av og til vi også (liker også flashy tegninger).

Men jeg tror ingen engang tenker tanken på å unngå problemet med feilfarging er å godkjenne alle farger fordet.... Fargen er jo rasens aller mest synlige kjennetegn, liksom..

Å få hvit boxer godkjent som egen rase derimot - DET hadde jeg forstått. Men ikke hvordan det er greit å bare droppe farge-reglene som (jeg antar) har vært gyldige i mange år.

Men selvsagt kjempefint for alle, selv om jeg ikke skjønner det!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren har jo sine sykdommer den sliter med, å inkludere hvitt i standarden kan utvide avlsmaterialet slik at det muligens kan bli enklere å bli kvitt helseproblemer. På en annen side introduserer man jo mange andre potensielle feller, så det er jo som med alt annet viktig å holde tunga rett i munnen og kartlegge nøye.

For meg virker det rart å skulle lage en helt ny rase når eneste forskjellen er farge. Men rarere ting har jo skjedd før, hvor eneste forskjell mellom raser er ørestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får da feilfargete beardiser av og til vi også (liker også flashy tegninger).

Men jeg tror ingen engang tenker tanken på å unngå problemet med feilfarging er å godkjenne alle farger fordet.... Fargen er jo rasens aller mest synlige kjennetegn, liksom..

Å få hvit boxer godkjent som egen rase derimot - DET hadde jeg forstått. Men ikke hvordan det er greit å bare droppe farge-reglene som (jeg antar) har vært gyldige i mange år.

Nå var jo Boxeren HVIT i utgangspunktet da, stammoren til Boxeren som vi kjenner i dag var hvit og de hvite var stilt på lik linje som de fargede Boxerene helt frem til 1947. Da endret de standarden pga de hvite Boxerene ble for lett oppdaget og lyste opp i mørket, Boxeren ble brukt som politihund. Så bare grunnen for å si at hvit var da en feil farge i utgangspunktet er høl i hodet etter min mening :whistle:

jeg er kjempe imot å få den hvite Boxeren registrert som egen rase, det tror og håper jeg aldri kommer til å skje. Den hvite er like mye Boxer som sine mørke søsken, har nok mye å si det som Mari sier her også at man får et bredere avlsmatriale. De hvite Boxerene har jo blandt annet de dype brune øynene som enhver farged Boxer kan misunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både for og imot at den hvite farven kan komme til å bli godkjent som korrekt farge.Eller imot blir kanskje feil å si.Men jeg har noen punkter der jeg er usikker på hva konsekvensene kan bli.

FOR:

* Det er etisk feil å avlive opptil 25% av fødte valper (ja det gjøres enda av mange, både her i landet og i andre land).

* Man mister faktisk 25% av avlsgrunnlaget ved å utelukke så mange fra avl.

* De hvite er oftede mest livskraftigste og de med best beinstamme.

MOT:

* Vi vil kunne få atskillig flere upigmenterte blinkhinner ved å bruke de hvite i avl.

* Vil antallet døve boxere øke?

* På bullterrier er det kjent at hudproblemer er et større problem på de hvite kontra de helfarvete. Vil det kunne skje på boxer?

Jeg tror jeg ender med at jeg er glad for forslaget. Men det skal bli svært spennende om det går gjennom og se hva som vil skje etterhvert med rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror ingen engang tenker tanken på å unngå problemet med feilfarging er å godkjenne alle farger fordet....

... og for meg som har vokst opp med en rase der farge er helt uvesentlig, er det utrolig rart å høre at det ikke engang stilles spørsmålstegn ved sånne punkt i standarden. Dersom fargen har noen funksjonell betydning kan jeg skjønne at man vil beholde det, men hvor mange tilfeller gjelder det?

Fargen er jo rasens aller mest synlige kjennetegn, liksom..

Det mener du vel ikke? Forutsatt at de er av rimelig bra type er vel både en beardis og en boxer gjenkjennelige som sin respektive rase selv om de har "feil" farge? Noe annet ville jo være litt trist, tenker jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke boxeren unik med å ha individer som fødes med feil farge. Jeg viste ikke at bearded collien kunne fødes med andre farger. Bare se på flatcoated retriever. Der fødes det gule eksemplarer innimellom. Eller langhåret schæfer og rottweiler som også er feil. Men av en eller annen grunn har alltid avliving av boxer vært et mye større tema enn avliving innen andre raser. Boxeren er ikke tjent med så mye negativ oppmerksomhet. Og så lenge enkelte avliver de hvite vil ikke denne oppmerksomheten bli borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener du vel ikke? Forutsatt at de er av rimelig bra type er vel både en beardis og en boxer gjenkjennelige som sin respektive rase selv om de har "feil" farge? Noe annet ville jo være litt trist, tenker jeg ...

Tja.... Jeg syntes det var veldig vanskelig å gjenkjenne den røde setteren en bekjent av meg hadde som en gordonsetter - men den VAR faktisk en feilfarget gordonsetter - men det var jo helt umulig å gjette nettopp pga at fargen var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Jeg syntes det var veldig vanskelig å gjenkjenne den røde setteren en bekjent av meg hadde som en gordonsetter - men den VAR faktisk en feilfarget gordonsetter - men det var jo helt umulig å gjette nettopp pga at fargen var feil.

Nå kjenner ikke jeg setterrasene godt nok til å si at det ikke er andre ting som skiller dem, eksteriørt eller mentalt/bruksmessig. Men dersom fargen skulle være den viktigste forskjellen, synes jeg faktisk det er litt trist, ja. Er det strengt tatt en god nok begrunnelse for å holde dem atskilt i avl?

Det finnes raser der type og farge overlapper såpass at det kan være vanskelig å rasebestemme enkeltindivider (saluki, sloughi, azawakh er et godt eksempel), men der atskilt opprinnelse, atferd og det å bevare andre rasespesifikke trekk rettferdiggjør en opprettholdelse av raseskillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg setterrasene godt nok til å si at det ikke er andre ting som skiller dem, eksteriørt eller mentalt/bruksmessig. Men dersom fargen skulle være den viktigste forskjellen, synes jeg faktisk det er litt trist, ja. Er det strengt tatt en god nok begrunnelse for å holde dem atskilt i avl?

Tja.. I teorien skal det være bare pels (både farge og struktur) som skiller de fire belgiske fårehund-variantene fra hverandre. Mener du at fremfor å bevare disse fire variantene, så bør man smøre det sammen i en eneste stor belgergryte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. I teorien skal det være bare pels (både farge og struktur) som skiller de fire belgiske fårehund-variantene fra hverandre. Mener du at fremfor å bevare disse fire variantene, så bør man smøre det sammen i en eneste stor belgergryte?

Jeg mener ingenting om det, men som utenforstående ville jeg synes det var rart om ingen i rasen noensinne hadde tenkt tanken på noe blanding i det minste. Hadde det vært så feil med en korthåra, svart belger?

Pelsstruktur har for øvrig normalt sett større betydning for funksjon enn hva farge har, så det skal i hvert fall jeg holde utenom diskusjonen.

Redigerte en språklig uhumskhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ingenting om det, men som utenforstående ville jeg synes det var rart om ingen i rasen noensinne hadde tenkt tanken på noe blanding i det minste. Hadde det vært så feil med en korthåra, svart belger?

Ikke noe mer feil eller riktig enn en langhåret whippet ville vært :)

Det er forøvrig lov å kryssparre mellom variantene i enkelte land (også i Norge, om man følger visse kriterier og regler, og det må søkes om til rasens kryssparrings-komite på forhånd), men belgerklubben i Belgia (rasens opprinnelsesland - logisk nok :) ) anbefaler det ikke, og har heller aldri hatt kryssvariant-kull.

Pelsstruktur har for øvrig normalt sett større betydning for funksjon enn hva farge har, så det skal i hvert fall jeg holde utenom diskusjonen.

Så det er greit å skille de fire variantene basert på pelsstrukturen, men ikke pga fargen?

Den varianten som har størst behov for kryssparring pga liten avlsbase, er også den varianten med mest "odd" pelsstruktur (laekenois, som er strihåret), og er derfor den varianten som er vanskeligst å bevare nettopp ved kryssparring. Det er lov å parre laekke med malle (korthår), malle med terv (langhår, rød) og terv med groenendael (langhår, sort), men ikke groenendael med laekke eller malle, og ikke terv med laekke. Men en malle født i laekke-kull registreres som malle (det er en i Norge som ble omregistrert som voksen fordi det kan være vanskelig å se på de som valper), en terv født i mallekull blir registrert som terv, men om man parrer laekenois med tervueren så blir pelsstrukturen for bløt, det samme med groenendaelen, bortsett fra at der vil de i tillegg bli sorte og få dårlige masker (groenendaelen er den varianten med dårligst maske - logisk nok, i og med at den ikke er synlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta et annet eksempel, da - schnauzere. Disse er adskilt i 4 raser (dverg), eller to (mellom og riesen).

Jeg vil tro at disse også kunne hatt avlsmessige fordeler ved å blande se sammen og ignorere alt som har med fargen å gjøre. Det er jo kvalitetsforskjeller på disse - avhengig av farge/tilgang på avlsateriale inne fargen.

Men man hører jo ikke så ofte at dèt blir forslått...

Ang farge som måte å kjenne igjen rasen - jeg er rimelig sikker på at f.eks. dobermann, rottweiler, airedale terrier, etc er rimelig ugjenkjennelige hvis de kom i allverdens farger. Og ja - hvorfor ikke droppe alle krav til farge, men jeg er ikke sikker på om jeg synes det er helt riktig heller. Endel hunder har også fargen sin pga en grunn, arbeidsområde.

At oppdrettere avliver valper med feil bør vel heller ikke være det primære punktet for å tillate dette? Hva da med feilstilte ører? Krokete ben (som selvsagt ikke er handicap'ende), digre haleknekker? Tenner og bitt som er på "tørk"...

Å utøke avlsmaterialet er jo kjempefint. Men at de hvite skal gjøre de fargede sunnere - er dèt forklaringen?

Hvis oppdrettere sånn generelt synes det er så fælt å avlive valper pga fargen, så dropper man jo det (jeg har latt alle mine feilfargede valper få leve opp, jeg). De som synes de hvite er feil - fortsetter vel å alive dem likevel?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At oppdrettere avliver valper med feil bør vel heller ikke være det primære punktet for å tillate dette? Hva da med feilstilte ører? Krokete ben (som selvsagt ikke er handicap'ende), digre haleknekker? Tenner og bitt som er på "tørk"...

Farge og tegninger er vel likevel blant de mer spesielle tilfellene, ettersom dette kan ses ved fødsel. Oppdrettere og eiere ser av en eller annen grunn ut til å ha større problemer med å avlive større valper/unghunder/voksne hunder, uansett hvor støgge de er i forhold til standard.

- og hvem vet om ikke det avles i fleng på hunder med "feil" ører - så mye teiping og tull som foregår er det vel ikke alltid like enkelt å vite hva som er natur og hva som er "kultur"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...