Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur til drektig tispe


Huldra

Recommended Posts

I et "huske-hefte" for drektighet som jeg har, står det at tispen skal ha ormekur på ca dag 42 i drektigheten. Dro til dyrlegen for å få resept, men i brosjyren for ormekuren står det at tispen skal ha ormekur 7-10 dager før termin. Skulle Tulla hatt ormekur på dag 42, ville det vært i går, og skal hun ha 7-10 dager før termin, skal hun ha ca 10.-13. februar. Hva er rett?

Og i samme slengen; hvilken ormekur pleier du som oppdretter å gi? Jeg fikk resept på to typer, så jeg kunne velge (Banminth og Drontal).. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "alltid" fått høre at de skal ha ormekur en ukes tid før parring og en ukes tid før fødsel. Men mulig det finnes ulike praksiser. Skjønner dog ikke helt hvorfor de skal ha to så tette kurer som du skisserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "alltid" fått høre at de skal ha ormekur en ukes tid før parring og en ukes tid før fødsel. Men mulig det finnes ulike praksiser. Skjønner dog ikke helt hvorfor de skal ha to så tette kurer som du skisserer?

Jeg hadde da ikke tenkt å gi to.. :icon_redface: Men da er det nok tryggest å gi Banminth da, og hvis jeg skal gi (ser det er ulike praksiser der), så blir det ca en ukes tid før fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde da ikke tenkt å gi to.. :icon_redface: Men da er det nok tryggest å gi Banminth da, og hvis jeg skal gi (ser det er ulike praksiser der), så blir det ca en ukes tid før fødsel.

Hehe, det er bra, at hun ikke får to tette, mener jeg.

Jeg fikk grabbet med meg en del banminth før det ble reseptbelagt, håper på stort kull, for jeg tok litt av... Valpesyk? Nei, ikke i det hele tatt... :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for at du er før meg i løypa Huldra :icon_redface:

For da slenger jeg inne et lite spørsmål også. Ebba ble parra i Nederland, så hun fikk jo da en kur der før vi dro tilbake og en kur her når vi kom hjem(kjenner at jeg synes det er litt mye).

Så da vurderer jeg å droppe noe mere før eventuelle valper skal ha sin første runde.

Høres det greit ut?

Hun fikk ikke ormekur under første drektighet, dro ned til Nederland før fødsel, og der er det ikke vanlig at drektige tisper blir behandla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er bra, at hun ikke får to tette, mener jeg.

Jeg fikk grabbet med meg en del banminth før det ble reseptbelagt, håper på stort kull, for jeg tok litt av... Valpesyk? Nei, ikke i det hele tatt... :lol:

Hehe, ser for meg du har skapet fullt! :lol: Hvor mange klarte du å "grabbe" med deg da? 50? :)

Takk igjen for at du er før meg i løypa Huldra :)

For da slenger jeg inne et lite spørsmål også. Ebba ble parra i Nederland, så hun fikk jo da en kur der før vi dro tilbake og en kur her når vi kom hjem(kjenner at jeg synes det er litt mye).

Så da vurderer jeg å droppe noe mere før eventuelle valper skal ha sin første runde.

Høres det greit ut?

Hun fikk ikke ormekur under første drektighet, dro ned til Nederland før fødsel, og der er det ikke vanlig at drektige tisper blir behandla.

Haha - ikke så galt at det ikke er godt for noe! Og så er jeg litt glad for at det ikke bare er jeg som lurer på slike ting, og føler det er greit å lure når det er litt forskjellig praksis ute og går. :)

Da tror jeg at jeg gir en Banminth en ukes tid før termin jeg; synes det høres greit ut, har heller ikke noe til overs for å proppe de fulle av alt mulig i hytt og pine, spesielt ikke når de er drektige. :) Drontalen kommer nok godt med senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser for meg du har skapet fullt! :lol: Hvor mange klarte du å "grabbe" med deg da? 50? :)

Hehe, jeg er ikke helt psycho-loco på apoteket, altså - fjern en null, så har du "stæsjen".

Jeg har også drontal, mener jeg det er, til overs etter sist utenlandstur, når jeg tenker meg om.

Hvor mange aviser har du nå? Kan jeg arve overskuddet? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Og i samme slengen; hvilken ormekur pleier du som oppdretter å gi? Jeg fikk resept på to typer, så jeg kunne velge (Banminth og Drontal).. :lol:

Ja, valper skal ha Banminth, men Drontal kan også gis til drektige tisper visstnok. Men når? :)

Drontal skal ikke gies til tisper som er paret og/eller som venter valper. Dette kranglet jeg med mattilsynet på Gardermoen om da jeg kom hjem etter paringstur med Amy til Nederland. Veterinæren ringte til slutt til sin kollega på kontoret, hvorpå den andre veterinæren bekreftet det jeg sa. Så gi Droncit eller Banminth til tisper som er paret eller bekreftet drektige.

Edit: Drontal skal ikke brukes de første 2/3 av drektigheten, så da kan det kanskje gies rett før valping? :lol:

Vi har iallefall gitt Droncit og Banminth til Amy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drontal skal ikke gies til tisper som er paret og/eller som venter valper. Dette kranglet jeg med mattilsynet på Gardermoen om da jeg kom hjem etter paringstur med Amy til Nederland. Veterinæren ringte til slutt til sin kollega på kontoret, hvorpå den andre veterinæren bekreftet det jeg sa. Så gi Droncit eller Banminth til tisper som er paret eller bekreftet drektige.

Edit: Drontal skal ikke brukes de første 2/3 av drektigheten, så da kan det kanskje gies rett før valping? :)

Vi har iallefall gitt Droncit og Banminth til Amy.

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme, så så jeg at du allerede hadde skrevet det.

Dyrlegen min ga ut resept på Droncit og sa at den er spesiellt sammensatt for tisper som er nyparet og som skal ha valper. Og takket være deg Dratini, så fikk jeg sagt i fra om det til tollerne på Gardermoen FØR de sjekket papirene... Hadde tilogmed esken med meg... *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme, så så jeg at du allerede hadde skrevet det.

Dyrlegen min ga ut resept på Droncit og sa at den er spesiellt sammensatt for tisper som er nyparet og som skal ha valper. Og takket være deg Dratini, så fikk jeg sagt i fra om det til tollerne på Gardermoen FØR de sjekket papirene... Hadde tilogmed esken med meg... *fnis*

Kan noen minne meg på å sjekke om det jeg har hjemme er drontal eller droncit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er ikke helt psycho-loco på apoteket, altså - fjern en null, så har du "stæsjen".

Jeg har også drontal, mener jeg det er, til overs etter sist utenlandstur, når jeg tenker meg om.

Hvor mange aviser har du nå? Kan jeg arve overskuddet? :lol:

:) Så for meg Emma med armene fulle av små gule Banminth-esker - sånn 100-vis.... :lol:

(neste tanke: Emma på nærmeste gatehjørne om ett års tid pushe Banminth før de går ut på dato....)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Så for meg Emma med armene fulle av små gule Banminth-esker - sånn 100-vis.... :lol:

(neste tanke: Emma på nærmeste gatehjørne om ett års tid pushe Banminth før de går ut på dato....)

Susanne

Jeg er tross alt halvt sunnmøring, alle vet hvor gjerrige de er - og ikke pokker om jeg bruker penger hos veterinæren for å få resept, når en kan hamstre i stedet! :lol::)

Så må jeg få legge til at jeg faktisk tilfeldigvis var på apoteket for å kjøpe noe annet, da jeg så plakaten om at "i morgen blir det reseptbelagt", og det lå fem esker igjen i hylla. "Mine", tenkte jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme, så så jeg at du allerede hadde skrevet det.

Dyrlegen min ga ut resept på Droncit og sa at den er spesiellt sammensatt for tisper som er nyparet og som skal ha valper. Og takket være deg Dratini, så fikk jeg sagt i fra om det til tollerne på Gardermoen FØR de sjekket papirene... Hadde tilogmed esken med meg... *fnis*

Så bra at mine små råd hjalp dere :lol:

Kan noen minne meg på å sjekke om det jeg har hjemme er drontal eller droncit?

Skal vi se... Emma, Drontal eller Droncit? (kanskje rope litt også neste gang jeg ser deg inne i forumet? :)

Btw: når planlegges det paring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er ikke helt psycho-loco på apoteket, altså - fjern en null, så har du "stæsjen".

Jeg har også drontal, mener jeg det er, til overs etter sist utenlandstur, når jeg tenker meg om.

Hvor mange aviser har du nå? Kan jeg arve overskuddet? :lol:

Hæ? Jeg trodde du ville hatt mange fler! :) Ca 15 kanskje.. Men det er jo forståelig dersom det ikke var flere igjen på apoteket da du var der, ville nok gjort det samme selv. :)

Aviser.. Jeg har sluttet å regne på antall aviser, og regner i stedet på antall banankasser med aviser. Hjemme har jeg 12 banankasser, foreldrene mine har vel minst en, så har vi en nabo som samler (faren til Monab88), regner med det blir en banankasse derfra også. Og så har typen jobb hvor han kan hente en god banankasse hjem annenhver uke, og jeg kan hente to banankasser hjem annenhver uke fra min jobb, pluss at min tidligere jobb også samler for meg.. :) Overskudd?? :lol: Jeg er redd jeg har for lite enda, når ingen vil svare meg på hva "masse aviser" er.. :)

Drontal skal ikke gies til tisper som er paret og/eller som venter valper. Dette kranglet jeg med mattilsynet på Gardermoen om da jeg kom hjem etter paringstur med Amy til Nederland. Veterinæren ringte til slutt til sin kollega på kontoret, hvorpå den andre veterinæren bekreftet det jeg sa. Så gi Droncit eller Banminth til tisper som er paret eller bekreftet drektige.

Edit: Drontal skal ikke brukes de første 2/3 av drektigheten, så da kan det kanskje gies rett før valping? :)

Vi har iallefall gitt Droncit og Banminth til Amy.

Okei, jeg gir i alle fall ikke Drontal nå, men det er det jeg har resept på, og det står at det kan gies drektige tisper.. :P *stemmer fremdeles på Banminth en ukes tid før termin*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at mine små råd hjalp dere :P

Skal vi se... Emma, Drontal eller Droncit? (kanskje rope litt også neste gang jeg ser deg inne i forumet? :)

Btw: når planlegges det paring?

Jeg har drontal, ser jeg, men det kan jeg vel da gi før parring.

Og parring blir når hun får løpetid, skjønner du... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banminth tar fortsatt ikke all mark, men who cares...

Det vet jeg, men jeg tenker det er bedre med en ormekur som tar noe mark, enn ingen ormekur, evt en ormekur som kan skade valpene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på NKKs Oppdretterskole del 2 i helga, og der ble det snakket om ormekur.

De anbefalte følgende:

Kur til mor og valper når de er 1 uke gamle, 2.5 uker gamle, 6 uker gamle og 8 uker gamle. Det viser seg at valpene kan ha mark allerede ved en ukesalder, derfor så tidlig. Om det er mye mark i valpene ved andre orming, anbefales det å kjøre kur også ved 4 uker, eventuelt oftere om de har mye (det skjer ikke ofte).

De så ingen grunn til å gi tispa ormekur verken før parring eller i løpet av drektigheten.

De nevnte eksplisitt banminth og panacur. Den store forskjellen er at panacur tar både egg og larver/ormer, mens banminth bare tar ormer. At de fleste likevel bruker banminth antok de var mer sedvane enn noe annet. Men også Astrid Indrebø brukte banminth, forsto jeg det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...