Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerkort på flexiline! NÅ!


SoppenCamilla

Recommended Posts

Eller det er som med bilførere: Det er flere idioter bak rattet i store byer enn i små, siden det er mange flere som kjører bil... liksom... Altså vil man i Oslo møte langt flere med hund sånn totalt sett, og dermed også langt flere med flexiline - og dermed langt flere IDIOTER med fleksiline :getlost:

Det er forskjell på langt flere og ingen i det hele tatt? Jeg har pr dags dato ikke møtt en eneste idiot med flexibånd, jeg.. :blink:

Jeg tror kanskje det har noe med holdninga å gjøre jeg. Er man en anelse forutintatt og forventer at folk er idioter, så er de som regel idioter :icon_redface: DET opplever ihvertfall jeg ofte når jeg er ute og kjører bil :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Det er èn ting til... Solo lånehund er ekstremt vimete: "Fram og tilbake, rundt omkring, bak og foran, høyre side, neiii, venstre side, nei, forresten høyre, åååh du har jo godis i lomma seee jeg ploger fot, her, seeee da, nååååå, er du blind eller, da får jeg snurre litt rett foran beina dine, da, neivel, hallo, nå går jeg fot på høyre side, seee da! Har du to bikkjer til å holde styr på, sier du? Driter vel jeg i. Se på MEG,neivel, da går jeg bak deg og over til venstre, nei forresten foran og tilbake til høyre, nei vent da, der har en very important hund tissa, må snuse og tisse litt selv..." Om det er fordi hun egentlig aldri har lært å gå skikkelig i bånd, eller om det er fordi hun stort sett går i en vimevennlig flexiline, veit jeg ikke, men åååå det er fristende å skylde på lina. :innocent::getlost:

PS: Hun bor i Bærum til hverdags og er egentlig fra Mogreina, der hun bodde sine første 3,5 år. Det er farlig nær Kløfta. :icon_redface: DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er selvsagt en naturlig korrelasjon mellom det og sosial intelligens... :icon_redface:

Ååååja, det er kanskje korrelasjon mellom å åpne dører og sosial intelligens også da? Baserer dette førerkortet seg på sosial intelligens, og hvordan ser du for deg det skal utføres?

(Ja, jeg er klar over at førerkortideen ikke er seriøst ment, men når man først skal kaste dritt så.... :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååja, det er kanskje korrelasjon mellom å åpne dører og sosial intelligens også da? Baserer dette førerkortet seg på sosial intelligens, og hvordan ser du for deg det skal utføres?

(Ja, jeg er klar over at førerkortideen ikke er seriøst ment, men når man først skal kaste dritt så.... :icon_redface: )

Det er en forskjell på drittslenging og litt halvsvart syrlig humor. Skal jeg betro deg en hemmelighet? 2ne og jeg har stått på hver vår side i flexisaka (stå på krava) i mange år. Da blir man etterhvert (usagt) enige om å være uenige og det blir rimelig høyt under taket sånn i sonendiskusjoner. Det er ikke nødvendig å ta alt personlig, selvom man ikke er enige. Sånn,nok OT, tilbake til saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese innlegget mitt èn gang til, kanskje? Kan du underbygge din påstand om at hunder som ikke bruker flexi må gå tjue cm fra fører? :icon_redface:

Om det er 20-30-40-50-60-70 cm eller om det er 10, betyr ikke noe. Poenget er at jeg liker at hunden min kan bevege seg litt vekk fra meg, selv om jeg har bånd på. Jeg mener, begynner du å nærme deg 1 - 1,5 meters skinnbånd på tre hunder, vil jeg faktisk påstå at det er verre en en hund i flexi line. Og jeg snakker av erfaring, jeg går tross alt turer med 4-5-6 om gangen noen ganger.

Hva med langline da? Jeg treffer langt flere idioter som tror at så lenge langlinen henger bak hunden så betyr det ikke noe om eier ikke holder i det, og somregel er det "treningsidioter", slike som går spor osv. Er det greit det da? Du har langt mindre kontroll med en langline, den roller tross alt ikke inn selv den.... så der må du dra hunden og få kontroll på båndet, yiiiha! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er 20-30-40-50-60-70 cm eller om det er 10, betyr ikke noe. Poenget er at jeg liker at hunden min kan bevege seg litt vekk fra meg, selv om jeg har bånd på. Jeg mener, begynner du å nærme deg 1 - 1,5 meters skinnbånd på tre hunder, vil jeg faktisk påstå at det er verre en en hund i flexi line. Og jeg snakker av erfaring, jeg går tross alt turer med 4-5-6 om gangen noen ganger.

Hva med langline da? Jeg treffer langt flere idioter som tror at så lenge langlinen henger bak hunden så betyr det ikke noe om eier ikke holder i det, og somregel er det "treningsidioter", slike som går spor osv. Er det greit det da? Du har langt mindre kontroll med en langline, den roller tross alt ikke inn selv den.... så der må du dra hunden og få kontroll på båndet, yiiiha! :icon_redface:

Nå går jeg skjelden med bare èn hund, men det fungerer helt fint med skinnbånd på et par meter. Skal hun eller han få større frihet, knepper jeg av båndet, jeg.

Når jeg trener spor med langline, er hunden på jobb og ikke i en setting der sosial omgang med andre hunder i det hele tatt er aktuellt, så det syns jeg var en merkelig sammenlikning.

EDIT: Kan jo tilføye at flexiproblematikken er totalt fraværende langt inni skauen. Iallfall har jeg enda tilgode å treffe flexibikkjer i Østmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg skjelden med bare èn hund, men det fungerer helt fint med skinnbånd på et par meter. Skal hun eller han få større frihet, knepper jeg av båndet, jeg.

Når jeg trener spor med langline, er hunden på jobb og ikke i en setting der sosial omgang med andre hunder i det hele tatt er aktuellt, så det syns jeg var en merkelig sammenlikning.

Nå skrev jeg innlegget om langline på generelt basis, og spurte ikke hva du gjør med dine hunder.

Jeg sa at jeg treffer langt flere idioter med langline en flexibånd - på tross av at de er "ute og jobber". At man er ute å jobber med hunden sin, betyr ikke at verden er til kun for deg, gjør det?

Jeg tviler på at de jeg treffer med langline på slep - som er ute og "jobber" har lyst på sosial omgang med sine hunder også, men det bryr jeg meg lite om, så lenge min hund er i bånd og det er deres hund som kommer til meg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er 20-30-40-50-60-70 cm eller om det er 10, betyr ikke noe. Poenget er at jeg liker at hunden min kan bevege seg litt vekk fra meg, selv om jeg har bånd på. Jeg mener, begynner du å nærme deg 1 - 1,5 meters skinnbånd på tre hunder, vil jeg faktisk påstå at det er verre en en hund i flexi line. Og jeg snakker av erfaring, jeg går tross alt turer med 4-5-6 om gangen noen ganger.

Hva med langline da? Jeg treffer langt flere idioter som tror at så lenge langlinen henger bak hunden så betyr det ikke noe om eier ikke holder i det, og somregel er det "treningsidioter", slike som går spor osv. Er det greit det da? Du har langt mindre kontroll med en langline, den roller tross alt ikke inn selv den.... så der må du dra hunden og få kontroll på båndet, yiiiha! :icon_redface:

Dette skrev du og jeg svarte på det.

Nå skrev jeg innlegget om langline på generelt basis, og spurte ikke hva du gjør med dine hunder.

Jeg sa at jeg treffer langt flere idioter med langline en flexibånd - på tross av at de er "ute og jobber". At man er ute å jobber med hunden sin, betyr ikke at verden er til kun for deg, gjør det?

Jeg tviler på at de jeg treffer med langline på slep - som er ute og "jobber" har lyst på sosial omgang med sine hunder også, men det bryr jeg meg lite om, så lenge min hund er i bånd og det er deres hund som kommer til meg :innocent:

Nå skriver du dette og vips så sier du noe helt annet.

Snakker du om hunder som trener spor, eller om hundeeiere som bruker langline som en liksomforsikring på tur i skogen? I mitt hode er det to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haah, jeg vil bare påpeke at startinnlegget ble skrevet av en meget overtrøtt og understimulert trådstarter, som formulerte seg veldig på kanten, bare for å få litt fart i systemet. Dere er ikke så "tamme" som dere tror! Jeg skrev hele driten basert på at jeg kjørte forbi en dame med en gordon setter i går kveld, ho så ut til å ha kontroll, selv om hunden gikk i sikksakk på gangstien. :icon_redface: Men det er hyggelig å se at noen fortsatt har evnen til å ta dere nær, og går i forsvar, av hver minste lille ting som blir sagt, det er det som er underholdning. Sånn, nå kan dere fortsette å diskutere/krangle/være sure mot hverandre, så går jeg og lufter hundene mine uten bånd (ikke halsbånd engang! Og jeg har bare innkalling på en av de. Tudeluu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haah, jeg vil bare påpeke at startinnlegget ble skrevet av en meget overtrøtt og understimulert trådstarter, som formulerte seg veldig på kanten, bare for å få litt fart i systemet. Dere er ikke så "tamme" som dere tror! Jeg skrev hele driten basert på at jeg kjørte forbi en dame med en gordon setter i går kveld, ho så ut til å ha kontroll, selv om hunden gikk i sikksakk på gangstien. :blink: Men det er hyggelig å se at noen fortsatt har evnen til å ta dere nær, og går i forsvar, av hver minste lille ting som blir sagt, det er det som er underholdning. Sånn, nå kan dere fortsette å diskutere/krangle/være sure mot hverandre, så går jeg og lufter hundene mine uten bånd (ikke halsbånd engang! Og jeg har bare innkalling på en av de. Tudeluu).

Skal du blande deg også, nå? :icon_redface: Nå står ikke værda til påske. :innocent: Nei, jeg får vel innse min begrensning og ta en tur i skauen der de kan fly løse hele gjengen, jeg også. Har super innkalling, jeg. Enten kommer de, eller så kommer de ikke. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri flexi, men det er flere ganger det frister faktisk, fordi jeg har en fancy rosa flexiline som jeg gjerne vil bli sett med :icon_redface::getlost: Men jeg syns det er greit å ha hundene innen en radius på 150 cm med noenlunde kontroll, hvis ikke tar de seg friheten med å dra meg overende og stoppe på hver eneste tisseflekk og nekte å gå videre. Dessuten er det ikke enkelt å ha to flexibånd i èn hånd. Ser for meg Tia i flexibånd :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri flexi, men det er flere ganger det frister faktisk, fordi jeg har en fancy rosa flexiline som jeg gjerne vil bli sett med :icon_redface::blink: Men jeg syns det er greit å ha hundene innen en radius på 150 cm med noenlunde kontroll, hvis ikke tar de seg friheten med å dra meg overende og stoppe på hver eneste tisseflekk og nekte å gå videre. Dessuten er det ikke enkelt å ha to flexibånd i èn hånd. Ser for meg Tia i flexibånd :innocent:

Jeg har Dina i flexibånd og Nora i vanlig bånd, jeg. Dina drar ikke i båndet, ikke virrer hun spesielt mye, og hun har lært seg at jeg ikke stopper og venter på at hun skal bli ferdig med å tisse (for det tispeskinnet markerer langt mer enn hannene jeg har hatt :getlost: ). Dina får flexibåndet fordi hun stort sett må være i bånd, Nora kan gå løs om det passer seg sånn - og å ha to belgere i flexibånd er ihvertfall håpløst, så det har jeg bare prøvd en gang *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dina i flexibånd og Nora i vanlig bånd, jeg. Dina drar ikke i båndet, ikke virrer hun spesielt mye, og hun har lært seg at jeg ikke stopper og venter på at hun skal bli ferdig med å tisse (for det tispeskinnet markerer langt mer enn hannene jeg har hatt :icon_redface: ). Dina får flexibåndet fordi hun stort sett må være i bånd, Nora kan gå løs om det passer seg sånn - og å ha to belgere i flexibånd er ihvertfall håpløst, så det har jeg bare prøvd en gang *flir*

Kanskje det hadde vært noe å prøve. Tia i vanlig bånd og Cita i rosa flexi :innocent: Men hvordan løser du det med markeringen? Cita er likedan, og jeg syns å huske at flexiline ikke akkurat gjorde det bedre. Nå blir hun dratt videre hver gang hun stanser opp, siden båndene mine er maks 180 cm lange. Med flexilinen ble hun stående igjen helt til vi nådde 5 meter og jeg ble slengt halvveis bakover fordi hunden tydeligvis ikke fulgte etter :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det hadde vært noe å prøve. Tia i vanlig bånd og Cita i rosa flexi :innocent: Men hvordan løser du det med markeringen? Cita er likedan, og jeg syns å huske at flexiline ikke akkurat gjorde det bedre. Nå blir hun dratt videre hver gang hun stanser opp, siden båndene mine er maks 180 cm lange. Med flexilinen ble hun stående igjen helt til vi nådde 5 meter og jeg ble slengt halvveis bakover fordi hunden tydeligvis ikke fulgte etter :blink:

Dina har vokst opp hos Belgerpia, og drar ikke i båndet :hmm: Men jeg holder ett øye på henne hele tiden (det er pga en viss jaktlyst, men det er til hjelp når man er idiotisk flexiline-bruker også :getlost: ), så jeg har bare gitt henne et litt rykk når båndet har blitt strammet den ene eller den andre veien, og siden hun ikke syns det er noe behagelig, så har hun og lært seg å følge med på når båndet stopper :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg innlegget om langline på generelt basis, og spurte ikke hva du gjør med dine hunder.

Jeg sa at jeg treffer langt flere idioter med langline en flexibånd - på tross av at de er "ute og jobber". At man er ute å jobber med hunden sin, betyr ikke at verden er til kun for deg, gjør det?

Jeg tviler på at de jeg treffer med langline på slep - som er ute og "jobber" har lyst på sosial omgang med sine hunder også, men det bryr jeg meg lite om, så lenge min hund er i bånd og det er deres hund som kommer til meg :getlost:

Hvordan vet du at de med langline er ute og jobber? :icon_redface: Om de ikke holder i båndet, så jobber jo ikke hunden. Da vil jeg si det er en idiot-hundeeier uavhengig av flexi eller langline, det er en som ikke gidder å holde styr på hunden sin. En hund som er ute for å gå spor går uansett ikke løs, da risikerer man jo at den tråkker over og oppi en selv og sporet man holder på å legge ut.. Jeg har iallefall ALDRI mine hunder løs når vi går spor, det ville jo ødelegge hele greia... Vi går ut, jeg binder hundene, legger spor, henter en hund, går et spor, tilbake, binder, tar med neste hund, går neste spor, henter den som er bindt og går hjem, f.eks. (dette er da en veldig kort treningsøkt med godbitspor. Går vi blodspor venter hundene inne mens jeg legger sporene, og så henter jeg en og en for å gå sporene, jeg er heldig som bor nære skogen så de kan vente inne!)

Men de er aldri løs når de skal jobbe... Blir jo som å slippe hunden sammen med 5 andre når man skal trene lydighet, så skal man prøve å få oppmerksomhet og trene mens de andre 5 leker vilt og kommer og drar med seg hunden din og går i veien og distraherer og tigger godbiter osv.. Blir ikke mye trening utav sånt. (før man eventuelt er på et veeeeldig høyt nivå og klarer fint å trene med all slags distraksjoner.)

Jaja, tilbake til flexi-diskusjonen.. Jeg har aldri brukt flexi på mine hunder. De kan ikke å gå i vanlig bånd heller, eller, Lundii kan, hun går pent, men Kee-Kee bare surrer. Går fram, tilbake, rundt, forbi, stopper, går, løper, stopper, rundt igjen, over på andre siden av veien, tilbake osv. Det er veldig slitsomt. Og jeg tror ikke det hadde blitt bedre med flexi, for å si det sånn. Men, jeg vurderer å prøve det, for kanskje det hadde vært lettere å gå med. Kanskje hun hadde holdt seg foran meg, i stedet for å gå rundt beina mine hele tiden. Men da skal hun gå med sele, ikke med halsbånd! :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at de med langline er ute og jobber? :icon_redface: Om de ikke holder i båndet, så jobber jo ikke hunden. Da vil jeg si det er en idiot-hundeeier uavhengig av flexi eller langline, det er en som ikke gidder å holde styr på hunden sin.

*rekker opp hånda, da jeg tydeligvis er en idiot-hundeeier*

Valpis kunne gått løs året rundt hun, hadde det ikke vært for lov om båndtvang. Så hun har oftest et 5 m skinnbånd hengende etter seg når vi går i ikke bynære områder. Dette kun for at jeg skal kunne berolige andre folk om at hun kan holdes i bånd ved passering. Grunnen til at hun ikke kan ha det vanlige 170 cm båndet er at hun tråkker i det og surrer det rundt bena, det lange båndet er tyngre og henger pent bak henne. Båndtur hvor jeg holder i båndet hele tiden skjer kun i sentrum(er) og når vi går tur med nye hundebekjente. Selv når Gubben utagerer kan jeg kontrollere henne kun med stemmen, løs og hilsevennlig som hun er. Og det har faktisk krevd litt jobbing innimellom, nå er hun bare en stor mammadalt som vet at mamma har masse godis i venstre lomme (ja, hun er lydig for belønningens skyld, og det bekymrer meg ikke, så lenge hun er lydig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rekker opp hånda, da jeg tydeligvis er en idiot-hundeeier*

*klippe langt innlegg*

Jeg mente ikke de faktisk ansvarlige hundeeierne som f.eks. deg som har kontroll på hunden sin, da. Jeg svarte på det RTL skrev, som handlet om hundeeiere som IKKE har kontroll, eller som ikke GIDDER å ta kontroll over hunden sin, eller å i det hele tatt prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rekker opp hånda, da jeg tydeligvis er en idiot-hundeeier*

Valpis kunne gått løs året rundt hun, hadde det ikke vært for lov om båndtvang. Så hun har oftest et 5 m skinnbånd hengende etter seg når vi går i ikke bynære områder. Dette kun for at jeg skal kunne berolige andre folk om at hun kan holdes i bånd ved passering. Grunnen til at hun ikke kan ha det vanlige 170 cm båndet er at hun tråkker i det og surrer det rundt bena, det lange båndet er tyngre og henger pent bak henne. Båndtur hvor jeg holder i båndet hele tiden skjer kun i sentrum(er) og når vi går tur med nye hundebekjente. Selv når Gubben utagerer kan jeg kontrollere henne kun med stemmen, løs og hilsevennlig som hun er. Og det har faktisk krevd litt jobbing innimellom, nå er hun bare en stor mammadalt som vet at mamma har masse godis i venstre lomme (ja, hun er lydig for belønningens skyld, og det bekymrer meg ikke, så lenge hun er lydig).

Helt OT, men Scilos mista (skylder selvfølgelig på hunden) sitt 2,5 meter lange skinnbånd her tidligere i vinter. Det var mykt, smalt og det beste jeg noen gang har hatt. Kjøpte det på Bjerke og finner ikke maken noe sted... Hvor har du kjøpt ditt og hvordan er kvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, men Scilos mista (skylder selvfølgelig på hunden) sitt 2,5 meter lange skinnbånd her tidligere i vinter. Det var mykt, smalt og det beste jeg noen gang har hatt. Kjøpte det på Bjerke og finner ikke maken noe sted... Hvor har du kjøpt ditt og hvordan er kvaliteten?

Jeg kjøpte to stk på Tam Lade for to år siden, men regner med at alle Tropehagen har det. Der er av merket Richo (rett stavet?) og er fantastisk. Mykt og bøyelig, lett til å være i skinn, tåler vann og gjørme i massevis uten å smøres. Tørker av de med et håndkle om de blir våte, har smurt de inn med vanlig solsikkeolje en gang. Stor og kraftig messingkrok, men ikke for tungt heller. Trooor det koster rundt 700 pr stk. Du kan sikkert finne det på nett eller på stands under konkurranser/utstilling til en billigere penge. Går under sporline i lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte to stk på Tam Lade for to år siden, men regner med at alle Tropehagen har det. Der er av merket Richo (rett stavet?) og er fantastisk. Mykt og bøyelig, lett til å være i skinn, tåler vann og gjørme i massevis uten å smøres. Tørker av de med et håndkle om de blir våte, har smurt de inn med vanlig solsikkeolje en gang. Stor og kraftig messingkrok, men ikke for tungt heller. Trooor det koster rundt 700 pr stk. Du kan sikkert finne det på nett eller på stands under konkurranser/utstilling til en billigere penge. Går under sporline i lær.

Vil haaa :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forby flexi i byer. Hehe, kanskje det kan hjelpe på det værste surret?

Jeg syns flexi er en genial oppfinnelse, og bruker det selv iblandt. Veldig kjekt når de skal i hagen og jeg står i ytterdøra med flexien og slipper de ut. Flotters! :icon_confused:

Så jeg er ingen motstander av det. Har heller ikke opplevd så mange uheldige opplevelser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på nippet til å kjøpe flexi i dag, men er innmari dyrt for den kraftigste typen... 350 eller noe, drøyt. Synes flexi er en bra ting jeg, og jeg har aldri møtt noen som har brukt det på dårlige måter...

(Bortsett fra meg selv, som i mine yngre dager gikk på rulleskøyter med hunden i halsbånd og flexi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min på Ebay. De lengste typen. Ble ikke over 200 kr.:whistle:

Var der inne nå, men fant bare to som er i casper sin vektklasse, blir rundt 250 inkludert frakt. Så det er jo ikke så ille da. Men tror jeg får vente til sommeren, har ikke så behov for flexi nå, dessuten får jeg jo to nye kobbel fra ebay snart og :icon_confused: Yey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg BLODHATER flexibånd :whistle:

Det værste jeg ser er når folk med gigahunder kommer med knøttsmå flexibånd. Hvordan kan folk tro at det tynne, tynne tauet kan holde igjen det svære beistet som kommer jumpende 8 meter fremfor dem på fortauet?! Det andre jeg ofte ser er hunder i full fart. Pluttselig hører du "scraaaaatttsssscccchhh" i eierens flexibånd og en hund som flyr rundt sin egen akse og blir panikk-tauet inn. Sånn stor bevegelse der armen går laaaangt bak, hunden henger etter, og eieren skyter armen frem og liksom fisker hunden inn som om de hadde en blåhval på kroken.

Håpløst... Det er de samme menneskene som klager på at "Hunden min klarer aldri å gå fint i bånd, han, ihihihi :icon_confused: " :hmm:

Ja til flexibåndsertifikat og flexiforbud i tettbygde strøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...