Gå til innhold
Hundesonen.no

Smitte fra menneske til hund


Recommended Posts

Nå er det vinter og vi mennesker blir fort forkjølet eller verre..

Og da blir man jo fort hjemme, og unngår kontakt med andre mennesker. Men hunden har vi fortsatt med oss, mange ligger sikkert mye i sengen og koser med hunden.

Så spørsmålet er da.. kan den bli smittet av bakterier som streptokokker osv. Eller hvilke bakterier smitter, smitter ikke?

Hvordan er dette med valper? Bør man være enda mer forsiktig der?

- En av grunnene til at jeg spørr er jo med tanke på min egen hund og smittefare, som kan gå videre på hunder vi møter på tur. Det andre er at jeg skal egentlig ut å se på valpen(e) mamma skal ha ikveld.. det er snakk om 4 uker gamle nurk. Men jeg begynner å lure på om jeg rett og slett skal droppe det, grunnet smittefare.

-Jeg har gått på penicillinkur i 3 dager nå.. hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke fikk noe svar her (litt rart spørsmål egentlig) så ringte jeg likegodt veterinæren.

Der fikk jeg vite at streptokokker og de fleste andre bakterier ikke smitter over til hund. Den typen streptokokk som hunder får, er en annen.

Det eneste som smitter over på hunder er multiresistente bakterier som kjøttetende stafylokokker og sånn, men med sånne typer er man jo som regel i karantene på et sykehus liksom.

Dette gjelder også valper, altså de er ikke mer opptakelige for smitte fra mennesker. Eneste tilfellene er hvis hundens immunssystem er helt nede omtrent grunnet medisinering eller andre ting. Men da er man jo fullt klar over det selv!

Tenkte det kanskje var interessant å vite for andre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smittsomme sykdommer mellom hund og menneske er få.

Det man imidlertid bør tenke på, er at man kan bære med seg smitte fra en hund til en annen på f.eks. hendene eller klærne. Det kan jo også gå andre veien, at hunden vasker en ivrig "hilser" på tur, og så vasker den deg i ansiktet etterpå.

Skal man besøke små valper eller syk/svak hund eller man har slike selv og skal besøke andre, så bør man sørge for nye, rene klær og håndvask, så man ikke risikerer å overføre smitte.

Man bør ikke hilse på alskens fremmede hunder på tur og så gå inn til et lite valpekull etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smittsomme sykdommer mellom hund og menneske er få.

Det man imidlertid bør tenke på, er at man kan bære med seg smitte fra en hund til en annen på f.eks. hendene eller klærne. Det kan jo også gå andre veien, at hunden vasker en ivrig "hilser" på tur, og så vasker den deg i ansiktet etterpå.

Skal man besøke små valper eller syk/svak hund eller man har slike selv og skal besøke andre, så bør man sørge for nye, rene klær og håndvask, så man ikke risikerer å overføre smitte.

Man bør ikke hilse på alskens fremmede hunder på tur og så gå inn til et lite valpekull etterpå..

Det hørtes fornuftig ut. Fulgte forøvrig de punktene da jeg vasker hendene til stadighet selv, snyter meg jo hvert 5. sekund! :whistle: (neida, er blitt mye bedre nå, men vasker jo hendene ofte for det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...